HARDKÅRE

Inlägg publicerade under kategorin Tipsdax ♫

Av Gundozer - 4 december 2014 11:07

Norge rockar - men inte på vinyl tyvärr!?
Fattar inte om det är en "ironisk" statement eller vad, men detta norska band ges alltså bara ut på CD!? Iallfall denna skiva som jag mest vill ha. For Faen! -men kanske dags för ny skiva snart då denna kom 2013 och nästa lär väl komma på vinyl(?)

Lyssna på hårda låten (Thrash Punk Metal ) : Brazen Bull


Eller denna trallvänliga : The butcher of Rostov




Här behöver inte jag hitta på då Indie Recordings texten says it all:
Indie Recordings has announce the signing of BLOOD TSUNAMI, the Oslo, Norway-based thrash metal band featuring drummer Bård G. Eithun (a.k.a. Faust; SCUM, ABORYM, EMPEROR). The band's new album, "For Faen", will be released March 8 in Norway, According to a press release, "For Faen" "shows a band that has stripped their metal to the bone. Harder, meaner, dirtier and way more aggressive! This album is a relentless sonic beating. The songs are thrown at you, one by one, with an infernal speed that threathens to rip off chunks of flesh from your whole upper body. Rampant dogs is jumping out of your loudspeakers, daggers and bullets comes at you like a wall of horizontal rain. This is metal the way it was meant to be. Totally vicious and utterly dangerous! 'For Faen' is a monster of an album that will break your legs off by the knee and use them to beat the skull straight off your spine. You are in for some sickening tales from the dark side of humanity. Grotesque stories about some of the worlds worst serial killers, detailed information about horrendous ancient torture methods, war crimes, mass murder and chemicals, addiction and rotten human skin."

Av Gundozer - 2 december 2014 21:30

Den snubben du...har gjort mycket verkar det.(Redan på  60 talet.)

Kolla upp -det finns massor på Spotify.

Av Gundozer - 2 december 2014 19:55

Gillar detta -när två snubbar kan låta så bra och detta UTANn en bas, otroligt (hehe) tror iofs det blivit ännu bättre med en stabil basplayer among them.

Denna reklamen med samma band är inte alls dum heller. Fina naturbilder också....



Har beställt en LP ......

Av Gundozer - 19 november 2014 12:50

..och här kommer jag ett år för sent. Hennes första skiva kom nov-2013 och hon vann Spellemannpris samma år. (Ja, typ Norges Rockbjörn eller Grammis?) Bästa nykommare och bästa Popsolist. Jag har aldrig hört en låt eller ens namnet och vet inte hur stor hon är i Norge, men skön musik med både rock, visor och country i soundet verkar det. En skjön grej är hon inte bara är ännu en "Sång-tjej" utan verkar spela bra gitarr och enligt vad jag läst också har "stark-utstrålning" osv från scenen /live. Verkar vara på turne i Usa nu och har sedan 12 spelningar i Norge -så det kanske finns chans hon dyker upp i Stockholm? Bra låtar det jag hört så långt på youtube och spotify, men bäst är denna låt som jag länkar som efter ca 3 minuter byggs upp med diverse gitarrer, i någonslags progressive rock stil.
Det fanns live-videos också av samma låt, men gillar när det är  bra ljud så blir bara denna stillbildsvariant från skivan.
Monica Heldal - In flight

Av Gundozer - 11 augusti 2014 15:40

En av de låtar som gjort mest intryck på mig eller iallfall som jag alltid kommer minnas och gilla är detta norska bidrag till melodifestivalen /Melodi Grand Prix 1980. Låten är en mix av vanlig vis-pop med svulstig tv-orkester (jazz) och joik. tror den kom sist osv, men det var ju normalläge så att säga. Teksten är bra och politisk och hela melodin både vers och joik är mycket bra -fattar INTE varför det ska skojas och göra narr av denna låt. Det skulle såklart vara stilen på de två då som är lite väl 70 tal och barne-tv aktig. Njut enjoy and just like it.
Jag köper gärna denna av er om ni har den på vinylsingel..Tack.




OCH en jäkligt kul grej är att de spelar denna låt på riktigt i 2011 versionen av The Thing:



Av Gundozer - 9 juni 2014 09:13

Här skapar Alice Donut en jättefin känsla i Pixies gamla hitlåt Where is my mind. Alice Donut var ju ett samtida band så jag vet inte varför de just år 2009 kom på att de ville göra denna cover, men fin är den. Trombone/Trumpet istället för sång och gitarrerna är jäkligt bra. Alltså en instrumental version for ya :

Av Gundozer - 5 juni 2014 17:42

Need no introduction...this is fucking amazing !!!
Jello Biafra is wonderful....härligt att de spelar live också.
Troligtvis bara för denna låt/video eller är det från en hel spelning? Vet ej...

Av Gundozer - 19 maj 2014 15:24

Now and then händer det att jag misser helt att lyssna på rätt grejer till rätt tid. Dimmu Borgir är ett sånt exempel. Som norsk medborgare och med stor del av uppväxten i Ullensaker  (Gardermoen/Jessheim) borde jag ju ha full koll på detta bandet -men de och mycket av denna andra vågen av black metal kom i en period då jag som boende i sverige mest lyssnade på alternative rock/punk /hardcore. Så norsk black metal har jag fått lära mig/lyssna på senare, och TYVÄRR var det första jag hörde med Dimmu Borgir skivan Spiritual Black Dimensions  och senare skivan Puritanical Euphoric Misanthropia när den kom och dessa skivor är ju bara fööör mycket synthar, produktion, körer och på engelska, inte alls samma känsla som på annat material. Som nu när jag senare lyssnar på nyinspelningen av Stormblåst blir jag ju irriterad att jag inte lyssnat tidigare för detta gillar jag ju klart bättre. Norska texter och lite elakare. Ja jag har ju lyssnat på lite Immortal, Aura Noir, Satyricon m.m och senare år Vreid, men inte orkat med Dimmu Borgir då jag trott det var som på de två skivor ovan..och haft fel. Det måste ju vara deras två sämsta (eller?) Både äldre och vissa nyare låter bättre. OK så då har jag iallfall något nytt och gammalt att lyssna på...kul på sitt sätt.


Jag recenserar ingen skiva jag inte äger -och har bara ägt Puritanical Euphoric Misanthropia så då gör jag detta inlägg som ett "tipsdax": - och kan annars tipsa om att det mesta av deras låtar verkar finnas på Spotify.

Här en nyisnpelning av Når sjeler hentes til helvete (med både norsk och engelsk text i videon)


En på engelska här -med live video och krigsbilder:




Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards