HARDKÅRE

Alla inlägg under februari 2012

Av Gundozer - 28 februari 2012 10:02

En skön video och glad låt på bolaget Kill Rock Stars med Artisten/Bandet Forbidden Friends.
Skönt också med texter på engelska där man hör att det INTE är svenskar/norrmän som gjort den. Jag älskar dessa vanliga texter som handlar om dagliga, normala saker.
Njut av melodi, musik och konstnärlig video.


(klicka bild och det ska öppnas i nytt fönster eller mediaspelare eller liknande)
(eller kolla mera här http://killrockstars.com/looklistenwatch/ )

Av Gundozer - 27 februari 2012 18:19

Bob Dylan -Man gave names to all the animals
Bob e ju alltid bra? Njae, av hundratals låtar han har gjort är det ju några stolpskott och lite hissmusik här och där, men denna låt är inte en av dom. Många har kritiserat hans "kristna-period". Och visst kan jag också tycka det var dumt han började prata om Gud och hela den biten, men denna låt är så speciell och jag tycker han sjunger mycket bra här. Det finns också flera bra låtar på hans två kristna skivor. Naiv text här om att vi männsikor hittade på namn till djuren "in the beginning" alltså som att vi vaknade en dag i vuxen ålder och såg massor med djur som vi hittade på engelska namn till..eeeh...He could pull, so I called him a Bull och Was'nt to big, think I call it a pig osv.
   

Stilen är typ reggae-gospel, med Bob Dylisk singer-songwriter touch då såklart. Funkar jättebra, skön bas..och jag kan stå ut med gospel-tjejerna på denna låt, något som jag annars har mycket mycket svårt för i musik/låtar. Läste någonstans att Mark Knopfler (Dire Straits) var med på denna skiva...inget jag vet säkert eller hör när jag nu lyssnar. B-sidan är inget man minns...lite lång och seg.


A- Man gave names to all the animals
B- When he returns


Köpte den på Skivmässan i Solnahallen lördag. Betalde 30 kr för den. OK pris i och med bra skick och personlig favorit.....Inte så Hardcore eller Metal, men jag skriver som tidigare sagt om musik som berör mig positivt/negativt ...you know.


CBS 7970 /1979
Category: 7" Pop/rock

Av Gundozer - 26 februari 2012 15:24

Jag kallar bloggen HARDKÅRE -Yesterday is good news.
Detta pga av att jag heter Kåre, och fick förslaget av kompis om det namnet och det låter ju roligt i och med jag också gillar Hardcore bla bla. Men egentligen har jag använt Gundozer som mitt internet-namn sedan sent 90 tal och vill egentligen inte kallas Hardkåre då det är flera som använder detta namn har jag sett på Google-sök osv.
Jag vill för de som känner mig och läser här klargöra att det INTE är jag som har reggat mig på en massa spelsiter som Warcraft och vad de nu kan tänkas heta. Ej heller är det jag som har något stort Off-Road intresse under namnet Hardkåre och inte spelar jag trummor i något bollnäsband heller. Hipp Hopp eller DJ videos har jag NOLL intresse av själv om det också där finns någon som använder Hardkåre eller Hard Kåre.


Så...då vet ni. Kalla mig inte Hardkåre kalla mig Kåre eller Gundozer, men läs gärna min HARDKÅRE blogg.

Av Gundozer - 23 februari 2012 10:39

1989 flyttade jag från Norge till Malmö och hade nyss gjort slut med en tjej i samband med detta. Efter något år i Malmö kände jag en önskan om att träffa någon seriöst istället för sporadiska kontakter med tjejer i anslutningen till fredagar/lördagar. Jag lyssnade mycket på The Smiths, The Cure och annars alternative music och kom på det geniala att lägga in en kontaktannons i tidningen Kvällsposten med lite musiktema för att locka rätt sorts tjej. Det lät ungefär så här :


And if you have five seconds to spare -I'll tell you the story of my life.
Gillar
svarta motorcyklar och musik men saknar en flickvän att dela detta intresse med -Hälsningar "Half a Person i Malmö"

Jag FICK ett svar och vi pratades på telefon under veckan -det gick relativt bra. Hon gillade fotografering och hade haft pojkvän med motorcykel eller något i den stilen. Sen kom helgen, och jag minns inte alla detaljer, men det var nog några Pripps-Blå som rann ner innanför västen eller hur man säger, och jag begav mig ut till hennes adress. Klockan var väl sent och jag ringde på iklädd min vanliga helg och vardags-outfit: mc-jacka med norskflagga på armen, flanellskjorta och håliga jeans. Nyrakad på sidorna av huvudet, men resten av håret rakt upp..och bankade på och väntade och hörde någon där inne, vi pratade genom brevinkast. Men resultatet var att jag inte blev godkänd efter denna titthålsbesiktning..Ha ha..The End !

 

Jag hade en svart Yamaha SR-400......


(Det är några oklara detaljer och jag återkommer om jag kommer på mera..tror tex. vi pratades på telefon senare utan att träffas just då, men att jag/vi sprang på varandra något år senare på uteställe. Tror också egentligen jag hade med någon mer textrad från annan låt med i annonsen. Året kan ha varit 1991 också)

Av Gundozer - 22 februari 2012 13:26

Låten Chestpain från demo-kassett med bandet Micro Midas 1994. Texten och låten gjordes av mig, med med vissa ändringar av bandet tillsammans i replokalen räknar jag med. Det var en märklig inspelning. Det var tex "triggade trummor" och kändes i efterhand som om tekniken var viktigare än att vi var nöjda....för nöjda var vi inte annat än för att vi fått spelat in något igen och inte kunde vi påverka så mycket heller.

Sången ligger allt för långt fram i ljudbilden och det var annars inte alla toner som satt rätt och mycket borde ha gjorts om eller annorlunda. Vi var nog inte ens riktigt klara med alla delar i låtarna iofs. Jaja 1994...


Jag vet inte riktigt vad vi gemensamt tänkte på angående musikstil, men själv var jag nog inne på melodiös Alternative rock/punk..så att säga Emo, men hade hört väldigt få Emo band vid denna tidpunkt. Så resultatet är närmast en hårdrockig/snäll-punk. Lite Hüsker Dü inspirerad med god vilja (?) Demo innehåller 5 låtar och vi återvände till samma studio två gånger 1996 med lyckad resultat.

Här är texten som jag är ganska nöjd med :
im going now im very uptight, im very close to insanity, im crazy as one can be.
im tired and i need some sleep, but its hard to get what you really need.
I wish i could, i wish i could i wish.
But im not leaving am i - im not leaving am i
Hunger is a minor problem, cause i know i never gonna die of hunger.
I just need some spare parts for my soul.
So take my time and take my hand, just stay awhile and be around.
I always felt there never was a door.
But im not leaving am i - im not leaving am i
im afraid im gonna stay here forever.
Chestpain -  Chestpain
http://www.freddegrehn.se/mp3/micromidas_chestpain.mp3

Av Gundozer - 19 februari 2012 17:16

Sorry om jag sparkar på en liggande häst, men FYY Faa..för de dåliga artister som finns! Och då är ett av de bästa/sämsta exempel en Doktor Alban som enligt rykten ska vara utbildad tandläkare, varit artist i +20 år och ger intryck av att behärska engelska -så kommer han med denna textrad år 2012:
Freedom. Take it to the top, don't stop -don't stop.
Gotta keep on moving. (sing) (yeah -work it)
Freedom is a right......

Resten av texten hör jag inte vad han säger då han pratsjunger/mumlar fram den, och egentligen sjungs refrängen av en annan kille. Musiken finns inte det är väl en trummaskin och en dator som står och pumpar ut något random music-beat. JA, jag ÄR ledsen över att denna låt får speltid på radion och ja jag är ledsen att jag hörde den och jag ber med samma om ursäkt för att ha använt hans namn och gett honom någonslags uppmärksamhet. PLS - don't do the same mistake!

Av Gundozer - 10 februari 2012 14:36

 Regents-4 song

90 tals Emo/Hardcore stuk med lite mer modern screamo sång och skrikiga gitarrer. Band jag tänker på när jag lyssnar : The Saddest Landscape, Drive Like Jehu, Fugazi. Medlemmar från Frodus, Sleepytime Trio, Men's Recovery Project m.m Bandet bildades 2007 men har inte gett ut något mer än denna EP men fullängdare är på väg i år. De har 2011 spelat omkring i USA med bla Braid och Converge men verkar inte vara på turne just nu.
Härligt sound och mycket snyggt omslag/skiva. De ska ha cred för att de valt att inte fläska på med för mycket Metal-Fuzz på gitarrljudet. Det jag kan sakna lite på dessa tre låtar är en lite bättre melodislinga på något refräng -nu efter två lyssningar låter alla fyra låtar ganska lika förutom tempo skillnader. Bäst är de två snabbare låtarna On-Boarding och Fishtown Party Bus men helheten är helskön -så skaffa allt du kommer över i framtiden är ett tips till både dig och mig !


A- On Boarding
 - Cinder Machine
B- Fire your brain
 - On Boarding


   


Läs och lyssna på Lovitt Bandcamp

Lovitt Records LOV068/ sep 2011 /Edition of 300
Category: 7" Hardcore /Alternative

Av Gundozer - 3 februari 2012 14:45


Foreigner -Urgent

Ett band jag egentligen aldrig lyssnat på ..eeeh..aktivt, men det har ju funnits med på fester i bilar osv. Jag hade några låtar från skivan 4 inspelad på kassett men minns bara Juke Box Hero och Urgent. Bandets 6 första skivor 1977-1987 var alla storsäljare och fick platinum och silver gold osv...så undrar om jag missat något där då jag aldrig ens sett deras två första, än mindre hört dom? Denna singel är i vilket fall som helst en total nostalgi-grej för mig och minner finns kring högstadiet och fritidsgårdar och denna låt. Den är mycket speciell med sitt "moderna" sound men jag ska inte ge mig på att förklara denna sorts musik. Rock/pop AOR? En annan av deras kända låtar är såklart I wanna know what love is som kom på nästa skiva(1984)


A-Urgent
B-Girl on the moon


Bandet är fortfarande aktivt och har på senare år turnerat med sånna gamla dinosaurier som Styx, Night Ranger, Journey och Kansas ! Foreigner har ett originalmedlem kvar och annars har totalt 32 personer spelat officiellt i bandet! Sångaren från denna singel, Lou Gramm är en hel egen historia för sig, han har gett ut flera soloalbum och deltagit i projekt, och bla sjungit med Kristen-Rock bandet Petra -hans senaste skiva har också kristen-tema. Värdet på denna singel är i princip noll då den brukar finnas i 5 eller 10 kr lådor.


Atlantic 1981 /ATL 11665
category: 7" Rock


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards