HARDKÅRE

Alla inlägg under december 2011

Av Gundozer - 30 december 2011 21:48

Såg fel på skiva i dag som jag köpte för 20 kr-trodde jag hittade riktigt rolig coverlåt.
Det var en sånn Old Gold skiva som gavs ut på 80-talet (liknande Absolut Music för vinylsinglar) och det var med Thin Lizzy- the boys are back in town och på b-sidan låten you ain't seen nothin' yet ! Wow har Thin Lizzy gjort cover på den, va kul..vilket fynd. Ska bli kul att lyssna på!
nä...då var det originalet med BTO på b-sidan visade det sig, själv om det bara var bild på Thin Lizzy på framsidan, så jag missade ju helt att det faktiskt fanns info om att det var Bachman-Turner Overdrive som framförde sin dänga..ja ja. men lite ovanlig och "ful" skiva att ha i samlingen anyway. Tack o hej ..you ain't seen nothin' yet? Se bilden och inte konstigt jag tänkte fel...för den låten hade på något sätt passat Phil Lynott och grabbarna tror jag. Tänk Rosalie osv.
 

Det var föresten mitt första besök på skivaffären Delicious Goldfish i Solna som jag missat totalt i alla år då jag konstigt nog fick för mig det var en sådant Synth-Electro-pop-Indie ställe. Det var det ju inte då och det fanns mycket att kolla igenom och att sukta efter. Återkommer nästa år.....

Av Gundozer - 30 december 2011 10:22

   
Torch
! Oh vad tufft jag tyckte det var i mitten på 80 talet. Jag bodde i Norge och vi i det hårda gänget letade efter svenska skivor på skivaffären. Ett den gång relativt okänt svenskt band med hårda riff och sound. Det fanns ju många bra band från Sverige som hittade hem till min samling tex. Heavy Load, Crystal Pride, Madison, Axewitch, 220 Volt ...och Torch som nog måste sägas vara favoriter av dessa svenska band. Jag hade och har inte koll på vad de gjort utom dessa två skivor och egentligen om det är/var några kända musiker med osv måste erkänna att jag bara var intresserad av musiken och inte kring-historiken. Menar ha hört något om att de spelat igen på senare år...
Musiken är på ena sidan typisk svensk från denna tiden men också klart inspirerad av engelsk/tysk metal så som Accept och NWOBHM soundet. Alla låtarna på LPn är bra. 3 bästa är väl Battle Axe, Warlock och Watcher of the Night. Bandet tackar Phil Lynott och John Sykes för Champagnen ....

          

Mini LPn är också mycket bra men lite "tunnare" låtar, men här vill jag framhäva minnet av en avliden kompis från förr som jag bytte mycket skivor med. Vi festade och lyssnade på musik tillsammans ganska intensivt en period. Han hade flera dårliga vanor och en av dessa var att märka alla sina skivor, så på denna finns hans namn handskrivet och stämplar lite här och där.


    


Vet inte om skivorna har något namn annat än Torch Mini Lp  och Torch LP (?)
TAN LP 5 /1983
Tandan TEP001 /1982

Category: HARDROCK Lp/12"

Av Gundozer - 22 december 2011 15:45

Hate is a simple manifestation
of the deep-seated self-directed frustration.
All it does is promote fear and consternation
it's the inability to justify the enemy
and it fills us all with trepidation.
//Them and Us by Bad Religion 1996



Lyssna : 56 sek in

Otroligt bra skrivet detta av Greg Graffin och Bad Religion som alltid har haft de "smartaste" texterna med svåra ord och djupare mening. Läs gärna mer om Greg Graffin på wikipedia.
Greg Graffin received the Harvard Secular Society's "Outstanding Lifetime Achievement Award in Cultural Humanism" on April 26, 2008. During the award ceremony he played some acoustic versions of Bad Religion songs as well as songs from his solo career.

Av Gundozer - 18 december 2011 11:44


Rage -Out of control

En rolig fyndskiva denna singel jag hittade på Nostalgipalatset för ett par år sedan prismärkt med "20 kr light Hårdrock". Jag vet ju att det finns flera band med detta namn, och jag mindes 2 skivor från 80 talet med en halvnakna kvinnor på omslaget och i och med det var carrere records köpte jag den...
Och jag bara älskar B-sidans låt Double dealer. Jag blir så himla glad när jag lyssnar och brukar alltid ta fram den när jag har folk här. Tycker den är oförtjänt okänd. Låten är annorlunda och cool då det är mycket skön trumrytm och sound, lite galet så att säga. Det känns som en mix av hårdrock (typ Whitesnake, Raven) och lite punkigt. Lite som första Iron Maiden och diverse rock/punk band från denna tiden. Det låter som en låt de "råkat" jamma fram i replokalen och att de har roligt när de spelar den...


A-Out of control
B-Double Dealer

Bandet i övrigt då. Jo då, de har några låtar här och där som är ok, vanlig tidsenlig hårdrock i NWOBHM stilen för att på senare plattor väl bli lite softare. Jag har två versioner av fullängdaren där A sidans låt finns med, men konstigt nog inte Double dealer.
      


LYSSNA : Youtube


Bandet var från Liverpool hette först Nutz och gav ut några skivor på 70 talet. De spelade förband för Black Sabbath och Budgie och fick med en låt på första Metal for Muthas samlingen och bytte därefter namn för att starta om och vara med i den "nya vågen av britisk metal". Trummisen John Mylett (som dog 1984 i en bilolycka) spelade också med i bandet Nightwing .


Category : 7" Hardrock
Carrere 49727 /1980

Av Gundozer - 16 december 2011 16:59

Steve Jones -Mercy

Ja, den Steve Jones som vi alla minns från Sex Pistols och några kanske minns från The Professionals...och självklart också några få minns från hans solokarriär(?)

Inte fel av folk/musiker att ändra sig och utvecklas, men här blev det mest lite uddlöst och anonymt skulle jag påstå. Rock, softrock med lite goth-rock känsla svårplacerad tänk mix av Billy Idol, lloyd Cole och Bruce Springsteen men samtidigt inte så jättedåligt egentligen men "det berör inte" som det heter. 

Jag köpte den på rea ca 1991 just för att jag kände igen namnet. Kul liten skiva och i övrigt vet jag inte mycket om hans musik eller liv efter 1987.(Själv om det verkar vara ganska mycket och blandat enligt wikipedia, men inget jag hört eller minns) Trodde skivan var väldigt vanlig då jag sett den i reabackar, men finns inte jättemånga på musicstack och discogs -men tror nog du kan hitta en för 20-30 kr i bra skick, inte därmed sagt det är ett givet köp annat än kuriosa.

Category: 7" Rock
MCA/Warner 258294-7 /1987

Av Gundozer - 16 december 2011 09:09


Jag har lagt in mina 7"singlar på pop.nu ett tag nu och tycker om upplägget där, själv om sidan nog inte får så mycket uppmärksamhet från de som gjort den och ligger bakom (Jonas Hallgren 2001?). Det verkar ansluta nya medlemmar och många som lägger in skivor varje dag. Jag har inte hunnit med alla mina skivor än för att det just i vissa lägen är ganska många klick man får göra för att få dit omslag och låtlista osv....men resultatet är snyggt om man väljer se samlingar som omslag tex. sen kan man såklart välja olika indelningar som musikstil eller land osv.
Trevlig extragrej är att man kan lägga in en länk så senaste skivor man lagt in visas på en blogg eller hemsida. Som jag då gjort här (se till höger)
------------------------------------------

Discogs är något lättare lägga in på då det mesta finns och det bara är att lägga till i samlingen, litet minus där är att det finns för mycket i vissa fall där man får leta efter rätt utgåva ang. omslag/land osv..Man hjälps åt lite som wikipedia och rättar och lägger till info. Det finns också en bra köp & sälj funktion där och man kan få historik på vad skivan tidigare har sålts för. Tyvärr verkar detta styra utpriset på många skivor då folk inte direkt varierar priser utan de flesta följer denna "mall" själv om den kanske baseras på en eller två försäljningar.. Lätt att skapa mappar och listor om man vill lägga sina skivor i en viss ordning.
Jag har skrivit några få recensioner där mest för att testa, och det verkar vara ganska få som orkar ta sig tid med det på denna sida. har inte hunnit lägga in mycket här, men ska ta tag i det inom dec-jan.
-------------------------------------------
Se mina sidor:

http://www.discogs.com/user/Gundersen
http://pop.nu/show_user.asp?user=12553

 ------och prova själv att lägga in.
(tipsa om din användare här så kollar jag)

Av Gundozer - 12 december 2011 10:49

Gillan- Long Gone
Kul när skivbolag och artister kostar på med roliga omslag. Värre med låtarna och musiken här då. Två låtar från legenden Ian Gillan men det är verkligen inte de bästa låtarna han sjungit på -och det är förresten BANDET Gillan detta alltså inte "egentligen" ett soloprojekt.

A-sidan är en snäll rockig låt och B-sidan en lång seg pop/rock låt. Själva skivan Magic där A-sidan är tagen från har flera bättre låtar tycker jag.

Glöm låtarna, omslaget är roligare med utvikbar hand och vik-upp omslag med färgglada figurer -de har till och med kostat på en orm inuti där skivan ligger. Verkar vara i någonslags Tatuerigsstil med tema Alice in Wonderland/Gambling(?). Thanx Virgin !

A-Long Gone
B-Fiji

     

Mitt ex inte i toppskick och denna skiva hittar du kanske för några tjugor i normalskick, men kan också säkert kosta mer så klart. Det är förresten Janick Gers som spelar gitarr här, senare mest känd från Iron Maiden utan att JAG därmed vet något mer om honom. he he...


Virgin VS537 /1982
Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 8 december 2011 10:42

Hittade en oväntad grej att någon hade använt en länk till min blogg då de sålde en Strebers 7" på tradera. Det gäller Strebers- Flickan och kråkan. Vet inte om det var så bra säljargument då jag inte direkt hyllar den jättemycket, men jag anger priset till ungefär 200 kr och den gick för just 201 kr.
Det är alltså INTE jag som har lagt ut den på Tradera.

Se länk till Tradera och följ sedan till bloggen för att se vad jag skrev.

http://www.tradera.com/strebers--krakan-svensk-punk-auktion_210811_144416401


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards