HARDKÅRE

Alla inlägg under juli 2011

Av Gundozer - 31 juli 2011 18:04

   F.U.B.A.R /Lycanthrophy -Doomed to consume
Klart jag köper saker jag inte har riktigt koll på! Bandet Lycanthrophy ramlade jag jag över på en sida där jag lyssnade på det-och köpte denna split singel. Käng/Grindcore med  Hardcore känsla. Det går jäkligt fort av och till för sedan att gå över i närmast Doom/Sludge/Black Sabbath stil och det är ju härligt eller hur?!..och med två olika sångstilar- det är en tjej som sjunger ena. Roligt att det finns texter med på inlay så man kan följa sången. Bäst är låterna Media Manipulation och Judge your self first.
De verkar vara från Tjeckien och har funnits sedan 1998 utan att ge ut någon fullängdare, men deras första kommer just i dagarna på Bones Brigade Records. Info från skivbolaget här: Länk


Härlig Live (2 låtar? 2010) Kolla tjejen som hon sjunger !


....andra bandet F.U.B.A.R är från Holland och öser på utan att det berör mig just nu, möjligt de blir bättre på 3-4 lyssningen. De har vissa tendenser att låta som gammal norsk hardcore -just ena sångrösten, men det räcker inte för mig i detta fallet.




Lyssna på alla 5 låtar här. (låt 2 börjar 0:46 och låt 5 börjar 3:24)

Lycanthrophy:
01.Vomit and celebrities
02.Media manipulation
03.Non-U above rubies
04.Something is wrong
05.Judge yourself first

Fubar.:
01.Doomed to consume
02.Pisstain policy

03.Alles moet eruit
04.The answer
05.Look beyond the blindfold

 

Bones Brigade Records 2010 / BB051
Limited Edition of 400.
Category: 7" Punk

Av Gundozer - 25 juli 2011 16:52

Morne -Sorrow
Ett tips på musik att lyssna på ang. sorg och ilska. Då pratar jag om helheten i låten, helande och uppbyggande -då jag inte är 100% på vad texten handlar om. En tung låt som mal på och man hinner känna efter och tänka...och för all del om man känner för det gråta eller slå handen i väggen. Your choice, your emotion! Så bra musik kan vara -och kom inte med den gamla historien om att "Måste lyssna på klassisk musik för att få känslor" för detta är riktig musik, inget larv, inga konservativa regler bara fullt ös.



Lyssna på hela nu då...ta några minuter framför datorn. En paus.

Av Gundozer - 20 juli 2011 16:19


Vad ÄR detta ?
Några gubbar och någon tant som snott instrumenter på fyllan och kapat scenen !? Kolla Jerry Springer på trummor också.

...men -OK OK då Bruce det var lite roligt gjort i och med arbetarklass imagen och hela den grejen. Har letat upp info och hittade då att Bruce med flera spelade denna coverlåt några år tidigare som hyllning till Joe Strummer på en Grammy award...men blir inte så himla bra bara för att tanken är god, eller ?

Av Gundozer - 20 juli 2011 11:40

She was a girl from Birmingham
She just had an abortion
She was case of insanity
Her name was Pauline she lived in a tree
//Sex Pistols-Bodies

Varför ? Bara för att det är så klassiska rader och första vers och en jäkligt bra låt från skivan Never mind the bollocks.

Lyssna : (0.18 -0:29)

Av Gundozer - 12 juli 2011 19:51

The Fall -Double Compact Disc Single (Jerusalem)
Har några skivor med bandet the Fall och upptäckte de på en punksamling på 80 talet med låten Bingo Masters Breakout som ju är lite punkigare än det de gjort senare, men det är ju inte riktigt punk, mera New Wave-Pop /Alternative. Mark E Smith  är ju en "rolig" figur och hans stil är omdiskuterad både uppförande, utseende och sång-stil. Det är finurliga och roliga texter som oftast prat-sjungs och musiken är ofta ganska naiv och upprepande. Trummor/bas + ljud osv.
Jag gillar bäst skivan Shift-Work från 1991 och annars mest från 80 talet...det finns massor med skivor att välja från och jag har nog knappt hört hälften om jag ska vara ärlig. Ligger på "To Do -listan".

Denna dubbel CD singel har 2 + 2 låtar och just låterna Jerusalem, Wrong place, right time No2 och Big New Prinz är väl alla att räkna som  Hit songs och från skivan I Am Kurious Oranj . Låten Acid priest 2088 är något helt annat enligt mig, bara trams och en loop med lite sång. Annars är väl deras mest kända låt Victoria som kom året innan denna skiva.
       

Det är ju den fantastiskt fina förpackningen som gör det hela så härligt här. En plast "mapp" och två små singel CD skivor + en numrerad info lapp. nr 3661 av 4000 så very limited detta då. Värdet  ja den är i hyfsat skick så under 200 kr skulle jag inte sälja den för, men möjligt du kan hitta ett ex på nätet för ca 100 kr.


Lyssna på låten Big New Prinz:


Category : Alternative 3" CDx2
Beggars Banquet /Warner FALL2CD 1988

Av Gundozer - 11 juli 2011 21:29

 Jello Biafra and The Guantanamo School of Medicine
-The Audacity of Hype

Jello Biafra är Kung, President och "Semi-God" och rolig och duktig och politisk kunnig och verbal....och en legend. Jag köpte denna skiva 2010 och den är snygg med affisch/texter och bra layout  -men....låtarna håller inte 100%. Det låter som Dead Kennedys "light", eller som ett av flera projekt där han har sjungit med andra (D.O.A osv) och jag funderar efter varje gång jag lyssnar på ett Jello Biafra projekt varför de inte lägger lite mer tid på att bygga låtar och ha lite mer "musikalitet" i det hela. Ja det är väl mycket för att Jello Biafra vill ha denna lite platta stil som enslags ljudmatta att lägga sina långa (mycket bra) texter på -och säkert också för att det sällan är riktiga band utan mest musiker som gärna ställer upp och som säkert är dedikerade sina egna band och andra projekt. men har inte direkt forskat kring dessa musiker.....

Bästa låten efter de 4 lyssningar jag gett denna skiva är Clean as a thistle som just har flera olika låtdelar och påminner om något Dead Kennedys kunde ha gjort. Låten New Feudalism är annars rakt av en rip off på sig själv så att säga då det verkligen låter som en mix av 2-3 gamla Dead Kennedys låtar. Ja ja...det ÄR bra grejer, och jag är nöjd ägare av denna fina produkt men lite fantasilöst och just ena gitarristen har lite för rockigt sound och spel för min smak.


    


Kommer lyssna på skivan flera gånger javisst, men det blir nog inte en klassiker detta -själv om det verkligen låter som klassisk Jello Biafra/Dead Kennedys musik.

Written produced and sung by Mr. Biafra


Tänk "This could be anywheeereee "...och lyssna på indian-punk-körerna på sista delen av låten Three strikes. Visst har vi hört det förut ?
Textrader i låten Strenght thru shopping känner vi också igen, och det är nog meningen också : "Give me convenience or give me death. Before I choke myself"


(Kolla gärna min recension nr 61 nr. dead kennedys -plastic surgery disasters)


Och lyssna och TITTA här på Jello Biafra från 2009:
Länk
Och lyssna här på Jello Biafra från 1985
Länk

Category: CD Punk
Alternative Tentacles 2009 /Virus 411CD

Av Gundozer - 6 juli 2011 18:03

Det blev 8 lågpris-singlar denna gången. Som vanligt hade jag 10 skivor till som jag hade plockat på mig, men efter sortering blev alltså slutresultatet 8 st. 7" för det fina priset av 100 kronor.
(5-5-5-5-30-20-20-10)
Det fanns jättemånga singlar för 5 kronor och bra LP skivor för 20 kr, så om någon där ute vill börja samla lite är det en bra start att fynda på sig några där. Det visar också att de flesta skivor folk har hemma tyvärr inte är så värdefulla som många vill tro.
 

- Boomtown Rats, Sons of Angels, Status QuoYes
- XTC, Judas Priest, the Adverts, Sham 69


Kollade som vanligt snabbt på nätet vad man kan tänkas behöva ge för skivorna. Judas priest gav jag 20 kr för och den minns jag inte å ha sett förut. Den ligger på ca 60-150 kr på nätet så det var så att säga ett "fynd".-och roligt med den konstiga B-sidan. The Adverts betalade jag 30 kr för och den ligger ju på ca 50-80 kr så det är ju bra. Bandet Sons of Angels är från Norge och inte så vanlig i Sverige kanske, men inte sällsynt heller(med Lars Kilevold). Resten var väl ok priser också så länge JAG är nöjd. Jag köper ju inte för att sälja vidare.


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards