HARDKÅRE

Alla inlägg under augusti 2014

Av Gundozer - 28 augusti 2014 12:06


Av och till blir det fel. Alltså skivan man köpt online kanske inte är i riktigt det skick man hoppades. Detta exempel är ovanligt då den faktiskt var i fint skick både skiva och omslag, dock påpekade säljaren att han inte provspelat den. Problemet var bara att den inte GICK att spela då centerhålet var ocentrerad, och inte bara lite heller. se bild. Det löste sig ganska ok då den kostade 35 kr och säljaren återbetalde portokostanaden och jag behåller skivan. Lite synd dock då jag letat ett tag efter vinylskivor med Ole Idole (Ole Evenrud) från denna period och tyckte detta pris var ett fyndpris.
Låten X-Ray Specs spelade senare också Sha-Boom som ju var ett band där väl Ole Evenrud var producent och låtskrivare (?) Han har bl.a jobbat med Return, Carola, Boppers, A-Teens, Tone Norum och Ace Of Base. På andralåten får han hjälp av Stage Dolls. Ingen av dessa låtar är hans bästa -men roligt med nostalgi och norska artister. Jag letar efter hans första LP och andra singlar från tidigt 80 tal.

A - X-ray specs
B - This land's too cold to dress rock'n roll

Category : Vinyl 7" Hardrock / Pop
RCA Victor PB40897 / 1986

Av Gundozer - 23 augusti 2014 20:29

Satt och sorterade filer/bilder/mappar och hittade massor med bilder från diverse konserter 2009. Det var inget dåligt år om man ska räkna stora hårdrockskonserter. Möjligt jag var på flera konserter men det minns jag faktiskt inte just nu -så det är bra med bilder för att "komma ihåg".
Dock blev jag lite överraskad då jag inte trodde jag hade sett Testament och nyss tänkte att det var ett band jag ville se. Jaha? Kan inte varit så bra konsert då. (EDIT: Nu fick jag info från frugan som var med och som minns att vi endast såg två-tre sista låtarna med Testament) Alla dessa konserter var i Globen också förresten. Så jag såg alltså Ac/Dc, Metallica, Judas Priest, Testament och Megadeth...(..och Machine Head var förband för Metallica, men har inte bilder att lägga ut av dem.


Metallica



Judas Priest


Megadeth




Testament




Ac/Dc

Av Gundozer - 22 augusti 2014 11:05

Vengeance -We have ways to make you rock

Band från Holland. Här är deras andra skiva -bra riff och låtar som sagt i tidigare inlägg. Påminner om Accept, Van Halen, Judas priest, Whitesnake och Raven (osv men mest är de sig själva och är igenkännbara). Var bara det jag ville säga idag medans jag dricker mitt morgonkaffe....
   

lyssna :



Category : Vinyl LP Hardrock
CBS 1986


Inlägg om bandet 2011
http://backinblack.bloggplatsen.se/2011/03/03/4752274-98-vengeance/

Av Gundozer - 19 augusti 2014 13:31



Ja vad säger ni...bra grejer ?

Av Gundozer - 18 augusti 2014 16:15

....having this said (se förra inlägget under) Så är nog denna singel från samma skiva än sämre. Första låten är en ballad med ganska svajig och dålig melodi och "tjejkörer". 220 Volt var väl som sämst här tyvärr. Detta håller inte ens för 106.7 Rockklassiker (tror jag -eller vem vet förresten?)
Andra låten här är någonslags Robert Palmer  / Poison liknande låt med lite groovy snäll rock. sista 1/3 delen av låten är inte helt dum med lite solo och improvisation över tema.

(Till salu 40 kr +porto)

A - Still In Love
B - Criminal

Category: Vinyl 7" (Soft) Hard Rock
1989 / CBS 6546947

Av Gundozer - 18 augusti 2014 12:20

220 Volt -Beat of a heart
Det var säkert inte lätt att vara "tuff" hårdrockare på slutet av 80-talet. Själv hoppade jag av Hårdrockståget ett tag här just pga skivor/musik som detta. Radio-vänlig "amerikanskt" sound. Snälla melodier och körer..ballad som första och/eller andra singel. Denna 220-Volt singel har jag ärligt inte ens hört innan jag köpte den för 20 kr i år. Första låten låter som Europe eller faktiskt påminner det också endel om Judas Priest när de spelar ballader, andra låten är klämkäck LA-rock (tänk ungdomsfilmer från 80 talet och David lee Roth)....inte så dåligt musikmässigt, ljudmässigt, melodi osv men låt mig inte stanna för länga vid denna parantes. Vidare till nästa skiva.

(Till salu 40 kr +porto)


A - Beat of a heart
B - Live it up

Category: Vinyl 7" (Soft) Hard Rock
1988 / CBS 6529577



Lyssna ?

Av Gundozer - 11 augusti 2014 15:40

En av de låtar som gjort mest intryck på mig eller iallfall som jag alltid kommer minnas och gilla är detta norska bidrag till melodifestivalen /Melodi Grand Prix 1980. Låten är en mix av vanlig vis-pop med svulstig tv-orkester (jazz) och joik. tror den kom sist osv, men det var ju normalläge så att säga. Teksten är bra och politisk och hela melodin både vers och joik är mycket bra -fattar INTE varför det ska skojas och göra narr av denna låt. Det skulle såklart vara stilen på de två då som är lite väl 70 tal och barne-tv aktig. Njut enjoy and just like it.
Jag köper gärna denna av er om ni har den på vinylsingel..Tack.




OCH en jäkligt kul grej är att de spelar denna låt på riktigt i 2011 versionen av The Thing:



Av Gundozer - 8 augusti 2014 16:57

Jag är några veckor sen med denna nyhet -men hey, här läser du den också lite sent va
Eller hade du koll? -det verkar iallfall vara en riktig nyhet och inte påhittad

Beatle George Harrison memorial tree killed by beetles

George Harrison Memorial Tree Destroyed by Beetles

 


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards