HARDKÅRE

Alla inlägg under augusti 2010

Av Gundozer - 31 augusti 2010 21:06

Lime Spiders..."the cave comes alive" 1987. (Virgin)


En gammal favoritskiva som jag köpte 1989. Lyssnade väldigt mycket på denna i ett år och sen nästan inget. Nu i dag kan det tyckas lite konstigt, men jag har annars inte hört mycket med bandet och köpte aldrig andra skivor med dom -och musiken är inte så fantastisk, men de har ett bra sound och melodier. Punkigt och ganska snällt och "crazy" på samma gång och helt klart åt Alternative hållet. Jag upptäckte dom på en samling som heter Hybrid från 1985 som jag köpte i Norge någongång där mellan 1986-88. Där fanns låten Slave Girl som jag gillade mycket, och som hade ett råare-sound som det visst finns lite av på denna skiva också, men som gärna kunde varit mer genomgående.


Detta var bandets första skiva och de fick någotslags "break" med den och gav sedan ut 3 skivor till på 3 år...osäker på om de finns kvar och vad som hände annars. Detta är en helt Ok skiva från tiden precis innan Nirvana slog igenom.


Baksidan ser ut så här :
Halvtuffa grabbar som likagärna kunde varit med i Hoodoo Gurus eller Midnight Oil ? ja bandet var från Australien.
 


Kanske inte så lätt att hitta nu - men om du hittar den köp den för ca 80 -100 kr (?)



Category : LP Alternative

Av Gundozer - 29 augusti 2010 20:15

Lite roligt detta med låten Back in Black och texten jag har valt i min "header" på bloggen.
Jag sökte just för att hitta något roligt citat ur låten som skulle  passa här, och hittade då olika varianter av just den delen, eller det vill säga en linje. Den ena varianten vet jag inte ens vad det betyder, så jag valde den andra...som betyder något. he he.
Någon som vet om det finns olika versioner eller vilken som är rätt  -för det finns ju inte texter med på skivomslaget?



Cause I'm back on the track
And I'm beatin' the flack
Nobody's gonna get me on another rap


(www.stlyrics.com  + www.lyricsfire.com)


Cause I'm back on the track
And I'm leadin' the pack
Nobody's gonna get me on another rap


(www.metrolyrics.com , www.lyricsfreak.com m.fl)

Av Gundozer - 29 augusti 2010 17:03

 
Fin plate dette med legendariske bandet AC/DC -men mest for B-siden som er en Live versjon av "Guns for Hire" med langt intro med Angus som leker med gitaren og publikum som roper. Vet ikke hvor og når det er innspilt.
A-siden er en standard versjon av "who made who" som vel er en ganske så ok låt, men "nothing special". Eller jo litt spesiellt er det jo at den er gjort for en film av Stephen King.


Warner-Atlantic 1986 /WE 171


Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 29 augusti 2010 15:10


Crisis -like sheep led to the slaughter
2004
Rolig hård skiva för 10 kr!
Köpte den i våras. hade ingen koll innan på detta band/artist.


Någonslags eeeh..Hård skräpig Garage-Metal med saker som gör att jag tänker lite L7, Babes in Toyland och Sepultura. (Death, Thrash, Hardcore-rock)hmm..ja det er en tjej som både pratar, sjunger och growlar. Hon heter Karyn Crisis och bandet är från New York (och det hörs tycker jag).
Hon har bla gjort en duett med Chris Barnes från bandet Six Feet Under -en "growl-duett!


Kul träningsmusik som jag haft i lurarna av och till -ville hela tiden höra en låt till..he he


http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=213704


Category : CD Hardrock  

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:51



  Neat Records 35
Jess Cox (The singer of Tygers of Pan Tangs first releases) has released one of the worst songs I've ever heard.."One in a Million" on this single the B-side is a little better, but also quite bad.
I guess he was friends with some guys on Neat Records and they gave him this deal for old times sake ?



see the Neat Records list of releases -some good stuff there indeed.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neat_Records


Category : 7" Hardrock

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:42

 


Twisted Sister...he he. Kul band. Bra i början, sämre för varje skiva de gav ut. Ganska så vanligt i och för sig med band som har den utvecklingen, tyvärr.
Detta är inte ens deras bottennapp men ett tidigt misslyckande och en låt som visar hur snett det kan gå med hårdrocksband. ja försäljningsmässigt gick det väl säkert halv-hyfsat, men pinsamt är det.
Det är en cover på en gammal 50-60 tals låt, orkar inte ens kolla upp vad det är -och ja, det suger. Men på B-sidan är en version av I Wanna Rock, som var lite trevligare.
Och deras rosa, rock'n roll Biker-stil är ju inte så dum.
Skivan hittar du i begagnad lådor för ca 10-30 kr. Jag har dock haft den sedan urminnes tider..ca 1985-86.
Återkommer eventuellt med lite bättre grejer från Twisted Fucking Sister !!!!


..och JA de heter fortfarande Twisted Sister och inte Twisted Sisters som man fortfarande kan höra radiopratare säga när deras låt/ar spelas..



Atlantic 1985


Category : 7" Hardrock

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:34

 


Klassiker . Ja detta är ju en så självklar skiva så egentligen inte mycket jag behöver skriva om denna (?) Första skivan utan Bon Scott och titeln Back in Black är ju en hyllning till honom (I svart som sorg) Mycket bra ljud på denna skiva -något de forsökt återskapa på senaste skivan utan att lyckas. För mig var detta och Heaven and Hell + lite Nazareth, Slade, Deep Purple m.m verkligen 1980-81. Tänk att jag är så gammal så jag fick vara med när så många skivor kom ut, dock fick jag denna inspelad på kassett, så jag köpte den aldri då.
Favoritlåtar på denna är många och ja -det är väl alla, men för att lista några : Shoot to thrill, Hells Bells, Back in Black, Let me put my love into you.


En konstig grej på denna skiva är stavningen av låt 4. Jag tycker det ska heta "Givin' the Dog a Bone" men här heter den "Given the dog a bone" på både skiva och omslag. Det ÄR en original Atlantic utgåva från 1980, men med en text som säger "Leidseplein presse B.V" och enligt internet-info är detta den amerikanska utgåvan (Europeiska har ATL 50 735 som nr)


Info från Wikipedia:
(Back in Black har sålts i över 42 000 000 exemplar och är världens näst mest sålda album genom tiderna efter Michael Jackson's Thriller.)
Inte så svår att hitta och finns i många utgåvor med olika typsnitt och utseende. jag köpte min LP utgåva för 3-4 år sedan och gav 60 kr för den. (Hade ju bara haft den på kassett och CD innan)
Återkommer med mer från detta band så klart.



Warner /Atlantic SD 16018



Category: LP /Hardrock

Av Gundozer - 29 augusti 2010 14:29

..mere Pixies.
Har ikke noen live eller samlinger og heller ikke så mange singler. Skal se litt etter det og kanskje få en mere "komplett" samling, når det gjelder standard utgaver.


Jeg har :
  4 CD
2 7"
3 EP /12"


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards