HARDKÅRE

Alla inlägg under februari 2011

Av Gundozer - 27 februari 2011 16:54

Et ganske nytt band her denne gang.Dette er morsomt og en litt vanskelig stil. De blander inn Metal, Hardcore, Emo, Screamo og pop/punk....Jeg har ikke planert å gå på konsert eller kjøpe noe med de men liker videon med headbanging og nærbilder på trommeslager og keyboardisten som overdriver ganske mye- og liker den "snille" stemmen og utseendet på sangeren/gitaristen. Bra engergi på growler-mannen også, men mener han skulle ropt eller synget litt mere hardcore og ikke blande in metal-stemmen sin der.
Bandet vil spre positive musikk og de er inspirert av band som Refused, Jimmy Eat World og Underoath. Og tross sitt navn og "positivitet"så er de ikke kategorisert som et "kristen-band" men mulig de er det i smug.(Hva tror du?) Er litt usikker på om de finns fortsatt, for viss info tyder på at de breaket 2010.

De har forresten gjort en MEGET dårlig cover på Livin on a prayer -Bon Jovi. Problemet som jeg ser det med DEN er at den er for lik originalet, så bandet virker være "lame Bon Jovi fans" ?

I am the messenger -I thought you were going to mediate

Av Gundozer - 25 februari 2011 09:36


Beastie Boys -She's on it

Ja detta gamla hardcoreband rockade ganska bra där på 80 talet.
Vaddå hardcore säger du ? De startade som ett punk/hardcore band i New York och spelade konserter både som förband till kända band och på mindre ställen. Sedan utvecklade de sin "hip-hop stil" och the rest is history....Själv har jag inte hört deras hardcore grejer mycket annat än på youtube, men ska kolla upp mer och det finns info om att de spelat hardcore-shower efter de breakade som "Hip-Hop band" också. Jag har annars bara två skivor med bandet utöver denna singel, och är väl i ärlighetens namn inte så imponerad av deras musik efter 1994 (Check your head 1992 är ganska bra och låten Sabotage från 1994). Skivan Licensed to Ill (1987) var ju annars i varje mans hem så att säga -själv om det var lite oklart om det var ok musik att lyssna till som hårdrockare osv osv..he he. Det är förresten Kerry King från Slayer som spelar gitarr på låtarna No Sleep till Brooklyn and Fight for Your Right på den skivan.

Denna singel gavs ut 1985 och B sidan finns senare med på Licensed to Ill men A sidan gjordes till soundtracket på legendariska (!?) filmen Krush Groove som handlade om Hip hop och Bronx.
She's on it är väl en av deras 3 -4 bästa låtar med lite hårdrocks stuk..det duger till en fest och som nostalgi. Jag köpte skivan begagnad för 5 kr 1987, tyvärr med en ful klisterlapp som inte går ta bort utan att skada omslaget. Räknar med skivan värderas till ca 800 kr i dag
(nej skojar, men kul med tidig Beastie Boys skiva)


A- She's on it
B -Slow and low

Def Jam Recordings  DEF 651068 7/CBS 1985
Category: 7" Pop



Töntig/rolig video till She's on it (bilder på skivomslag):
Bäst ca 2:14 in ;)
http://www.youtube.com/watch?v=9PLfjhQG97I


Gamla punk/hardcore låtar 1984:

Av Gundozer - 22 februari 2011 11:34

    

Brick -Suomi
Lite sent recensera denna skiva kanske, den kom 1996.
Bästa svenska skivan....
Jag gillar verkligen många svenska band. Men detta är bättre än alla hårdrocksband, bättre än the Hives, Fireside, Refused, Raised Fist och diverse band på Bad Taste records osv.och då nämner jag just dessa band då de ju också är mycket bra och favoriter! Jag har tagit ställning nu och kommit på att detta är sanningen.
(Konstigt då att sveriges bästa skiva heter Suomi...hmm?)
Skivan jag har är utan omslag, vilket såklart är störigt men den är original. Jag fick den av arbetskompis i Malmö samma år den gavs ut. Han hade "hittat" den i en container med kasserade skivor från CD-plant eller något bolag. -men den var som ny..så jag vet inte vad grejen var där. En annan störig grej är att jag inte har kvar Volvoland, och hann knappt lyssna på den -alltså den försvann någongång för 11-12 år sedan så den måste jag skaffa igen ! Och skivan Automan har jag aldrig hört annat än några låtar på nätet och det är ju inte riktigt samma stil, bla. pga att Patrik Instedt sjunger på den.

Bandet räknades som ett Stockholmband, men medlemmarna var alla från olika andra orter.


Skivor/ Fullängdare:
Suomi (Dolores Records 1996)
Volvoland (Dolores 1997)
Automan (West Side Fabrication 2001)
Medlemmar:
Patrik Instedt (gitarr/sång)
Nandor Hegedüs (sång)
Malte Olsson (Bas)
Jejo Perkovic (Trummor)
Trummisen har varit och är med i olika band verkar det. Bla Infinite Mass, Breach och Bear Quartet - men medlemmarna och speciellt Patrik Instedt verkar i eftertiden vara invloverade i flera band  (Nei), skivbolag och layout m.m Han har också gjort layouten till skivan Suomi. Jag kan komma ändra lite här om jag hittar mera info på nätet.


Mycket starka melodier och perfekt sång där texten kommer fram klart och tydligt. Ångest, humor och känslighet borde kallas Emo då kanske, men var nog mera Hardcore/Screamo +Alternative.
..och nu ger jag mig på att recensera varje låt på skivan vilket jag inte brukar göra.

1 Labrador - Startar direkt med rätt sound. trummor+bas. -och sedan kommer rösten och en skrikig gitarr in..härligt.
2 Heads -lite mjukare sound, och sången ligger längre bak. Lite skönstörigt loop-takt. "con-fron-ta-tion..frustration" + fullt ös.
3 Idiot "Quicksand, Fugazi, Engine Down, Drive Like jehu -sound"
och svensk hardcore-alternative på sitt bästa.
(Rolig grej att tänka på är att Iggy pop har en låt som heter Idiot på skivan brick by brick)

4 Instead "roliga ljud" och gitarr noise..
5 Tim är en intrumental pärla i Fugazi /jimi Hendrix stil-får någonslags Beastie Boys vibb också, men jag ber om ursäkt för det.
6 Drained Fortsätter med otippad favorit. Laid back, nermixat ljud -"nästan akustisk" bästa melodilinjen "I'm falling I'm falling -down and under, neurotic misery"..otroligt bra och passar så jäkla bra in då det blir dynamik i låtlistan..
7 Subversion  mer åt Drive Like Jehu, Fugazi, Jesus Lizard hållet igen. Lugnt för att sedan explodera i fuzz och en cool trum-rytm. Sången påminner lite om Howlin Pelle här -vilket är en rolig tanke kanske. Tänk the Hives goes Screamo.
8 Error mer Fugazi och lite Sonic Youth gitarrer. Otroligt med låt efter låt med så starka melodier.
9  I Jag blir helt matt -för nu kommer denna låt och DEN är ju bäst också. Gitarrvägg och Quicksand influenser. Skivor som detta växer inte på träd !
10 breach helt ok, men kanske skivans svagaste spår. Vill för mycket med konstig takt och tema byten, tex "onödigt" solo-bas parti och pauser och inte tillräckligt bra melodi, men funkar på denna skiva.
11 Gray Day Då har man snart lyssnat klart så kommer HIT-låten. Klankig bas och desperat sång och lugnt, starkt, lugnt, starkt..Ganska lång med instrumetala partier och uppbyggnad innan refränget lägger sig och det känns som de verkligen menar det ! "It's another Gray Day -no way I'm gonna stay!" -"Anger and frustration...can't let it out". "I aint doing this because I want to..." Lite Jonny Rotten snare i rösten där..he he.
12 No feelings inte  Sex Pistols låten.- men lite rolig text. "Have you smelled my feet, have you touched my head?".

Vilket på ett personligt plan är roligt för mig då jag gjorde en låt som hette Touch my head några år innan denna skiva kom som jag alltid tänker på när jag hör denna låt..he he. ja ja..näst svagaste låten till sist då -blir bra så.



Lyssna på låtar här :
http://www.myspace.com/brickstockholm/music


Dolores Records /Dol 025 -1996
Category : CD Alternative



Edit: Hittade några recensioner nu två timmar senare och det handlade mest om att det liknar på Shellac. Ok då, vi säger väl så. Det påminner om Shellac (också) Själv var jag en "Big Black-man" och tappade lite intresset när jag hörde Shellac -men baserad på detta borde jag väl ta upp Shellac-tråden igen då.

Av Gundozer - 21 februari 2011 15:34

...men vad ska man göra, vad ska man säga ? Det är ju kanske det bästa alternativet av flera dåliga.


Jag har ju i många år lyssnat på 106,7 Rockklassiker här i Stockholm i bilen -eller lyssnat på är väl att ta i, för det slutar oftast med att jag byter till 106,3 för att höra vad som går där, och sedan till P1 och sedan kanske till P4 och lite runt omkring utan att fastna-och just detta är problemet för min del att jag aldrig blir nöjd då det år efter år verkar spelas musik för barn och andra som egentligen verkar vara ganska så ointresserade av musik som sådan och bara vill ha något trallvänligt att nynna till som de känner igen.
För inte behöver vi höra Holy Diver (Dio) varje dag resten av livet -eller Dancing with myself (Billy Idol), Panama (Van halen), The Passenger (Iggy Pop) eller Poison (Alice Cooper)??? Varför kan vi inte få höra den tredje mest populära låten från en skiva, eller kanske ett band som inte sålde 40 tusen miljarder skivor, men bara 35 000 tex ?

 -och "Rock klassiker"..vaddå "rock" och vaddå "Klassiker"? Det finns ju otroliga möjligheter här att spela just hård rock, soft rock, Punk rock, Goth Rock, Garage Rock. Klassiker kan väl vara från 2005 lika gärna som 1975 ? De verkar alltid hamna i den snällaste och mest uttjatade variationen/rotationen från 70-90 talet. Ja jag har inte suttit och gjort statistik, men visst är 19 av 20 låtar något man helt säkert hörde på radiokanalen förra veckan och på samma sätt förra året?
Jag vet det inte är de stackars "radiopratarna" som själva väljer låtar, och jag tror alla fattar att de som ringer in och önskar låtar får sin önskning endast om den faller innanför en redan planerad låtlista -artist-stilen den dagen. Har inte stenkoll på alla program, så de kanske inte ens har önskningar längre?
Jag tycker annars det borde vara mera prat om musik och humor. Vet det finns något lite inslag där Ian Haugland ger lite fakta om något band/händelse och visst kan man skratta åt dom där snubbarna Anton och -vad han heter -men det räcker för tusan inte ! (Och Dave var e Dave på dagarna?) Det ÄR dålig radio och tråkig musik. För min del så att hoppar jag numera över vissa låtar på skivor jag spelar då jag tröttnat så JÄKLIGT på vissa låtar som tjatas sönder.

Ge mig låtar med Mercyful Fate, Overkill, Pixies, Sonic Youth, Dead Kennedys, Sham 69 bara för att nämna några mycket kända band med massor av bra KLASSISKA Rock-låtar. -OCH om det ska spelas Kiss, Guns n' Roses, Van Halen osv välj en annan låt än de låtar som alltid spelas. PLS ! Det är också för mycket Dire Straits, Toto och Europe och nu har jag inte alls tjatat om klassiska Black metal, Death Metal, Grindcore låtar osv -för det ligger några ljusår bort -det fattar alla.


Kan man samlas på något torg och protestera, kan vi störta denna likriktnings-maffia som tvingar på oss dåliga reklam-radiokanaler !


PS: Nej, det är inte 106,3 s musik jag saknar i rockklassiker.
Fattar inte hur de kan göra så lite av såna möjligheter att spela vad de vill  ha ha FY faaan.
PS:ELLER så kanske det finns underbara program jag missat då jag sällan lyssnar innan kockan 09 eller efter klockan 20. Och sällan stannar kvar någon längre tid som sagt.
(Jag tänkte skriva 106,7 i titeln, men kanalen går väl på lite andra frekvenser omkring i Sverige nu(?))


Av Gundozer - 21 februari 2011 12:35

Say Hello to Jim Ward

Född 1976, Texas.
Sångare och låtskrivare/gitarrist. Spelar också piano och keyboards. Var med och startade At The Drive-In redan som 17 åring och senare Sparta och Sleepercar
+ lite sologrejer.

I ATDI delade han sånguppgiften med "den där konstiga snubben du vet som numera är en kopia av sig själv i bandet the Mars Volta".*
Tyvärr lades Sparta på is efter 3 bra skivor och han började spela rock-country i bandet Sleepercar -för min del hoppas jag det är sanning i rykterna om att Sparta kommer igång igen.


Min smak ! Ja, jag tycker Jim Ward har rockvärldens bästa röst.
Best bands I never saw live borde vara en rubrik kanske (Gäller Sparta och At The Drive-In)
Det diskuteras ju alltid vad som är bäst av Sparta och Mars Volta efter ATDI men jag röstar lätt på Sparta i det läget, som jag tycker har fått till den perfekta mixen av bra melodier, känslig sång/texter och ett härligt driv och sound. Kommer till att skriva mer om ATDI och Sparta skivor, men ville bara förmedla dessa sköna låt till mina 4 bloggläsare så länge..he he. (annars är nog låten Collapse egentligen den bästa, men hittade ingen bra video till den)

Sparta -Cut your ribbon


Sparta -Breaking the broken /från David Letterman show:



*(de har bra låtar -men som helhet håller det inte för mig, men det han gjorde i ATDI är hur bra som helst. Tänk One Armed Scissors osv).

Av Gundozer - 19 februari 2011 21:42

Texass -Jackie Onassis

IFA Records har gett  ut sånt som Zeke, Supersuckers och The Swinging Utters. Jag chansade därför på denna skiva för ynka 25 spänn då jag hittade den på skivaffär (begagnad) för några år sedan -och visst var det punk och rockigt. Ja rent av riktigt bra! Stilen är som tidig Black Flag och The Dwarves och tidigare nämnda band på detta bolag- "typisk" amerikansk punk. Härlig "Fuck You" och rock-punk känsla. Jag sökte lite på nätet men hittar inget om detta band.
Det finns info på omslaget enligt följande:

Texass is : Otis P Otis, Jon Spade, Jesass H. ,Chris Lefebvre.
Phone 206 340 5950
Recorded at The Ranch


A- Chanel #5 , Loner With A Boner
B -Destructive music


Låten Loner with a boner är en coverlåt från 1977 av bandet Black Randy and the Metrosquad, som jag kan tipsa om är mycket bra /roligt och som jag själv letar efter skivor med.
Gitarristen Otis P Otis verkar ha varit aktiv i många år och är fortfarande aktiv.  Finns info om honom i band som F-Holes och Willard + MySpace sida..


Så om ni känner till något mer om detta band -hör av er /kommentera.
Jag vet alltså inte ens vilket år den är utgiven- men det borde väl vara ca 1994 baserad på Zekes utgivningar? Detta handlar alltså inte om ett nyare tjeckiskt skivbolag som jag hittade info om vid Google sök och inte om den kända norska halstabletten med samma namn ! ;)


category: 7" Punk
I.F.A Records, IFA 004

Av Gundozer - 16 februari 2011 14:45

Apropå tidigare blogginlägg här om Loudness -Crazy nights så har jag nu fixat så inspelningen vi gjorde i bandet Roach 1986 finns att lyssna på. (Youtube) Det finns också som sagt flera olika band/låtar under min kanal där.http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=A0b5I8jW8jM



Av Gundozer - 14 februari 2011 15:16

ja, då har jag börjat lägga in lite musik på min youtube-kanal.
Tanken är att lägga upp mest ljud från diverse amatör-band jag spelat i på 80-90 talet, men det kan dyka upp annat. Det blir alltså ljud med stillbilder mest för att få publicerad inspelningar och inte film till att börja med -men det finns film på gång 
Banden i fråga är Roach, Blow-Job/My Best Kidney, View/Micro Midas och det är mest en kul grej så klart då det är mycket varierande kvalitet både i ljud och låtar/sång/instrument.


Jag har ju ingen större kunskap eller "intresse" av video/film editering och inte ljud heller så jag testar som sagt lite nu så får det bli som det blir. Har ju köpte en mp3 cassette converter så kommer lägga in därifrån -men det tar tid.



Jag heter alltså Doz68 där och har ingetatt göra  med andra länkar som You-Tube föreslår när man ser denna video.

min kanal :
http://www.youtube.com/user/doz68?feature=mhum


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards