HARDKÅRE

Alla inlägg under oktober 2013

Av Gundozer - 24 oktober 2013 18:21

Poison Idea är inget band jag har skivor med -lite dumt kan jag själv också tycka, men så är det med vissa band (att man missar det när det är som mest poppis) Ja,jag har hört låtar och gillar det, men "älskar" det inte. MEN ...nu är det så här att låten Alan's On Fire är jäkligt bra och faktiskt gillar jag också coverversionen som Machine Head spottar ur sig från tidigt 90 tal -Så här, på Hardkåre -> Yesterday is good news,  bjuds det nu på två versioner av samma låt alltså. GO !
(Vilken är bäst? -kommentera)
....och jag vet Rövsvett gjort cover på den också -men hittade inte den nu.





Machine Head



#hardkåre #Gundozer #PoisonIdea #MachineHead #punk #metal #musik #music


Av Gundozer - 23 oktober 2013 09:14

AAArrghh....YEAH! Norsk punk med Black Metal och hårdrock i soundet. YES !.....fullt ös och på trøndersk ! "Du må kjøp, du må kjøp"+"Kan itj nokka for det" (from lyrics)
Jag sitter och hoppar här så jag spiller morgonkaffet...
Från Drittprofitt Records inspelad 2009. Takklista till UFFA, Brutal Kuk osv.

Dumhetens Hær -Utakt e verdens lønn
Category: Vinyl 7" Punk (+ Black metal)
Drittprofitt dpr08 2010

LYSSNA:

Av Gundozer - 20 oktober 2013 19:47

Tipsar om 4 samlingsskivor från Shrapnel Records med amerikansk metal från mitten och slutet av 80 talet. Jag äger ingen av dom, men de står på önskelistan. Banden är trevliga och många kända..Virgin Steele, The Rods, Keel, Manilla Road, Exciter osv men det är ju de sjukt dåliga och smaklösa omslagen som gör de attraktiva. Undrar om någon verkligen tycker detta är tufft..ha ha. US Metal i diverse krigssituationer. Ja ja heja Rambo och Ronald reagan liksom ? (Bilder taget från nätet/Discogs)
 
            

Av Gundozer - 18 oktober 2013 10:33

Lite Girlschool på morgonen.....friskt humör är det som susen gör.
Helt klart ett trevligt band detta och hela deras grej var speciell när det begav sig. Bra driv och melodier -men av och till lite för rock n' rolligt och snälla sångröster. Påminner om Motorhead och Tank i ljudet/stilen och de gjorde flera bra låtar och ett par bra skivor......men som sagt mer trevligt än hårt.


A- C'mon Let's go
B- Tonight
 - Demolition Boys


Category: Vinyl 7" Hardrock
Bronze BRO126 1981

Live Tonight


#hardkåre #hardrock #girlschool #musik #music #1981

Av Gundozer - 15 oktober 2013 14:20

Klassisk och en av de mest sönderspelade låtarna Bedside Radio på B-sidan här tillsammans med en anonym rocklåt som heter Shy Kid. Båda dessa inspelade live i Holland. Hmm..? Då tycker jag de nog borde haft någon inspelning från Japan då A-sidan innehåller låten Tokyo Nights och jag gillar logik. Låten Tokyo Nights var säkert en flört just med den japanska publiken och introt är en "typisk" asiatisk Gong-Gong/ Cymbal..sen är det ballad hela vägen såklart...zzzzzz classic shit och inte deras bästa låt, och inte sämsta, men visst ser de tuffa OCH glada ut på bakside foto ?!
 
Krokus -Tokyo Nights
Category: Vinyl 7" Hardrock
Ariola / Rocking Nippon 1980


Rolig= tidstypisk video:


#music #musik #krokus #hårdrock #metal #tokyo

Av Gundozer - 14 oktober 2013 08:18

Roligt när det finns en lite extra historia kring skivor jag köper och säljer. Denna skiva köpte jag begagnad hos Mickes Skivor på Södermalm 2012 för 10 kr. Det såg ut att vara "rätt" sorts musik, och jag gillade det ganska bra.   Skrev om den här.

Vissa skivor som är bra men inte absoluta favoriter brukar jag lägga ut på Discogs till ett pris jag egentligen inte tror jag får då det inte är så viktigt för mig att sälja de, och detta var en sånn skiva -som jag la ut för 18 Euro och fick bud och sålde den i går til Carpentersville, Illinois, Usa. Det visar sig då de som köper är ett gift par där mannen är bror till sångaren i det numera nerlagda bandet och de såg flera spelningar med dem på 90 talet och vet att bandet använde denna skiva för att dela ut och sälja på spelningar, men att de inte hade "jättemånga" så paret/brorsan tog aldrig emot någon skiva för att de skulle just användas för att sprida bandets musik....Det som inte framgår är om han har kontakt med sin bror och om bandet själva har några exemplar kvar osv. Men nu blev de jätteglada när de hittade en till försäljning och betalade då gärna 25 Euro för den inkl. porto. Kul att den hamnar i ett bra hem - grattis till alla parter, men jag kommer ju sakna den nu!

Av Gundozer - 9 oktober 2013 08:37

TRB = Tom Robinson Band
I'm alright Jack
(Never had it so good......)
Skön new wave /punk låt från 1978 om läget in the UK around 1978


Jag skrev kort om låten 2-4-6-8 Motorway för några år sedan.
http://backinblack.bloggplatsen.se/2010/09/25/3628274-37-tom-robinson-band/

Av Gundozer - 4 oktober 2013 10:26

Musik och humor. Gubbigt och roligt....möjligt detta är något för oss över 40 år eller ännu äldre men jag finner faktiskt Victor Borge rolig och köpte självklart denna skiva då jag hittade den för 10 kr i bra skick på Stockholms Stadsmission. Det känns som detta är något de flesta känner till men kort sagt är det en dansk musiker som blandar klassisk musik med humor och "upptåg". Det är ganska så banal humor men blandat med smartare grejer och kommentarer ang. musik och livet som sådan. Han var aktiv i över 80 år och dog år 2000, 91 år gammal så lite svårt sammnfatta hans karriär här ...så jag kommenterar just denna skiva då.

Här är i princip hela förstasidans 19 minuter prat om att spela live och var han kommer ifrån osv..mycket roligt och publiken applåderar och skrattar. Det mesta låter spontant och annat inövad. Diverse felsägningar och skojar om att alla kompositörer är danska. m.m Sida 2 är mera musik och blandat roligt och felspelningar med lite längre stycke med piano och sång (operasångerska med).
Exempel från skivan:
------
Borge :"Why are you so late?" (Någon verkar avbryta och komma in i publiken efter han börjat) Borge:"Where do you live?"
Man i publik : "Hamburg"
Borge: "Is that far away? I Live in New York, and I still was here before you..."
------
"Someone asked me if Friedman is still alive.
"No he's still dead" I said (" I hope....")
------
(Pratar med operasångerskan)
"Giuseppe Verdi ? Was he danish?"
------
Rigoletto kallar han "Rigor Mortis".
------
Johan Sebastian Beethoven....another famous danish composer.
------

Category : Vinyl LP Comedy/Classical
Starbox 1978

#musik #klassisk #dansk #komedi


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards