HARDKÅRE

Alla inlägg under juli 2012

Av Gundozer - 29 juli 2012 20:17

Baskaffefikaträff i Rolands trädgård.
11 pers och ungefär lika många basgitarrer och ett par gitarrer + förstärkare var där. Min gamla Yamaha BB300 var ute och hemifrån för första gång på många år, OCH inkopplat i en förstärkare! Några spelade lite bas, och annars var det Bandit 106,3 på radion. Se bilder på prylar, och kolla annars länken till Rolandssida om ni söker övriga svar, eller kolla text-tv eller kanske sök på Google..
1)  2)
1) Några av basarna. Min tvåa från höger
2) Ståbas på stativ och div. utrustning.

Av Gundozer - 24 juli 2012 15:59

"Gay Oriented Music" anyone ?
Star City -I'm a man
Hittade denna legendariska discoskiva hos Erikshjälpen i dag. Måste medge att jag aldrig hört musiken, men omslaget är ju med på diverse sånna roliga listor. Det är alltså en tuff machokille som står och poserar mellan/framför något som ser ut som en stor kuk -och skivan heter I'm a Man.. ja fina grejer. Musiken då..ja det är disco i Village People och Bee-Gees stil i min bok. Härligt driv på titellåten förresten, med riktiga instrument. Mycket bas, trummor och gitarr + diverse olika sångröster och bjällror, trianglar och annat...en pärla i samlingen med andra ord ! Låten är en cover och flera band har gjort den. (Original :Spencer Davis Group ) Det med att det är gay-musik hittade jag info om online, och vet inte riktigt hur det passar in för alla de andra låtarna sjungs av en tjej och är mera som Baccara om ni minns dom...? Värdet på denna. Ja du kan ju fråga mig, men under 69 går jag inte.

   
Chart Records /K-Tel 1979
Category: LP pop/disco


Lyssna på Disco version med Star City
 



Lyssna på Hippie/Hårdrock version med Chicago

Av Gundozer - 21 juli 2012 18:19

Queen- Bicycle Race
Queen har jag "alltid" lyssnat på och har några skivor men det är inget favoritband. Vet inte varför, men de tramsade väl för mycket (läs:Opera) och hade lite för få tunga/hårda låtar men all respekt till detta band som gjorde bra grejer i alla år. Denna singel innehåller två av deras mest kända låtar -och väl bland de bästa också. Från skivan JazzBicycle Race är ju mycket speciell och Fat Bottomed Girls en av deras hårdare låtar. Omslagsbilden är superfin och symboliserar ju båda låtarna i ett. Den blev censurerad på så sätt att de bytte ut bilden helt tex på Ungerska utgåvan och annars tror jag också att originalbilden var utan trosor(?) eller med någon mindre variant för de ser ditmålade ut. Min skiva är en svensk utgåva tryckt i Tumba. Det finns enligt Discogs minst 18 utgåvor av denna och den har nog sålt bra både pga låtarna och omslaget. Hittar du ett fint ex för under 40 kr tycker jag dock du borde slå till om så endast för omslagets skull...


    

A-Bicycle Race
B-Fat Bottomed Girls


EMI 7C 006-61846 /1978
Category: 7" Hardrock



"Oh you gonna let it all hang out?
Get on your bikes and ride

-Fat bottomed girls"

Av Gundozer - 19 juli 2012 15:20


Great White
visar mycket bra på hur hårdrocken SÖG på slutet av 80 talet, men var ok i början. Jag älskade deras första skiva, men sen blev de förvandlade till en mesig variant av Poison och Guns N Roses -fluffigt hår, pianoballader, blekta jeans, glitter..FYYY..Pwwwtt!
Konstigt nog var deras namn så hårt inpräntad i min nostalgiska hårdocksdel av hjärnan så jag köpte lite saker med dem efter de blev dåliga...men har också sålt undan några skivor, tex en bildskiva-men har fortfarande 9 skivor kvar. se bilder. Mycket brudar och fluffigt hår blir det... Tjejen som är med på de flesta bilderna är troligtvis en fotomodell som heter Tracey Martinson enligt online-info, men hittar inte kända bilder på henne. Dock finns hon med som Background Vocals på deras Greatest Hits skiva. Vet inte om det är samma tjej, men de har olika blondiner med här och där. 
      


Bandet har splittrats och återförenats och strulat, haft över 20 olika medlemmar och gett ut skivor, vet ej om de finns i dag men det finns/fanns två band samtidigt på slutet av 2000 talet: Great White och Jack Russell's Great White !? Sångaren Jack Russell är också halvkänd från media för att ha gjort en facelift "nyligen"...mest kända är de för en spelning 2003 då det började brinna i deras pyroteknik och flera dog..bla deras gitarrist. De gjorde också en hel hyllningsplatta med Led Zeppelin låtar med ganska coolt omslag innehållande ett luftskepp med hajhuvud och kallade skivan Great Zeppelin.

Lyssna nu på låtar nedan om ni klarar av det. När de lät som bäst i början var de som en mix av Mötley Crue och Ratt med lite mer Metal sound. (lyssna på Stick it)


The Angel Song (HEMSK tråkig ballad)



Once Bitten Twice Shy (Trallig Ian Hunter cover i 50 tals stuk)



Stick It (Hård rock )

Av Gundozer - 18 juli 2012 16:40

Läste just detta på VG.no
....och inte för att jag någonsin har funderat på att se honom Live, men hade jag varit där eller i närheten hade jag nog gått och tittat/lyssnat. Bra gjort Bruce.

Dom räknar med 100 000 pers. i Oslo centrum på denna dag/kväll. Wow. 

Av Gundozer - 18 juli 2012 14:05


Full Blown Chaos -Wake The Demons

Hårt. Härligt. Hardcore. Ja,detta är väl både Hardcore, Crossover och Metal-Core och... hårt och det passade mycket bra just i dag till träningen i min MP3 spelare. Har haft skivan några år, och kom på nu när jag tog ner den från hyllan att jag aldrig kollat på DVDn..vet inte ens om det är Full Blown Chaos material eller blandat material från skivbolaget. Får väl kolla nu efter jag skrivit klart.
Bandet är från New York och räknas tillhöra NYHC-scenen, jag har endast denna skiva men de har gjort 5 tror jag (utan att kolla internet) Borde såklart kolla upp resten, men så är det ju med många band att jag/man inte hinner allt. Bästa låtarna Wake the demons och Burned Alive...och det mesta låter ju ganska likt med Hardcore/Mosh-driv och lagom aggressiv sång. Mycket fett ljud och där är det väl mest Metal då det nästan låter "för bra". Tatueringar, svarta rock-tshirts, bockskägg och svarta gitarrer...hela paketet får du här!


       


Stillborn Records SB39 2-Discs / 2004
Category: CD Hardcore-Metal



"Burned alive"

Av Gundozer - 9 juli 2012 16:15


H.P Zinker
bildades 1989 som en duo av två österrikare i New York och var ganska "inne" där i några år och spelade med och umgicks med Lemonheads, Sonic Youth, Helmet osv..Först använde de trummaskin, sen skaffade de en trummis och gav ut lite flera singlar/skivor. Lite svårt få översikt när jag söker -men jag har iallfall denna LP och en senare CD. Musiken är udda med långa lugna partier och lite laid back sång för att sedan gå loss ordentligt. Ganska lite distortion men det finns lite varierande gitarrljud, och det är helt klart "alternative" och lite Progressive/Grunge typ. Tänk typ lite Dinosaur JR blandat med Jazz och vanlig hård rock (?) Flummiga texter om fiskar, kärlek, känslor och krig. Medlemmar Hans Platzgumer, Frank Puempel och trummisen "The Waz".
Bäst är 13:45 långa konceptlåten Das Testament som består av delarna A,B,C och epilog. Inspirerad av boken "All Quiet On The Western Front" Gränsar mot hårdrock. Mest hårdrock hittar man annars i sista delen av låten av Abandoned feelings med en lång instrumentaldel som vilket som helst NWOBHM skulle vara stolta över.
   
    


De hade väl speltid på Mtvs 120 minutes med låtarna Reason och Sunshine ca 1990-91..tror det var där jag upptäckte bandet och deras första skiva (6 låtar 12") var det första som gavs ut på Matador records.


Roughneck Recording Co (Made In England) NECKLP 6 /1991
Category: LP Alternative


Lyssna här: Låtarna 6, 27 och 31 kommer från denna skiva. Tyvärr korta och inte så bra exempel.

Av Gundozer - 9 juli 2012 09:44

Meet the Devil's keeper.In the shadow of the reaper
The rotten now await you, To invade you

The shadow of the reaper -The shadow of the dead


Härlig Death Metal, med growl och texter om död och mord. Lite mera tyngd än jag tycker mig hitta hos flera andra band inom denna skola. Gedigen produktion, och varannan låt är bra....
Six Feet Under har gett ut 9 fullängdare med eget material och 3 coverskivor. Shadow of the reaper finns på albumet 13 som kom 2005. Just denna låt tycker jag träffar helt rätt i "elakhet" och uppbyggnaden ang. tempo i vers, refräng, mellanspel och faktiskt har en trevlig melodi och en passande lite proffsig/amatörmässig skräckfilms-video. LOVE IT !


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards