HARDKÅRE

Alla inlägg under april 2016

Av Gundozer - 26 april 2016 09:30

Gubbrock på Debaser....Magnum är ju ett band jag lyssnat ganska lite på hemma -förutom senaste två åren egentligen. På 80 och 90 talet var det ju punk, metal osv som gällde och inte denna sortens mjukare rock. Ja, så himla mjukt är det inte alltid, och de räknades i allfall förr till Hårdrock, Symfoni Rock och skivomslag, texter och varannan låt är ju ganska  "Hårdrockig". Jag har ju i princip hört mycket av deras 8 första skivor då kompisar hade detta hemma och jag minns mest att On Storytellers night var ganska bra och Vigilante sög rejält, så jag köpte aldrig en skiva med bandet. Dock gillar jag faktiskt några av deras 2000 tals skivor numera..tex On the 13 the day.
....men konserten då?
- Det var som förväntad massor med folk i Magnum t-shirts från 80-90 talet där, och minst hälften var på min ålder eller äldre!
- Ölen kostade 58 kronor ...usch.
- Det började bra med Soldier of the line och On a storytellers night....
- Sen 6 halvbra låtar.
- Så kom How far Jerusalem och Unwritten Sacrifice som är bättre låtar.
...sen tröttnade jag rejält. Det blev för soft, ballader, segt live. Jag trodde tex de skulle använda bakgrunden till någotslags ljusshow eller visa bilder, men med såpass mycket lugna låtar och samma fakter och rörelser från bandet räckte det med 14 låtar för min del. Det visade sig senare att de bara spelade 16 låtar. Så jag missade bara låtarna Vigilante och Kingdom of madness. Men nu har jag sett bandet och detta MÅSTE väl vara deras sista turne? Bob Catley (sångare) är 68 år gammal och Tony Clarkin (Gitarr) är 69.

 



Förbandet var pinsamt. (standard hård rock från Ryssland)


Av Gundozer - 14 april 2016 12:02

Läste en bra artikel på "BBC music" om att köpa vinyl, att många lyssnar på låtar streamed först för att sedan köpa vinylen och att det faktiskt har blivit så populärt med vinyl att många köper skivor utan att ens ha en skivspelare. Ha ha.!? Just det kan ju tyckas konstigt, eller att man har skivor endast som dekor eller något att samla på och visa upp eller för att stödja artisten.
Konstigt förresten att det fortfarande bara är 5% kvinnliga vinylköpare och läste i samma artikel att senast det såldes så mycket vinyl var 1995, så det är på väg upp (1995 var det ju på väg ner. Jag köpte själv oftast CD hela 90 talet)

(Bild visar några av mina dekorativa vinylskivor eller egentligen omslagen då)

.....men visst det med att lyssna på Spotify (Bandcamp, Soundcloud, Youtube osv) och sedan köpa på vinyl känner jag igen. Jag har nog också faktiskt skivor jag inte lyssnat på mer än EN gång på vinylen, utan jag hörde först skivan på spotify, köpte vinylen och lyssnade när jag fick hem den, sedan har jag återgått till att lyssna på spotify -för att sedan kanske om att halvår ta fram vinylen igen och spela högt och titta på omslaget. Jag har vissa dagar då jag bläddrar igenom skivorna och spelar 2-3 utvalda godbitar. (och kanske skriver om det här på bloggen)

Hur gör du själva, köper du kanske CD-skivor fortfarande och/eller funderar på att köpa vinylspelare?
Eller har du stor samling och varit trogen vinylskivan i "alla år" ?


Länk till BBC Music

Av Gundozer - 12 april 2016 19:15

Har jag inte skrivit om någon Fugaziskiva? -Oj då kanske jag inte skulle valt denna som första skiva då jag egentligen har lyssnat mest på Repeater och End Hits som är mina två favoritskivor med bandet, men allt är ju bra. Ja allt ! -och det var ju just Margin Walker jag tog fram och lyssnade på i dag så då blev det den. 12" (mini album? eller singel?) hade jag aldrig innan den gavs ut igen 2009, jag köpte den för ett par år sen. Skitbra låtar, basgången, sången såklart, texter, inte för distade gitarrer. Bästa låtar är And The Same, Burning Too, Provisional och Promises. Titellåten Margin Walker är faktiskt inte deras bästa och Lockdown är att räkna som helt ok låt, men det räcker ju långt det också. Detta är typisk Fugazi, och det är bara Fugazi som låter precis så här skönt, med en mix av Hardcore, Rock, Punk, Emo...och lite Jazz eller vad det är. Den gavs senare ut på 13 songs som är en samling med den första 12" de gav ut och Margin Walker då. Alltså Fugazi (self titled) kom 1988 och Margin Walker 1989 och samma år kom också 13 songs och 3 songs. 3 songs har jag, men inte 13 songs...he he. OK rock on och alla vet ju att Fugazi var/är Ian MacKayes band efter Minor Threat osv.

- Så jäkla godis detta. Det görs inte sånn musik längre, det var bättre förr som sagt.


Category : Vinyl 12" Hardcore /Alternative
Dischord 2009 Dischord 35 Vinyl Remastered



Av Gundozer - 11 april 2016 19:37

Var i Prag i helgen med en kompis. Vi skulle inget annat än se staden, och äta dricka osv. -men råkade hamna på en rolig live /event. Detta var sent på kvällen ca från 01.00 till 02.30 och det var blandat med folk men skön musik med diverse bilder som visades på väggen bakom. Det var alltså en Dj med vinylskivor och sedan en percussionist som spelade på lite av varje (kan man säga) -sen kom det in en kille och spelade lite klarinett och saxofon på några låtar här och där. Ja jag måste erkänna att jag faktiskt trivdes och dansade lite eller iallfall rörde mig i takt med musiken. Bäst var nog det "jazzigaste" av det de spelade. Jag pratade några ord med Mr Ultrafino och tackade för upplevelsen och bra musik. Jag menar han sa något om vänner/kontakter och möjligt uppträdande här i Sverige (?) Rolig och annorlunda musikupplevelse detta, trevligt folk, trevligt läge och god och billig dricka i baren..
 
Fakta från officiell folder: Groove Dock - Jazz to dance Another edition of favourite dance event -from swing over bebop, hardbop, latin, fusion, acidkjazz to contemorary club sound. Mixed and served exclusievly from vinyl with live acts interplay! CZK 100 admission.
Groove Dock Matador Mr Ultrafino supported by two liveacts !
Mr Ultrafino, Dudu Morais, Martin Debricka (Debřička)


               

Jazz Dock Homepage
Ultrafino Homepage

Av Gundozer - 7 april 2016 09:20

Keel- The final frontier = 30 år gammal skiva på Hardkåre bloggen, yesterday is good news! (?)
Keel låter som Quiet Riot, Wasp, Mötley Crue, Kiss, men något i det hela gör att det inte når upp till deras nivå. - helt rätt stuk på ljudet och texter/låtar, men kan vara sången? Jag kan gott lyssna på detta och nöjer mig med att konstatera att jag har tre skivor med Keel men har aldrig gillat bandet tillräckligt mycket för att minnas vad låtarna heter eller vilken skiva som är bäst av de tre, men tror nog skivan innan är bättre, ska lyssna sen.

Bäst på denna skiva kan jag efter en ny genomlyssning i dag konstatera är sista låten, ösiga No pain no gain. Rock'n roll animal är bra också. Denna skiva kom 1986 och var helt rätt då den kom. Jag köpte den nog ett par år senare när den var på rea.

Diverse Kuriosa:
1) Skivan är producerad av Gene Simmons
2) Joan Jett spelar gitarr på en låten Raised on rock. (Varför?)
3) På samma låt gästsjunger Michael Des Barres som är känd för lite av varje inom musik/tv/film.
4) På sista låten gästsjunger Gregg Giuffria (Kanske därför den är bättre?)
5) Lite udda val av coverlåt nämligen Because the night av Patti Smith.
6) Ron Keel som sjunger och bildade bandet kom från Steeler där ju Yngwie Malmsteen gjorde sin skivdebut.
7) Scorpions har också gjort låtar som heter No pain no gain och Raised on rock

Vertigo 1986
Category : Hard rock Vinyl LP

Av Gundozer - 3 april 2016 22:00

Fick två billjetter i födelsedagspresent...från min kära fru som också då ville gå med mig.
Musikalen American Idiot skriven av (eller hur man säger?) Green Day.Det var en märklig upplevelse, men överlag bra som underhållning. Påkostad ljus, ljud och scenshow och säkert duktiga sångare och dansare. Det med dansen vet jag iofs inte, och sången var ju som det var "kompentent" men de flesta lät för skolade och profillösa tycker nog jag. Bästa med råge var huvudpersonen och annars var den ena tjejen (hon som blev gravid) också bra. Huvudpersonen läste jag senare är en Victor Noren från halvkända bandet Sugarplum Fairy (rock / pop?)


Låtarna var ju från konceptskivan American Idiot och det var mycket ballader -men visst American Idiot, Jesus of Suburbia och Know your enemy och ett par till är ju riktigt bra låtar, sen var det också ett par utfyllnadslåtar för att få ihop en känslosam story om ilska, osäkerthet, kärlek, uppväxt, krig, droger, jobb, livet...typiska rocktext-saker all the way. Det var lite naket och crazy på scenen och alla punkarna såg ut som punkare brukar se ut i 80 tals filmer från hollywood. Jag tycker nog det var bäst i början för att sedan stagnera i andra akten. Jag fick då också byta plats i pausen då jag fick ont i ryggen av stolen -så jag valde att stå längre bak. (Man ska ju stå på konserter kan jag tycka)
Blev inte direkt jättebra bilder med min telefonkamera ..men enjoy.
Så tack så mycket för billjetterna jag gillade upplevelsen och är nöjd som sådan.

Bäst : Ljud , ljus och husbandet.
Sämst : Balladerna och trästolarna.

     

Edit: Läste senare att American idiot anses vara deras bästa skiva och den hyllas som en viktig rockplatta osv. Im confused. Har aldrig gillat den som skiva, men köpte 4 skivor där innan och gillade verkligen deras stil (still do) och tyckte det blev för mycket rock och ballader efter 2000 när denna kom. So that was news to me (att den var så hyllad) Tänk att få sett Dookie eller Insomniac låtar framföras med detta ljud och ljus...av Green Day typ..eeh.

Av Gundozer - 1 april 2016 18:43

Legendariska albumet och bandet Angel Witch. Jag minns första gången och gångerna jag lyssnade på detta och hur det var viss mystik kring bandet och skivan. Vet inte riktigt var dessa rykten kom ifrån men det var snack om att detta var riktiga satanister och det var något med att det fanns symboler på omslaget och jag vet inte vad. Lämna en kommentar om du kan något om detta. Visst omslaget var lite ovanligt kanske och lite mer sånt som Doom och Black metal band hade lite senare men ja -som sagt vet inte riktigt vad hela grejen handlade om.
Musiken då -den är ju så klassisk och svårt att recensera då det ingår i hårdrockshistorien så att säga. Jag hade aldrig detta på vinyl utan spelade in på kassett och sedan skaffade jag CD utgåvan på 90 talets slut OCH i går fick jag denna ganska slitna men spelbara (första?) utgåvan av en god gammal musik(er) kompis som nu bor i Eslöv. Så nu sitter jag här och lyssnar på låtar som Sweet Danger, Angel Witch, Gorgon, White witch, Confused..och är glad all over. Thank you very much.
De gjorde väl inte så många glada efter denna skiva, annat än året efter med en singel och något sånt (Den finns med som bonus på min CD) Jag måste erkänna att jag knappt har hört någon låt de gjort efter 1985. Men det är bara att köra, finns säkert att hitta på Spotify.

Angel Witch- Angel witch
1980 Bronze -BRON 532
Category: LP Album NWOBHM

 


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards