HARDKÅRE

Alla inlägg under december 2010

Av Gundozer - 28 december 2010 19:42

HA HA -ja jag var inte först eller sist med att kalla bloggen eller att använda Back In Black som titel på inlägg. Sökte lite på svenska inlägg och bloggar med ordet Back In Black och här är några av de:



OBS innehåll DELETED.....he he. orkade inte se alla dåliga länkar till tråkiga bloggar som jag lagt in -och nu har jag ju bytt namn på bloggen så det kvittar !

Av Gundozer - 27 december 2010 10:14

 
Bob Dylan

Såg någon jullåt med honom på YouTube och kom att tänka på och fundera på vilka skivor jag har och vilka jag gillar.


Pratade lite på facebook också och det är ganska så olika vad folk menar är hans bästa, men mest lutar det nog åt de äldsta skivorna från 60 talet. -men klart både 70 och 80 talet funkar, och säkert det senare också på sitt sätt.

Tror det första jag hörde var låten Knockin on heavens door, men första jag hade själv var en "90-kassett" inspelad med Slow train coming på ena sidan och Saved på andra sidan. Orsaken var att en farbror av mig som är Kristen spelade in det och andra skivor han tänkte jag borde gilla (+ Pink Floyd the Wall och Joan Baez m.m.) I efterhand har jag nog mera lyssnat på skivan Another side of Bob Dylan som jag har på LP och hans första skiva Bob Dylan som jag har på CD. Menar jag såg honom sittandes på en Roskilde-scen något år tidigt 90 tal, men inget som gjort något intryck.
Jag har också Dubbel-Liveskivan  at Budokan, men tycker inte riktigt om den då han gjort om så mycket och sjunger annorlunda -men möjligt det kräver flera lyssningar. Mycket Nice Price av Bob Dylan ser jag -5 av mina skivor har det märket !
Favoritlåt är Motorpsycho Nightmare som har en bra story och melodi, vilket också får mig att tänka på ett band jag INTE gillar nämligen norska bandet Motorpsycho som snodde det som namn -usch.



Mina skivor:
Bob Dylan CD
Another Side of Bob Dylan LP
The Times they are a-changin' LP
Blonde on Blonde CD
New Morning LP
Hard Rain CD

At Budokan 2LP
The Best of Bob Dylan Vol2 CD


Category: Pop/Blues/Rock/Country/Folk/Gospel/Singer & Songwriter ?




Av Gundozer - 25 december 2010 20:10

Israelvis- israelviseffect

Nu för tiden får jag ju inte så många julklappar och absolut inte många skivor -men i år fick jag faktiskt en en CD skiva. Det var från "Nissen" (tomten) i Norge, men jag vet vem det egentligen är..he he Tack.

Det var en signerad skiva med bandet Israelvis.och hälsningen "Til Kåre fra Israelvis 2010" och namnsignering från alla fyra på bild i mitt-uppslaget i omslaget.


 

Skivan har jag lysssnat igenom, och har iofs hört några låtar från den tidigare. Det är i typisk "blandat" Israelvis-stil. Rock/Metal/Industri...punk. ja med ganska så lugn sång och lugna partier för sedan att explodera i tunga riff! Trevlig och mycket underhållande skiva. Dock är jag fast i nostalgi-träsket och tycker fortfarande bäst om deras 1993-1996 skivor, men soundet är det samma och bra är det.



Kong Tiki Records -TikiCD4 2005
Category:CD Alternative

Av Gundozer - 22 december 2010 10:32

   


Sinker -"self-titled"

(Thoughts on Beauty /Perseverance)

Totalt okänt band för de flesta räknar jag med -som jag råkade få med i en hög singlar jag köpte ca 2008. Svårt att hitta info om de på internet då skivan är från 1993, men då har någon (i bandet?) 2009 lagt upp de på myspace så där hittade jag info och de verkar bara ha funnits i ett halvår 1993. Lokaliserade i Kalifornien. Stilen är "helt rätt" old-school emo/hardcore från den tiden och sånt som Fugazi, Engine Down, Drive Like Jehu osv. De påminner också ganska så mycket om nåt band, men jag kan bara inte komma på det nu...hjälp mig ?

Klankig bas, sång som varierar mellan prat, skrik och sång och härligt gitarrljud och lätta mycket passande trummor, jag kan inte riktigt recensera trummor -men om jag inte märker något "fel" så är de väl perfekta. Mycket bra producerat och jag fattar inte att de inte breakade -men det var många som lät på detta viset och jag är kanske överdrivet positiv och nostalgisk nu ? he he..Ser att någon/några medlemmar senare startade Amber Inn som jag menar ha sett något om i Hardcore sammanhang, men inte direkt kommer på hur de låter.
(länk med info: http://www.ebullition.com/catalog39.html)


A-Thoughts on Beauty
B-Perseverance


Men lyssna på myspace länken -låtarna från denna singel finns med och är bra. http://www.myspace.com/thoughtsonsinker



Sunny Sindicut /Repercussion Records 1993
Category: 7" Alternative


Av Gundozer - 21 december 2010 21:31

Summon     the      Crows


Ville tipsa ärade bloggläsare om detta hård-hårda norskaband som jag nyss upptäckte, säkert sent men det är inte om att vara först, MEN du som läser detta kanske inte har hört det så VOILA :

...mest punk men också lite metal-grind. Lyssna på youtube, that's the way we do it (not the MTV)

Av Gundozer - 19 december 2010 20:56

 

Henry Rollins & Hard-ons -Let there be rock
Mycket bra grej de gör här -detta var i en period då jag gillade Hard-ons mycket och självklart sedan tidigare gillade Ac/Dc och Black Flag (med Rollins) så jag SPRANG ju till skivaffären då jag såg/hörde denna spelas på Mtv 1990. Limited Edition of 4000 copies made av denna på C/Z records, men vet den finns utgiven på Waterfront också som 12" och eventuellt 7" (?) Tyvärr så har en råtta (husdjur) bitit av ena hörnet, men jag ska inte sälja den så det är skitsamma.

A-Let there be rock
B-Carry me down


Ja och annars något att säga om Henry Rollins och Hard-ons ? Nä..det är hårda artister från en skön period.
"Iiii will aaaalwaaayyss loove yooouu...typ"


C/Z Records CZ035 1990
Category: 7" Alternative

Av Gundozer - 19 december 2010 15:12

Ja tack ! Trevligt trevligt när någon tänker på mig och att jag samlar på skivor. Jag fick besked från kompis att det bara var att komma hämta "en låda" med vinylskivor. Han har inte lyssnat på eller haft skivspelare de sista 10 åren och gillar bla Hårdrock som jag. Det var ca 125 skivor av MYCKET blandat kvalitet både när det gäller skick och artister. Det hör till historien att han själv verkar tagit över en liten samling för länge sedan-så det var såpass blandade artister som Depeche Mode, Scorpions, Bob Marley, Erasure, Madonna, U2, Rick Astley, Black Sabbath, Magnus Uggla, Iron Maiden, Ozzy, Patti Smith, Eric Clapton, David Bowie, Peter Gabriel, Lena Ph.....och mycket 12" /Maxi-singlar.


 
Jag kommer nog behålla bara ca 20 skivor och byta in och sälja resten.
5-6 var så repiga så det bara är att slänga.
 -men fy sjutton vad kul och jag måste ju hitta på något att ge tillbaka. Tack Jonne om du läser detta !

Av Gundozer - 17 december 2010 09:15

"Heloo Hello" till en figur jag snubblade över då jag letade annan info.


  Jimmy Zámbó 1958-2001

 Killen var från Ungern och sjöng olika powerballader och pop/Rock och påminner om Michael Bolton i utseende (håret).
Två "roliga" grejer med honom är att han på fyllan skulle skjuta efter en tupp som störde honom, och sedan för att visa frugan att inte pistolen hade flera skott sköt han sig av misstag i huvudet och dog !-den andra grejen var att han efter sin död sägs ha blivit bestulen på sitt "legendariska" hår !

ja ja..mycket nöje nu när ni klickar vidare på youtube och njuter av hans låtar ! Respektera döda eller inte, men Ungern verkar ha ganska dåligt ställt med kvalitet om detta räknas som bra.
Se exempel med Living next door to Alice en Smokie-cover.
http://www.youtube.com/watch?v=qrBAAUVc118&feature=related


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards