HARDKÅRE

Alla inlägg under mars 2014

Av Gundozer - 22 mars 2014 11:45

Där satt den ! Toxic Holocaust på europaturne- en riktig kaotisk och svettig konsert framför scenen för min del -hoppade, ropade, ramlade, sjöng, jublade! Jag är ganska säker på att de spelade Wild Dogs, Metal Attack, Waken the serpent, War is hell...In the name of science (?) och säkert 10 låtar till(?)
Kängmetal -ja det är verkligen som att höra GBH, Discharge och lägga på diverse metal element. Jäkligt bra speed, thrash, death crust-metal alltså. Charmigt band att se live, de ger järnet och ser ut att trivas på scenen. Jag köpte bla en t-shirt av trummisen och pratade några ord med honom och Joel Grind (sångare och den som startade bandet) "Great gig", "cool sound you have", "yes sweden is fucking rocking tonight"...typ, minns inte riktigt..
Jättekul att se alla glada hårdrockare och punkare där med många olika stilar och t-shirts, nitar, kepsar och mycket hår och olika åldrar. Första bandet Exhumed var favorit för några märkte jag, men är lite för hårt på "fel sätt" för min del, eller mest tycker jag deras låtar flyter i hop för mycket, men vissa bra delar med dubbelsång och tunga riff. Fredrik Strage var förresten där -så möjligt det går att läsa en riktig recension av något slag från honom sen.
Så där ...en kort historia from Stockholm 21/3-2014
Joel Grind !


Bandet live !


Lite misslyckad "selfie" då jag skulle få med den svettiga och nyinköpta t-shirten..men ja ok. Svettig är jag.

       


Kolla officiell video Wild Dogs (..med annan trummis. Alltså inte Nick Bellmore som är med här på turne och väl är permanent medlem av bandet):



Hittade också denna live video inspelad i USA -lite Drum-Cam:


Av Gundozer - 17 mars 2014 09:29

Detestation -Europa '98
Punk /Crust...Aggro skrik tjej-vokal, fullt ös och härlig "billig" och tuff layout och produktion. Ena sidan är blank och två låtar på A sidan. Ja, en rolig singel som jag köpte för 20 kr. Band från Portland, Usa fanns några år på 90 talet. Verkar ha spelat i Europa just 1998 det året de lade ner, eller så kom de aldrig iväg -det vet jag inte. Rolig och arg förklarande text på inlay:
"This record was originally intended to be a flexi for our european tour before being rejected by the christian assholes at Evatone (The ONLY flexi pressing plant in existence) for the use of "profanities" in our songs. A hearty FUCK OFF to them!"

Låtarna då -well 1) Controls är inte mer än halvminuten lång och öser på ganska standard-stuk och hade väl tjänat på lite mer melodi eller tyngd, men de hinner med något som liknar 10 sekunder gitarrsolo på slutet. 2) Circle of Wagons är inspelad live i Olympia, WA och är en bra käng/crust/hardcore låt och bra live ljud. (själv om basen eller gitarr verkar vara lite ostämd?!)

Så spring och köp som det heter..he he. Nej, kanske inte "essential part of any record collection" -men om du hittar den för en tjuga så...



Category Vinyl 7" Punk
Consensus Reality CON 020 1998

Får jag vara så ofin att bjuda på en annan låt med bandet som faktiskt är jäkligt bra? Ok:

Av Gundozer - 13 mars 2014 08:34

Good old Saxon ! Jag har ett gäng singlar och vinyl/CD skivor med bandet och skivorna Wheels Of Steel, Denim And Leather , Power & The Glory och Crusader är gamla favoriter och "viktiga" för mig då de var med då jag som mest lyssnade på hårdrock och jag köpte vissa av dessa skivor som "Det Senaste" -och som tidigare sagt var min första riktiga konsertupplevelse just med Saxon, 1986.

Nu avhandlar dagens inlägg en singel med motortema. Wheels Of Steel och Stand Up And be Counted
(+ Motorcycle Man)
Jag har två versioner av denna. En UK och en France (Europe) och det roliga med den Franska är att det är fel låt på B sidan. Det står Stand Up And Be Counted både på omslag och skiva, men låten som spelas upp är Motorcycle Man! (Vilket kan tyckas passa bättre med motortema på samma, eller hur?)
Förresten så är INTE Wheels Of Steel en Motorcykellåt vilket man annars kanske tror då Saxon hade motorcykeltema och lite biker stil. Låten handlar om en 68 Chevy och att han kör jäkligt fort på både motorway och freeway och bränner gummi. Låten motorcycle Man däremot har sköna Mc ljud i början och handlar om just att åka Mc. Stand Up And Be Counted är närmast fjortis-poesi : "stå upp", "bli sedd", "kämpa på" ja hela låten är lite standard och nog inte ens någon favorit för bandet själva -men en klassiker nu då.

OK Lyssna här:



Catagory : 7" Vinyl  Hardrock
Carrere 1980


Av Gundozer - 12 mars 2014 08:33

Köpte denna skiva online direkt från en medlem i Atka, då jag hade hört lite av låten på youtube. Det är mest en rolig grej. Inte för att vara elak, men det är inte såå jättebra musik detta för min del. Mer kuriosa, något jag kan tänkas ta fram på en fest, som exempel på denna sortens musik..

Atka (Tyskt band)
1) Untitled . Första delen är mecking/teknisk/experimentell Death/Grindcore...sen kommer en crazy loop grej med samma ljud (i princip) i några minuter, vilket var anledningen till att jag köpte skivan, då jag tyckte detta var så galet (bra?)...sen är sista biten ganska ösig Metal /Grindcore

Swarrrm (Japanskt band)
1) Maborosi. Första delen låter som ett pratande japansk gubbmonster - lite som en barnlåt. Sen när själva låten börjar är det som den inte riktigt börjar, utan det öses på i bakgrunden, men nu skriks och pratas det lite mer. Sen är låten slut. (!)
2) Kono ude ni. En mer vanlig låt så att säga. -och mer som en mix av Kängpunk, Anal Cunt och lite Black Metal....inte min favoritlåt detta heller, men "intressant" som det brukar heta.





Category : Vinyl 7"  (Split) Grindcore /Metal
Ecocentric Records E.R #169  /2010

Av Gundozer - 11 mars 2014 08:58

Music-nerd som jag är,gillar statistik och tips från andra osv...Så vill jag angående detta åter påminna er där ute att använda Last.fm och scrobblern som finns där. Man kan koppla den till Spotify (finns under App), Windows-media och vad man nu spelar sin musik på. Vill man lägga in musiken från andra enheter kan man göra detta manuellt genom Universal scrobbler (se länk nedan) Alltså om du spelar vinylskivor kan du mata in det själv -ja vissa, som jag, orkar göra detta då jag är så intresserad av att få rätt statistik!

Last.fm var lite annorlunda från början. Lite som Spraydio /Spotify att man lyssnade på musik där och kunde välja musikstilar och göra listor osv. Funkar kanske än, men jag är bara intresserad av statistikbiten där nu. Jag använder gratisversionen -nästan ingen skillnad, bara en-två små reklamgrejer på högersidan.
Mest spelade artist, vecka, månad, år någonsin..låtar, skivor. Dessa listor kan anpassas och göras korta, långa tas bort osv. Det finns kopplingar till konserter i närheten, diskussioner och låttips m.m Ja kolla själv. Jag har endast på senare tid börjat använda den tillsammans Spotify så jag körde alltså utan i några år förutom då jag spelade filer eller CD skivor på datorn, så det är inte så många låtar/artister scrobblade än -men har kört med detta nu senaste månaderna så det fylls på snabbt.


http://www.lastfm.se/user/Gundozer

http://universalscrobbler.invitationstation.org/
(Här loggar man in med sitt last. fm login)

Av Gundozer - 7 mars 2014 09:06

Vilket härligt Engelskt 60-70 tals humör jag hamnat i...har genom Spotify lyssnat på diverse musik som jag i ärlighetens namn nog aldrig hittat eller brytt mig om annars. Jag började med lite 80 tals Pink Floyd och testade sedan äldre grejer -för sedan att fastna för Syd Barrett solo och därifrån till diverse "related artists" så som Soft Machine, Kevin Ayers, Robert Wyatt, The Wilde Flowers, Caravan...Det finns en hel värld att utforska igen då. Mycket experimentellt, jazz influerad men fortfarande gitarr/rock musik. Ska inte ge mig på att förklara vem som var med i vilka band osv, men just Syd Barret, Kevin Ayers, Robert Wyatt är ju artister (mer?) kända från diverse band, men har en härlig solo-stil. Speciellt Syd Barret är skitbra och "laid-back". Flera inspelningar innehåller lite småprat och feltagningar.
Bara et kort inlägg och tips detta. Kan återkomma med någon specifik skiva eller artist snart.


Lyssna på denna med Syd Barret Jäkligt roligt -han sjunger lite fel i början och startar om...
Bara stillbild med ljud.




..och den här med Soft Machine riktig gammal inspelning...(ser inte så mycket då specialeffekterna är i fokus..he he) Men jäkligt bra fart och trummor och det hela...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards