HARDKÅRE

Alla inlägg under maj 2012

Av Gundozer - 29 maj 2012 10:02

Vilken artist har ni flest skivor av i hyllan eller lådan?
Alla format så som CD, LP, 7" osv. Jag har lite svårt hitta alla på engång då några kan ligga vid steroen där nere, andra i hyllan uppe eller vid datorn eller i bilen. Jag samlar då alltså inte på några speciella utgåvor, alla live och bootlegs av några band, för då finns det ju samlare som säkert har flera hundra med samma artist. -men en snabb överblick ger detta preliminära och ungefärliga resultat.


36 Ac/Dc

22 Judas Priest
20 Black Sabbath

20 Thin Lizzy
17 Bad Religion

  
Ca 10-12 tror jag (orkar inte leta) Metallica, Saxon, Scorpions, Overkill, Deep Purple, Sonic Youth, Motorhead, the Cure, In flames, Karate.... 

Av Gundozer - 28 maj 2012 20:00

Jim Ward -Quiet in the Valley, on the shores the end begins
Musik och skivor handlar ju också om besvikelser tyvärr...denna skiva är en sådan. Det är en av mina musik-hjältar Jim Ward som gått solo här på en mycket snygg utviks-dubbel CD, men låtarna håller inte varken när det gäller stil eller melodi/innehåll. Hade hoppats och trott mycket mer på detta. Inte för att skivan är jätteny (may 2011), men detta är en av de få skivor jag på senaste 5 åren köpt för fullpris. Paketet innehåller en fullängdare och en EP totalt 20 låtar inspelade mellan 2007-2011.
Jim Ward var med och startade At The Drive-In och senare Sparta och Sleepercar. Han gjorde fantastiska låtar och sånginsatser i främst Sparta men var också en viktig del av ATDI själv om han väl mera var "andra-sångare" där.

Så denna skiva då..well, är man från Texas kanske man blir påverkad av cowboymusik osv..och här är det för mycket country och det funkar inte för mig. Bättre om han lagt sig ännu mera åt Bob Dylan och Singer & Songwriter hållet, men nej...för lite kraft och för få melodier. Vet inte om detta är en engångshändelse, att han ger ut soloskiva men både ATDI och Sparta i gång igen och om musikgudarna är med mig får jag sett något eller båda banden live någongång. (med Jim Ward då ja....)
   


Category: 2 CD rock (?)
Xtra Mile recordings 2011
Quiet in the Valley, on the shores the end begins
+ bonus The Electric Six EP

Av Gundozer - 28 maj 2012 15:55

En speciell upplevelse med såpass mycket folk och att få se Ozzy och Geezer.
Bäst var självklart Black Sabbath låtarna, men Shot in the dark, Bark at the moon m.fl är ju också riktiga klassiker. Förbandet sög ännu mer än jag ens hade kunnat ana.....men annars var upplevelsen helt OK med solsken och 3,5 öl för 60 kr! Ozzy var glad och pigg och tramsade på scenen. Tack också för de stora skärmarna som man/jag väl tittade på minst hälften av tiden och trevligt få vara ute med frugan i några timmar utan barnen.

Av Gundozer - 25 maj 2012 16:02

Ja hurra då hoppas jag på trevlig konsert för mig och frugan.
Köpte ju billjetter så fort det var snack om Black Sabbath, men kan ju bli kul höra Ozzy bränna av ett par klassiker också. "Hatar" (inom situationstecken då) förbandet Black Label Society..de står väl för det mesta jag inte gillar med gubb-hårdrock och svartklädda, skäggiga, bikerklädda, country, Spinal Tap, redneck osv.....Synd man inte riktigt vet när Ozzy börjar så vi måste väl bege oss ganska tidigt till Stadion då de väl inte får spela musik för sent..hmm Jobb imorgon..skål !

Drygt 1300 kr...javisst. men forsöker inte tänka på det.
Sitter också och ångrar mig att jag inte gick (kunde gå) på Raised Fist i går, vilket nog hade varit lite mer stimulerande rent musikaliskt.

Av Gundozer - 20 maj 2012 15:35

 

Loppisfynd eller inte......

-Tre CD skivor för 5 kr styck kan ju inte vara det sämsta jag köpt, själv om jag faktiskt har två av de redan.

Weezer(Classic) och DLK (Classic) som jag räknar med få 10-20 kr för vid eventuellt inbyte. Lägger också ut DLK på Discogs först ett tag för €9 då jag ser den senast såldes där för €7.

Green Day singeln är faktiskt en collectors edition med green jewelcase och vid tiden för utgivning innehållande outgivna låtar. Ja...ett fynd då alltså :)

Fynden gjordes 2012 på Bromsten Backluckeloppis


Av Gundozer - 9 maj 2012 14:10

 
Grand Prix -Shout

Klassikern som ingen kommer ihåg ?
Så var det iallfall för mig då jag bläddra igenom billiga singlar, hittade denna och fick en känsla av att detta kunde vara något att ta hem..och visst var det det! Har ju hört låten och sett deras LP "förr i tiden". OJ vad härligt hitta denna roliga partylåt igen, tror jag har haft den på en samlingsskiva. B sidans livelåt gör inget intryck på mig tyvärr, annars brukar ju livelåtar och b-sidor vara bra. Vet inget om bandet egentligen, ville mest delge er denna sköna låt, skiva och video från 1983.


A-Shout
B-Keep on believing


Chrysalis PRIX 2 /1983
Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 4 maj 2012 13:59

Coney Hatch - Fantasy
  Kanadensisk band som rockade loss på 80 talet i ungefär samma stil som Helix, Survivor, AldoNova och Van Halen och ca 1100 andra liknande band.
A- Fantasy, This ain't love
B- He's a champion
Första låten är ok, men ack så typisk, mesig låt från denna tid. Text där de rimmar fantasy med reality och låtlängden 4:14 känns som 8:14. Rolig 80 tals break nära slutet som just känns väldigt 80 tal och därmed är lite charmigt. Men sen kommer This ain't love som ju var en fet Hit när det begav sig och som jag hade glömt bort tills jag idag köpte denna "Limited Edition 3 Track 12 inch single" för 20 kr. Den är också en mesig 80 tals låt men här är det tyngre trummor och gung, bra sång/melodi, några crazy gitarrlicks och ett litet break som påminner om något som kunde funnits med på Judas Priest Turbo platta. Tredje låten är meningslös och redan glömd.
Men spring och köp...men troligtvis hittar du inte denna hur som helst. Jag skojar inte då jag nu sökt på Discogs, Musicstack och Popsike utan att hitta denna europiska utgåva. Alla tre låtar finns också med på fullängdaren Friction. Bandet är på gång att ge ut en skiva nu 2012 i anledning av 30 år sedan första skivan kom. En annan bra låt med bandet som jag kommer på nu är Don't say make me.

Jag minns också att jag i början blandade ihop bandet med Molly Hatchet som ju har ungefär samma bokstäver..he he.


  

Listen to the track This ain't love :

Mercury (Polygram) 880668-1 / 1985
Category: 12" Hardrock


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards