HARDKÅRE

Alla inlägg under november 2014

Av Gundozer - 30 november 2014 10:29

Julbord på Tyrol för min del igår och traditionsenligt så blev det konsert efter ätandet. Det har blivit så de 3 (eller 4?) senaste gånger. Nu hade jag hittat info om et band som skulle spela på Kägelbanan på Södermalm. Det gällde Satan Takes A Holiday. Jag hade aldrig ens hört namnet tidigare, men de skulle enligt info vara "Sveriges bästa Live band" och har spelat på massor av festivaler m.m sedan sin bejublade debut 2009. Fina grejer, jag kollade videos och spotify och det var inte alls dåligt. Jättebra videos. Stilen är en rockigare variant av Danko Jones, The Hives och Hellacopters med lite mera Doo Doo-Yeah Yeah körer och här startar väl egentligen problemet för mig då jag inte är förtjust i "moderna" band som blandar in för gamla stilar så som Rock'n Roll och jag blev verkligen orolig då jag fick "avnjuta" Dj'ns låtar innan spelningen. Det var INTE bra det var skrikig, skramlig garage rock, rock n' roll..ja jag vet inte ens vad (Förutom New Bomb Turks) men folk började dansa och jag kände mig inte på hemmaplan så att säga. Förband agerade en ganska intetsägande pianotjej som spelade 4-5 låtar som lät likadan, säkert bra, men helt fel på denna konsert då 20 pers stod där framme och lyssnade medan resten/många pratade och skrattade längre bak vid bardisken. Efter detta åter igen några skrikiga låtar från högtalarna och sen kom bandet.....
Satan Takes A Holiday Kägelbanan
JÄKLIGT bra ljud måste för att komma från endast tre medlemmar. Alla tre sjöng och annars var det härligt att se hur viktiga både bas och trummor var i dynamiken och låtkonstruktionerna.  Gitarristen/vokalisten var ju rolig, och spexade lite men jag gillade nog bassistens stil och personlighet bäst. Så visst det var rockigt, men tuffast var de såklart när de punkade på och hade de bara tonat ner sina Doo Doo WooHoo körer hade det blivit full pott. Bäst var låtarna Missy, Talk of the town och This Microphone, sämst är nya låten Zombie Hands. Dock tröttnade jag och såg inte sista låtarna så där spelade de säkert sköna låten Heartbreaker? Publik: Ungefär 90 pers skulle jag tro. Hade det varit just en festivalspelning eller bandet hade varit förband för något stort punkband OCH/eller jag INTE hade varit igång med förkröka och julbord sedan kl 16 hade jag kanske också varit mer positiv. But we will never know! Bra kämpat anyway ...go natt.
Live Kägelbanan södermalm rock n' roll
       
Lyssna:



Av Gundozer - 25 november 2014 09:50


I avdelningen "Skivor jag alltid hört låtar ifrån men aldrig haft hemma" kvalificerar sig David Bowies The Rise and falll of Ziggy Stardust and the spiders from mars. Snacka om klassiker med i princip bara kända och bra låtar. Nu hittade jag en skiva på Stadsmissionen förra året, men den är nog ospelbar (se bilder), men bara omslaget är ju något jag ville betala för. Vet inte om denna kan tänkas vara värt pengar i detta skick, men det kvittar, det är iallfall en originalutgåva från 1972 på RCA Victor med gatefold omslag ...Wam Bam Thank you mam!
   
David Bowie är ju så känd så jag skriver inte om den grejen, annat än att jag aldrig har lyssnat igenom allt när jag var yngre utan vissa skivor har jag hört för första gången nu i modern tid i och med Spotify -men jag upptäckte honom på tidigt 80 tal med Scary Monsters och Cat people och allt det där, själv om så klart vissa låtar alltid fanns med på radio eller hos vänner också. Stilen på denna skiva anses vara banbrytande och kombinerar Glam rock, pop/rock och teater (eller hur det nu var?) favoritlåtar är för min del Suffragette City, Starman, It Ain't easy, Ziggy Stardust..ja egentligen alla och en floskel som används om många skivor, men också är rätt kan lätt sägas här. "Man måste höra alla låtar i hop" eller  "Hela skivan måste ses som en enhet" och detta ÄR också en konceptskiva med en story om Ziggy som kommer till jorden och är rockstjärna, domedagsprofet , Space-Jesus eller vad det egentligen är(?) Skulle någon låt falla utanför för min del så är det Soul Love som jag av någon anledning inte tycker om. (för snäll/mesig) Se fina bilder och lyssna på spotify eller på din egen skiva.hej hej

Category Vinyl LP Rock
RCA Victor LSP 4072 /1972

Starman

Av Gundozer - 19 november 2014 12:50

..och här kommer jag ett år för sent. Hennes första skiva kom nov-2013 och hon vann Spellemannpris samma år. (Ja, typ Norges Rockbjörn eller Grammis?) Bästa nykommare och bästa Popsolist. Jag har aldrig hört en låt eller ens namnet och vet inte hur stor hon är i Norge, men skön musik med både rock, visor och country i soundet verkar det. En skjön grej är hon inte bara är ännu en "Sång-tjej" utan verkar spela bra gitarr och enligt vad jag läst också har "stark-utstrålning" osv från scenen /live. Verkar vara på turne i Usa nu och har sedan 12 spelningar i Norge -så det kanske finns chans hon dyker upp i Stockholm? Bra låtar det jag hört så långt på youtube och spotify, men bäst är denna låt som jag länkar som efter ca 3 minuter byggs upp med diverse gitarrer, i någonslags progressive rock stil.
Det fanns live-videos också av samma låt, men gillar när det är  bra ljud så blir bara denna stillbildsvariant från skivan.
Monica Heldal - In flight

Av Gundozer - 14 november 2014 10:05

Herder - Herder is harder


Upptäckte detta hårda band genom "Related artists" på Spotify när jag lyssnade på Mastodon, Kyuss och Lord Dying och det stämmer ju bra in. Det är Heavy Stoner Sludge detta och jag gillar deras lite hårdare stil. De har slipat bort det lite mjuka och runda ljud som många av dessa band har tycker jag. Har tittat efter deras 2 fullängdare men man kan inte köpa allt(?)och bäst gillar jag 12" (mini LP?) Horror Vacui där de känns lite mer elaka och aggressiva. Möjligt jag kommer köpa anyway -men fick räcka med en singel så länge. Alla tre låtar är från deras första fullängdare Herder. (Self titled) Och speciellt låten Sons of thunder visar vad jag menar och gillar då det är Sludge/Stoner med mycket Heavy Metal stuk....Motorhead /Mastodon /sHeavy / +och Doom sound på det hela alltså inte för snällt och producerad ljud -Låtarna Wasted och Fernweh lite mer "Slow" Black Sabbath, Stoner, Southern....
Bandet är från Holland och verkar turnera där just nu i november -hade varit kul om de kom en sväng upp till Stockholm. Möjligt de varit här, men det har jag missat. Snyggt omslag och bra pris (kostade bara 4 Euro, köptes från Holland) Rolig detalj på omslaget och inlay är falska/tryckta viklinjer som om det hela varit ihopvikt.

Category : Vinyl 7" Stoner /Metal
Wolfsbane Records Wolf 003 / 2012

Från Herder Is harder - Sons of thunder

Från Horror Vacui -Stoned to death



Av Gundozer - 10 november 2014 13:54

The Smiths - Sheila take a bow
Smiths har jag lyssnat på länge -dock missade jag dom de första åren när de var heta.
Se tidigare inlägg om The Smiths och låten Bigmouth strikes again som jag gjorde 2011

Dags att recensera en av flera singlar jag har med bandet. Detta är en närmast lättsam poplåt och kanske inte ens en av deras 20 bästa, men likaväl en klassiker och skön låt som faktiskt var den låt som nådde högst på engelska topplistor någonsin. B sidan är också ganska lättsam (nästan rock'n rollig). En konstig grej med dessa två låtar är att de gavs ut för att täcka upp några månaders tomrum mellan LP skivor, alltså låtarna finns inte med på The Smiths 4 fullängdare men på flera samlingar. (Samma också med singeln Shoplifters of the world unite som kom samma år)

"Throw your homework onto the fire
Come out and find the one that you love"


A- Sheila take a bow
B- Is it really so strange

Category: Vinyl 7" Pop/Indie /Alternative
Rough Trade RT 196 /1987

Av Gundozer - 10 november 2014 09:01

Kort hyllning till denna sköna sångerska /singer songwriter. Jag lyssnar ofta på Joan Baez och har 5-6 skivor med henne. Det mesta är faktiskt bra. Speciell röst och spännande historik så att säga. Här en singel med mega hiten The night they drove old dixie down, en låt som fastnar och som jag av och till "får på hjärnan" och börjar nynna på. Kul detalj på detta plastomslag (som jag hoppas är original) prislapp och Konsum symbol : kr 7.35 Köpte denna begagnat på någon av de religiösa organiserade "loppisarna". (Stadsmission, myror, erikshjälp?) Klassiker utgiven på Vanguard 1971 (Scandinavisk utgåva) A låten är inte skriven av Joan Baez utan en för mig okänd snubbe som heter Robbie Robertson. B låten är hennes egen.
A-The night they drove old dixie down
B-When time is stolen


Category : Vinyl 7" Singer & Songwriter /pop
Vanguard VA-815 1971


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards