HARDKÅRE

Alla inlägg under november 2010

Av Gundozer - 29 november 2010 15:05

   

Janes Addiction -Nothing's Shocking

En skiva som borde vara en absolut favorit och nämnas oftare, men konstigt nog glömmer jag bort den och bandet ofta på sånna listor eller om jag tänker på musik generellt. Det är en mycket bra skiva och jag tror den har påverkat mig och min musiksmak, men jag upptäckte tex för några få år vem Dave Navarro är då han blev känd i någon såpa och har aldrig brytt mig om vad låtarna heter..hmm MEN igen det är en mycket bra skiva och jag lyssande på denna samtidigt som jag mest lyssnade på Faith no more, Pixies,The Cure, Dinosaur Jr och Sonic Youth. .hmm..Ja ? Och vad säger jag. Ja det är en jättebra skiva och den är lite mystisk och har blandat hårda, flummiga, rockiga lätta låtar - fantastisk egentligen- den spelas nu i bakgrunden och det är samma var tredje år när jag lyssnar på den att jag upptäcker hur bra den och bandet var. Se bara på bilden på baksidan, det är ju bara ungdomar, men mycket mogen och vuxen musik i gränslandet mellan Punk/Hårdrock och lite flum-Grunge. Första låten jag hörde var the Mountain song  ("Coming down the mountain...cash in now honey, oh oh oh..") Menar den var med i en Hollywood-film med punk-tema ? Jane Says är en annan klassiker och till slut den helt meningslösa avslutningen Thank you boys men också den klassisk om man hört skivan ungefär 75 gånger(?).(Hur många gånger lyssnar man en på skiva egentligen ?)

De spelades flitigt på MTv i och med nästa skivan, som jag också köpte- men jag tröttnade ganska fort där någonstans 1991 och det gjorde bandet också......



Warner (25727-1 Made in USA)1988


Category: LP Alternative

Av Gundozer - 29 november 2010 13:45

Är det så? Rockar det med jul-låtar, och då menar jag så klart Rock, Punk och Hårdrocks varianter på dessa. Eller deras egna låtar med jultema. När jag tänkte skriva om detta här så trodde jag att jag skulle komma ihåg en massa roliga exempel, och kollade inte på internet. Det jag kommer på i farten är låtar med artisterna : Slade, Pogues, 220 Volt och diverse svenska punkband på Ägg-Tapes samlingen.
Låten Mistress for x-mas med Ac/Dc, men det är väl kanske ingen jul-låt, eller?
Hmm..Gjorde Blind Guardian eller Helloween nåt..? Eller kanske Alice Cooper? Just det apropå Alice Cooper så har ju King Diamond den låten No presents for christmas den funkar ju.
Och det var ju prat om det där bandet Yobs som var the Boys, och gjorde en julskiva (?) men inget jag minns hur det låter.


 
(En skiva ovan  jag inte har tyvärr -hittade bilden på nätet)

klassisk svensk jul-metal:


..och denna gubbsjuka låt med gubbarrna i AcDc



Har inte nästan alla gjort jullåtar? -kom med förslag, så tittar jag runt på internet så länge!?

Av Gundozer - 25 november 2010 14:23

 
... 80 talet
Amerikansk basist i bandet Manowar som gillar styrketräning, motorcyklar, vapen och kampsport.

Han är också låtskrivare, producent osv ...
Han jobbade ett tag som bas och pyro-tekninker åt Black Sabbath på Heaven and Hell turnen och träffade därigenom Ross the Boss som spelade i ett förband.
De startade senare Manowar !


Lite löjlig och cool på samma gång
-som hela bandet Manowar.

Joey DiMaio










Av Gundozer - 24 november 2010 11:54

   

Astream- Woodfish
Heja Astream ! Jag känner ju dessa männsikor så extra roligt skriva om dom och denna skiva. Jag var också med och körade på många låtar och står med på "Back Up Vocals" +"Special Thanks". Kul var det då och kul höra nu också. Grejen är att när de spelade in skivan hade de ganska nyligen bytt trummis och det var VÅR trummis som gikk till dem. Inga hard feelings egentligen, men just när han slutade med oss var vi ju inte glada men va ska man göra? Om ni vill höra mig köra föreslår jag låt 6 Attila the Bum där jag väl är med mest(?). Mia i bandet körar ju själv mycket, och Robban lite + ropar, så de ville väl ha med en manlig röst he he -själv om jag sjunger just ganska så ljust. 

 

Så Astream då. Från Malmö - Ett svenskt skate-punk band som kom i rätt tid och seglade på samma våg som Millencolin och Satanic Surfers. Inspirerade av amerikanska band som Bad Religion, Strung Out, Pennywise osv. -men de lyssnade nog på hårdrocks skivor hemma och Champ var tidigare med i ett Death Metal band(Deranged) och Mia i något rockigare band -ja alle var väl med i olika band tidigare och efter. All respekt till bandet-som jag inte lyssande på så mycket precis när skivan kom men mera senare, men det de gjort på denna skiva och andra håller hög kvalitet. Bra långa texter med speciell sång av Champ och bra ljud och tempo och hela paketet. De sålde väl några tusen World Wide och hade fans i många länder. Träfiskarna på omslaget, var konst gjord av Champs mor -och annars är det fina bilder med hårdrockstema (Mötley Crüe)på omslaget. Favoriter på denna skiva är många men tex TC the Fly, Toy Revolution, Henry Lee & Dahmer...


(Ante-Trummor, Mia-Gitarr, Champ-Bas+Sång, Robban-Gitarr)

Vet att de var utomlands och spelade i både Canada och "Europa" några gånger...men inte Norge(?)
Läs mer om bandet på Bad Taste Records sida-men gammal info.
http://www.badtasterecords.se/bands.asp?id=24

De gav ut 3 fullängdare och 2 CD-EP. Bandet finns inte i dag men hörde rykten om en lyckad reunionkonsert som gjordes i år -dock bor de på olika ställen i landet och inget mer lär väl hända ang. inspelningar? Skivan finns säkert att hitta på Tradera eller liknande - och då för ca 50 kr? Vill du ha en signerad av alla i bandet så kan jag kanske fixa det åt dig för låt säga 300 kr -he he, ok !? Men lovar inget ;)


Kolla också upp denna samling där de gjorde två Bad Religion covers:
http://www.last.fm/music/Various+Artists/Fuck+Hell%3A+This+Is+a+Tribute+to+Bad+Religion

(jag är med på kör där också)

 Bad Taste Records BTR9 / 1996
Category : CD Punk

Av Gundozer - 22 november 2010 22:03

Undrar hur många sångare och musiker JAG gillar som har gått någon skola för musik...det är nog ganska få? Jag ser inte detta som något viktigt tecken på det ena eller det andra, men vet att de som lär sig sjunga rätt, spela efter noter i tidig ålder, går i skola med inriktining på musik, blir upplärda av Laila Bagge+ han snubben Bagge och gänget mycket sällan kommer beröra mig med artisteri och musikalitet.
Bara en tanke som sagt -inget mer.......


PS : Ja för jag bryr mig ju inte så mycket om andras smak när JAG lyssnar på musik, så det hjälper inte ha någon omröstning om en sångare sjunger bra eller att en skiva säljer mycket och därmed gillas av många. De flesta har fel smak anyway och kommer ångra det på sin dödsbädd !
(nåja men på en blogg ska man dra till med lite överdrivna grejer-hepp!)

Av Gundozer - 18 november 2010 12:36

   

Buzzkill -UP
Blandat stil. Lite glad, galen punkig, alternative ...passar mycket bra in på Alternative Tentacles. Upptäckte bandet lite sent, jag köpte denna ca 2005. Men bra musik som detta håller i många år och är ingen färskvara så t.ex som listpop och "techno" !
På skivbolagets sida jämförs de med band som Nomeansno, Alice Donut, Didjits och Adrenalin O.D.  De hette först Butthead men fick byta efter krav från Mtv (Beavis & Butthead) och bytte då till Buzzkill som efter vad jag förstår också är ett tv-program ? Inte bästa namnet kanske....


Buzzkill
har flera sköna låtar och det man kanske först lägger märke till är deras hyllning till Volvo Amazon i låten Volvo.
Finns med en bild från 60 talet på en Volvo också.

 

Annars är det låtar om kärlek, hat, fylla, galenskap, ilska och allt det där vanliga du vet...De gör också en finfin (dock lugnare) cover på Adrenalin O.D.s låt Rock and Roll Gas Station. Totalt 21 tracks, och det är några onödiga inslag-men överlag en prima skiva detta. De har en fullängdare till som kom 1999 -den ska jag snart köpa, kanske..he he.


Alternative Tentacles Virus 188cd / 1996


Category: CD Alternative

Av Gundozer - 16 november 2010 18:25

The Darkness -Permission to land

Minns ni härliga The Darkness !? Upp som en fläkt och ner som en pannkaka eller hur man nu säger. Nej, jag skojar inte -jag tycker de var härliga, och gick rakt och köpte skivan så fort jag hörde  I Believe in a thing called love och tycker väl 5-6 av de andra låtarna på skivan håller hög klass också. Mycket var ju på grund av Justin Hawkins röst med falsett och det hela, men hela bandets kompetenta plankande av flera musikstilar och där till lite humor gjorde susen. De blandade lite av Queen, Saxon, Aerosmith, Rolling Stones m.m i sin gryta - OCH en naken flygvärdinna på omslaget !!! Dock gick det över för min del när andra skivan kom som jag inte minns någon låt ifrån och vad jag läste så gick Justin Hawkins på droger och allt bara havererade.....synd kanske, men kul med nya band som tillför något till gamla stilar.

 


Justin Hawkins
har startat nytt band med namnet Hot Legs. De andra i bandet finns inte föutom att det visst nog var hans bror som spelade gitarr i the Darkness -who cares ? Ha ha.


Atlantic-Warner 260817 / 2003
Category : CD hardrock

Av Gundozer - 11 november 2010 18:54

 


OOPS! Wrong stereotype -An Alternative Tentacles Compilation
Här har du en samling som verkligen har spelats flitigt av mig och så som samlingar ska göra gjorde denna att jag upptäckte och köpte ny musik. Konstigt nog hittade jag denna samma år den kom ut i en liten begagnad affär i Kristiansund/Norge. Fattar inte hur den hamnade där, men kan ju varit stöldgods-För vem skulle  skaffa denna och byta in den ?!


Alternative Tentacles hade jag ju koll på i och med Dead Kennedys och Jello Biafras skivor och banden från samlingen Let Them Eat Jellybeans -men här upptäckte jag de lite mer moderna banden så som framförallt Alice Donut och Nomeansno. Sedan köpte jag flera skivor med dessa två och återkommer inom kort med mera på bloggen då det var två band som verkligen betydde mycket för mig ca 1989-1992. Christian Lunch låt Neighborhood Watch är MYCKET bra men resten av hans material har inte levt upp till detta. False Prophets är ok, och jag såg dom live i Malmö ca 1990 men har inte köpt något med det bandet och Tragic Mulatto och Beatnigs var väl mest kul på denna skiva och inget jag gick vidare med...Klaus Flouride var väl inte superbra solo heller och Stickdog låten passar bra in på skivan, lite Nomeansno stil.
Så...en bra samling men mest för Jello Biafra, Nomeansno och Alice Donut och det snygga omslaget som vanligt och infotext av Jello Biafra + katalogen som medföljde med skivor och t-shirts, fina grejer


Denna borde du äga bara för att !
Så köp den för vilket pris som helst under 200 kr.
(Bilden är lite gul -omslaget är svart/vitt)


Alternative Tentacles -Virus 68 /1988
Category: LP Alternative


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards