HARDKÅRE

Alla inlägg under november 2010

Av Gundozer - 11 november 2010 14:06

 


Iguana Party -Lyckliga Land

Dia Psalma, Barbaras Grannar, Trallpunk, viss kängpunk och alla dessa svenska punkband och popartister som verkar vara gjutna i samma form i någon byhåla..nej tack! Skyll på att jag är norsk, men jag klarar väldigt lite av just Strebers, DLK stilen. -men sen upptäckte jag detta bandet som egentligen borde hamna i det facket men det finns en charm och bra melodier och "bra" texter som gör att de står ut i mängden. Favoriter är de 7-8 första låtarna. Iguana Party verkar tyvärr ha lagt ner nu. Bandet var från Borås och de gav väl ut 2-3 skivor. Jag upptäckte dem då jag fick promoskivor från Ägg-Tapes tidigt 2000 tal (för att lägga in på webbradion SPRAYdio där jag hade ansvaret för Punk-rummet) Tyvärr hittar jag inte just i dag varken denna skiva eller deras andra då många av dessa promoskivor hamnade i någon hög -eller såldes/byttes bort.

En rolig grej är att läsa denna recension jag hittade där hon väl inte direkt tycker som jag -men samtidigt gör det -för jag tycker ju just bandet har tagit det som var lite halvbra och gjort det bättre just genom att ta den stilen och göra något bra,vilket inte några andra kunde.
http://dagensskiva.com/1971/09/30/iguana-party-lyckliga-land/


Att påstå detta är den bästa svenska skivan, eller ens en av mina absoluta favoriter inom musik..nej det är en klar överdrift..he he..



Ägg Tapes -2003
Category: CD Punk

Av Gundozer - 10 november 2010 13:02

   

Sonic Youth -Rather Ripped
Too slow !

Nei dette er litt for mye "light-version" av Sonic Youth for min smak -selv om jeg blir glad og nostalgisk av låten Incinerate som er meget bra og 2-3 der Kim Gordon synger er også ok, men nei jeg venter meg mere av dette bandet selv om det var noen år siden de var på topp. Siste plata for Geffen dette og jeg må tilstå at jeg ikke har hørt The Eternal som de ga ut på Matador 2009 ennå -jeg har lang liste på plater som skal skaffes og om de fortsetter som på denne plata er det like greit å vente. Save your money and buy their older stuff !

Sonic Youth er ellers helter fra 90tallet selv om jeg hørte dem første gang ca 1988 og jeg har ventet med dem her da det er vanskelig å velge rett plate. Jeg liker best deres plater fra 1987-1995 og har sett de live 1 gang (1992)



Geffen 0602498783023 / 2006


Category: CD Alternative

Av Gundozer - 10 november 2010 11:22

Warp Drive -Gimme Gimme

Ja jag måste få slakta lite också. Detta är en skiva som jag köpte i ett paket om flera skivor på Tradera och trodde det kunde vara halvbra i och med utgiven på Music For Nations men det var nog en av de sämre och charmlösa skivor jag hört. Fult omslag, tråkiga låtar, tråkiga synthar, tråkiga ballader och inget att spela ens 2 ggr förutom en ganska hyfsat snabb låt Crying Girl (men njae inte ens den). Rick Medlocke från Blackfoot är med som producent och background vocals -DET gör uppenbart inte saken bättre.  Så..allt är inte fynd när det gäller vinyl och 80 tal särskilt inte 1987-89 då alla skulle spela pudelrock och tjäna pengar.  

Stilen är ett ihopkok av stilar som : Mötley Crüe, Ratt, Bon Jovi, Poison, Van Halen,..osv.
Lyssna på MySpace om du orkar...http://www.myspace.com/warpdriveonline


Men du -köp inte denna om du hittar den.....
Mitt exemplar hamnar i källaren med de 40-50 skivor jag har där som inte är värdiga att stå uppe med resten !


Music For Nations /MFN99 -1989
category: LP Hardrock

Av Gundozer - 7 november 2010 17:32

 This is me 1993.
...."Live" in Tranås.


I was the singer and bassplayer in a Alternative / Punk band from Malmö.


We played together from 1992 to 1999. Released one CD and a Split 7".


See more details on the link to the right FreddeGrehn 

Av Gundozer - 6 november 2010 15:36

Dead Kennedys -Plastic Surgery Disaters
Jag har väntat med att skriva om denna -och det blir svårt att hålla det kort för det är favoritskivan i mitt liv. Den har allt när det gäller musik, texter, omslag, detaljer, minnen osv.


Dead Kennedys har ju gjort nästan bara bra grejer, och jag har det mesta de gjort- men jag menar de "peakade" här. Jag funderade innan jag skrev detta på vilka låtar jag skulle framhäva men så fort jag hör en blir det den, och så nästa och nästa...MEN ok: Hela Riot hur den byggs upp och texten som ÄR som att bevittna en riktig riot är fantastisk, och Trust your mechanic "Gonna rip you off!"...och When-will-you-crack...when-will-you-crack...i Well Paid scientist. Puuuh..jag får gåshud och tårar i ögonen. I I I i aam the owl..spin spin spiiinnn..., runrunrunrunrunrun from the fire ! Nej jag kan inte skriva om denna skiva -jag måste lyssna och det borde alla göra 100 ggr per år ungefär.


(Två av många sköna sidor)

Jag lyssande på denna i en period där jag upptäckte mycket punk och hårdare hårdrock -och det var en befrielse att höra denna ilska och insikt med finess som stod ut i "bruset" från andra band som mest hyllade alkohol, party, brudar och "rock'n roll". Visst var det samhällskritik i vissa andra amerikanska band och självklart i engelska punkband -men inte på samma sätt. Dead Kennedys är och var bäst på texter och helhet.  (Bad Religion ligger nästan på samma nivå i texter)


(Texter)


    

Jag har en finsk utgåva verkar det -har inte tänkt så mycket på det tidigare, men för att inte slita mer på den ska jag nog köpa en nyutgåva snart -och gärna en amerikansk då. Utrolig fin konst medföljer i booklet på över 20 sidor, med texter såklart vilket förhöjer lyssningen då man kan följa dessa enormt bra texter med humor och stark kritik mot Usas regering, samhället, politik, religion, rednecks, fuskare, egoister osv.

Dead Kennedys på denna skiva är Jello Biafra, East Bay Ray, DH Peligro, Klaus Flouride ! Jello Biafra slutade i bandet eller de la egentligen ner hela grejen 1986. Dead Kennedys har dock fortsatt turnera utan Jello Biafra på 2000 talet, men inte gjort någon ny musik (vad jag vet)
Så det "riktiga" Dead Kennedys fanns mellan 1978-1986 -enligt de flesta, men med många band funkar musiken också med annan sångare, men just här har jag svårt se detta-men har ej heller aldrig sett det ;)

Alternative Tentacles Virus 27-Statik /STAT LP 11
1982


Category: LP Punk

Av Gundozer - 3 november 2010 22:07

 Mest för att Jag tyckte det var dags att lyfta fram hans fina mustasch och en bass-player bara så där ! Han var med i bandet från början till slut 1979-1987 och denna bild är från baksidan av sista skivan Wharehouse: songs and stories På denna dubbelskiva finns det 20 låtar, men Norton står inte med som kompositör/ medkompositör på någon av de (men jag gissar att han var med och skrev några låtar, vad tror du?) Han var med i annat band en kort tid efter Hüsker Düs break up -men var sedan i restaurant-branchen i flera år, innan han startade ett band för några få år sedan som heter The Gang Font. Ingen riktig koll på dem, men finns på myspace och verkar vara lite Jazz/Alternative rock.

Greg Norton -Bassplayer i Hüsker Dü


Av Gundozer - 2 november 2010 18:18

  Ja just det Ola "Sniff" .
Jag minns inte riktigt efternamnet då alla sa just Sniff. Namnet fick han väl från den där figuren i Mumindalen. Denna bild är från baksidan på en skiva med Doodles Mushroom T & the misfits 1992.
Han spelade trummor i detta band och senare i Greenscab (som väl var samma band?) och Rakitis som också mer eller mindre var samma folk. En trevlig kille som gärna tog en öl och/eller pratade om punkskivor. Jag hade turen att spela i ett band med honom första tiden jag bodde i Malmö ca 1990-91. Vi kallade oss först Blowjob och senare My Best Kidney.

På bilden syns också lite av Johnny "dansk" men det är en annan historia...he he.

 Ola

Av Gundozer - 1 november 2010 15:16

Whitesnake -Still of the night

David Coverdale og gutta...det er fine saker fra 80 tallet det ! Har ikke tenkt å skrive hele historikken her -men kort fortalt så har han en lang og gedigen karriere innen Hardrock og Rock og har samarbeidet med mange musikere og gjort plater med Deep Purple, Whitesnake og Solo m.m Han gjorde faktisk to solo plater mellom Deep Purple og Whitesnake tiden -og jeg har ikke hørt eller sett(?)noen av dem tror jeg. Setter dem på "to do" listen med det samme ! Har noen der ute de hjemme kanskje ? Selve bandet Whitesnake har hatt så mange bra og kjente/ukjente medlemmer så jeg tipser om Wikipedia for detaljer- ganske morsomt å se for de som bryr seg om sånt! http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Whitesnake_Band_Members 



Ja Ja -denne singelen synes jeg passer bra på min blogg da den har teksten : "Collectors Edition White Vinyl with full colour poster".
To bra låter som alle som hörer på heavy har hört mange mange ganger. A-siden Still of the Night og B-siden Here I go again. Regner med den ikke er så lett å finne nå for tiden -men ser den koster ca 75-125 kr på internett sider.


EMI-EMIW5606/ 1987
Category: 7" Hardrock


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards