HARDKÅRE

Alla inlägg under november 2012

Av Gundozer - 30 november 2012 10:40

Upptäckte denna artist och låt/video i dag. Möjligt jag kommer se henne live i kväll i Stockholm.
Det gav mig en häftig upplevelse att se detta..så lugnt och mäktigt med en stark och lite konstig och sorglig story. Gjord som en liten långfilm. Se gärna hela då den bygger upp sig och har som sagt en story. Jag blev helt tårögd av både låten och videon..WOW!
Ingen riktig koll på vilken musikstil det är -men kalla det singer /sonwriter med electronic inslag. Hon är "världskänd" i Norge senaste 3-4 åren enligt onlineinfo och har vunnit Spellemanspris och sjungit med Madrugada m.m Jag ber om ursäkt Susanne och Norge för att jag missat detta fram tills nu ! Finns massor med låtar på youtube osv.


Susanne Sundfør -the Silicone Veil



> >  > > > > > >
Edited next day after having seen the concert :
Då var det klart. Har sett detta live och det var inte dåligt, men jag blev heller inte jätteimponerad. Själva Silicon veil låten var bra och hon sjunger mycket bra, men är inte så förtjust i det synthiga live ljudet och extra artisterna hon hade med sig på scen (tjej med digital-harpa? Och kille på "synth/ljud") Så...visst en härlig sångerska som jag tror gör sig bättre ensam med ett piano, vilket var det jag trodde jag skulle få se... Så 2,5 av 5 högtalare i betyg...och då är det på de första 7-8 låtarna, resten såg jag ej och jag kan ju iofs också i det hela stärka min egen känsla för att jag gillar den musiken jag gör ("RÄTT" musik) och inte har missat något så att säga inom synth/indie/jazz/electronic scenen som jag tror detta tillhör om man ser till publiken som var där.
Video och skiva = toppen
Live = så där....

Av Gundozer - 26 november 2012 12:15

Harrison Bergeron Bound ? A collective provocation by The Judas Iscariot
Vissa skivor är mer som ett konstverk eller som en egen liten upplevelse i sig där inte bara låtarna men omslaget och helheten spelar roll...detta är en sådan skiva. Bandet har fått ihop 8 olika "låtar" på denna singel och omslaget innehåller både förklaringar, instruktioner och provokationer. Omslaget är utvikbart och uppdelad i kapitel(chapters) som en bok och  mycket bygger på inspiration från en novell av Kurt Vonnegut JR . Jag måste medge att jag inte riktigt tagit mig igenom all text och inte heller fått 100% koppling relaterad till de olika låtar/texter . Men det handlar om politik, geometri, religion, framtiden m.m. OCH hur man ska ta hand om sin vinylskiva. Musiken då? Well...det blandas friskt mellan lugn sång, vanlig sång och scream och det är någonslags alternative rock, hardcore, grindcore /crust...med diverse experimentella inslag. Påminner i delar om något åt Big Black, Jesus Lizard, Alice Donut hållet...men blandat med lite mer CRASS eller "Europeisk politisk punk" från 90 talet om det går att förklaras i en enhetlig grupp/känsla. Hmm..måste testas för att fatta kan jag väl säga. Annars tar jag gärna tips från någon läsare som vet vad detta kallas? (Socio-political Hardcore?)

Som inlay finns också ett igenklistrad kuvert med info och instruktioner och varningar på hur man ska göra med innehållet..verkar innehålla tygmärke eller klistermärke.
Bandet kom från USA och har nog lagt av sedan länge(?) och skall ej förväxlas med ett Black Metal band med samma namn.
Hittade en recension av deras split LP som de gjorde med Seein' Red.
"...The Judas Iscariot, had they stayed together, could have been one of the most influential bands in hardcore."
Finns kanske inte att hitta i skivaffärer men på nätet säljs den ganska billigt. Ca 30 -50 kr.
Jag gav endast $3 för mitt exemplar.


A
-engineer fatigue 
-we've got atmosphere control
-zoot suit riots
-age like rhinoplasty
B
-manifesto for metal detectors
-rock the british monarchy
-"thirsty and gave you drink..."
-an atheist says "g'bless you"


       



Hittade inget ljud på youtube från denna skiva
-men en annan låt så hör ni lite av stilen


Category= 7" Alternative/ Hardcore

The Mountain Collective For Independent Artists, Ltd.

Mountain 11 / 1997

Av Gundozer - 24 november 2012 18:38

Norskt hardcore band med kvinnlig vokalist...
Väljer också denna video just för att hon här just har så normalt utseende..så att säga.
he he alltså inte piercingar, tatueringar, svarta kläder eller liknande. coolt...lite "grunge" liksom !
Finns bättre låtar och bättre ljud..men here it goes:

Av Gundozer - 19 november 2012 09:55

Här har vi en ganska tidig singel med australensiska The Saints som är ett av de där banden som anses vara ett av de första och mest inflytelserika punkbanden...(innan Punk var punk då så att säga) Bildades redan 1974 och spelade skräning rockmusik åt garage-rock hållet men med modernare/ungdomlig approach..typ. Första skivan kom 1977 vilket också denna singel gjorde, men låten finns först med på fullängdaren Eternally Yours 1978. Jag hörde nog som de flesta av oss(?)först låten I'm Stranded på en punksamling och har väl egentligen aldrig riktigt hittat någon annan låt av dom som kommer upp i den standarden och med samma härliga melodi och känsla. Men Chris Baileys har en kaxig sångröst, som funkar bra på äldre material -nyare grejer är mindre punkigt. A sidans This Perfect Day är väl också ganska känd och bra och där misstänker jag att ett svenskt band har hittat sitt namn (?) på b-sidan finns låten L-I-E-S som är lite för enkel och rockig för min smak. Skivomslaget är ett såkallat "Generic /Company sleeve" men skivan är nog inte så vanlig och du lär inte hitta den för under 80 kr i beg.affär -men möjligtvis för ca 50 kr online.
      
A- This Perfect day
B - L-I-E-S

Rolig anekdot är att de spelade förband åt AC/DC några gånger på slutet av 70 talet och att frontmannen Chris Bailey bodde i Sverige några år på 90 talet och spelade med diverse svenska musiker.(bla Joakim Täck som jag inte riktigt kan placera men menar har en finger med i diverse punkband/skivor)




EMI Harvest HAR5130 /1977
Category : 7" Punk

Av Gundozer - 13 november 2012 13:27

Verity -Rescue Me
Ingen favorit detta -rent av lite tråkig, men kul att skriva om olika skivor och kopplingar till kända/okända musiker och band. Här har vi alltså en skiva med ett band som heter Verity, men mest är det en musiker som heter John Verity som skrapat ihop några andra musiker och gett ut en skiva. Själv sjunger han och spelar gitarr. Han var annars väldig aktiv i olika egna band och som med-musikant(Gitarr, Keyboard och vokal) hos andra band/inspelningar OCH producent på 80 talet, och håller väl fortfarande på och spelar enligt hans egen hemsida. Är väl mest blues och rock stuk nu -var lite mer NWOBH och amerikansk inspirerad arena rock tidigare. Som denna 12" skiva med tre låtar i snäll engelsk/amerikansk rock stil. Påminner om tidig Def Leppard och diverse softa band-men har också en och annan tendens av lite mer typisk "Hårdrock". Som sagt ingen favorit och omslaget är i dålig skick. Det var en chansning för 10 kr i någon rea-back och blir nog svårt sälja vidare också...
Rescue Me är från fullängdaren Interrupted Journey som säkert några hårdrockare lurats köpa då den har ett relativt tufft omslag med en bil i mörkret och någonslags mystisk bakgrund med Verity skrivet i tuffa hårdrocksbokstäver....lite samma orsak som att jag köpte denna då pga att man ser det är hårdrock. Låtarna på B sidan platsade väl inte på fullängdaren då -inget att säga på det.
John Verity har förresten varit med i bandet Argent där han tog över som sångare efter Russ Ballard och spelat i banden Phoenix och John Verity Band. Han har annars jobbat i produktionen med banden Tank, Saxon, Motörhead och Smokie.
   

A-Rescue Me
B1- Stop Pretending
B2- You Got Soul



Lyssna på A sidans låt.


PRT Records /1984
Category : 12" Hardrock

((Ps))
(Argent med Russ Ballard var alltså bandet som gjorde låten God Gave Rock And Roll To You, som senare andra band spelat. Och Russ Ballard har annars gjort massor med låtar som andra band spelat..OK ? Då vet du ..)

Av Gundozer - 12 november 2012 12:39

Ett band jag alltid återkommer till och som är sååå otroligt bra. Karate
Jazz/Emo /Indie / Alternative Rock. Ta dig tid att lyssna på hela låten och njut av solo ca 1:38 in och igen 3:00 och det heeeeela...soundet känslan melodin !

Denna låt från deras femte skiva Some Boots som kom 2002

Av Gundozer - 1 november 2012 08:59

Tekniska museet visar upp omodern och modern teknik i diverse rum och avdelningar. Det som passade in att rapportera om på min blogg blev självklart den delen som gäller skivor och ljud. Det var kul att se olika skivspelare, kassettspelare, högtalare m.m
Apropå  mitt förra inlägg så saknar jag dock lite flera objekt av just skivor och omslag, och de kunde också gärna haft ett riktigt "högtalar-rum" med hi-fi ljud och gärna visat upp en bra skivspelare. Det fanns annars experiment rum/delar för barn och vuxna ang. ljud, eko och radio m.m Det var också kul att se datorn, mobilteknik och internet historia med stordatorer, mobiltelefoner, Pc (första SMS, Arpanet, Milnet osv.)

Ja ja detta var något av det som fanns (se bilder)
         


http://www.tekniskamuseet.se/


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards