HARDKÅRE

Alla inlägg under januari 2011

Av Gundozer - 31 januari 2011 13:08

 
The Skids -Charade
The Skids
är ett band jag aldrig riktigt kommit underfund med om jag gillar eller ej. Ja det er ok, men de har en stil som är väldigt nära pop. Det är någonslags punk med folkmusik influenser. Blandar in skumma instrument och har trallvänliga låtar och körer. Ja de är absolut inte dåliga -och jag har tre singlar med dom. Hade också deras skiva the absolute game från 1980 inspelad på kassett ca 1982 och det varvades med musik av U.K.Subs, Sham 69 och the Jam och det hörde ju hemma i det gänget tyckte jag då -men nu i efterhand har det liksom inte samma lockningskraft. Har i dagarna gett dom en andra chans så att säga...och ville med detta meddela att det nog inte riktigt håller så här 30 år efter sin utgivning.


Bandet var från Skottland och var aktiva 1977-1982. De fick en liten uppmärksamhets-topp 2006 då U2/Green Day spelade in deras låt The Saints are coming, och det gavs då såklart ut en samlingsskiva för att cash in på detta 2007 och bandet gjorde en liten turne. Jag har inte den skivan eller originalet, och kan ta mig tusan inte riktigt påminna mig att jag eller någon i min bekantskapskrets gillade den när det begav sig, men den kom iofs 1-2 år innan jag blev såld på punk-rock.
Stuart Adamson gjorde efter Skids större succe(?) med bandet Big Country med lite av samma sound med folkmusik och pop/rock. (numera avliden och därmed inte med på nyare grejer)
Skivan jag valde är singeln Charade från 1979, mest för att det är ett snyggt omslag. Titellåten är ganska bra med en lite lustig gitarr och upprepande sång, andra sidan är katastrof...
Tror inte den är så väldigt vanlig men jag hittade den på Tradera för "några tior". Såg den fanns i München till salu för 14 Euro på en skivaffär där -så möjligt de fortfarande är stora i Tyskland, he he


A-Charade
B-Grey Parade


Virgin VS288 /1979
Category: 7" Alternative

Av Gundozer - 30 januari 2011 16:59

Sampling och covers finns ju i massor- men också kopior och artister som "lånar" delar de gillar av andra låtar för att göra sin egen låt. Jag vet inte vad som gäller av royalties och om man måste fråga eller tacka, vet ni ? Här är ett bra exempel som inte jag har hittat nu, utan det är välkänt av artisternas fans osv..


the Dictators gjorde ju punklåten The Next Big Thing på 70 talet.



Och sedan tyckte Turbonegro så mycket om det riffet (och bandet?)
så de använde det i sin låt Get it On på 90 talet:



Och annars finns det ju många låtar som heter det samma.
Här är kanske den mest kända varianten av Get it on
med bandet T-Rex också från 70 talet:



Bandet Jesus Jones tyckte de skulle göra en helt egen låt
med titeln The Next Big Thing på 90 talet.

Av Gundozer - 29 januari 2011 16:07

Här är några av det senaste som folk sökt på och sedan hamnat på min sida:

-Thin Lizzy första skivan
-bra låttitlar
-träningsmusik schlager
-favoritlåt living next door to Alice
-Hårdrock lista
-Bad Religion
-crystal pride
-false virgins
-Helix rock you skiva

så...då är frågan om de blev nöjda med vad de hittade ? Lite konstigt kanske att man bara söker på ett bands namn, då måste det ju bli ganska så mycket "dåliga" träffar -men kul att någon väljer min blogg då i högen. Om DU har hamnat här genom sökning, berätta gärna vad du tyckte om din träff ! thanx...

Av Gundozer - 29 januari 2011 13:13

 

Loudness-Crazy Nights

Det mest kända och lyckade japanska hårdrockbandet. Ja det fanns ju flera faktiskt, men dessa grabbar fick till det rejält och sålde massor med skivor utanför Japan. Här presenterar jag en 7" med deras supercoola låt Crazy Night som nog är en av de häftigaste hårdockslåtar som gjorts -ja då pratar vi inom Party-Shout -Metal genren.(Typ:Accept?) Det var också denna låt de breakade med och slog igenom i Usa/Europa -tyvärr blev de ganska så "snälla" på sina nästa skivor, men sådan var ju stora delar av Metal-grejen på slutet av 80-talet. Själv har jag endast 2 LP skivor med bandet, men de har faktiskt gett ut över 20 skivor + diverse Live. den senaste kom 2008. De är lite som Anvil som inte  blev miljonärer på sin musik (tror jag?) och de har väl egentligen alltid varit med, men ganska sällan som Headline.
Låten på B-sidan är lite för vanlig och den minns jag inte från gång till gång innan jag lyssnar på den.


Denna singelutgåva är Japansk och gavs ut redan 1984, alltså innan LPn kom jan-1985 vilket de breakade med- så relativt sällsynt nu för tiden denna skulle jag tro. Skivan ligger i company sleeve medans info finns på ett eget ark. Jag ska leta efter den vanligare amerikanska utgåvan också .  


A-Crazy Nights
B-No way out



"We're gonna make you feel all right
Hey you wanna go crazy tonight
Let me hear you shout and scream
Rock and roll crazy night
You are the heroes tonight
CRAZY NIGHTS!
"


Se bra live video här:


personligt minne:
När jag var med i bandet Roach i Norge spelade vi denna låt som en av våra covers redan 1986/87. Oh-glada minnen.


Denon Columbia AH-528
Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 28 januari 2011 19:41

Om inte sång fanns -i en värld som befolkades av männsikor, på en planet..ja som jorden. Skulle då musik vara viktig, och utvecklas. Skulle vi orka köpa 50, 500 eller 5000 instrumentalskivor ? Visst skulle vi väl ? Hur blev det med artisters image och indelning av musikstilar och grupperingar av fans, om ingen hade texter och "åsikter" hmm..
Ja alltså om ingen kom på att man kunde sjunga till musik, eller männsikors stämband inte kunde göra nödvändiga ljud -eller om alla lät likadan. ja ok...tänk om.
..och förresten om inte "musik" fanns -hur många skivor och artister som bara sjöng skulle vi orka ? "tralla la la la"
(Ja sång är ju musik i sig men..anyway)


Illustreras här med några bilder på grottmännsikor i en såkallad

parnings-ritual:
 

Av Gundozer - 24 januari 2011 21:46

Ja just det -man kan alltså spela in från sina kassettband och göra Mp3 filer på ett smidigt sätt. En rolig grej är att den ser ut som en vanlig gammal Walkman/Freestyle och kan också användas just som en sådan. Det finns programvara(Audacity) som ska installeras och sen får jag se vad det blir för kvalitet på grejerna -då ju det jag tänker kopiera mest är inspelade grejer från olika replokaler och enstaka spelningar mellan 1985-1998, och redan har ganska dålig ljudkvalitet. Det är från band jag varit med i i Norge och Sverige. Roach, Daglig Dose, Blow-Job/My Best Kidney, View /Micro Midas.

 
Man har ju kunnat spela in tidigare också med rätt sladdar osv, vilket jag också gjort med Daglig Dose material -men har väntat till det blev just så lätt och ganska billigt med att sätta igång lite större -och vet inte heller om jag har så mycket tid över, men ska prova nu då. Tror jag har ca 18-20 st. kassettband med olika grejer. Mycket och det mesta är skit och inget roligt för andra än mig och de andra i banden...så jag kommer nog inte publicera så mycket av det.

Köpte inte den dyraste men räknar med det duger..Den er Made in China och märkt RC-2765. Den har inget namn förutom "Cassette to MP3 Coverter" eller om det kan vara "Easy to use" eller "USB Powered" som är namnet..he he !

Upptäckte nu när jag testade den att den spelar den sidan som ligger inåt, medans den spolar som om det var andra sidan som gällde. Alltså Rew blir f.f -men möjligt det går ställa in vilken sida eller riktning som gäller (?) men det fungerar iallafall så långt med avspelning och inspelning ...hörs senare om resultatet.

Av Gundozer - 24 januari 2011 21:14

 

Metallica -Hero of the day /MotörheadAche

Metallica i sin sämsta period (Load och Re-Load) väljer att visa upp lite humor och hylla gamla hjältar. Vilket iofs inte är så ovanligt och faktiskt något jag uppskattar Metallica för då de genom alla år spelat bra covers (Am I Evil + Mercyful Fate och Misfits grejer osv) men tycker de borde spara dessa till skivor som här och inte spela de live som de gjorde på konserten i Stockholm 2009. (3 covers?) Då jag med flera hellre ville höra alla låtar från de tre första skivorna. Ganska rolig förpackning på denna CD-Ep med utvikbar poster och extra omslag. Titellåten Hero of the day suger så otroligt mycket och det gjordes en utstuderat PK video, så otroligt pretto -så usch och fy för den! Det roliga här är Motörhead covers som följer. Overkill, Damage Case, Stone Dead Forever och Too late too late alla från Motörheads skivor Bomber och Overkill  från 1979 (Too Late...från B-sida på Overkill singel) . Inspelade i replokal/studio december 1995 inför en spelning på Lemmys 50. födelsedag, som han firade i Los Angeles. Låtarna framförs ganska så likt originalversionerna men med något saftigare och modernt ljud. Personligen tycker jag de spelar bäst på Stone dead forever men aj vad man saknar Lemmys röst på den..he he. Det finns ingen annan som kan sjunga den som honom så klart. Låtarna finns också utgivna på Disc 2 på Garage Inc. Oklart om själva livespelningen finns utgiven, där Lemmy verkar ha varit med på scenen.


Återkommer med mera Motörhead och Metallica -och läs gärna det jag skrev om Metallica i okt. 2010




Full titel :
Metallica -Hero of the day, Featuring the whole Motörheadache mess.


Vertigo UK Metcy 13/INT 578 579-2 / 1996


Category: CD Hardrock

Av Gundozer - 20 januari 2011 19:26

ja Mudhoney är verkligen ett favoritband sedan ca 1988 och jag lyssnade mycket på dom fram till någongång 1995 och har köpt det mesta de gett ut fram till 1998. Här tänkte jag tipsa om låten Into the drink från deras andra fullängdare Every boy deserves fudge. Jag såg bandet i Malmö på "gamla" KB 1992 och det var ett riktigt trevligt konsertminne, själv om det egentligen handlade om att jag stagedivade och slog i huvudet och fick lite extra uppmärksamhet från bandet och fick sitta med de backstage senare när de åt och drack efter spelningen, de var nyfikna på om alla körde Volvo i Sverige och det var roligt att verkligen sitta lugnt och prata med dom alla.  Det jag minns var också att Mark Arm fotograferade publiken från scenen och det hade varit kul att  se några av de bilderna i dag ! Jag fick också stå på Guest-list då de spelade 2-3 dagar senare i Grå Hallen i Christiania/Danmark. Så ja,det var ett av mina större ögonblick som fan. De lånade tobak från mig backstage för att rulla sina jointar och jag pratade med bandet innan de spelade och mycket med Matt Lukins fru som sålde T-shirts osv osv..


Se den på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=wIByfkxAGbA




Ganska kort story: Mudhoney bildades ur gruppen Green River der Mark Arm och Steve Turner fanns och de fick med Matt Lukin som slutat i the Melvins och Dan Peters från annat band och de har haft stort inflytande på Grungen, Sub Pop och många band. Stilen är ganska säregen med 60 tals sound i en Alternative/Punkig variant. Det sägs också att Mark Arm (Sångaren) var den första som introducerade ordet Grunge i ett fanzine redan 1981, och han själv menar att ordet redan användes om vissa band/en stil i Australien sedan tidigare.Namnet Mudhoney betyder Knark-hora, eller Heroin-beroende eller liknande, minns inte riktigt.

Photo by Charles Peterson
Det finns massor med klassiska låtar, och jag valde en som just inte spelas så ofta som Touch me I'm sick och Let is slide osv..
Kolla gärna upp Green River om ni missat det bandet -riktig härlig rock med grunge/punk nerv. Monkeywrench är också ett band att kolla upp, ett sidoprojekt med Steve Turner och Mark Arm -lite mer Blues osv. Själv ska jag kolla lite efter grejer de gjort på 2000 talet och framåt..he he.



Edit: 23:20
Sökte efter namnet och fann en film av Russ Meyer från 1965 som heter "Mudhoney". Russ Meyer har också gjort filmer som "Motorpsycho" och "Faster Pussycat".... !!!
-OCH Mudhoney är med i Chris Farley filmen Black Sheep från 1996.


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards