HARDKÅRE

Alla inlägg under oktober 2010

Av Gundozer - 30 oktober 2010 19:39

Jag har favorit-låttitlar. Det är sånna som har humor,ironi eller en dold mening m.m Inte bara för att de är "snygga" eller speciella eller att just låten är bäst. Här är några att börja med.  


Good Luck In Jail (Drive Like Jehu)
Denna är den bästa. Jag tolkar in ironi här -och lite fuck-you känsla, med ett leende. Det kan ju vara ren ond känsla för någon som faktiskt ska i fängelse och man gottar sig på det, eller så är det bara en ren humoristisk betraktelse då man ju liksom inte önskar lycka till i fängelse på samma sätt som man önskar lycka till på semestern eller nya jobbet. ha ha...Eller så är det bara ett uttryck som kan användas lite här och där.


Square one here I come (The Hives)
Härlig uppgiven självironi och ja ja -det ordnar sig ! En som är van att misslyckas men är lika glad för det. Lite galen och punkig titel och passar perfekt på en sprattlande Pelle Almqvist. Det är väl från början ett ordspel med uttrycket "Back to square one".


I Like Fucking (Bikini Kill)
Ja det är en bra titel för ett tjejband -men tyvärr(?) är det ju lite allvarligare text och det handlar väl om att hon gillar sex, men vill inte ha porr/våldsam sex och okänsliga killar/tjejer.



Har du några favoriter ? Kom med förslag och förklaringar.

Av Gundozer - 28 oktober 2010 19:07

Dags för första DVDn här i bloggen, och SURPRISE det blev Thin Lizzy. he he..ja sorry då, men jag har haft lite Thin Lizzy revival senaste året.

 

Thin Lizzy -Greatest Hits

Detta är en samling som gavs ut 2005 och den har texten "This product is endorsed by the members of Thin Lizzy" och det är ju trevligt. Det är ganska så enkel layout och inte så mycket info, men en sida finns med lite om de olika perioderna och medlemmar och hur bra och viktiga Thin Lizzy är och var och lite extra fokus på Phil Lynott. Bra variation på de 19 låtar som finns med från riktigt tidiga perioden till Phil Lynotts solo grejer och Thunder and Lightning -det är "rock-videos", Live videos och några med livevideo men musiken från skivan. Just där är väl bristen som jag ser det att de inte lagt till 3-4 riktigt sköna live versioner med liveljud och prat från scenen eller också kanske en liten intervju med några i bandet. Roligast för min del är Whiskey in the Jar från Top of The Pops TV 1973 med töntiga hippa ungdommar som dansar osv och roliga rockvideos från Black Rose /Chinatown perioden med tex en överdrivet tuff och rockande Gary Moore och en med hela bandet spelandes trummor. Flera godbitar alltså och några lite halvbra så som King's Call, With Love, Sarah och Dear miss lonely Hearts -men annars de flesta klassiker som Don't believe a word, the Boys are back in town, Killer on the loose, Bad reputation och Thunder and Lightning..mfl.


Finns som vanlig CD också om man bara vill ha musiken.
DVD kostar ca 69-99 kr.
Blev svårt med bild på framsidan då det är blanka-spegel bokstäver i rött.


Mercury Records LTD 2005


Category: DVD Hardrock

Av Gundozer - 28 oktober 2010 12:11

 

Monsters of Rock -1980

Underskattad Liveskiva då den var billig och omslaget ser lite tråkigt ut (?) Det är och var ganska ovanligt med liveskivor med mer än ett band, men just denna skiva var det många som hade minns jag. Detta från den första Monsters of Rock festivalen som arrangerades 1980 och det är riktigt kul med dessa livelåtar att de verkligen är live och man hör mycket snack och publikjubel och live-solo osv. Det var 7 band på festivalen -dessa 6 + Judas Priest. Vet inte varför Judas Priest inte är med, men det handlade väl om rättigheter och pengar(?)
Det var sista gången med Graham Bonnet och Cozy Powell för Rainbow och Roger Glover i Rainbow står på skivan som Producent för Rainbow och Touch låtar pluss Production Master prepared by Roger Glover. Jag har inte själv varit där och vet inte riktigt hur länge festivalen arrangerades -har inte heller minne av några flera liveskivor därifrån, men det kanske finns? Denna köper du om du gillar tidig 80 tals hårdrock -och den borde inte var så dyr, då det såldes ganska många tror jag.
 


Scorpions - Loving you sunday morning / Another piece of meat
Klaus Meine i toppform, och två av deras bättre och hårdare låtar. Mycket snack och bra spelat."Are you ready to rock'n roll?"- "Donington, Great Britain We Love You !"


Saxon  - Backs to the wall .Inte bästa låten och hans röst är lite grumlig. -men det är en bra Live version. Denna låt och flera finns på en ej officiell Liveskiva som Saxon/Skivbolaget inte godkände -men som gavs ut 1996.(Live at Donnington -1980)


Riot -Road Racin' .Har en lång live dialog "How are you feeling?", "Can't hear you" osv..roligt. Ok låt -inte deras bästa.


Rainbow -En snabb version av All Night long och lång version av Stargazer. Mycket solo och live känsla.


Touch - Dont't ya know... .Okänd band för mig -och lite väl soft och 70 tal.


April Wine -I Like to rock. Var ganska stora förr, och bra låt här också. Manar på publiken.."Come on let's hear ya.."



Polydor 2488 810 / 1980
Category: LP Hardrock

Av Gundozer - 28 oktober 2010 08:39

A-Ha - Velvet
 
Ja..just det. Inte "min" musik egentligen -men A-Ha fanns ju med hos Kompisar/Tv/Radio m.m på 80 talet och jag har nostalgiska känslor för några låtar- Men så gav de ut denna låt år 2000 som jag tycker är OUTSTANDING så känslig och bra melodi. Då är det ju inte något minus att videon är bra ocså med "morbid-humor" och bra detaljer gjord av den  norska Regissören/Director Harald Zwart. Lite konstigt kan tyckas så är låten egentligen en Savoy-låt som är sidoprojekt till A-ha medlemmen Waaktaar och kanske just därför är den bättre än A-ha's vanliga låtar (?)
Jag har inte skivan-men om den finns på vinylsingel ska jag köpa den. Någon som vet ? (från fullängdare : Minor Earth Major Sky)
http://www.youtube.com/watch?v=XmCeHyW838g&feature=share

Av Gundozer - 23 oktober 2010 13:36

Tank - KAP 1

Tank har jag lyssnat på sedan jag upptäckte skivan Filth Hounds Of Hades ca 1983. Självklart köpte jag den rakt av pga skivomslaget -och det funkade ju ! De spelar en slags skräpig rockig Metal utan för mycket finess eller något superljud -men just DET är finessen om jag ska klämma till med något käckt. Mycket av den rockiga Punk-känslan kanske kommer av att deras basist och sångare tidigare varit med i punkbanden The Saints och the Damned ! (Algy Ward) Detta var något jag inte alls visste då jag köpte skivan.
Jag har inte så många bildskivor och tycker såklart denna är snygg. Två låtar från just deras Filth Hounds of Hades skiva. A-(He fell in love with a) Stormtrooper B- Blood, Guts and Beer(Live).  

Så rock on och köp allt du hittar med Tank !
Värde på denna ..hmm..90-150 kr?

Kamaflage Records KAP1 - 1982

Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 23 oktober 2010 11:37

   

Drive Like Jehu -Drive Like Jehu
Detta fantastiska band från Usa är verkligen ett av de jag rankar högt på min personliga lista. Alla som gillar musik vet att man har några favoriter som alltid hänger med och där alla låtar eller lätt 95% av det de gjort är skitbra, men att säga att just detta bandet är nummer ett klarar jag inte. Jag har väl 5-6 band som delar förstaplatsen.

Drive like Jehu minns jag inte riktig hur jag upptäckte, men tror det var genom en av dom vanliga kanalerna för ny musikk på 90 talet, nämligen (låt oss kalla honom) "Ante" men möjligt det var på någon samlingsskiva. Deras stil är åt Alternative/Hardcore hållet -och enligt vissa Old School Emo. Mycket bra melodier och gitarrsoundet dominerar och det är just deras helt egna ljud och uppbyggnaden av låtarna jag gillar. Jag har allt de gjort -he he. Inte så svårt då det handlar om 2 fullängdare och en singel. Bandet fanns 1990-1995. Det störiga är att bandet blev något av ett sidoprojekt eller språngbräda för medlemmarna att gå vidare till andra och sämre band (Enligt mig då ja) Jag borde kanske gilla t.ex Rocket from the Crypt eller Hot Snakes -men nej -det låter inte som Drive Like Jehu och funkar inte för mig, men det är en annat blogginlägg...


Bästa skiva av de två är deras första som inte heter något. (Selftitled?) och där finns också den låttitel som jag tycker är världens bästa när det handlar om "Ironi" den heter Good Luck in Jail, det är också en bra låt -men skivan ska lyssnas på i en helhet och inte uppdelad i låtar.


Cargo /Headhunter Hed 008 -1991


Category : CD Alternative /Hardcore

Av Gundozer - 23 oktober 2010 11:32

 

Drive Like Jehu -Yank Crime

Deras andra skiva -näst bäst, men svinbra. tex deras "fartigaste" låt Golden Brown och en till med bra titel och text  Do You Compute.


Do you compute?
I think you do -don't need it proven -don't wanna listen
-don't need a tour of the pieces i'm missing
as if you were put here to straighten us out
and everything you said was being written down
you weren't and it isn't and nobody's listening,
and nobody gives a fuck what you go do with your life.
Do you compute? Do You or don't you ?


Interscope/Cargo/Atlantic 92363-2 - 1994


Category: CD Alternative/Hardcore

Av Gundozer - 22 oktober 2010 20:42

JR Ewing - The Perfect drama

Greit med Tradera når det koster 1 kr + porto ! Denne plata hadde jeg ikke hørt og visste vel bare sånn ca at det var Hardcore/Emo stil på bandet og jeg trodde faktiskt de var litt mere punk-stil. Norske gruppen JR Ewing var aktive 1998-2006 og jeg har ikke andre plater med dem og har ikke sett de Live. Det er kjekk musikk i min smak, selv om jeg ikke er så glad for "screamo"sangen. De er som best når det er litt mere pratsang og normal-sang og instrumentalt. Det er som å høre en mix av Refused og Drive Like Jehu og det mener jeg selvsagt er en positiv ting. Første låten glemmer jeg fort, nr 2 er veldig energisk og rask men best er de i låtene "A case of Evacuation" ,"Untitled" og "Lights on Stereo" som er veldig mye Drive Like Jehu-stil på gitarer og takt. Love it ! nr 5 er grei, men litt rotetet -og med en liten touch av  Jesus Lizard sound, men dårlig sang og melodi.  nr6  er grei nok den også. De har ett hidden track som kommer 4 minutter etter siste låten er ferdig. DET hater vi såklart. Så oppsummering= Enda et eksempel på bra musikk som jeg oppdager noen år for sent for å få sett live, men greit da har man flere plater på ønskelisten.


Coalition Records-LKW 027/ 2002


category: CD Hardcore /Alternative


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards