HARDKÅRE

Alla inlägg under oktober 2010

Av Gundozer - 13 oktober 2010 16:01


Life...But how to live it? - Green

Norskt hardcore-band som blev ganska så "populära" i Norge, Tyskland och Sverige m.m Spelade mycket live, men tyvärr såg jag dom aldrig. Bandet räknas vara från Blitz-miljöet i Oslo, men medlemmarna är 3 av 4 från Norra Norge. Stilen är mycket säregen då de har lite "tunt" ljud och gärna spelar lite "rolig" takt och ganska snällt själv om känslan av Punk/Hardcore är där hela tiden. Gitarr och Vokal i fokus. Politiska, samhällskritiska, känslosamma texter. Musiken påminner om Tilt, Rush och europeiska hardcore-band. eeeh..typ. Bandet la ner 1994 -men har spelat några reunion-show. De gjorde 3 fullängdare jag har ingen av dessa. De finns med på diverse samlingar, de jag har är "Blitz Hits" och "Blitz-10 år på pur faen".


A-Green
B-You should have known better 

 

Denna singel borde vara lite svår-så 150-200 kr är inte omöjligt pris.

Trevligt med texter tryckt på eget ark+ reklam för andra skivor från Beri Beri.


Beri Beri BB 007 -1990


category: 7" Hardcore

Av Gundozer - 13 oktober 2010 14:33


Beranek -Dra te Hælvete

"1:a på Norge-Listan !"
Ha ha ! -denne er fin, og en slags new Wave/Punk/Disco/Pop..ganske uskyldig låt og fengende, men ble visst forbudt på radion den gangen og det handler om "narkotika". Jeg husker også at vi syntes det var tøfft med et banneord i teksten og snakket om denne da jeg var 13-14 år når den kom. Min utgave er svensk og kan ikke tenke meg det er mange som HAR denne hverken i Norge eller Sverige, jeg fant den nå på 2000 tallet. Det er en meget bra låt på B-siden som heter Balls & Calls med engelsk text. Litt mer New Wave og rock over den og som låt er den klart bedre en A-siden, men A-siden er jo en klassiker !
Beranek er artistnavnet for Espen Beranek Holm som holder på med litt av hvert inom musikk, radio osv. Finner du en norsk eller svensk utgave så må du da for all del kjøpe den -den er fin å spille på fest eks !


Mind Expanding Records/ Tandan Records SOS Sweden Tansin 003
Står ikke år på denne men regner med det er 1981 eller 1982.


Category: 7" Pop/Alternative

Av Gundozer - 13 oktober 2010 08:41

Sex Droger och Tinnitus.
Satanverserna
Klas Ericsson


nej nej -detta var inte roligt och en stor besvikelse. OK att det gick att hitta 400 såkallade "citat" och det var hämtat från många kända hårdrockare, men det verkar mest vara från de samma hela tiden (7-8 st) -och aj vad lite fyndigt och roligt. Det var mest som uttdrag från olika intervjuer och bara påstående och självklara saker på gränsen till "smålustigt" mest, blandat med kanske 50 roliga citat. Känns som ett snabbt ihopkok för att sälja och inte alls en bok gjord med kärlek eller med gott om tid att samla citat,tyvärr. Funkar knappt för att bläddra i på toan eller bussen en gång och sedan glömma, ja man glömmer oftast förra citatet så fort man läser nästa.


"Jag gör det här för att jag gillar det. Man kan inte leva bara för musiken" /Ritchie Blackmore


"Alla andra band lade sina pengar på öl.Vi lade våra på coola grejer på scen -som fyrverkeri och eldar. Vem tror du skrattar sist?"
/ Cronos,Venom


"Jag blir förvänad när folk känner igen mig. Det är alltid lika överraskande." /Tom Araya,Slayer


"Passion är det absolut viktigaste. Oavsett vad du gör med ditt liv, var passionerad." /Jon Bon Jovi
  
"För att bli en bra sångare eller gitarrist måste du hålla på dygnet runt, hela veckan. Det är precis vad jag gör." / Sammy Hagar


Priset ok på Bokus-91 kr. men som sagt...tveksam till den -den borde finnas på rea för ca 40 kr?


Sex, Droger och Tinnitus.
Satanverserna
Klas Ericsson
Härnqvists Bokförlag- 2006
Pocketstorlek men med hardcopy omslag. 16x12 cm
Språk: Svenska
126 sidor. och som sagt 400 citat.

Av Gundozer - 10 oktober 2010 13:27

   

100 Demons-100 Demons

Hårdast av dom hårda och PRECIS på rätt sätt för min smak. Här har du ett band som enligt mig har hittat den perfekta kombinationen av Old School Hardcore och Metal, men ja det ÄR ju just Hardcore och inget annat -och det viktiga är att sången funkar också ! OK, det finns hårdare band, meckigare band och många som spelar i samma "skola"..men ofta faller det för min del på sången som ofta är intetsägande och ofta för growlig/otydlig eller att det blir för mystiskt med långa låtar och annat. Här är det raka tunga riff med vers /refräng och mycket bra ljud. Man kan höra texterna och vilka sköna texter : Om ilska, religion, kärlek, svek -nästan så det gränsar just till religiösa texter och jag hoppas iofs inte det ligger något dolt "kristet-budskap" i detta för då känner jag mig lurad. Jag tolkar mera in i texter att de/han inte tror på gud men har sökt/letat i religion (?) Lite svårt hitta mer info om bandet då de endast har en myspace sida -med ganska lite info på.

Bandet är från Connecticut, Usa och har gett ut två skivor och funnits sedan ca 2001. Snyggt omslag med utvik för texter m.m -och en sådan extraomslag i papp som ligger runt CD asken (vad heter en sånn?)
Köpte skivan från Usa för ca $8 men den finns så klart köpa i Sverige på någon bra skivaffär då bandet är inte helt okänd, själv om det kanske inte spelas på Rockklassiker eller andra "liksom tuffa" radio-kanaler. (Kostar 159 kr på Ginza. Beställningsvara)


"I was born with this fault they call rage.
I never asked for this pain, it just came.
All the times that I hurt my family and mysel
f and my loves.
Something terrible has crossed my mind. Fucking miserable all the time.
Something terrible, it's in my head. It's killing...it's killing me.
"


Deathwish DW35.0 / 2004


Category: CD Hardcore

Av Gundozer - 10 oktober 2010 10:31

Jag är ganska så kall när det gäller att köpa nya skivor-alltså det vill säga NYA som kom ut i år eller rent av förra året. Så jag hoppar alltså inte på senaste hypen, men ännu bättre -jag betalar inte lika mycket då jag köper skivorna 2-5 år efter de kommer ut. He he -det finns ju mycket så jag ligger ju efter samma vad jag gör. Köper gärna på mig både CD och vinyler från 80-90 talet fortfarande och mest Cd från 2000 talet..Gärna på Ginza eller CDon -men också från Amazon.com eller musicstack m.m +Tradera.
Senaste köp var förra veckorna från Cdon:
The Hives - The black and white album /59 kr (2007)
Sonic Youth - Rather ripped /69 kr (2006)
Overkill - the years of decay /69 kr (1989 !)
Saxon - into the labyrinth /56 kr (2009)
Alice in Chains -Blackgives way to blue /69 kr (2009)

Av Gundozer - 9 oktober 2010 13:45

   

Bullet Lavolta -Every hungry rabbit
Det är väl Grunge detta.....en mix av Rock/Punk och hårdrock. Bullet Lavolta från Boston, har ett basigt och rockigt sound. En energisk sångare (Yukkie Gipe) med lite "skarrig" röst. Såg dom live i Köbenhamn ca 1990-91 och har deras 2 skivor + denna singel. Som så många av mina andra skivor från denna tiden köpt på Jukebox värnhemstorget i Malmö! Bandet breakade 1992.


A-sidan är deras låt Every Hungry Rabbit
B-sidan en cover av Sonic Reducer (Dead Boys)  

 

Tysk utgåva detta på Glitterhouse -vet de har gett ut grejer både på Taang! och RCA, men osäker på om denna singel finns annat än på Glitterhouse. Fint utvik med 2 livebilder och lite info. Den är ganska ovanlig och borde ligga runt 100 kr tycker jag.


Glitterhouse /Fancypants music GR 0125 -1990


Category: 7" Alternative

Av Gundozer - 8 oktober 2010 15:29

 

Thin Lizzy -Trouble Boys


OK Thin Lizzy igen då ja. Jag har ju mycket att visa därifrån ..

En märklig Thin Lizzy skiva detta -som inte så många har koll på. Det är  inte några "riktigt" Thin Lizzy låtar då både A sidan och B sidan är coverlåtar. A sidan: Trouble Boys som är närmast en Rock'n Roll låt med piano låter som en mix av Status Quo, Dire Straits och Elvis Presley. Efter vad jag hört/läst så är det Phil Lynotts grej detta och den var tänkt som titellåt på Renegade, men resten av bandet gick inte med på det. Phil Lynott har ju gjort texter om Elvis och Jazz m.m och använde mycket droger/alkohol de sista åren + solo-projekt, så det var lite "kaos" i stilar här ett tag, som ju också hörs på skivan Renegade med låten "Fats" . B-sidan : Blueslåt Memory pain...ganska seg. Och ingen av dessa låtar finns på någon fullängdare.


Rolig detalj 1: På skivan finns en "gravering" på den blanka slutdelen på A-sidan "Phil Lynott is Innocent"
Rolig Detalj 2: Här finns alla 5 med på bild på skivomslagets framsida -alltså även Darren Wharton.


Mitt ex är ganska slitet på cover -men hittar du ett fint exemplar så köp det gärna för 40-50 kr.



vertigo/Lizzy 9 - 1981


Category: 7" Rock

Av Gundozer - 8 oktober 2010 12:35

Kvelertak- Kvelertak
Dette var en morsom overraskning å få i posten fra Mamma i Norge!

Jeg hadde jo hørt OM bandet-men ikke tatt meg tid å høre eller kjøpe. Og ja det var bra nok ja! En blanding av Heavy, Hardcore, Stoner. Jeg er så "fantastiløs" så jeg mener det er mye Turbonegro og Skambankt i det hele. (På en måte "typisk Norsk"da?). Utenom dette hører jeg også ting fra Hardcore, litt Stoner feeling à la Fu Manchu og en Black Metal vibb !
Det blir nok ikke min favoritt musikk, og jeg sier det ikke for å virke pretto, men det er litt enkelt det hele selv om det blandes inn mange stiler - men herlig energi og sound. Beste låter etter to høringer er Blodtørst og Offernatt, flere låter er litt like. Et av de styggeste platecover jeg har sett, men det har vel med min smak å gjøre da den sortens kunst ikke faller MEG i smaken, men morsomt å ha klistermerke med konserter på framsiden da det ikke kommer på senere utgaver.

 


Testen er på norsk men jeg hører ikke mer enn ca 3 ord på hele plata da det growles på Stavangerdialekt, såå....he he. Bra musikk fra Norge som jeg sikkert kommer til å spille mange ganger og gjerne når jeg trener.


Indie Recordings /Indie049CD / 2010
Category: CD Hardrock


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards