HARDKÅRE

Alla inlägg under oktober 2010

Av Gundozer - 22 oktober 2010 16:17

Hvem bestemmer at en artist eller band "er kjent" eller "betyr mye for musikken" ? Jeg kom å tenke på dette da jeg så i Kulturdelen i avisen Dagens Nyheter her i Sverige en notis om at Ari Up er død.
Teksten lød:" Sångerskan i The Slits har avlidit....Hon Blev 48 år...Up bildade sitt experimentella, reggaeinfluerade band som fjortonåring. De turnerade snart med The Clash och The Buzzcock, debuterade med den inflytelserika skivan "Cut" 1979....Ari Up var en av punkens pionjärer"
Jaha ? Jeg har da muligens sett henne i en Video og sett navnet The Slits på en samling -men for meg betyr de ingenting og jeg skulle ikke kunne kjenne igjen noen låter eller musikken som sådan  -og det er litt det jeg mener at jeg har jo ikke "feil" for det, det er jo ikke om å ha hørt om alle artister osv for å få lov å mene noe om musikk. Og det er ikke Kulturdelen eller musikkrecensenter som skal bestemme om det er noe å huske eller at de er viktige -det bestemmer jeg selv. Jeg mener at plateselskapet bakom Ari Up og The Slits har gjort en miss i og med JEG ikke har hørt om dem -sorry. ha ha..Og ellers mener jeg også at om de skriver om denne ganske ukjente artistens død, så må de være konsekvente og skrive om mange flere artisters død (Eller hur?)

Av Gundozer - 22 oktober 2010 13:38

   

Big Black -He's a Whore /The Model

Ganska så känd band inom Alternative/Hardcore/Industri-stilen(typ) och kanske mest pga grundaren och medlemmen Steve Albini. Bästa skiva är "Songs about Fucking" där B-sidan från denna singel är tagen, men jag har inte ens hört alla utgivningar. Känns som det blir lite väl överpedagogiskt om jag ska lista utgivningar, och andra band-kopplingar och hela den biten -det kan ni kolla på Wikipedia. (och gör för all del det, då det finns mycket historik kring detta band och denna man)


Jag vill visa upp denna singel som jag tycker är så snygg och rolig -inte att musiken är så bra, men att de har fått till bilder och stil på de två sidorna att stämma så bra med originalartisterna.

A-sidans låt He's a Whore (Cheap Trick) var kanske stor i Usa, men jag hade inte hört den innan jag köpte denna singel -däremot har jag flera skivor med Cheap trick och gillar några få av deras låtar. det roliga är som sagt att Big Black har fått till bilden och stilen så himla bra på omslaget.
B-sidans -The Model(Kraftwerk) är ju väldig känd men jag har aldrig lyssnat på deras musik men av de två låtarna här är den bäst och mest lik Big Blacks "riktiga" musik.

Ganska ovanlig denna då ju Big Black inte direkt sålde mycket till "den stora massan" -och jag tycker lätt den kan kosta 100 kr bara för det snygga omslagets skull !


Blast First BFFP 24 / 1987


Category: 7" Alternative


Av Gundozer - 18 oktober 2010 22:41

Jag gillar Grindcore, Hardcore, Deathcore, Emocore....
Är lite mer osäker på Doomcore, Mathcore, Rastacore, Lolicore och Happycore - mest för att jag inte vet hur det låter. -men iofs Doomcore borde ju vara lite snabbt och nerstämt på samma gång, eller ?
Har du koll eller ?

Av Gundozer - 18 oktober 2010 15:46

Finns många som gillar detta bandet -med all rätt.  Men i och med detta är en musikblogg och den råkar vara MIN musikblogg, vill jag på detta sätt markera och befästa min position som en av de som faktiskt köpte deras första 4 skivor i den ordning de kom ut då de utgavs och därmed anser mig ha RÄTT att tycka de var slut redan på ..And justice for all Visst den var ganska ok, men mycket seg och var inte alls det Metallica som stal mitt hjärta med första låten jag hörde som var Metal Militia och senare tog mig med storm med hela Kill em All, nästan hela Ride the Lightning och mycket av Master of puppets. Så...ju mindre fart på låtar och dåliga covers (Turn the Page och Whisky in the jar!?) och alla annan skit med stilbyten på 90 talet osv ju sämre blev de. Enter Sandman låten och nån till går ju för all del att lyssna på, och det går ju inte direkt undvika heller då deras senare låtar spelas flitigt på kommersiella radiokanaler, men inte ofta något från 3 första skivor(why?) Deras tribute till bl.a Mercyful FateGarage INC och MotorheadHero of the day Ep'n är ju bättre än allt de gjorde på 90 talet. Jag äger också deras två senaste skivor, och tendenser till trevliga låtar finns ju för all del, själv om jag inte spelar skivorna mycket och såg dom live i Globen här om året -då de helt förbannat sjukt spelade  2 (eller var det 3?) covers. Hur kan de välja covers när de har så många bra låtar från 3 första skivorna att välja på ! -ett hån mot fansen....och, ja. R.I.P Metallica. (since long) En svunnen tid går inte att återuppväcka.

Av Gundozer - 18 oktober 2010 14:37

   

VREID -I Krig

Fikk plate i posten i dag. Norske bandet Vreid som skriver sanger om Andre verdenskrig, Norge, uro og sorg. Første skriket med det drivende riffet etter første piano intro (1 min inn)er det mektigeste jeg har hørt....siden eeeh..(?) WOW -Det sitter som ett kanonskudd i magen ! -men etterhvert er vel ikke akkurat den sangen best og nå har jeg bare hørt plata en rask gjenomhøring ennå, men ville mest oppmerksomme dette bandet her på bloggen og takke for tipset fra Nickans Blogg.


Musikken er en ganske så "Light" Black Metal med litt Punk og Thrash Metal-feeling de blander inn piano och fioliner også men mest i intro (vel?) -er ikke sikker på hva de kaller stilen selv. Tekstene er på nynorsk og ikke helt lette å få med seg, men kjekt å følge med i tekst-bladet da. Bandet er fra Sogndal. De er altså IKKE regnet som "Viking-Metal" eller nasjonalister i den vanlige negative forbindelse -søk selv på internett, da jeg ikke har fingransket hverken tekster eller letet mye info.

Fra deres MySpace side: "This album was based on a poetry collection by Norwegian resistance fighter Gunnar-Reiss Andersen. The themeof the album was Norwegian resistance during WW2."


Favoritt etter første lytt er "Svart", "Fangegard", og "Folkefiendar" (Handler om kapitalisme - å ikke selge seg til Usa/Nato og heller ikke å glemme tysklands okkupasjon- om  JEG tolker rett)
 

 


Meget fengende musikk med rett balansert lyd -ikke overprodusert, men heller ikke helt bortmikset som visse Black-Metal fantaster liker det. Stilig cover i svart/hvit med norske flagget og"Gothic" skrivestil.
Løp og kjøp er det som gjelder her også (94 kr på Cd.on)-og de har flere plater ute. Jeg skal nok kjøpe 2-3 plater til ja ! (Deres neste plate etter denne regner jeg har ennå mer fokus på Andre Verdenskrig da den heter "Milorg")


Indie Recordings -Indie 005CD /2007


Category: CD Hardrock


Av Gundozer - 17 oktober 2010 22:46

   

Madam X -High in High School

Ett band som nog sålde bra med skivor på sitt utseende och image -men inte alls dåligt om man jämför med de flesta band i denna stil. De har flera bra låtar på sin LP-detta är dock singeln med deras mest kända låt. Påminner om Twisted Sister och Mötley Crue och musiken klassas nog nu som Glam-Rock och Sleaze-Rock, men kallades som allt annat bara hårdrock dengång i 1984. Jag diggade bandet stenhårt och måste nog erkänna att jag köpte LP skivan pga omslaget -utan att först lyssna på den ! Dock har skivan försvunnit för länge sedan, men jag skaffade denna singel för några år sedan. Det är många som sett och minns just denna bild som används på omslaget då de ju är "roliga","sexiga" och ganska så "Galna" i stilen. Vet det är två systrar i bandet och att det var tänkt vara ett tjejband från början, men de fick inte ihop det med tillräckligt bra tjejer att spela så det blev bara de två.


A- High in High School
B- Metal in my veins


Inte så  ovanlig skiva, men populär pga omslaget(?)- så den kostar väl ca 60 kr i bra skick.
Roliga Detaljer: Sebastian Bach sjöng i bandet en kort period innan han blev känd med SkidRow, och tjejerna var senare med i Vixen.


JET 7044/ 1984
Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 13 oktober 2010 21:58

 

Anthrax -Fistful of Metal

Jag tycker Anthrax gjorde fel som sparkade Danny Lilker och Neil Turbin efter denna deras första skiva..he he !Jag tycker detta är den bästa skivan, men den är ju mycket olik resten av skivorna som Anthrax gjort som ju alla är i typisk "Anthrax" stil med ganska svaga låtar/melodier men roliga och trevliga riff. Denna skiva är hårdare och mer Metal och samtidigt mer melodiös. Så ok, jag är ingen stor Anthrax fan, men är mycket förtjust i denna skiva. Köpte den 1983/84 bara pga omslaget och att det var Music For Nation -hade ju inte hört talats om detta bandet innan.- men skönt när sånt slår in med Jackpot!


Favoritlåtar: Metal Thrashing Mad, Deathrider och Howling Furies. Fattar inte varför de spelade in den Alice Cooper låten I'm Eighteen som jag inte ens fattade var en cover då jag köpte skivan och inte hade lyssnat på Alice Cooper-tyckte bara det var en tråkig låt som dök upp i låtlistan. (..att lyssna på Alice Cooper har jag fortfarande inte riktigt kommit i gång med själv om jag har haft några skivor med honom)

Roliga detaljer:

1) På låtskrivare står det inte Scott Ian utan "Rosenfeld"
2) I listan på road-crew, gitarransvarig står Frank Bello med som ju spelade med bandet efter denna skiva.
3) Snygg-fult skivomslag !
4) Töntiga metal citat på skivor, som är härliga att se :
"To the "Bangers" of the world who are the pulse of this aggressive METAL movement that is taking the world by storm. This album is for YOU !"

   

Music For Nation MFN 14
Under license from Megaforce Records INC. /1983


Category: LP Hardrock

Av Gundozer - 13 oktober 2010 17:04

 

Kjøtt -Hue uten sanser
Norsk New Wave/Punk. Tre fine og ganske ulike sanger, jeg liker best Instamatic av disse. Ganske så lite punk i dette selv om det regnes som punk -det er mere Pop/New Wave.


A -Hue uten sanser + Clean Deal
B -Instamatic


 "En forurensa sol, en noenfarga jord...alt blir så sterkt i mitt firkanta bilde av verden." /Instamatic


Alt på vinyl av Kjøtt koster mye, og denne koster nok ca 400-500 kroner i Norge. (Har sett den for 800 kr også) Selv har jeg bare denne på vinyl, men deres CD "Op".- men skal nok skaffe deres samlinger eller om jeg finner mere vinyl for "normal" pris.

En bra oversikt her:
http://archive.notam02.no/~joranru/kjott/diskografi.html


Fleisch/ MAI -FS/MAI 61 -1980
Category: 7" New Wave


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Skapa flashcards