HARDKÅRE

Alla inlägg under oktober 2011

Av Gundozer - 27 oktober 2011 14:14

Bilden tagen 1988 eller 1989 i en replokal på Dahle i Kristiansund, Norge.
Jag sjöng och spelade bas i bandet Daglig Dose och vi gjorde totalt 2 eller 3 spelningar och hade väl max 10 låter vi hann repa in på det dryga år vi var aktiva. (jag gjorde min militärtjänst omkring här och var borta långa perioder) Det var coverlåtar av Jokke & Valentinerne, Beach Boys och Raga Rockers + lite blandat punk/alternative/hårdrock stil på våra egna låtar. Jag har här en relativt nyinköpt Yamaha BB300 och har varit med att dekorera väggen med diverse sprayfärg, dock har jag INTE tagit dit posters på Bon Jovi och Anthrax.
Lyssna gärna på denna coverlåt.
Mycket dåligt ljud och mest intressant för de som hört låten i original kanske.
Bra gitarrsolo av Rune efter ca 1:25

Av Gundozer - 26 oktober 2011 10:25


Ett amerikanskt band som blandar flera sorters metal på sin själv-utgivna skiva.
Mest är det nog för att de inte blivit riktigt eniga i bandet skulle jag tro ?

På a-sidan är det traditionell metal liknande Saxon, Great White, Kiss....med lite sånt som Black Sabbath och Mercyful Fate skulle kunna spela. På låten Boys night out har t.ex ett helt eget break mitt i låten som inte alls är som resten. Och vad sägs om tuffa låttiteln Night of the polizei!? På b-sidan har de fått in två lite längre låtar i concept-stuk med mera keyboards, och "mystik". Skulle drista mig att jämföra det med lite Savatage och Magnum, om du fattar vart jag vill ?
The witching Hour (9:43) och Yellow Star (7:11) för att sedan avsluta det hela med One size som kunde varit med på en  Rainbowskiva 1981-82. Det är en ok och givande skiva att lyssna på faktiskt då det just är sådan variation.


   

Medlemmar enligt omslag:
Don Garrison - Vocals,Keyboard, Bass guitar.
Richie Smith - Lead & Bass guitar & backup vocals.
Doug Vaughn - Drums & Backup vocals
2 som spelar bass alltså -Men skulle inte påstå att basen är speciellt framträdande eller bra...så de kanske mest hjälptes åt där med att få ihop det överhuvudtaget? På internetsök anges att skivan är från 1986 och att det finns ÄNNU en basist med, men jag litar på den info som finns på omslaget.
På skivan tackar de förresten banden Jackyl och Leather Nun..hmm.
Skivan är inspelad i Spartanburg , South Carolina så jag räknar med att bandet var därifrån.
(En kända person från denna stad är Pink Anderson (1900–1974), blues musician; inspiration for the "Pink" in Pink Floyd)(?)


Jag minns faktiskt inte när jag köpte denna skiva. Den info jag har är en prislapp som sitter på insidan med namnet Imerslund och priset 105 kr. Så det gör att jag vet den är såld i Norge/Oslo. Räknar med den är ganska ovanlig och troligtvis ok värde på den. Hittar EN till salu på musicstack för 888 kr.  Om du som läser detta vet något om bandet, kommentera gärna.


Lyssna här/YoutubeThe witching Hour Hoppa gärna in till ca 1:35 då det bygger upp sig..

Se också i kommentarsfältet där Don Garrison himself har kommenterat.


Förstalåten på a sidan här: Lyssna/Youtube



Sharps and Flats Unlimited BMI /SF 1002/1003 1987
Category: LP Hardrock

Av Gundozer - 22 oktober 2011 15:49

Sjukt bra humorvideo med 80 tals känsla. Zombies och Freddy Kruegers som jagar en synthare- ja  det är den kaotiska handlingen och detta i genuina svenska miljöer till ljudet att perfekt retro-metal.... Wow !
Svenskt band detta som funnits i många år, men jag har aldrig riktigt hört någon låt som fastnat -men ska kolla upp mera nu då jag sett/hört detta. (från 2009)

Av Gundozer - 21 oktober 2011 18:39

We want something MORE !
...here's TRIAL

..Ingen film detta -endast en mycket tung och härlig Straight Edge Hardcore låt från sent 90-tal.
(utan lång intro) Om du vill se live-version med kaos och sämre ljud klicka HÄR .
Bandet finns fortfarande och prylar/skivor finns på Panic Records som jag pratat om tidigare.
Julklappstips :

Av Gundozer - 21 oktober 2011 12:51

Själv kör jag med Raised Fist -Working on wood. Passar bra, den bygger upp sig i 27 tunga sekunder utan sång.
Har haft den i över ett år nu.


Lyssna här:
 Innan dess var det låtar med Sparta och Judas Priest. Det var egna Mp3 filer som jag lagt in i telefonen och inte några nerladdade grejer. 

....hur gör du där -Köper du ringsignaler?
Kör du kanske the Nokia Sound eller vad det heter ?



Av Gundozer - 18 oktober 2011 12:36

Black Sabbath -Sabotage
Vad skulle jag kunna berätta om detta bandet och ozzy osv..mycket såklart, men väljer att inte ens gå in på det denna gång i och med tidigare inlägg i ämnet, utan bara höja denna skiva som är deras bästa..eller tredje bästa, eller skit samma den är mycket bra iallafall! Skivan var deras sjätte fullängdare. Bäst är väl såklart den hårda och snabba låten Symptom of the univers, som väl var en av de första riktiga metal/thrash-låtar. Den har jag älskat i alla år sedan jag hörde den första gång ca 1980-81..eller tex låten Meglomania när de byter tema och bygger upp med cowbells, körer och grejer efter några minuter-SKITBRA! Soundet och stilen på denna skiva är modernt och "producerad" om man jämför med tidigare skivor, lite mer detaljer så att säga. Piano, körer, echo, och hela ljudbilden och gitarrljudet osv osv..men det låter ju jäkligt bra och tänk att detta var 1975 som ju är snart 40 år sedan (ja typ) Älskar man inte musiken, kan man njuta av omslaget med sköna snubbar och kläder sett ur två olika vinklar. Resultatet är en mycket bra skiva med lite flummiga delar... WE LOVE YOU!
        

Category: LP Hardrock
Utgiven 1975 /denna utgåva NEMS NEL6018-1985

Av Gundozer - 13 oktober 2011 15:40

Man gillar väl helheten när man gillar en artist -eller hur ?
Svarar man ja på den frågan så tänker jag lite till och på dessa rock/pop artister som man hör på Radiokanaler, Idol och Toppliste-skivor att det sällan är några bra riff, solon, taktbyten, mellanspel som folk verkar gilla utan det är väl mest sången och sångmelodin? 
-och mest bara refrängen....
-och för all del oftast bara enstaka låtar inte en hel skiva?
Musiken är som en anonym ljud-matta för "den och den" artisten att sjunga till.
 
Är det bara för att jag inte gillar den sortens musik, och då menar jag vanlig rock och radiovänlig bandit-rock också.
MÅSTE konceptet fungera på det sättet och gillas procentuellt sett av de flesta som lyssnar på musik -så får vi andra bara acceptera detta i låt efter låt som verkar pumpas ur musikfabriken?
Any comment på det kära läsare?

Av Gundozer - 13 oktober 2011 13:01

Buzzcocks- Twelve reasons
En mycket tidig studioinspelning från december 1976. Samma år som de bildades. Bilden på denna skiva är tagen från deras första EP som heter Spiral Scratch men färglagd i roliga färger. Skivan är alltså en Bootleg med diverse inspelningar gjorda inför Spiral Scratch blandat med några tidigare demogrejer. Ljudkvaliteten är ganska ok tycker jag då det trots allt är studioinspelning och inte live. Det finns också en liknande skiva med diverse bootleg/demos som heter Time's Up. Skivan Spiral Scratch räknas som den tredje riktiga engelska punkskivan efter The Damned-New Rose och Sex pistols -Anarchy in the UK. De hann också med att spela förband för Sex Pistols i Manchester efter endast ha funnits i några månader.
     
Trevlig tidig och naiv poppig-punkstil med blandat kärlek, politik och humor texter. Klassiska låtar som Boredom, Orgasm addict och Breakdown. På denna skiva är det alltså originalmedlemmen Howard Devoto(Trafford) som sjunger lead (Pete Shelley(McNeish) körar), men han lämnade bandet innan deras första Lp och bildade bandet Magazine. Buzzcocks har i princip varit i gång hela tiden sen starten och spelar fortfrande, du kan se de i Scotland,Wales och England i november/december. Jag såg de live på Hultsfred 1989.
Jag köpte denna skiva från någon postorder bootleglista som fanns tidigt på det glada 80 talet, och har spelat den ganska flitigt men självklart oftare spelat deras originalskivor. Värdet på denna är oklart, men en samlare skulle säkert ge ca 500kr. Har någon av er der ute Spiral Scratch på 12" eller 7" kan jag erbjuda 200kr för en sådan.


12 låtar, 2x12" , 45 RPM
Centrifugal records 12cent-09
Category: LP Punk


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards