HARDKÅRE

Alla inlägg under oktober 2011

Av Gundozer - 9 oktober 2011 20:14

1996 hade jag överlämnat basspelandet till Jörgen och studsade runt på scenen med en "microfån".... En härlig action-bild detta från Klubb Allan i Trelleborg. Ante på trummor, jag på sång -och man kan skymta lite av Fredde och hans gitarr. Bandet Micro Midas 

//Foto:Stefan Wulff

Av Gundozer - 7 oktober 2011 19:00

The Freezing Fog - March forth to victory
Ta Black Sabbath, The Darkness, Cathedral, Thin Lizzy, Metallica, Tygers of Pan Tang och Wolf.....och blanda dessa musikgrupper och du får detta band. Nåja, de har väl ett eget sound och Metallica-kopplingen är mest i sången. Det spretar dock åt flera håll och man hör att de har lyssnat på mycket bra musik och skivor. Resultatet lutar tyngst åt stoner-hårdrock från förr i tiden, men påminner också om andra såkallade retroband. Bandet var från Manchester och existerade åren 2006-2010. Jag hittade denna skiva på Ginza för 10 kr!
Snygg layout och trevlig musik. 10 låtar + 2 bonus. Så då så....!
  
Dental Records GMR-DR190610 / 2008
Category: CD Hardrock


Edit 15 okt :
Efter två genomlyssningar måste jag tyvärr säga att det nog inte håller i längden. Låtarna är för lika och det känns lite halvhjärtad. En lite tjatig variant av sånt man hört förr lite samma som jag känner med banden Fu Manchu och sHeavy i dag men som  var roliga "förr". Och Metallica sången blir lite för påtaglig och för mig att tänka på Metallica i sin dåliga period på 90 talet.

Av Gundozer - 7 oktober 2011 18:45


Då dök det upp ett paket från Ginza igen. Det går snabbt. Beställde tisdag kväll, i brevlådan fredag förmiddag. Det blev 5 CD skivor, två dvd filmer och en Julbrase-DVD (med bild och musik) totalt 195 kr. Recensioner följer på en av skivorna direkt, se ovan. Resten eventuellt senare..

Undrar hur länge Ginza kan fortsätta sälja skivor förresten...snart lär den tiden vara över då folk faktiskt köper musiken på detta sätt ? Jag själv köper mest 10-29 kr skivor 3 gånger på ett år och någon sällsynt gång skiva för 129-149 kr.

Av Gundozer - 7 oktober 2011 15:06

The Damned - White rabbit
De var ett av de stora punkbanden på slutet av sjuttiotalet men fick aldrig min röst. Det fanns många sköna band på denna tiden, och de fanns ju där i kulisserna på samlingar osv. Jag tyckte de hade lite för tunn och rockig 60 tals stil/känsla och tycker inte heller vokalisten hade någon bra röst. Just vokalen är som jag sagt tidigare helt avgörande för om jag kan gilla ett band. Deras singel New Rose anses vara den första punk-singeln från storbritannien. Mest kända låtar är väl Love song, Neat,neat,neat och Problem child som ju är helt ok låtar...
Denna singel med just en 60 tals cover köpte jag nyligen av nostalgiska skäl då jag minns den från tidigt 80 tal då en kompis hade 12" versionen och jag facinerades av bilden med den vita kaninen som tittar i en

spegel på en svart kanin i en spegel i en spegel...
7" Singeln gavs ut med  Rabid over you på b-sidan som bara finns som b-sida, men 12" versionen hade den långa låten Curtain Call på b-sidan som fanns på the black album men själva White rabbit låten fanns inte

på någon album. Ha ha är du med nu..ja det var ju punk och anarki detta. Hur låter det då ? Njae..sådär. Lite för glad och poppig tycker jag och vokalen är ganska dålig, det låter inte som de tagit det på allvar. Originalet är bättre som det brukar heta. B-sidan är också för lite punk...men snyggt omslag då.
   


A-White rabbit
B-Rabid over you

Seagulls NS85-Big Beat /1980
Category: 7" Punk

Av Gundozer - 6 oktober 2011 17:37

I och med detta är min blogg så kan jag ju lägga ut lite idolbilder på mig själv.
ha ha, ja med musiktema då. Får se vad jag hittar. Hoppas några av läsarna blir nöjda med dessa inlägg nu då.  Häääng me..!

I en replokal i Sofielund
(bakom Pågens bageri)
Malmö-1994.

Bandet View .
Hög på Pripps Energy och Folköl.

Kan ha varit 1995 också,
men då hette vi Micro Midas.


< -  Klicka för större bild.


Av Gundozer - 4 oktober 2011 18:14

Ja då har legenden och Metal Godden varit i farten igen..eller fart förresten? Min första känsla när jag hört några låtar från denna skiva är att det just är liiite segt ? Och varför gick han ifrån sitt motorcykeltema och satsar på Nascar-bil och dator-monster ?

Har det något med målgruppen att göra -siktar han på amerikanska videospels killar/tjejer i 17 års åldern tror jag han missar målet.

Ja jag är lite skeptisk.
Tror han "peakade" med första Halford skivan och annars med Judas Priest på 80 talet.

Skivan kom för nästan precis ett år sedan och jag har inte hört någon prata om den -räknar med att hitta den på rea snart, och då kanske jag slår till, för det låter ju fortfarande både Judas Priest och "Halford". Vad säger du? Lyssna på låten Made of Metal:

Av Gundozer - 4 oktober 2011 11:07

The Boomtown Rats -I don't like mondays

Har så mycket skivor-ska forsöka öka takten lite....

Denna borde väl de flesta ha koll på att det är Bob Geldof som sjöng och  låten är jättekänd och har figurerat i filmer och tv-serier.


the Boomtown Rats var från Irland och musiken de spelade var  Poppig-New Wave inte direkt Punk men ej heller riktig Pop -men med ganska så seriösa och bra texter.


A- I don't like mondays
B- It's all the rage

Enligt wikipedia : Bob Geldof blev inspirerad av den då 16-åriga Brenda Ann Spencers uttalande efter hennes kända dödsskjutning i sin skola, Cleveland Elementary School, måndagen den 29 januari år 1979. Efter att ha kallblodigt skjutit ihjäl vaktmästaren Mike Suchar och rektorn Burton Wragg samt skadat 11 barn och en polis var hennes motivering: ”I don't like Mondays."

Se info på YouTube.


Låten är från deras tredje skiva Fine art of surfacing. Själv gillade jag den och skivan som kom efter (Mondo Bongo, som jag hade på kassett) Detta var tidigt i min ungdom och musiklyssnarkarriär och jag tappade snart intresse för bandet och har inga minnen omkring deras två sista skivor. ..men I don't Like mondays kommer ju alltid vara en favorit och klassiker, själv om jag tycker måndagar är helt ok, vilket också låten på B-sidan är..
   
Denna kan du säkert hitta för ca 20 kr då den sålde massor.

Obs: Ja, jag vet det är tisdag i dag, skulle skrivit detta i går ..?


Mercury/Ensign 6008 550-1979
Category: 7" New Wave

Av Gundozer - 3 oktober 2011 14:53

Scorpions -The Scorpion Box
En ganska ovanlig box utgiven 1985 av bandet Scorpions. Jag fick den förra året av en kompis som visste jag samlade på vinyler och som själv inte spelade sådana längre. Tack igen Jonne !
Boxen är inte i jättebra skick, men skivorna är i toppskick. Jag hade aldrig sett denna innan jag fick den och efter å ha sökt på nätet hittar jag ganska så lite info om den, annat än att den faktiskt är "rare" eller "very hard to find". Hittade någon enstaka till försäljning för ca 700 kr.
Det är en officiell utgivning från RCA i frankrike med tre skivor som gavs ut i rad 1974,1975, 1976 och det är då alltså en nyutgivning av dessa skivor men utan själva omslagen. På innerlabel står det "The Scorpion" och sedan skivans originaltitel. De lämnade RCA efter Taken by Force (1978) så detta är alltså 3 av 4 skivor utgivna på RCA och bolaget ville väl casha in på att Scorpions blev stora här på början av 80 talet, så Scorpions har nog inte haft mycket att säga til om ang. denna box. Det finns en inlay med bild på omslagen och vilka som spelade på de olika skivorna. På boxens baksida finns alla låtar från sidorna kallad : A-B-C-D-E-F. Vilket ju är konstigt då det på alla 3 skivorna kallas Face 1 /Face 2.
Den verkar också ha getts ut som en trippel-kassett möjligtvis endast i Holland.(NK 70615(3) )  -se bild, ej min.


Musiken och låtarna då ? Ja detta är ju lite för tidigt för min smak då de fortfarande har för tunt 70-tals ljud och lite för många lugna låtar. Stilen är åt Queen, Led Zeppelin och Deep Purple hållet kan man grovt säga.-men man hittar ju några bra här så klart som tex Dark ladyRobot man och Speedys coming. Så några gånger har skivorna spelats här, men mest en rolig box att ha i samlingen för att den är så ovanlig.


       



category : LP Box Hardrock
RCA - 3xRC330 / NL 70615 -1985

(Det finns info på nätet och säljare på ebay att den är från 1975. Detta finner jag orimligt då ena skivan gavs ut 1976)


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards