HARDKÅRE

Alla inlägg under januari 2014

Av Gundozer - 29 januari 2014 08:58


At The Drive-In -Vaya
Här är ju ATDI på topp...tyvärr var inte jag med i matchen när det begav sig 1997-1999 utan jag upptäckte bandet 2000 och då skivan Relationship Of Command...men av allt de gjort tycker jag nu nog de var som bäst på denna 10" som med sina 7 låtar närmast är att betrakta som en "kort fullängdare" ett mini-album. Köpte den nu i en härlig ful pink vinyl version. Limited edition of 3000 men finns i 4-5 andra färger också. (2012 reissue) Låtarna då -bara fantastiskt hårt/mjukt olika vokalstilar och insatser. Det är väl alternative post hardcore emo detta. Spelar ingen roll såklart då At The Drive-In (kort: ATDI) är legender och in a leauge of their own really. Bra och mystiska (ofta) politiska/engagerande/samhällskritiska texter.
Sitter här och har svårt välja ut en låt att presentera här....men det får bli sistalåten 198d en ganska känslig/lugn låt.

ATDI was cedric,tony,pall, omar, jim
Efter splittring har det blivit flera band av medlemmarna. Bl.a Sparta och The Mars Volta. Mina favoriter där är Sparta. Jim Wards sologrejer är tråkiga. (se inlägg 169.)

Av Gundozer - 16 januari 2014 08:49

Def Leppard- Pyromania
Smörig, rockig och härlig Def Leppard hårdrock från 1983..de skapade ju i princip denna stilen känns det som. Bandet är från England och slog stort i hela världen, de räknas/räknades tillhöra NWOBHM men jag vet inte riktigt om de passar in där, men visst. Här deras tredje skiva, själv gillar jag High N' Dry också.

(Låtordningen är inte som på omslaget..)
Först kommer Rock! Rock! (til you drop), en Hit såklart som följs av en annan Hit såklart Photograph...sen kommer en "falsk livelåt", där de på samma sätt som Accept med Burning forsöker få fart på grejerna, men själva körer och låten är lite för dålig, så detta är ingen hit och kanske en av deras sämre låtar. Men så kommer Too Late For Love och DET är ju en hit igen som följs av en bra låt Die Hard The Hunter, som väl kanske inte kan räknas som Hit, men minns jag gillade när denna dök upp i låtordningen och speciellt om det var i bilen.
På B sidan kommer två Mega HIT låtar Foolin och Rock Of Ages, söndespelade och härliga! ..och nästa låt Comin' Under Fire är inte alls dålig heller och en av mina favoriter på denna skiva...Ja, och jag skojar inte när jag säger att näst sista låten också är en hit, iallfall refrängen -ganska tråkigt vers. Action! Not Words (Fuck Me?) och avslutningen Billys Got A gun OK FM-rock och säkert en Hit också för några fans, och den har ett "roligt" synth-trumme-grej slut....
Wow, kanske världens bästa "feelgood" hårdrocksskiva detta men i lagom doser. Jag har fått min dos på ett tag när jag lyssnade i dag känner jag.
Kul youtube video -låten Foolin' .


Category : LP Hardrock
Vertigo 1983


Jag skrev om en tidig singel och lite mer om bandet här: (2012)
Hello America

Av Gundozer - 15 januari 2014 10:20

Nu är jag på ännu mera hardcore humör. Tysk politisk vegan xXx hardcore..(tror jag) Massor med tatueringar, T-shirts, Tank tops, mosh-pit images och texter om livet, smärta, "together", "path", "earth", "friends", "break", "react" ,"clock is ticking", "struggle", "tears", "puppet show"...
2 tjejer(Vokal+bas), 3 killar (Git+Git+Trum). Tunga NYHC riff och energi, känns varken nytt eller väldigt annorlunda, men just vokalen och riffen gör att jag verkligen gillar detta band. Kul då att hitta ganska så billigt LP, 7" och Tank top tröja + fick med diverse klistermärken. Hörde dem första gången i december på en Swell Creek Records samling på spotify, så visst...spotify ökar skivförsäljningen, maybe? (Ep skivan är en split med Make My Day)

Bitter Verses- Make or break
Bitter Verses /Make My Day - split


Category : Vinyl LP + 7" Hardcore
Self Released / Swell Creek Records 2011+2012

Smakprov från split:




Av Gundozer - 10 januari 2014 12:00

Screamo, hardcore...hard/soft, lite längre låtar uppbyggnad, kvalitet. Påminner on JR Ewing och One Eyed God Prohecy. Kände inte till bandet men hittade dem under "Related Artists" på Spotify när jag lyssnade där på diverse hardcore. Denna 10" är ju såklart bra musikalisk men också påkostad och snygg design/layout och en extra CD med låtarna. Det är alltså black vinyl, genomskinlig CD singel, svart matt och silver tjockt omslag. Gul innerpåse och ett inlay ark ungefär A5 med info och lyrics. Härlig där att förklarande text till själva texterna är längre än själva texten..if you know what I mean.
Bandet är från Philidelphia och var/är eventuellt som sidoprojekt att räkna då de tre medlemmarna är kända från andra band. (och detta är inte stonerbandet med samma namn)
Jag beställde den från USA. Porto kostade drygt 3 gånger mer än skivan....men en totalkostnad på 21 dollar för detta lilla konstverk accepterar jag.


   

Category : Hardcore /Screamo Vinyl 10" EP
Forge Again Records FAR-024 / 2008

Av Gundozer - 10 januari 2014 09:41

Bläddra igenom lite grejer hos Hot Records i Solna. Var flera månader sedan jag var där senast. Hade inte så mycket tid, eller plats i väskan så jag köpte några roliga 10" och 7". Bl.a 3 st 220 Volt singlar som jag "vet" säljer till asien eller kanske södra europa där svensk hårdock från 80 talet är populärt. Jag kan ha fel men det gör inget då jag också gillar svensk hårdrock..he he. Det fanns gott om LP skivor för 20 kr styck som jag lätt kunde tänka mig köpa, med vanlig/soft hårdrock så som Night Ranger, Raven, Styx, Triumph osv men som sagt jag hade inte fått plats i väskan. Solna Skivbörs besökte jag inte (stängt?)


#skivor #solna #hotrecords #hardkåre #metal #punk #hardrock #motorcycle #kawasaki #singel #lp #ep #musik #music #råsundavägen

Av Gundozer - 7 januari 2014 15:16

Startar året 2014 med att skriva om en skiva som kom 1999. Jag hörde den första gången i sin helhet 2001, hade innan dess hört enstaka låtar på webradiostationen Spraydio och denna CD-skiva tillhör faktiskt min fru som likt mig var mycket "into" In Flames, Ablaze My Sorrow, Gardenian och den sortens melodiösa death metal där i början av 2000 talet. Och melodiöst är det, och (svensk) Death Metal är det...bra ljud, melodier och hela stilen. Har faktiskt tagit fram denna skiva igen några gånger under 2013 och igen nu 2014 och tycker den på vissa sätt nästan är bättre i dag då den står ut lite i mängden nu när jag själv inte lyssnar så mycket på andra band i samma stil och det är ta mig tusan en trevlig skiva detta. 2-3 låtar försvinner lite men helheten är överlag very good. Bäst/kändaste låtar är väl If Tomorrows Gone, Small Electric Space, Powertool och tyngst låten Chaos In Flesh. Fyra grabbar i bandet (Niclas, Thim, Jim, Håkan) och de får hjälp av kvinnlig vokalist (Sabrina). På gruppbilden syns knapp medlem Jim och gästvokalisten får en egen bild i inneromslaget.
Säkert jättekänd och populär skiva detta -eller? jag har egentligen aldrig tänkt mycket på bandet och hur det gått för dem och om medlemmarna är kända/med i andra band osv.


Gardenian -Soulburner


 
Category : CD Hårdrock /Death Metal
Nuclear Blast 1999


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards