HARDKÅRE

Alla inlägg under april 2011

Av Gundozer - 19 april 2011 21:35

Gary Numan-Tubeway Army 1978/1979 vol 2
(A collection of unreleased recordings)
Jag är ju inte alls ett fan av Gary Numan och den sortens new-wave/synth pop, men jag hittade denna maxi single på sent 80 tal och köpte direkt då det såg ut som punk ..och det var ett lyckoskott för låten Fadeout 1930 är ju säkert det bästa han gjort och det är utan synthar/blipp blipp ljud. Det låter som The Ruts, Sex pistols osv. En fin gammal punklåt på 1-2-3-4. Snygg skiva är det också.
De tre andra låtarna glömmer jag så fort jag hört de.
-men lovar lyssna på de igen om DU som läser detta anser de är bra ?


A- Fadeout 1930, The Crazies, Only a downstat
B- We have a technical
Skivan är från 1985 och de försöker väl här casha in på hans solo-succe. Tubeway Army var namnet på bandet han startade och där han tog sitt namn Gary Numan -han heter egentligen Gary Webb och jag har ingen aning om vad han gjort sista 25 åren.he he..
Mest kända låten är väl annars låten Cars.
Rock on synthers!


Vet inte om den är ovanlig, men hittade bara ett ex online for 16$.
Så om du hittar den för under 85-100 kr är det nog köpläge.


Lyssna på Fadeout 1930


Beggars Banquet -BEG 123E / 1985
category: 12" punk

Av Gundozer - 17 april 2011 18:32

Tipsar om ett tips. Jag hittade detta på en annan blogg.
(Sörling/Turist i tillvaron)
Tomma Händer är ett band från Linköping och det är någonslags retro punk. Inte så hårt och kan påminna lite om The Clash Broder Daniel och Thåström/Ebba Grön med mera. Styrkan är deras charm i texter och sound. Inte distade gitarrer och inte så högt tempo, men "livligt".

Möjligt de fått sitt namn från Thåström som ju har två olika låtar där orden Tomma händer används.(Alla vil til himlen + Älska dig själv)


Lyssna på låten Karate 2010 här -(och deras andra låtar från Demo)
http://tommahander.bandcamp.com/track/karate-2010

Av Gundozer - 15 april 2011 19:15

NoMeansNo ! Alla som gillar punk och alternative musik har koll på detta band -eller har ni det?
Jag tog fram lite gamla vinyler och spelade nu när jag fixade lite här hemma och det är verkligen bra detta -mycket nostalgi och 80-90 tal. Blandat Punk/Hardcore med Jazz och roliga/bra texter och rytmer. Mycket basgitarr i ljudbilden. Snabba punkiga låtar och lååånga tunga låtar.
Bandet var en revolution för mig och mitt musikintresse när jag upptäckte skivan Small Parts Isolated and destroyed 1988/89 efter å ha hört dom på OOOps! Wrong stereotype samlingen och jag köpte snabbt allt jag kunde hitta med bandet. (nåja -men några skivor blev det)
Så jag är stolt ägare av : 
EP - You Kill Me, The Power of Positive thinking
LP - Sex Mad, Wrong
CD - 0+2=1, Small parts.. m. bonus The Day everything became nothing., The Sky is Falling...
(Jag hade Small parts på vinyl -men den är borta ser jag nu. Oj då.)
Inte för att jag tänkt på det innan, men jag har alltså bara skivor där Gitarristen Andy Kerr är med. Det hände något med deras sound efter han slutade -alltså då blev det mest trams och bröderna Wright. Jag har nog kanske inte heller gett deras "nyare" skivor någon större chans, så shoot me ! Deras första skiva Mama har jag inte hört -men det är en senare påkommen samling av tidiga låtar har jag läst mig till. Jag såg dom live 1996 i Köbenhamn.

Bandet är från Kanda och startades så tidigt som 1979 och är fortfarande aktiva. Många (de flesta) skivorna gavs ut på Alternative Tentacles och på skivan The sky is falling and I want my mom sjunger Jello Biafra. Se discography m.m.

(Band Image by Shawn Evans)
Resten här är några av mina grejer -enjoy:

 

 

 



LIVE :

1994- Hade de 2 spelningar i Sverige. I Sundsvall och Gävle !
Vilket verkar vara deras första spelningar här.
1996- när jag såg dom i Danmark hade de inga spelningar i (S).
1998 -6 spelningar i (N), 4 i (FIN) och på Loppen (DK)
2000 -6 spelningar i (N) och 1 i (S) Umeå.
2004- 2 spelningar i (S), men hela 8 i (N).
2007 - 3 i (S) 7 i (NO) och på Loppen i (DK)  
De verkar överlag ha spelat ganska lite i Sverige, några flera spelningar i Finland och Danmark, men mest i Norge.
..och självklart flera hundra spelningar i "Europa" genom åren



..och till slut en livelåt NOW från 1991.
(ser ut som Steve Turner från Mudhoney på gitarr men tror inte det va...Det är väl Tom Holliston som också har glasögon)

Av Gundozer - 15 april 2011 09:52

Uniform Choice -No thanks

Bandet startades redan 1982 i Californien. De bytte många medlemmar tills de 1984 fick sin slutgiltiga besätning och gav ut skivan Screaming for change 1986 där denna låt är hämtat ifrån. Ett av de relativt tidiga Straight Edge bandet detta och..ja, det låter som Minor Threat.
(men Minor Threat hade ju redan lagt av när denna skiva kom ut.)


xtra-info: Sångaren Pat Dubar sjöng senare i bandet Mind Funk.
(Bra eller anus?)

Av Gundozer - 14 april 2011 21:07

 

Cletus -Grease, Grits and Gravy
Gladpunk de-luxe ! Detta är en av de bättre skivor jag har när det gäller 90 tals punk. Detta är någonslags pop punk, power-punk, skatepunk  (NOFX, Green Day, Strung Out) men skit i vad det är för stil. Du kan lyssna på klipp i länk här under och avgöra själv.
Det som gör den så bra är nog kombinationen av rösten och en bra gitarrist + självklart bra melodier. Sången påminner lite om Alice Donut vokalisten. Själv om musiken är ganska enkel så känns den som smart och ironisk. Jag köpte skivan på tradera för ca 6 år sedan, och kan inte fatta att någon kunde sälja detta lilla mästerverk för de 19 kr jag betalade. Den är svår att hitta för under 80-100 kr online.
 
Bandet startades 1994 och slutade ca 2000(?). De gav ut tre fullängdare jag har deras två första.
Grease, Grits and Gravy(1996), Protein Packed (1997). Horseplay leads to tradgedy (1998)

Info 1: GG Allin dog av överdos i sångarens lägenhet i New York 1993.
Info 2: De tackar band som The Queers, the Parasites, Pansy Division, Meat Puppets i omslaget.

Ta nu och kolla ljudklippen.
Favoritlåt Creep, Turn off the radio ,Jeanine..m.fl
Ljudklipp m.m



Johanns Face Records -JFR 027/ 1996
Category: CD Punk

Av Gundozer - 13 april 2011 21:48

  

The Trans Megetti -Rent a rocket
Ett band jag gillar men inte har kollat upp tillräckligt, känner jag nu när jag lyssnar. De var från New Jersey. Har bara hört deras fullängdare Steal the jet keys och denna singel men de har gjort tre skivor :1996,  1998 (4 track) och 2001. Stilen är skräning Emo/Alternative/Post-Hardcore och man kan jämföra med ATDI, Kerosene 454, Bluetip, Drive Like Jehu och diverse gitarrvräkiga band med ljus/skrikig vokal. Vokalen är mycket bra tycker jag och hela soundet -dock har de inte riktigt toppat det hela med perfekta låtar, men nära. Jag sökte info -men det finns mycket lite på internet. Några skivrecensioner och lite lyrics. Säg till om ni hittar något mer...gillar ni bandet ?


Video på youtube med låten Rent a Rocket

Denna singel är utgiven på legendariska (?) bolaget Art Monk Construction och jag tror inte du hittar den i en skivaffär nära dig.


A - 1.rent a rocket
B - 2.mercitron 3. yes i can read


Art Monk Contruction #14 / 1996
Category: 7" Alternative

Av Gundozer - 10 april 2011 18:20

(måste skratta åt mig själv och berätta om ca 20 minuter ur mitt liv:)
Jag köpte aldrig Immortal- All Shall Fall när den kom 2009, men köpte den för några veckor sedan på Cd och nu skulle jag lyssna på den för första gången på Mp3 då jag tränade. Känner ju till bandets tidigare skivor och gillar både deras skogsmetall stil och den välproducerade Sons of Northern Darkness.
Så jag förväntade mig samma stuk som senaste skivan. Till historien hör att jag hade en gammal Mp3 spelare och lite dåliga hörlurar just i dag.


-Musiken börjar och det är intro...och riff och lite dovt ljud tycker jag -minuterna går och det maler på men ingen sång hör jag och jag tänker det är en slags lång intro låt, det låter nästan live eller rått omixad replokalsljud. Sen är den låten slut och det var väl ok, men nog lite annat ljud än jag förväntade mig. Påminner om instrumental Venom, Kreator och gammal Sodom. Låt nummer två låter nästan identisk -nästan 6 minuter med riff och ganska lite bas, man hör trummor och antydan till mystiska röster..låt tre likadan !??
 
Wow- jag börjar skratta och tycka att DETTA var riktigt experimentellt och coolt -börjar lyssna efter nyanser, njuta, och le...Wow Immortal, hur törs de göra en sådan nerproducerad skiva och utan riktig sång !?

 
SÅ kommer jag på det. Hörlurssladden sitter inte riktigt nertryckt, så det blir en slags effekt av att allt ljud inte hörs. ha ha ha...trycker ner den och hör att det är precis samma ljud som på Sons of Northern darkness..och blir på samma gång lite besviken, och det är lite pinsamt att jag lurade mig själv att tro detta var något häftigt och nytt, och lyssande på detta i över 20 minuter !!!
 
Kommer nog aldrig lyssna på denna skiva utan att tänka på detta !


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards