HARDKÅRE

Alla inlägg under oktober 2012

Av Gundozer - 30 oktober 2012 18:51

Så kul det är med vinyler och de olika format som finns. Till detta kommer också sånt som vilket sorts inneromslag, omslag, färg på vinylen osv. Forsöker lista några grejer här då själv om jag inte är expert och inte direkt samlar på alla udda grejer, men lite av varje har jag ju fått med mig. Ett litet problem är termer som oftast finns och anges bäst på engelska men "here we go!".


-LP, Singel, Mini-Album, Maxi-Singel, Dubbel LP, Trippel LP, Dubbel Singel, LP med bonus-singel, LP med bonus 12" och olika boxar.
-Picture disc, Picture shaped disc, coloured vinyl, lilmited edition, numbered edition, first edition, second edition(osv) , reissue, unofficial edition (Bootleg), self-released och sedan finns det olika utgåvor i olika länder med olika tryck och låtar osv.


Storlek = 7", 10", 12 " men sedan finns det specialare i de flesta storlekar (5", 8" osv)


Annat som varierar och påverkar är såklart om det är inneromslag och vad som finns tryckt på dessa (texter, bilder, info, färger, material) Som sagt innan kan det finnas singlar som bonus i LP, men också affischer/poster och tygmärken, tour.dates, merchandise...ja visst. Omslagen i sig kan vara tryckta på roliga material, med "emboss" eller med pålimmade saker och ha utskurna detaljer(die cut) och fold out och flip out eller bara company sleeve.. ja ok..stannar där. Finns massor, prova vettja !.

Edit : På själva vinylen kan man också skrapa in rena konstverk (kallas Etched side). Denna sida innehåller då alltså inga låtar och kan inte spelas på skivspelaren. På slutet kan man också hitta olika meddelande såkallad "Matrix /Runout" ofta mest trams men också info om själva inspelningen, pressningen osv.



Av Gundozer - 16 oktober 2012 14:33


Roligt när band gör sin helt egna grej/version av andras låtar.
Här en cool version från bandet Sound Barrier av en klassisk Thin Lizzy låt. (1986)
(själv om den är lite små-kaotisk eller vad man ska kalla det....)

Av Gundozer - 12 oktober 2012 09:07

Det blir inte mindre hårdrock än så här!
hehe..Kolla bilden, det var den jag reagerade på. Denna maxi-Single med Jacko hamnade i mitt hem då jag fick ta över en samling med skivor från en kompis och han hade lite grejer från sin ex-flickvän med i högen. Ingen okänd låt alls -men jag har aldrig funderat över gitarrspelet, och lyssnar nu då. Visst det är ju en galen gitarr med lite här och där, men typiskt Pepsi-Reklam eller TV-serie sound. usch...




Lyssna på Intervju där Stevens pratar om Dirty Diana.

Steve Stevens är annars känd musiker och vann en grammy för musiken till Top Gun och har spelat med Billy Idol (bandet), Vince Neil, Michael Monroe, Robert Palmer m.fl och i ett "band" som hette Atomic Playboys -se den bilden också..aaaaj.

Har också sett honom i någon reality-show där han var typisk gammal rockstjärna som inte ville bli vuxen och tillsammans med en rolig playboy-brud.-poängen för min del är att han är okänd i MIN musikvärld och det hela blir lite plast-rock tycker jag, men killen och hans gitarrspel verkar väl vara helt ok och cred till honom som byggt en gedigen karriär and all...och det genererade ju trots allt ett inlägg på min blogg! Så kära läsare, vad är dina reflektioner kring Mr.Stevens ?


       

Av Gundozer - 10 oktober 2012 13:32

Iron Maiden var tvåa på pucken, så att säga ? Jag hade ingen aning, men hittade info nu om att det redan på senare del av 60 talet och tidigt 70 tal fanns ett engelskt band som hette Iron Maiden som också spelade hårdrock. Grunden var mera blues, doom och psychedelic-60 tal, men det räknas in under hårdrock. Mycket gitarrsolo och lite längre låtar. Inte så himla bra, men var säkert OK när det kom. Det roliga nu är ju namnet och flera vill nog gärna ha en skiva i samlingen för att visa upp. Deras original fullängdare och en singel är ganska så dyra -och det finns också nyutgåvor och samlingar som kostar "lite mer" än vanliga skivor. Själva skivan förresten gavs ut först 1998 pga av lite misslyckad satsning ang någon turne när det begav sig, och strul med mastertapes eller vad det var så jag tror inte den ens finns på vinyl.

Bandet har haft flera namn så som Stevenson's Blues Department, Bum och kallas också senare The Original Iron Maiden och The Bolton Iron Maiden.
Basisten Barry Skeels var tex med på två första skivorna med progg/hårdrocksbandet Zior 1971-72 och blev senare på 80 talet bass-tekninker för bandet Venom och involverad i diverse andra projekt, skivbolag m.m



Lyssna på bassolo ca 3:45 in !
Ganska charmigt och flummigt..annars är det mesta av låten gitarrsolo egentligen..he he.
Bäst sång och låt är det sista minuten.



Lyssna också på Zior som är än mera Hårdrock egentligen.- med djävulstema och allt...

Av Gundozer - 7 oktober 2012 22:13

Yesterday I got so scared , I shivered like a child .
Yesterday away from you, It froze me deep inside.


//In Between Days by The Cure  1985


Kolla videon HÄR och lyssna gärna på hela -men denna del kommer 1:36 in.
Se också Roberts Smiths "söta" huvdskakning på "shiver like a child"

Av Gundozer - 5 oktober 2012 09:08

När det gäller skivsamlandet och fynd och chansningar så är ju en stor del av det hela att kunna "känna igen" namn på band och studios/skivbolag och få en "feeling" för skivor när man står och bläddrar- lika ofta blir det fel som rätt, kanske. Nu när jag var i England nyligen hittade jag flera skivor (se tidigare inlägg) men denna det gäller här hade jag ganska stora förhoppningar omkring då jag både kände igen bandnamnet och "Recorded At : Inner Ear Studios" OCH namnet Don Zientara OCH bilderna/inlay på skivan såg lovande ut. Med priset £2.50 var det ingen big deal.



Som förtydligande så är Inner Ear Studios en amerikanskt studio känd för inspelningar med band som Fugazi, Dag Nasty, Avail, Burning Airlines, Promise Ring, Bikini Kill and many more.
(inte att jag kunde detta utantill, men kolla lista enligt länken längst ner i detta inlägg, men jag kände igen namnet som sagt. Don Zientara är då alltså på samma sätt kopplad till inspelningar med kända band och skivbolag...)
Så i och med jag kände igen detta och tyckte att Lockjaw väl var något hardcore band så trodde jag det skulle bli en bra musikstund med denna singel. Det visar sig då att visst finns det både ett och tre hardcore/punkband som heter Lockjaw och detta är isåfall det fjärde och deras stil är nog mera åt experimentell, alternative, jazz, trams, pretto..."makes strange noise" och "nu kör vi en konstig grej här på trummorna hela låten" -stil, tyvärr. ha ha ha...och ljudet är iofs också ganska dåligt. Bra så ? Jag kommer ge bort denna skiva till Anders "Ante" Holmqvist då jag vet han kommer uppskatta den -på något sätt (?) Bandet är/var från Canada och jag hittar INGEN info whatsoever om dom..hej hej.


Lockjaw -Sleepwalker
A-Sleepwalker
  -Three-S
B- End to end


          
Popsicle Records pop 001 / 1992
Category : 7" Alternative


INNER EAR STUDIOS

Av Gundozer - 4 oktober 2012 09:45

  
Alltid Jaget -Du Synker Inn I Døden Mens Du Fortsatt Er I Live . Faen så herlig norsk jeg føler meg når jeg hører på dette. Norsk 80 talls Hardcore har jo godt rykte och mange band har kommet och gått i "den skolen" som Bannlyst, Stengte Dører och So Much Hate m.fl . På senere år jag kjøpt og hørt på diverse norsk hardcore så som Vi Gruer oss, Kort Prosess og Mørkt Kapittel osv men ingen har truffet helt rett på min smak. Ok, Summons The Crows og andre er jo bra men nå prater vi old School Punk/Hardcore og da er Alltid Jaget helt rett for meg. Spesiellt sangen og det litt tyngre drivet! Dessverre har jeg jo helt gått glipp av de "når det pågikk" for bandet var vel aktivt på slutten av 90 tallet og ellers fant jeg noe info om at de spilte på Blitz 2009 (?). Kjøpte denne i år og har hørt igjenom den nå tre-fire ganger og bare LER! Meget fin utgave er det også med hefte og alle tekster -beste låt? En Annen og Alle Dager er Like er favoritter -og ellers er det vanskelig å si.


Skivan är utgiven på tyska bolaget Heart First Recordings som verkar ha legat i Berlin men nu har flyttat till München. De har en egen sub-division som gör re-releaser på norska hardcoreskivor verkar det. (Norwegain Leather) hemsidan har en snygg förstasida med bild på brinnande slagskeppet Blücher från andra världskriget då Norrmän sköt skeppet i sänk 9.april i Oslofjorden! Skivbolaget säljer skivan för 10 Euro.
       



Heart First Recordings -beat 032 /1998
Category : 2x7" Hardcore

Hør på (Ensomheten):

 

Av Gundozer - 1 oktober 2012 11:32


     
The Day's Refrain -I'm Getting a cold

Charmig Emo /Post Hardcore från Tyskland som kopierat det mesta av old-school emo scenen från mitten och sent 90 tal. Två bra låtar är det själv om produktionen och sången inte är 100% så att säga. Själva bandnamnet har de ju också snott från en Texas is The Reason låt och annars påminner det om The Promise Ring och Jets to Brazil m.m Inte så smart i dessa internet-tider att ha ett namn som blir svårt söka på -då jag nu bara får upp träffar på lyrics till ovannämnda låt. Skivbolaget är nog mera åt Diy hållet också så jag vet bara att bandet är tyskt då hemsidan inte längre finns...dock kan jag gissa mig till att den drivande medlemmen Jan Kretschmer har ett stort fotointresse och gillar Sverige, bilar och naturen?
Skivan är inte så vanlig kanske -men går att hitta online för 2-3 Euro.


-men lyssna ,det är bra alltså...Ach so gut es klingt !!!



Park Bench PB-002 Mueller Violence Recordings /2001
Category: 7" Punk /Emo


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards