HARDKÅRE

Alla inlägg under augusti 2011

Av Gundozer - 31 augusti 2011 16:12


The Adverts -Gary Gilmore's eyes

The Adverts är ett band jag inte har andra skivor med, men de räknas som ett av de tidiga och viktiga punk/New Wave banden och har turnerat med The Damned, Generation X osv. Och vilken härlig och känd låt detta är. Jag hörde den första gång på samlingen Burning Ambition: A history of Punk. tidigt 80 tal, men låten är ju en klassiker från 1977. Den räknas av Mojo magazine som en av de bästa punk-singlar någonsin. B-sidans låt är också bra men inte alls lika känd.
Jag hittade denna nyligen för 30 kr, men räkna gärna med att betala 60-100 kr då den inte är allt för lätt hitta i bra skick.

A-Gary Gilmore's eyes
B-Bored teenagers


Anchor Records Ltd 1043 /1977
Category: 7" Punk


Bandet fanns mellan 1976-79. Sångaren och låtskrivaren T.V.Smith är fortfarande aktiv och har gett ut många soloskivor och varit med i andra band. Han och basisten Gaye Black från The Adverts är fortfarande gifta. Hon verkar gilla Black Metal och hålla på med konst enligt det jag hittar på nätet(?)

Gaye på bild hittat på hennes MySpace sida.


Story omkring titeln och Gary Gilmore:
Gary Gilmore var en amerikansk rånare/mördare som var den första som avrättades i Usa efter ett uppehåll i avrättningar 1976-1977 och det var mycket i media om detta och han krävde bl.a själv att bli avrättad.
Han donerade sin kropp till läkarvetenskapen och enligt info så donerades ögon till två olika personer och därav texten Looking through Gary Gilmores eyes. Han är också känd för sina "famous last words" : Let's do it, som sägs ha inspirerad Nike till sin slogan. Just Do it.
En bisarr detalj är att han blev skjuten/avrättad med 4 skott i hjärtat, men han levde i 2 minuter efter detta..
Bandet Police har också skrivit en låt om honom, och Norman Mailer skrev en bok.


 

Av Gundozer - 28 augusti 2011 15:26

Yiaaahh !
Här har vi en snubbe som gjort akustiska covers av många kända låtar.
Kolla här på Killing in the name of.. och sedan kanske Sweet child of mine, Thunderstruck, Jump osv. Flera med System of a Down och Metallica...Många godbitar på youtube. Jag är själv ingen gitarrist så jag kan inte avgöra om han är speciellt bra osv..men jag finner detta underhållande i och med hans coola stil- han bara sitter där och drar några covers liksom, och hade gärna sett ett liveuppträdande.


Igor Presnyakov


Han är från Ryssland men bor i Holland och spelar diverse stilar och instrument. Kolla mer på hans hemsida om ni vill ha mer info: http://www.igorpresnyakov.com/about/

Av Gundozer - 26 augusti 2011 18:08

  
Iron Maiden -the Trooper

Mycket känd låt detta och mycket för basgången och drivet. Galopperande, krig, kaos....En härlig låt i "nostalgi-spegeln" och en av de absolut första singlar jag gick och köpte någonsin. Tuff bild med krigaren Eddie med 666 på axeln som engelsk korpral. Från skiva nr 4 Piece of Mind som gick att få som LP and Cassette. (men inte CD alltså) B sidan är ju känd i och med det är iron maiden men ingen höjdare.


A- The Trooper
B- Crossed eyed Mary

EMI 1A 006-1077647 /1983
Category: 7" Hardrock


Världens mest uttjatade diskussion bland Iron Maiden fans är väl vilken period, skiva och sångare som var bäst...och jag har väl varit ett fan i yngre år men för varje år tröttnar jag mer och mer på detta bands låtar. Jag vill nog påstå att jag gillade dom som mest just när Piece of mind kom ut och det var första skivan jag också köpte med dem, men hade redan de tre första inspelad på kassett + denna singel. Så det var väl hela grejen jag gillade då och inte bara senaste skivan.

Bäst tycker jag deras två första skivor är med ett härligt ljud och bra låtar OCH vokal. Bruce är säkert jätteduktig men det räcker för min del med hans röst nu, och jag spelar aldrig skivor med bandet hemma,  men visst sjunger jag med på Ruuuun to the hills, ruuun foooor yaaar liife och Tell me why I had to be a powerslaaave osv om det spelas på fest. Fear of the dark däremot suger, men möjligt det är för att den har tjatats ut av 106,7 Rockklassiker och andra.. !
Har aldrig sett dom live själv om de verkar spela 2 ggr i året i en stad nära dig....men såg Bruce på Sweden Rock något år och det blev väl några Iron Maiden låtar då, och det blev det förresten från Paul DiAnno också på samma festival eller året innan? Jag känner inget hål i själen eller någon saknad efter en Iron Maiden konsert.
Så heja Iron Maiden och deras fans, men för min del är de bara ett band i mängden -dock legendariska och en viktig del av hårdrockshistorien och ja må de leva uti hundrade år.

Av Gundozer - 26 augusti 2011 15:02


XTC -Making plans for Nigel

Vet inte riktigt varför jag gillar denna låt -men jag räknar med jag hörde den på radio eller hemma hos någon på 80 talet och den fastnat på det sättet. Jag såg ju också videon på 90 talet minns jag. (ja du vet på TV innan man hade Youtube) Jag har inte gillat det jag annars hört av XTC men denna låt är bra. Köpte singeln nu i år faktiskt..men så funkar det ju med beg. vinylskivor att man hittar saker man glömt man gillade och kan slå till på tex 20 kr.

A- Making plans for Nigel
B- Bushman President, Pulsing Pulsing


Musiken är ganska snäll New Wave och nästan mer som Pop med lite synth influenser att räkna. Låtarna på b-sidan känns som ett skämt att ge ut..irriterande dåligt. De finns inte utgivna på LP Drums and wires där annars låten Making plans for Nigel finns.


Ps 1 : Gitarristen John Frusciante i Red Hot Chilli Peppers säger att gitarristen Andy Partridges sound har inspirerat honom och Red Hot Chilli Peppers sound.
Ps 2: Det var basisten Colin Moulding som gjorde låten och sjöng på den, men de två låtarna på b-sidan gjordes av Andy Partridge. (så gissa vem jag röstar på?)


Andra kända artister som har framfört Making plans for Nigel:
Nouvelle Vague , Primus, Burning Heads, Pitchshifter, Robbie Williams.

Virgin VS282 / 1979
Category: 7" New Wave


Original video :

Av Gundozer - 23 augusti 2011 12:26

Är det något på gång i media eller någon utgivning med Phil Lynott och eventuellt låten Nineteen ?

Jag frågar er mina bloggläsare då jag senaste
3-4 dagarna har haft relativt många träffar på bloggen från de som söker på  "Phil Lynott" och "Nineteen".

Jag vet han skulle fyllt år 20 augusti.
...så det är iallfall en närliggande koppling ?

 

Av Gundozer - 20 augusti 2011 22:31

Burn in Hell you say ?
Jag kom på att det finns flera band som spelar en låt med den titeln. De flesta inom Hårdrock då helvetet och eld ju passar så bra in i konceptet. Den sista är någonslags Punk/Industri grej med Brett Gurewitz från Bad Religion m.m Kommer ni på flera som spelar Burn in Hell låtar?


Twisted Sister

Dimmu Borgir (TS cover)
Judas Priest
Venom

Mercyful Fate

Firewind

Error (Brett Gurewitz)


..och apropå hela grejen med Burn in hell så är det  ju ett vanligt kraft-uttryck för många mest i USA, men också tyvärr "blodigt allvar" för många kristna som sorgligt nog tror på detta och speciellt just i USA kan använda det om redan döda personer (kriminella osv) och på detta sätt känna tillfredställelse i att dessa blir straffade dubbelt så att säga ?? Som exempel är det stort på nätet med T-shirts och bilder med Bin Ladin och texten Burn In Hell.
Vet inte om man säger det på flera språk än engelska
("Brinn i helvete" kan väl tänkas funka för någon ?) 

Så -Rock On mina trogna läsare där ute, JAG tror varken på himmel eller helvetet och det tror jag inte ni gör heller om ni ska vara ärliga!
...men om ni tror på det kan jag bara lägga huvudet på sned och med ett djävulskt leende tillägga : BURN IN HELL !

Av Gundozer - 20 augusti 2011 21:40

Another day to go nowhere
Another day to go nowhere
Another day to go nowhere
Another day to go nowhere !
// The Exploited -Another day to go nowhere


Härlig energi i detta refräng och ljuva minnen för min del från tidigt 80 tal då jag skaffade denna skiva. Bra text om arbetslöshet och England m.m

Lyssna : 0:13 -0:24 (och flera gånger)

Av Gundozer - 18 augusti 2011 15:29

  
Megadeth -Anarchy in the UK

Dave Mustaine föddes 1961 och 1983 bildade han Megadeth efter å ha fått kicken från Metallica. I övrigt har jag inte mycket att berätta om Megadeth som liksom aldrig har berört mig. Oftast taskiga låtar, men ett och annat coolt riff.

A- Anarchy in the UK
B- Liar

Vet inte riktigt varför han/de valde att tolka Sex Pistols låten Anarchy in the UK detta år, men räknar med att han (och som man sett Metallica) gillade lite punk i sina unga år. Den är precis som en coverlåt ska vara : ganska lik originalet men med prägel av artisten som framför den (..zzzz?) En rolig grej är att Steve Jones faktiskt spelar andra solot på skivan. Räknar med att det var också var "roligt" att lägga låten Liar på B-sidan då Sex Pistols också hade en låt med det namnet. Liar är en "hat låt" om förra bandmedlemmen Chris Poland..he he Mycket bitterhet och ilska hos Dave Mustaine och helt klart en av de bättre låtarna enligt min smak från detta band.

Sålde väl ganska bra denna så tror du kan hitta en för 25-30 kr.
Låtarna finns också på fullängdaren So far, so good...so what!
All in all en rolig parantes i skiv samlingen........

(PS : Han sjunger Anarchy in the USA på låten)


Capitol CL 480/ 1988
Category: 7" Hardrock


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards