HARDKÅRE

Alla inlägg under maj 2011

Av Gundozer - 30 maj 2011 15:19


Saxon -Back on the streets

Känner att jag inte producerar tillräckligt många skivrecensioner nu..
He he. Så här får ni en med Saxon igen då -en av de första singlar jag köpte i min ungdom så denna har jag haft sedan 1985. Låten är tagen från skivan Innocense is no excuse som känns som den är gjord för att slå i Usa, vilket den också gjorde ganska bra. Dock är det inte en av de bästa låtarna, utan en ganska så mesig och snäll titellåt -men bra melodi som för evigt har fastnat i min hjärna. B-sidan är rockigare och kunde platsat på skivan Power and the glory eller äldre men finns inte utgiven på fullängdare. Sånt gillar jag med singlar. Finns numera som bonus på CD versionen.

A- Back on the streets
B- Live fast die young

Omslaget?..inte snäll den där tjejen som har fångat en man och ja...någon sex/bondage fantasi som grabbarna i Saxon tyckte såg tuff ut? -men jag tycker  bilden är fin och hade varit finare utan just den där snubben. Bra gata och murvägg och tjej.
OCH en rolig koppling till omslaget på LP på baksidan här med ett äpple som är avbitet -dock fel då tjejen på LPn har ett grönt äpple (?)
  


EMI Parlophone 20 0766 7 /1985
Category: 7" Hardrock

Av Gundozer - 24 maj 2011 22:38

Pelican
Har hört detta bandet lite till och från men har inte varit på rätt humör eller så var det något annat som gick snett-för jag har just nu på senaste tiden börjat gilla det mer och borde väl gillat det stenhårt från första början -hmm ?. -Just denna låten är helt magisk och hypnotiserande eller..ja..lyssna själv och händer inget med dig är det inget för dig. Punkt slut....



info: Stoner/Sludge/Metal. Amerikansk (Så klart?)
och medlemmarna figurerar i flera andra band (Så klart?)
Bandet har funnits i över 10 år och gett ut "många" skivor och bla. splits med Scissorfight och These Arms Are Snakes som är två band jag lyssnat mera på, men whattta heck lyssna på den där nu så kan du söka info sen -

Instant extrainfo: Låten användes i den prisbelönade filmen The Messenger från 2009

Av Gundozer - 22 maj 2011 15:50

Det var nytt för mig att sälja skivor på Loppis. Det var bakluckeloppis här i närheten och jag ställde med eget bord. La upp lite grejer hemifrån ljusstakar, DVd filmer, dukar, leksaker, datorprylar, tidningar m.m -men det var skivorna som sålde bäst.
Jag sålde lite drygt 20 skivor(Cd/7"/LP) Tyckte jag hade lagt mig lågt men vissa som jag trodde skulle gå för 10-30 kr fick jag ta hem.
Det som gick var bla. WASP, Saxon, XTC, David Bowie, Lena PH, Skids och Madonna. Trevligt med 3,5 timmar i solen men kanske inte direkt bra timpenning. Vi gick 700 kr plus, och blev som tur var av med gräsklipparen.....
 Spanar efter kunder...eller en korv med bröd ?

Av Gundozer - 20 maj 2011 14:59

Jag har väl egentligen inte ofta åsikter om vad band gör ang. byte av musiker -ofta är det väl mest sångaren jag märker skillnad på, men självklart påverkar det hit och dit med musiker.
Alla tiders värsta exempel måste vara Arch Enemy och deras byta från Johan Liiva till "den där bruden" (Angela) för 10 år sedan nu. Nej fy jag blir varm i pannan och irriterad varje gång jag tänker på det. Här hade man ett fett sound, ett bra bandkoncept alltså men sedan hon kom med låter det för JÄKLIGT. Totalt tråkig "sång" har hon, och allt låter likadan..synd synd -kunde blivit flera bra skivor där men nej...de är döda för mig. Jag gjorde ett tappert forsök och köpt deras skiva Doomsday Machine när den kom ut 2005-den ska nu säljas på Loppis i helgen för 20 kr. Verkar gå hem hos yngre lyssnare har jag märkt.
Nej Stay Metal och köp/lyssna på deras 3 första skivor Stigmata, Burning Bridges och Black Earth om ni vill ha fina fisken.
Who me-skeptisk ?



Låt från skivan Burning Bridges.
Johan Liiva kan förresten höras i bandet Hearse sedan många år.

Av Gundozer - 17 maj 2011 14:12

 

Liliedugg -Liliedugg
Hurra for 17 mai ! Jeg tenkte jeg måtte ha med noe norskt i dag da og valgte en kjempefavoritt fra bandet Liliedugg som jeg har eid siden den var ny og kjøpte på salg på Oddstøl Radio i Kristiansund ca 1984-85.
(se bilde av prislapp)
Musikken er New Wave og regnes også inn i Punk sjangern. Bandet var aktivt noen få år tidlig 80 tall og gjorde 2006-2009 noen konserter og en plate Slow Atomic Bomb -vet ikke status på de nå, men regner med de spiller live om det dukker opp mulighet(?).Samleplaten Sannhetens Voktere kom ut 2007.

Platen Liliedugg (selftitled) kom ut på Oh Yeah 1983 men da hadde jeg ennå ikke fått med meg bandet og hele trondheims-punken.(Wannskrækk oppdaget jeg først da Dum Dum Boys ga ut sin første plate. Litt rart da jeg jo feks. hadde kassetten 7000 riff allerede 1980 og likte norsk punk, men men jeg var litt treig der.)- men denne platen har altså fulgt meg og blitt spilt mye siden dengang, og er dermed ganske slitt. Best liker jeg de mer "vanlige" låtene  som National Fly, Friends for dinner og Jesus. Låten National Fly spilte vi også som cover i bandet View/Micro Midas ca 1993. Og ellers så liker jeg så klart hele platen som den er med sin galskap og helt fantastiske lydbilde.


 


Ikke mye å finne på Youtube men låten fetsih fra denne LP finns der:

Ellers så kan du om du vil lese og høre på lyd på deres side:
http://www.liliedugg.com/



Oh Yeah DOG2 / 1983
category : LP New Wave



Info: Litt morsomt med facebook før i tiden. Jeg fant vokalisten Lars Vold der og vi var friends der noen måneder når Facebook var nytt og spennende ca 2005 eller noe sånt.

Av Gundozer - 16 maj 2011 15:21

Sham 69 -Questions and answers
Sham 69 -vilket härligt sound och vilka låtar !
Klart en av mina favorit punkband. De ligger ju i samma sköna låda som the Clash, U.K Subs, Sex Pistols, Buzzcocks, The Ruts osv men de delar nog första platsen med Sex Pistols för min del, och är väl det av alla gamla 77 /street punk/Oi band osv som jag fortfarande lyssnar mest på. Ja så mycket Oi är de ju inte förresten men bara för att bunta ihop hela den engelska punkscenen från sent 70 tal och tidigt 80 tal.Jag känner mycket att vi som lyssnade och lyssnar på punk och som var med på den tiden inte var så noga med termer och genrer så punk var punk, själv om vissa band nog "egentligen" var både New Wave och Oi och pop/rock.
Sham 69 är iallfall populär i de flesta olika punk-grupperingar.

Ska inte dra hela historiken men de bildades i Hersham 1976 och därav namnet Sham /Hersham Boys (+ 69 från året då något Hersham-lag vann något i fotboll 1969). Jag vet inte riktigt var det ligger men räknar med det är nära London i och med deras Cockney referenser osv. Texterna är sköna och är både politiska och väldigt folkliga om arbetslöshet, att gå på puben, sport, sex, pengar. Musiken är energisk rockig, punkig med några fotbollskörer här och där.

Jag har lyssnat på Sham 69 i alla år men minns inte vilken skiva jag hade först, men har både Vinyler och en härlig kassett med bandet. Såg dom live i Oslo 1988 på Chat Noir det var en trevlig upplevelse själv om bandet då ju var inne i en "ny period" med skivan Volunteer och inte ville spela gamla Hits. De verkar vara på vägarna igen nu för tiden men med annan sångare...
Mest kända låtar : Hurry Up harry, Sunday Morning nightmare, If the kids are united, They don't understand, Questions and answers, Hersham Boys, Angels with dirty faces....


A- Questions and answers
B- I Gotta survive + With a little help from my friends
Denna singelversion av låten Questions and answers är lite annourlunda än LP versionen som finns på Hersham Boys skivan. Jag har inte suttit och jämfört just nu, men hör lite annat sound och det är några sekunders skillnad i längd. Helt rätt punk-sound här på gitarrer och sång/körer. Moderna/nostalgiska punkband provar kopiera detta, men det går inte få till 100%.
På B-sidan är en låt som heter I gotta survive som jeg egentligen inte tycker är så bra och tror den bara finns som B-sida här och annars finns det en beatles cover med som görs i vanlig punkig stil från denna tiden, med falsksång och "humor" ganska dålig men charmig såklart.


Questions and answers. Honesty lies.
Yes, no you can't -but you can if you know why !


De flesta av deras singlar och skivor säljer nog bra så värdet på denna singel i bra normalskick borde ligga runt 100 kr.

Polydor POSP27 / 1979
Category: 7" Punk

Av Gundozer - 12 maj 2011 13:16

Jennifer Batten ? Oj då...hon är kanske jättekänd för några av er, men jag upptäckte personen i dag. Det är en kvinna som spelar jazz, blues, rock och har spelat med Michael Jackson på skiva och tour och med Jeff Beck m.m
Jag tycker inte om "sånt här" och tycker väl hon verkar precis lika duktig som alla dom där rock-gitarristerna. -men tycket det var intressant som man säger när man inte riktigt vet vad man ska säga. Jag som trodde Slash var första gitarristen i popkungens stall. ja ja -död eller levande så betyder Jackson verkligen inget för mig.

Här en live video med Hela gänget på scen.
Jag vet inte ens vilken låt det är..men det roliga är hur hon ser ut och hur mycket liksom Jackson diggar det hon gör.



+ Här en ljudinspelning som påminner mer om Steve Vai osv. bara en massa ljusa gitarrljud och slät bakgrundsmusik. Usch. men duktigt..säkert.
http://www.youtube.com/watch?v=3LLXmACbbb4&feature=related

Av Gundozer - 6 maj 2011 18:19

  
Krokus -Rock City
3 låtar från LP skivan Hardware.

A- Rock City
B- Mr.69, Mad Racket

Låten på a-sidan är väl en av deras mest kända och är helt ok, men kunde lätt varit lite snabbare och varierad.
Alla tre låtarna är i typisk Krokus och därmed också Ac/Dc stil.
Visst hör man stor skillnad mellan banden, men just för att göra et lätt kan man(jag) jämföra med Ac/Dc och jag vet att bandet var och är skittrötta på denna jämförelse..he he.
Såg dom live 2002 eller 2003 på Sweden rock och de var mycket bra fortfarande. Bandet är från Schweiz och har gett ut hela 16 skivor mellan 1976 och fram till 2010 men också diverse live och samlingar.
Flera kända låtar är tex Bedside Radio som var på skivan innan och Headhunter som kom några år senare, men som var lite tuffare och mer metal.

På b-sidan ligger först en lite för rockig låt men det roliga här är tredjelåten som är en liveinspelning av Mad Racket, som INTE har något bra ljud. Sånt gillar jag, låter riktigt live och man hör ett kort publikvrål på slutet -annars gillar jag ännu mer när det är lite prat innan, mitt i eller efter låten.
En speciell grej med låten Mad Racket är texten som ju är lite..eeeh..udda/Pubertal/fördomsfull eller vad man ska kalla det.


MAD RACKET

Mother's got a lover half as old as she. Father's got a gamblin'house in capri
Sister sue's a junkie dope and L.S.D
Sells her arse to the arabs while others get it free


So I'm the black sheep .
The only hang up I've got
Is an old guitar  And a cat named lisalott

Mad racket...you've got it
 

Women's undergarments are simon's bag -He's a transvestite he's a fag
Auntie ann is a schizo crazy as they come
She thinks she is a chicken stickin'feathers in her bum


Ariola ARO254 Red Vinyl -1981
Category: 7" hardrock

Ps: Värdet på denna är nog lågt enligt de priser som finns på nätet och tror inte ens den finns i annat än röd vinyl, så den är inte limited. Hittar du en fin för 50 kr så köp, men ge inte mer. 


 


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards