HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 16 maj 2011

113) Sham 69

Av Gundozer - 16 maj 2011 15:21

Sham 69 -Questions and answers
Sham 69 -vilket härligt sound och vilka låtar !
Klart en av mina favorit punkband. De ligger ju i samma sköna låda som the Clash, U.K Subs, Sex Pistols, Buzzcocks, The Ruts osv men de delar nog första platsen med Sex Pistols för min del, och är väl det av alla gamla 77 /street punk/Oi band osv som jag fortfarande lyssnar mest på. Ja så mycket Oi är de ju inte förresten men bara för att bunta ihop hela den engelska punkscenen från sent 70 tal och tidigt 80 tal.Jag känner mycket att vi som lyssnade och lyssnar på punk och som var med på den tiden inte var så noga med termer och genrer så punk var punk, själv om vissa band nog "egentligen" var både New Wave och Oi och pop/rock.
Sham 69 är iallfall populär i de flesta olika punk-grupperingar.

Ska inte dra hela historiken men de bildades i Hersham 1976 och därav namnet Sham /Hersham Boys (+ 69 från året då något Hersham-lag vann något i fotboll 1969). Jag vet inte riktigt var det ligger men räknar med det är nära London i och med deras Cockney referenser osv. Texterna är sköna och är både politiska och väldigt folkliga om arbetslöshet, att gå på puben, sport, sex, pengar. Musiken är energisk rockig, punkig med några fotbollskörer här och där.

Jag har lyssnat på Sham 69 i alla år men minns inte vilken skiva jag hade först, men har både Vinyler och en härlig kassett med bandet. Såg dom live i Oslo 1988 på Chat Noir det var en trevlig upplevelse själv om bandet då ju var inne i en "ny period" med skivan Volunteer och inte ville spela gamla Hits. De verkar vara på vägarna igen nu för tiden men med annan sångare...
Mest kända låtar : Hurry Up harry, Sunday Morning nightmare, If the kids are united, They don't understand, Questions and answers, Hersham Boys, Angels with dirty faces....


A- Questions and answers
B- I Gotta survive + With a little help from my friends
Denna singelversion av låten Questions and answers är lite annourlunda än LP versionen som finns på Hersham Boys skivan. Jag har inte suttit och jämfört just nu, men hör lite annat sound och det är några sekunders skillnad i längd. Helt rätt punk-sound här på gitarrer och sång/körer. Moderna/nostalgiska punkband provar kopiera detta, men det går inte få till 100%.
På B-sidan är en låt som heter I gotta survive som jeg egentligen inte tycker är så bra och tror den bara finns som B-sida här och annars finns det en beatles cover med som görs i vanlig punkig stil från denna tiden, med falsksång och "humor" ganska dålig men charmig såklart.


Questions and answers. Honesty lies.
Yes, no you can't -but you can if you know why !


De flesta av deras singlar och skivor säljer nog bra så värdet på denna singel i bra normalskick borde ligga runt 100 kr.

Polydor POSP27 / 1979
Category: 7" Punk

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards