HARDKÅRE

Alla inlägg under juni 2018

Av Gundozer - 28 juni 2018 11:17

"Kommer in på en place, där står bara en massa brudar som ser likadan ut...med sina spacklade fejs."

Magnus Uggla. Ja, den snubben...
Jag bodde i Norge fram till 1989 och tror nog att jag ärligt inte hade hört något annat med honom förutom just denna skiva som jag beställde på kassett ca 1981. Vilken tur då att det är hans bästa skiva. Sen finns det ju några hits med Mår illa osv som kom där 1989 och det tjatades på radion men det blev aldrig samma som med denna skiva. Så Magnus Uggla för mig är i princip bara EN skiva and I love it! Hittar inte kassetten och vet inte var den försvann -den kanske ligger någonstans i Norge tillsammans med serietidningar och plastbyggsatser. Låtarna -de flesta är bra och en skön bild av samhället/Sverige/ vardagsliv och fest. Punkig feeling men mest Rock /Disco/ New Wave. Påminner nu när jag lyssnar både om Jacob Hellman och Gyllene Tider. Bäst just i dag är Panik, Trendit, Trendit och Just den där. (Någon som dej är väl den lite sämre låten på skivan, men intressant text) Mycket sex och naket på bilderna på inneromslaget. Tror nog det var någon designbyrå/skivbolag som bestämde detta -ser lite spekulativt ut, och vem är den skäggiga snubben? (Tack till Tina Lindström som signerat just detta ex.)
     



Magnus Uggla - Den ljusnande framtid är vår
LP Category POP/ Rock
EPIC 84370 1980

KURIOSA : Originalversionen av Centrumhets = Metro Jets

Av Gundozer - 24 juni 2018 17:25

En god gammal Scorpionsskiva tycker jag -men när jag ska skriva om den kommer jag på att det inte  är några feta hits på denna, och måste verkligen lyssna igenom skivan  för att komma på låtarna. Det vanliga är att jag direkt har minne/åsikter och tankar om de flesta låtar på en skiva redan när jag tittar på omslaget, men här är lite luckor. Visst kommer jag ihåg Lady Starlight och Falling In Love, men ja...är det de bästa på skivan? Ge mig 20 minuter så återkommer jag....

.....(25 minuter senare)
Första låten hade jag faktiskt inte kommit på att den heter "Make it real", har alltid trott de sjunger "Make a dream a fantasy" och inte "Make it real not fantasy" aha.. Den är ju känd då ja. Tvåan är känd också men inte så bra -med sina taktbyten och  för rock n rolliga stuk, känns som något som passat på en äldre skiva. De två nästa på A sidan är riktigt anonyma låtar men passar bra in på helheten här. Lady Starlight  är en ballad men var väl en av de låtarna man hörde mycket. Falling in love är riktigt bra "Scorpions stil",  Only a Man är lite konstig, men visst det funkar. The Zoo kommer jag ju i håg och DEN är kanske bästa låten här, lite Michael Schenker känsla. Sista minns jag knappt å ha hört, inte så bra, mest flummig (titellåten)...ja OK, trevlig skiva och visst en klassiker.  Skivorna innan och efter var bättre. (Lovedrive och Blackout)
Roligt med FAME serien och reklam-inneromslaget och själva omslaget är ju "konst" av bolaget Hipgnosis som gjorde många av dessa foto/konst omslag. Så heja Scorpions, nu byter jag skiva och lyssnar på denna igen först om ett år eller två.
 


Scorpions Animal Magnetism
Category : LP vinyl Hårdrock
1980 FAME / EMI (reissue 1984)


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards