HARDKÅRE

Alla inlägg under mars 2011

Av Gundozer - 31 mars 2011 19:37

  ....och omröstningen är klar. Den bästa covern blev denna: The Ghost of Tom Joad spelad av Rage Against The Machine original av Bruce Springsteen. Mycket bra "Groove" och tryck i denna låt.
Faktiskt fetare studio-version än live-versionen. En fin Cd singel detta med RATM "Not for release" to be sold with home video. Den finns också med på coverskivan Renegades som kom 2000.Zack de la Rocha har ju energi och röst som räcker långt...synd RATM inte utvecklades ännu mera åt hardcore hållet, och mindre åt hipp hopp och gav ut flera skivor, men vi får se om det dyker upp något. Gitarren här påminner om någon Audioslave låt, hmm.... eller inte...


1. the Ghost of Tom Joad
2. Vietnow (Live)
3. the Ghost of Tom Joad (Live)


Bandet har ju återförenats på senare år och turnerat -det snackas om ny skiva i år !


Sony/Epic xpcd2223 -1997
Category: Cd Hardcore

Av Gundozer - 31 mars 2011 18:13

Michel Polnareff - Michel Polnareff (same)
Av och till råkar man hitta godbitar.
Denna skiva köpte jag för 4 år sedan på Myrorna (Frälsningsarmén) eller om det var en annan liknande affär med gamla skivor och kläder osv. Minns faktiskt inte, men jag köpte den enbart på hur omslaget såg ut. Kostade säkert 10-20 kr. Jag sökte på nätet och det visar sig vara en sällsynt förstautgåva med gatefold (utvik) från 1966.
Lite svårt utreda om det är variant 1 eller 2 som bägge kom samma år med gatefold och samma siffror -och därmed vet jeg inte riktigt värdet heller. Musicstack indikerar bud på ca 250-700 kr.
Se info om utgåvor här : INFO
Fakta:
Detta är en legendarisk fransk artist som gett ut massor med skivor och stilen var någonslags folk/psychedelic/pop-jazz/visor. Själv blir jag inte imponerad av musiken, men två-tre låtar har en viss "schwung" som det heter så fint(?) Han hade musik utbildning men ville hellre spela gitarr på gatan med folket. Det finns info om att skivan är inspelad i England då han ville gå sin egen väg och var lite rebell -och att Jimmy Page spelar gitarr på några låtar. Han föddes 1944 och lever fortfarande -oklart om han gör skivor.

 

se bilder nedan....

disc AZ LPS 11 -1966
Category: LP pop



 

Ps 1: Hittade också en fin bilder från Paris och trappen framför Sacré Coeur. Roligt för jag och frugan var där förra året och då satt det också folk där och spelade musik på kvällen -lite hippie stuk.
se : http://www.hagstrom.org.uk/MichelPolnareff.htm
Ps2: Artister som gjort cover på hans mest populära låt La Poupée qui fait non är tex : Jimi Hendrix, James Blunt, The Birds och Mylene Farmer 

Av Gundozer - 30 mars 2011 12:56

Jo , det finns ett band som heter Sabbath Judas Sabbath
 -måste vara ett av de sämre, eller är det bara jag som tycker fel nu igen?
Till historien hör att det är en "känd" gammal hårdrockare som står bakom och det gäller ett coverband som spelar...JUST DET Judas Priest och Black Sabbath covers m.m
Det är sångarene James Riviera (Helstar m.m.) som verkar ha ordnat det så att han åker runt till olika ställeni världen och där har inhyrda musiker stand-by som då ingår i bandet på just denna ort eller område.
Bandet heter tex Sabbath Judas Sabbath Europe när de spelar i Europa...vilket ju blir lite löjligt med tanke på bandet Europe osv..ha ha-God dag och stay metal vettja !
(http://www.myspace.com/sjsofficial/shows)

Av Gundozer - 30 mars 2011 12:16

Europe -Europe
Gillar ofta första skivorna från band där de har sin "råhet" och energi kvar...med denna första skiva från Europe är det väl mera att de är charmiga, då det verkligen låter som ett ungt band. Körer och melodier känns inte riktigt genomarbetade, men det är just charmigt. Bra gitarrspel så klart av Norum och sånginsatsen är ju som den ska vara. Klart bäst tycker jag låten Paradize Bay är, den sticker ut på skivan och är såpass mycket bättre än de andra så jag undrar om de inte fått hjälp av någon med inspiration eller låtskrivandet där. Denna låt spelade jag ofta och högt i min Opel på 80 talet då jag tyckte den kom till sin rätt i bilstereon. Näst bästa låten är Seven doors hotel som också var hitlåten från skivan. Europe-stilen är som ju alla känner till nu en snäll hårdrock med mycket körer och fina melodier. Ett svenskt sound på NWOBH stilen, med Rainbow/Blackmore ljud i gitarren..medans tex låten The King will return påminner om amerikansk stadionrock Triumph, Toto osv. Undrar om Paradize bay ligger som B-sida på Seven doors hotel singeln, någon som vet? Då ska jag skaffa den, det räcker ju från denna skiva.


Några av er kanske trodde Ian Haugland var med från början, men han kom med först på tredje skivan.
John Norum-Gitarr, Joey Tempest -Sång, Tony Reno- Trummor, John Levén -Bas

John Norum spelade tidigare med Eddie Meduza ett tag och instrumentallåten Boyazont innehåller delar från Meduzalåten Reaktorn läck i Barsebäck och som låtskrivare står just Meduza och Norum. Kul info från Wikipedia som inte säger mig mycket då jag inte lyssnat på Meduza.

 

Dette är originalomslaget och finns också inneromslag, dock inte i toppskick, och min skiva är lite bucklig på första låtarna på varje sida. De sålde väl ganska bra så du hittar säkert skivan, man kanske med det senare omslaget då. (hus och statyer i blått)

Rolig info på inneromslaget är all utrustning de använder förstärkare och gitarrer osv..som värsta stora bandet (och det blev de ju också sen)


Jag minns att det var OK att gilla Europe innan 1988..he he, men jag köpte aldrig några skivor med bandet -denna bytte jag till mig ca 1987 från kompis (Blupp)

  
Hot Records LP 83001- 1983
Category: LP Hardrock

Av Gundozer - 27 mars 2011 14:13

  

Big John Duncan

 "Stor" gitarrist från Scotland som är mest känd för sin tid i the Exploited. Han spelade på de tre första skivorna + diverse singlar och någon split. Det finns härliga bilder på omslaget och inner-omslaget till Troops of Tomorrow av honom med små solbriller m.m

Han gjorde också inhopp i band som Nirvana, PIL och Gay Bikers on Acid och har spelat i olika okända(?)band som Blood Uncles, Petrol3, Gin Goblins , Goodbye Mr Mackenzie m.fl

Vet inte vad han gör nu....

Från Troops of Tomorrow:
 
(Apropå skivan Let's start a war så slutade han innan den kom ut, men han var med och gjorde de flesta låtarna -men lite oklart om han spelar på alla eller inga på skivan.)

Av Gundozer - 26 mars 2011 18:41

 
CenternsUngdomsFörbund
-Framtid-Decentralisering

Dåligt eller bra köp? Jag köpte denna för 5 kr förra året och trodde i och med det ganska så "moderna omslaget" och den härliga färgade vinylen + att det är utgivet av ett "ungdomsförbund", att det kunde vara punk, progg eller kanske lite rockigt..men nej, inte mycket till musik, dock kanske det räknas till progg rörelsen. Visste inte då att den var från 1972, utan trodde den var 5-10 år nyare.


A-sidan SPARX(Thomas Karlsson)
1.Säga vad man vill 2.Vi taler ej-vi tiger.
Först en låt i dansbandsstil om hur svårt det är med politik och göra sin röst hörd (tror jag?) Sedan en visa /trallig..riktigt riktigt dåligt detta. Den kan vara gjord kvällen innan och inspelat direkt utan omtagning osv.
B- sidan (CUF)
1.Hembygdsmuséet 2. Biocider
Här det tjo hej i Thore Skogman stil med dragspel om hur det såg ut förr i tiden med butiker og grejer,men det finns bara på museum. Låt två handlar om bilavgaser,gasmasker, höghus och biobränsle. Stilen är väl någonslags mesig 60 tals pop med lite ironisk text.


Del av text:
"Under Skärholmens och Farstas stålvindunder, ligger spillrorna av det som var en gång"

Hittade info där det verkar som denne Thomas Karlsson diskuterar låtarna på ett Progg-forum: http://www.progg.se/forum.asp?trad=2828


Så...en given pärla i samlingen detta! -men jag lovar skriva om något bättre snart.

Category : 7" Politisk musik
CUF 72 /ab RH Tryck & reklam, Stockholm /1972

Av Gundozer - 25 mars 2011 11:51

ja -jag vet inte om jag vill tipsa om detta egentligen men det är mycket långhåriga gubbar/snubbar i tidningar och tv nu. Det är ju bra att hårdrock får plats i media, men det hela tappar såklart sin "farlighet" och "mystik" men man får mer info och flera upptäcker musiken.

 Så ja det är ju bra då -själv om jag inte riktigt gillar Stormares pudel-rock band, eller att se Christer Sjögren och Carola och Lena PH i hårdrockströjor..eller iofs det gillar jag visst det ! Räknar med Linda Bengtzing klär en sådan också ! (note to self *leta på internet efter bilder av Bengtzing i hårdrockströja*)

Här är Linda i en fin klännning- men hur är det nu? -ska man vrida handen åt andra hållet eller som på bilden? Jag tycker hon gör party-tecknet inte satan/hårdrockstecknet.


Se denna länk som gjorde att jag började fundera kring detta. Möjligt Aftonbladet har satsat ett tag på hårdrock redan eller så är det fresh news (?)
NY SUPERSATSNING PÅ HÅRDROCK
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/hardrock/

Av Gundozer - 22 mars 2011 12:43

 
Warrior -Fighting for the earth.

Tycker deras stil påminner om : Loudness, Savatage, Icon och Ratt.
Utgiven på skivbolaget 10 records som gör att jag genast tänker på Manowar och skivan Sign of the hammer som är utgiven där. Bandet är/var ifrån Los Angeles och har en mycket konstig utgivnings-historik. Detta var deras första och sista skiva verkade det. Den kom ut 1985 och låten blev ganska populär, men sedan blev det strul med skivbolag och medlemmar och de la ner, dock spelade bandet ihop utan att ge ut något några år på 90 talet...MEN så plötsligt gav de ut skivor 1998, 2001 och 2004.


A-Fighting for the earth
 -Cool låt med bra riff. Ett break med "djävulsröst", höga sång toner, manskör i refräng, gitarrsolo och hela paketet.
B-Only the strong survive
 -Soft tråkig låt, liknande Pretty Maids, Bon Jovi m.fl


Jag har skaffat två utgåvor av denna. Den ena är normal med vanligt omslag och en låt på varje sida. Den andra har ett Hologram på ena sidan och de två låtarna på andra sidan med bild på bandet och info. Hologrammet i sig är inget jättesnyggt och består av någon planet och bandnamnet, men rätt så ovanlig skiva såklart då de ju inte sålde miljoner direkt.
  
Orsaken till att jag ens upptäckte bandet var att vår sångare i bandet Roach ca 1986 ville spela denna som cover, vilket vi också gjorde ett tag. Värdet på dessa skivor är kanske inte jättehögt, men lite mer än för de vanliga skivorna du hittar i begagnat backar kan jag lova.


1985 / 10 records-Virgin
601-627-213 (Normal)
TENY38 (Holographic)


Category: 12" Hardrock


 


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards