HARDKÅRE

Alla inlägg under mars 2011

Av Gundozer - 21 mars 2011 17:48

 
The Cure -Pictures of you
Magiska toner och text i typisk the Cure stil. Man känner alltid igen Robert Smiths sång och gitarrtoner och harmonierna hos the Cure. En av deras lugna och mycket bra låtar från den gång de fortfarande var heta och den tiden jag lyssnade på dom som flitigast och denna låts video m.fl gick ofta på MTV. Taget från skivan Disintigration. En re-mix av låten, tror mig minnas den är bättre och längre på skivan, med över 2 minuter innan Robert Smith kommer in på sång. 
Bandet startades redan på tidigt 70 tal och spelade först någonslags New Wave/punk för sedan att bli ett Goth /Alternative-Pop band. Ett sånt band som gärna var populärt både hos killar och tjejer. De har gett ut 13 fullängdare så långt, den senaste 2008.

...men detta inlägg har en liten berättelse om min mamma och om en miss av skivaffären HMV. Min kära mor fick åka till London 1990/1991 med jobbet och tänkte på mig och köpte med sig två vinylsinglar. Vet inte om hon valde i blindo eller fick hjälp, men snacka om att välja rätt. Den ena var med the Cure, den andra med hardcore bandet Fugazi!
Dock hände det något i butiken och the Cure singeln, som mycket riktigt har Pictures of you på A-sidan, har konstigt nog Last Dance på B-sidan, själv om det står Prayers for rain på omslaget. Ja det har alltså skett ett misstag och skivan och omslaget hör inte ihop. Det är inget feltryck alltså, utan de har gjort (minst) två olika singlar med Pictures of you. Så då fick jag ju skaffa originalet också några år senare. Dock har jag inte skaffat originalomslag till den med last dance på B-sidan. Letar efter den.....
Till storyn hör också att den utgåvan jag skaffade senare har ett tunnare pappersomslag och troligtvis är en international utgåva, medans den min mor köpte är med en UK utgåva när det gäller omslaget. Det finns mycket att samla på om man ska ha allt av the Cure, men det vet vi ju redan.


 


A- Pictures of you
B -Prayers for rain (live)
B -Last Dance (Live)

Category: 7" Alternative

1990 Fiction INT 873 910-7
1990 Fiction INT 873 908-7


UK FICB 34
UK FICB 34



PS: Kuriosa- Låten användes 2003/2004 av Hewlett Packard i en reklam för Digital Foto-produkter. 

Av Gundozer - 19 mars 2011 07:14

Har varit några lite hårdar/nya grejer här nu på mina tips, men fick ett tips om ett 70 tals band av jobbkollega då vi pratade musik i går. (Han är en "tidigare" skivsamlare och musiker som sålde av sina 2000 vinyler på 90 talet. Tack Micke) Bandet det gäller är Bloodrock som spelar hård rock i samma stil som många band men för att göra det lätt kan vi säga att det är åt Deep Purple, Black Sabbath, Uriah Heep hållet -ok ?-men med en amerikansk stil på det, då de var från Texas. De verkar inte ha breakat stort och var aktiva ca 1970 -1973.
Det var svårt hitta rörliga bilder, men fanns några olika låtar där.

Så detta kanske inte var bästa låten men kul se grabbarna spela.

Av Gundozer - 17 mars 2011 14:20

Trevlig skivaffär det där: Hot Records Solna, Råsunda vägen.
Något sämre med öppettider, men det kan jag anpassa mig efter. Det finns nytt och begagnat inom CD, Vinyl, DVD osv..Köpte 9 skivor i prisklassen mellan 20 och 40 kr, så det blev ett relativt billigt nöje för dryga 200 kr, dock inget jättefynd tror jag. Jag lyssnar på UFO skivan när jag skriver detta, och hör att det INTE var den UFO skivan jag trodde det var (!) men den duger väl. Så då är det bara att komma och lyssna om du har vägarna förbi..!


LP: Y&T, UFO, Verity, Stamped
7": the Damned x2, Tenpole Tudor, The Professionals, The Jam


 


Kollar alltid runt på nätet (Musicstack, ebay, tradera m.m.) efter jag kommer hem och det är ju roligt med skivor som ligger på högre pris än det jag gav. Dock vet jag ju att det bara är en estimator och beror på efterfrågan och om de får de sålda.

-Ser nu att The damned singeln Problem Child (30 kr) ligger på ungefär 50-80 kr och högre, White rabbit singeln (40 kr) ligger på allt från 30 till över 200 kr, men de dyra är nog Chiswick medan detta var big beat versionen !? kan inte hålla koll på allt sånt, he he...eller ?
The Professionals (20 kr) (sex pistols) är en rolig singel med stor poster-utvik. den är väl inte så vanlig men ligger också på prisklass ca 60-100 kr på nätet. Ska nog skriva en egen grej om denna snygga produkt.
Lyssnar nu på Y&T skivan som är en klassiker jag tyckte skulle "hem" för 20 kr.

Av Gundozer - 16 mars 2011 22:17

Jag gråter till musik. 2-3 gånger per år. Nu i kväll hände det igen. Jag blev helt tagen "by surprise" av denna låt och framförande..det krävs nog att ni känner till låten i originalform och att ni orkar lyssna hela vägen. Det är som bäst när det kommer igång efter ungefär 2  minuter. tack:
(In Flames -Zombie Inc performed by Metacoustic)

Av Gundozer - 16 mars 2011 18:59

1996 !!
Se som de såg ut och hur härligt det lät.
Jag gillar själv inte det de gjort efter Clayman.  men de vann visst något pris här om året ?
(Jag är en stolt gubbig bakåtsträvare som tycker det var bättre förr !!bu hu...?)
Vet ej om detta är från någon officiell video, det fanns flera inspelningar på youtube från samma konsert och det ser ju mixad ut osv.

Av Gundozer - 13 mars 2011 17:09


Satureye
-Where flesh and divinity collide.
Då rundar jag 100 med en ganska oplanerad skiva. Jag köpte några rea-skivor från Ginza och lyssnade i dag då jag tränade. Det blev en mycket trevlig träningsstund och jag närmast headbangade på crosstrainern. Stilen är Old School Thrash med lite mer demonic-growl och aning hardcore/punk approach(!?). Speciellt första låten är punkig -lite som Suicidal Tendencies m.m Annars är det väl egentligen traditionell Thrash/Death/Speed Metal säkert. Jag kan inte alla band men tänk lite Anthrax, Slayer, Death, Exodus osv..så har du grejen. Hittade någon recension där VoiVoid och The Haunted nämndes. Tycker det var lite laid-back känsla på ett positivt sätt som om de verkligen kan sin grej och spelade av sina låtar ganska så charmigt och självsäkert. Var ett par låtar runt 7-8-9 som inte var riktgt lika bra som resten, men ok skiva som sagt och detta är då förstaintrycket då jag bara hört den 1½ gång..


Svenskt band - sångaren har varit med i Merciless och bassisten i kängbanden Dischange och Meanwhile. De verkar ha lagt av efter denna deras första skiva, mer vet jag inte. 10 kr på Ginza är minst 30 kr för billigt för denna sköna skiva.
Lyssna på alla låtarna här : (smakprov)
http://www.spirit-of-metal.com/mp3_read.php?id_album=122489


Karmageddon -2004
Category: CD Hardrock

Av Gundozer - 13 mars 2011 14:41

   Metallica ..evigt diskuteras vilken skiva och period de var bra, bäst, dåliga och det finns otaliga live, bootleg och färgade vinyler osv. Ni känner självklart till historiken kring deras basister, och droger/alkohol, Dave Mustaine, MTv sell out, Napster osv. -så jag lämnar det och ger mig på att kort sagt berätta för egen del vilka skivor som var bäst.
De tre första var bäst!
Delad första plats mellan Kill em all och Ride the lightning och bronset går till Master of Puppets. (4.Justice.., 5.Black Album 6. Death Magnetic 7.resten) De har också samlingar och singlar/EPs som är bättre än vissa skivor. Bästa låtar blir nog For whom the bells toll, Seek & Destroy, Metal Militia och Battery.
Ja sorry då om jag inte kom med någon stor överraskning här,men minns med glädje första gången jag hörde Metal Militia på den där samlingen(vad heter den?). Fick Kill em all inspelad på kassett, och köpte sedan Ride the lightning när den kom ut, och samtidigt Kill Em All och senare Master of Puppets, och Justice..sen köpte jag inga flera på några år.

Lyssna förresten på ett metallica medley vi spelade i et band som hette Roach i Norge ca 1985/86. You Tube länk.
http://www.youtube.com/user/doz68?feature=mhum#p/u/6/A-ijShMtD3g


Läs också tidigare inlägg ang. metallica på denna blogg.
(Sökord: metallica)


MFN 7, MFN 27, MFN 60
Category : LP hardrock

Av Gundozer - 12 mars 2011 08:42

  

Det är inget nytt detta-men nu har jag köpt en sådan öppningsbar ram för skivomslag. Den funkar som den ska och ser bra ut. Lite plastigare än jag trodde. Kostade hela 329 kr på Ginza nu, men det verkar vara det priset de ligger på. (billigare per styck om man köper 3) Konstigt att inte Rusta/Clas Ohlson /IKEA osv har kommit på att göra något liknande. För de verkar inte vara rädda för att kopiera saker annars. -men kanske för lite vinyl-diggare out there? Till er som tycker man kan köpa en vanlig ram och byta så är svaret att "visst gör det då" , men jag ville ha just den fina funktionen att man kan byta lätt och att den sitter bra på väggen.

Krokus -Headhunter fick äran av att inviga festligheterna.
Med på bild också lite av min stereo och en högtalare.


Produkt : Play & Display - Art Vinyl


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards