HARDKÅRE

Alla inlägg under mars 2011

Av Gundozer - 11 mars 2011 11:44

Jag har och har haft motorcykelkörkort sedan 1984, och själv om jag inte ser mig som en "motorcyklist" ang. kulturen kring motorcyklar som sådan, så är jag intresserad av fordonet i fråga.

2007 startade jag en Facebookgrupp på tema och tänkte kanske få med lite förslag och bidrag från mina bloggläsare. 

  

Det handlar då om omslag/inneromslag/artister på motorcyklar, med motorcykelhjälmar eller vad man nu kan tycka hör in under detta tema.
Några som finns med redan : WASP, Judas Priest, Battleaxe, Meat Loaf , Bob Seger, Paul McCartney, Steve Jones....



Se gruppen här:
MOTORCYCLE Album Covers
within rock and hardrock

http://www.facebook.com/group.php?gid=2425276881


Om du använder Facebook kan du komma med förslag där så klart.
Annars skriv en kommentar här.

Av Gundozer - 8 mars 2011 10:32

Många bloggar/foruminlägg på nätet brukar handla om vad folk lyssnat på just I DAG och det är väl sällan någon bryr sig. Ofta blir det att nästa inlägg handlar om nästa persons musik/favoriter osv. Inte desto mindre känner jag mig på gott humör och vill dela med mig av just MIN dag med viss kvinnodags inspirerad musik i detta blogginlägg !

Jag kommer uppdatera det under dagen, så får jag se om jag väljer musik för att skryta och skriva om det här eller vad det blir.



-På morgonen satte min lilla dotter igång en skiva med Sodom- Live-One Night in Bangkok  kanske inte bästa morgonmusiken men kul.

(Den följdes senare av någon barnskiva jag inte vet vad heter)


- I bilen senare blev det till att testa på Rockklassikers utbud. Som tyvärr var samma som i går och förra veckan. Alice Cooper, Dire Straits, Pearl Jam och Iron Maiden.


- Hemma igen valde jag Ride Paranoia med JR Ewing och spelade hela denna CD skiva HÖGT medans jag gjorde i ordning i köket och sedan skrev detta inlägg ! Härlig screamo med melodi och attityd !


-Nästa CD-skiva blev tjejbandet Foreheads-Guilty . Bra så på kvinnodagen tänkte jag. Stenhård tung metal-punk inspelad hos Peter Tägtgren (i Studio Abyss -Dimmu Borgir, Immortal ,Celtic Frost osv.) på bolaget Finnrecords (Avskum, Totalitär, Svart Snö osv) .Kanske skriva ett eget inlägg om den skivan..hmm.


- Solen skiner och jag spelar några låtar med Four Walls Falling medans jag hackar bort sista snön på vår stora altan och tar fram trädgårdsmöbler.


-För att sedan spela en Live LP med Joan Baez -En La Arena Civica De Milan (1970) mycket roligt och bra, då hon måste tysta publiken flera gånger och pratar italienska/Spanska(?) och Engelska med dom. Låtarna är en bra mix av Baez, Dylan, Cohen m.fl Fina sång-tjejen på kvinnodagen då. Estereo ! -med en kopp kaffe och trevligt telefonsamtal med min fru.


-Efter 25 minuter på Crosstrainer och Top Gear på tv behöver jag sitta ner lite och ta det lugnt. Väljer en LP skiva i blindo och det blir ett "tjejband" verkligen udda grej! Det blev Girlschool -Play Dirty. En ganska snäll skiva producerad av Holder/Lea från Slade (och det hörs på ljudet och låtar som är som en mix Slade /Def Leppard /Kiss.) Men ok skiva pga. nostalgi.


- Testade Rockklassiker på väg till IKEA. ha ha aargh-det var Europe och Bryan Adams så jag bytte till skiva.


- Skiva med Five Finger Death Punch - War is the answer. Mycket att säga om denna skiva...återkommer eventuellt. Bästa låt : Burn it down. Sämsta låt Far from Home.

-Ville ta det lugnt igen hemma med ännu en kopp kaffe och sitter nu och njuter av textraderna: 

But I don't want a lover.I just want to be seen ... oh,  in the back of your car ....

But I don't want a lover. I just want to be tied ... oh,to the back of your car.
Ja, LP The Smiths -The Smiths. Fina grejer....(Ganska eftertraktad bland samlare -original skiva med inneromslag Rough 61 -1984. Räknar den som förstautgåva dock inte 100% säker)

- Avslutar kvällen med lite youtube videos. 5 låtar med Finntroll, 1 med Marduk, 1 med Immortal och 1 med Forefather....
Sweet dreams och välkommen 9 mars.

Av Gundozer - 7 mars 2011 13:34

The Smiths har jag gillat sedan jag hörde skivan Rank 1988. Alltså precis efter de gett ut sin sista skiva så jag missade bandet på det sättet -men lyssnade jättemycket på alla skivor mellan 1988-1994 och lyssnar fortfarande någon gång per år. Så när jag satt och surfade lite på youtube hittade jag plötsligt Treepeoples cover som jag också gillade jättemycket när jag köpte den skivan ca 1990 -de tre andra coverversionerna hittade jag genom sök och var inget jag hade hört förr....så hoppas du tar dig tid att lyssna på alle 6 youtube länkar. Det är roligt med samma låt i olika versioner tycker jag !
Finns det flera förresten ?


Treepeople (Bra cover!)
http://www.youtube.com/watch?v=XZcdRmaxCiE&feature=related

Slapshot (för tuff?)

http://www.youtube.com/watch?v=InoEsBupTt8&feature=related


Placebo (tråkig?)
http://www.youtube.com/watch?v=Q8Xgqj7QwXU&feature=related


The Ukrainians (På ryska/Ukrainska!?Ganska bra)
http://www.youtube.com/watch?v=SZPtnuPKyu4


Simon Barker ("Amatör" akustisk cover- bra vokalist)
http://www.youtube.com/watch?v=Ajr1vDfCcWI


Originalet ! The Smiths
http://www.youtube.com/watch?v=EYLmptz_r_o


 

Av Gundozer - 3 mars 2011 12:29

  Vengeance -Vengeance

Detta holländska band har hängt med i min samling sedan deras första skiva dök upp 1984.


De hade en skön energi och verkade inte riktigt veta vilken sorts metal de skulle satsa på. Det är mycket bra riff och texter om både kärlek, krig och mysterier.

Stilen är en välproducerad metal med både snabba, tunga och några "sega" låtar och påminner ofta om både Judas Priest och diverse svensk metal från denna tiden. På deras senare skivor verkar de tyvärr ha lyssnat mera på amerikansk LA-hårdrock -och det verkar helt klart som det är olika låtskrivare i bandet då låtarna varierar i stil på alla deras skivor. Detta ser man på bilder av bandet också där de på första är kläder och hår som Accept, Raven och Motörhead medans de senare skivornas bilder påminner mer om Bon Jovi och Europe. Men överlag är det mycket bra metal med ypperlig sånginsatser och medryckande låtar.



Jag köpte deras 4 första skivor 1984-1989 men har missat resten -de verkar ha gett ut skivor fram tills 2009 (4 fullängd + 1 Live)
Original gitarristen Arjen Anthony Lucassen har paralellt gjort sig känd som enmansbandet Ayreon som spelar någonslags rock-Opera, Symfoni-rock med olika musiker på alla skivor.
Andra-gitarristen (Jan Somers -skivor 1989-2009) dog  nu i januari 2011, så möjligt de lagt ner nu för gott.


CBS 25988 / 1984
Category : LP Hardrock

Av Gundozer - 2 mars 2011 11:37

Ja apropå Emo/Screamo/Metalcore så tänker jag gå på konsert med svenska bandet Adept på Göta Källare 7 april. Någon som har synpunkter på det eller kanske ska dit !?

....bandet är från en liten håla utanför Södertälje (Vagnhärad) -och ja det är ju kul ! Hur fick de ens ihop ett band där ?
Det kommer ny skiva i dagarna -deras andra fullängdare.

Kolla låt :


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards