HARDKÅRE

Alla inlägg under oktober 2015

Av Gundozer - 13 oktober 2015 10:10

Beskrivs som "groovy, thrashing hardcore " på skivbolagssidan. Vet inte var groovet isåfall kommer in i bilden men blanda lite sånt här så blir det kanske rätt= (tidig) Metallica, Blood Tsunami, Driller Killer. + Punk/Hardcore/Metal allt möjligt. Såg bandet live i februari och har väntat på vinyl utgåva sedan dess. Den kom förra veckan. Tror nog de själv räknar sig som mest hardcore men det är 70-30% åt metal så att säga. Inte bästa studioljudet men det är ett pluss kan jag tycka här, skitigt ljud osv. Skivan går att beställa från Injustice-records.com och kostar endast 5 Euro. 4 goa låtar och favorit direkt är Breeding hatred som är just mest metal av låtarna på skivan. Sämst är väl namnet -just för att det är flera som heter samma redan. De borde lägga till STHLM som de gjort på sin facebook URL eller lägga till något "tufft" ord. Rolig grej 1) var att jag fick med två "fail press" av skivan. Det är alltså samma vinyl med korrekt tryckta inner labels men pressningen har blivit fel så det finns bara en låt på varje sida (De två låtar som är menade för A sidan) Undrar om de gjorde 300 av dessa också innan felet upptäcktes, vilket nog är logiskt? De borde kanske trycka upp något specialomslag (?).
Rolig grej 2) Var att kopplingen jag gjorde till Driller Killer kanske var obevisst men de har ju en bra låt som heter Doomed from the start

 
Medea- Doomed from birth
A
- Spellbound by the wicked
- Doomed from birth
B
- Dagger of discipline
- Breeding hatred

   


Category : Vinyl 7" Metal / Hardcore
Injustice "Records" IR08 2015

Bandcamp:
https://medea.bandcamp.com/album/doomed-from-birth

Av Gundozer - 8 oktober 2015 11:17

Toxic Holocaust - Conjure and command

Tack Ante. Fick hem denna skiva i går .......
Vi byter skivor av och till lite oplanerad. Tror nog det är jag som fått mest genom åren förresten så IOU.

Snygg skiva och omslag helt i svart / vitt.  Döskallar och kryptiska tecken, och texter som "Rabid dogs of death , tracking blood through the snow" och " My Legions brings the plauge.. We raise our fists and arise...Hail Satan!"
Ja det är metal och det är för det mesta snabb metal, ösigt och härligt. Inte direkt modernt men samtidigt just modernt då det handlar om nostalgi-metal / Thrash, och det mesta går igen och är "inne" nu.. Tänk Slayer, Metallica och Sepultura och lite punk/ Käng-Metal och humor och framförallt är det sångaren och frontmannen Joel Grind som gör att detta sticker ut i mängden. Skivan är inte helt ny den kom 2011, men det är så att säga nytt i min bok(hylla). Såg bandet live 2014 i Stockholm, det finns dokumenterad på denna blogg. Här  
 
     
Category : Vinyl LP heavy metal
Relapse RR7125 /2011 (Black Vinyl. Finns i olika andra färger också)

Av Gundozer - 7 oktober 2015 10:11

Ett nöje vid sidan av att lyssna på skivor och spotify är att scrobbla låtarna jag lyssnar på.
Alltså att lagra info om vilka låtar/artister/skivor man spelat .
Ja det låter ju kul (eller?)
I vilket fall som helst har jag använt last.fm scrobblern till detta sedan 2006, men mest varit "intresserad" de senaste 2 åren. Som det ser ut nu har jag scrobblat över 30 000 låtar från drygt 2600 artister. Lite svårt förklara det roliga i det men jag tycker om att använda det som referens och hitta tillbaka till låtar och artister jag glömt på ett tag eller bara för att få små "a-ha" upplevelser...så som tex "Jag trodde jag lyssnade på mest punk i mars, men så är det 5 hårdrocksband före första punkband i listan för mars".
Man kan titta på specifika perioder så som All time /last 365 days / last 7 days m.m och det finns också en möjlighet att lägga till låtar man spelar från vinylskivor genom Universalscrobbler.com , där man också kan lägga till andra användares scrobblade låtar om man tex är på samma fest och därmed lyssnar på samma musik.
-MEN nu har de sedan några månader gjort om hela sidan och det kanske var dags för lite uppdatering, men för min del sabbade det mycket av glädjen då det är så mycket bilder/luft/onödiga klick där det förr var ganska så list-baserad och översiktligt. Jag ser dock att det finns ännu mer statistik och översikt så som tex hur många scrobblingar år för år:
http://www.last.fm/user/Gundozer/library
Och från vilka skivor man har spelat flest låtar:
http://www.last.fm/user/Gundozer/library/albums

Så take a look och lämna gärna ett meddelande där inne om du har last.fm konto.

Top artists last 90 days är:
Magnum
Cross Examination
Bad Religion
Ac/Dc
UK Subs




Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards