HARDKÅRE

Alla inlägg under september 2013

Av Gundozer - 26 september 2013 16:01


Slog på stort i går och bjöd med frugan på Tyrol. Middag, vin och finsk Death Metal. Har aldrig varit något Children Of Bodom fan, men minns att jag faktiskt köpte en snygg longsleeve utan å ha hört skivan ca 1999. Ägde också en CD-skiva senare. Så vad förväntade jag mig? Well, jag hann ju kolla på youtube lite tidigare på dagen hur de låter nu för tiden, så det var inga stora förväntningar. Hoppades på hög volym, hård-rocks-poser och rök. Det blev rök och gitarrsolo och the whole kit med dålig svensk/finsk/engelsk mellanprat och faktiskt en snygg ljus och bild-show. Dock tycker jag det verkar vara mest en enmans-show det där bandet (?) Han som stod i mitten med gitarren och sjöng verkar få de flesta strålkastare riktad mot sig, medan de andra fick stå i mörker till tider. Sämst var förband två Insomnium som var lite för Goth-aktiga för min smak. Bäst på hela kvällen var sällskapet, vinet och första bandet Medeia som öste på med härliga riff, tuff sång och mycket fart och energi på scenen. Lite hårdare än det jag hört från de finska skogar och sjöar sista 40 åren (läs:någonsin). Ja då köpte jag också deras LP till det hutlösa priset 200 kr som blev 210 kr då ingen växel fanns hos den polske försäljaren, men då blev jag lovad en download per mail också....

     


Lite glada människor:
       


..och prylar :
 

Av Gundozer - 25 september 2013 15:03

Mix av Mudhoney, Pavement och The Hives...eller nåt. Rockigt, punkigt, garagigt...med en stänk av "snällhet" åt engelsk-pophållet. Vet inte mycket om detta band, men en singel utgiven på Sub Pop för 10 kr borde ju vara schysst pris. Lite identitetslöst men ösig låt att lyssna på är Part of me. Andra låten påminner om någon låt, kommer inte riktigt på. Kul sound, men ingen Hit. Konstigt med två låtar på ena sidan, och inget alls på andra sidan (!?) Lite extra påkostad omslag också med "emboss" alltså struktur/upphöjda delar av trycket. Letade upp info att trummisen var med i bandet Jack Off Jill som ni väl alla kommer ihåg ?


A1- Part of me
A2- Caught up


Category: vinyl 7" Punk /Alternative
Sub Pop sb329 1995


Tyvärr hittar jag bara andralåten på youtube, och det var ju ettan jag ville "visa upp".
Denna länk till Caught Up

Av Gundozer - 25 september 2013 09:51

Vad gjorde jag mellan 08-09.30 i dag då? Jo, jag gick först till konsum för att hämta hem två LP-skivor köpta från Frankrike. Sedan satte jag på kaffe och lyssande på dessa två skivor. Rally Cars och Warfare. Vilken som är bäst beror nog på vad man är ute efter..he he. Själv gillar jag nog Rally Cars bäst då det är sköna motorljud och inbromsningar m.m Extra roligt att det är såpass gamla inspelningar så man verkligen hör skillnader på olika fordon och hur motorer och växellådor används. Det är det bra mix på warfare skivan med både tanks/fordon, gevärskott, maskingevär, explosioner och soldater i fält och marcherande -kanske lite för många olika korta gevärljud för min smak. Priserna på dessa skivor var i mitt fall 11 Euro styck och med 10 euro i porto blev väl totalen något i överkant om man ser till den tid jag kommer lyssna på dessa skivor, men riktigt fina grejer att ha hemma och njuta av så här på morgonen eller kanske bjuda på som mellanspel på en fest ?

Lite exemepl på tracks:
Rally Cars.
2500cc 6 cylinder - Approach and pass over slippery track
4000cc 6 cylinder - Slow approach to stop and cut engine
2000cc 4 cylinder - Fast approach and pass with gear change
2000cc 4 cylinder - Driving in circle four times on very rough ground
1600cc 4 cylinder - Start up and pull away with wheel skid
1800cc 4 cylinder - Approach, slide off track and away

Warfare.
- Sten gun blasts and single shot
- Field guns, medium shot
- 2 Centurion tanks static fireing armour piercing shells
- Naval bombardment onto jungle hideouts
- Twelve bore shotgun blast
- 21 gun salute

-----så det är bara att leta, eller skicka en C60 så spelar jag in det åt er...(nej, sorry.)

   
Rally Cars/Warfare -deWolfe sound effects DWFX LP no.1/DWFX LP no.10 /1973
Category: LP Soundeffects/Field Recording


#Rally #Warfare #vinyl #skivor #musik #LPskiva #Plattor #plater #hardkåre #frankrike #sverige

Av Gundozer - 17 september 2013 09:36

Ny musik från förr. Detta är en skiva från 1997 med ett Umeåband som har Synth/Data-spel tema, men de använder också riktiga trummor osv. Så det är väl någonslags Rock musik med synth/programmerings delar, och vissa punk inspirationer. Ja, jag är inte i mina hemmavatten nu, och köpte skivan för 1 kr i går (se nedan). Påminner om lite av sånt som RATM , Beastie Boys, Clawfinger och Synth-Pop och diverse dator och spel-ljud. Lite gammaldags synth. "Tyvärr" för min del är jag ingen spel-nerd så jag känner inte igen några ljud, men det är trevlig bakgrundsmusik. Det hade varit lite bättre med tuffare sång, och lite mindre "rap" och en och annan basgång/gitarrvägg hade inte skadat heller. Roligast är cymbal och hi-hat manglandet på ett par låtar...Det medföljer en CD rom med ljud och bilder för att göra egna låtar och t-shirts osv. Jag säljer den på Discogs för 5 Euro, ingen favorit detta alltså men kul med musik, själv om jag måste erkänna att jag stängde av efter 13 av 15 låtar....
Bandet fick väl ett litet break då deras musik fanns med i filmen Livet i 8 bitar (enligt Wikipedia, inget jag sett) ..och låten Ocean från denna skiva fanns med i filmen Vuxna Människor


Bra låt : Uncle Sam
Tråkiga Låtar: Outer SpaceVoltage Controlled

 
K-Pist -Voltage Controlled

Category : CD Synth /Rock
North Of No South Records 1997

Av Gundozer - 17 september 2013 09:19

Så där -då såldes Pridebowl CDn för 9 Euro på Discogs. En kille från Holland som letat efter den i 17 år säger han. Ja,sånt är ju kul när den kostade 1 kr, som sagt.

Av Gundozer - 16 september 2013 15:06

I dag bläddrade jag igenom lite skivor på Record Hunter, St.Eriksgatan och det som slog mig var att sedan jag där senast (ca 2-3 år sedan?) Så har de bytt ut mycket eller delar av displayplatsen till Vinyl skivor från tidigare mera filmer och CD. Möjligt jag har fel, men det som syntes var att Vinyler var dyrare nu, och Cd skivor billigt. Jag tittade lite på 40-89 kr Cd skivor och det var många bra, men valde att köpa endast en LP för 40 kr (Mott The Hoople, Live) och resten blev blandat 1-5 kr Cd skivor. ..fick ihop 25 skivor för 57 kr och med vinylen rundade jag av det till jämnt 100 kr. Så nu ska jag lyssna och lägga in på Discogs.
Fireside, Pridebowl, Victory-Samling, Cargo-Records samling, Shai Hulud, Powersolo, K-Pist, Burning Brides, Anita Skorgan, Quit Your Dayjob.....m.fl se bild.
 

#music #Recordhunter #CD #vinyl #hardkåre #discogs #punk #hardcore #metal

Av Gundozer - 6 september 2013 14:44


Thumbnail -Red!Dead!
Ännu ett härligt 90 tals band som passar perfekt in i det soundet som jag gillar "oh so well!" Det påminner om Fugazi, Engine Down och Drive Like Jehu och alla de härliga melodiösa, gitarr-skrikiga, "skön-sjungande" och tempo-växlande, break-intro-snygga band som jag går igång på. Ja sorry då om jag inte kunde skriva något vettigare, men det är så jäkligt bra och jag ville mest få in denna kvalitetsskiva på bloggen så fort som möjligt. Produced by Mark Trombino, så då så.

Take a listen will ya!?


Category: LP Alternative
Cargo Music/Headhunter Records 1996

#music #punk #hardcore #LP #vinylskiva

Av Gundozer - 3 september 2013 18:00

Full of Hits from the early 90's !
Nåja...så står det inte på skivan, men det känns så när jag lyssnar på denna skiva igen. Jag spelade den ganska ofta där omkring 1991-1993 -men kan inte minnas å ha lyssnat på den senaste 15 åren. Det är trevlig hårdrock, välproducerad och roliga breaks/gitarrsoslo, feta riff och refräng osv och jag nickar med, headbangar "light" ...men jag tröttnar lite efter halva skivan och hoppar mellan låtarna. Det är lite för snällt och välproducerad och har svårt för sången. Samma stuk detta som Testament, CIA, Anthrax och en hög med band....tyvärr får jag lite Helloween vibbar här och där.
Favoritlåt : Stop, Wait ,Think (Jäkligt snabb och Metallica/ Metal Militia varning för sedan gå på tyngre riff. En RIKTIG Hit-låt alltså ! Höjer när den kommer och spelar den en gång till) andra lite bättre låtar är Sign In BloodPreaching for the deaf, Too young to die.
Mycket dålig är låten Quocustodiat som symboliserar den sorts låt/stil som i princip gjorde att jag gav upp "metal" ett tag på början 90 talet. Ingen melodi, bara trumma på och tråkig sång. Sämst och ALLTID Sämst är dock Ballroom Blitz !!


Nuclear Assault
Out of order
   
Category : CD Hardrock
Combat/ IRS 1991


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards