HARDKÅRE

Alla inlägg under april 2012

Av Gundozer - 26 april 2012 20:35

En av de första bilder som finns från min "musik-karriär". Detta är från 1984 och det är vi som startade bandet Roach. Räknar med att 4.medlemmen var den som fotograferade. Ser att vi har en liten kassettspelare framför scenen så vi spelade väl in då -vilket betyder att vi iallfall hade repat in några låtar..he he. Inga tuffa hårdrockskläder, vi ser väl mera ut som 70 talls rockare (speciellt med tanke på väggmålningen?)


Lyssna på en tidig låt vi gjorde och spelade in
med just den samma lilla kassettspelaren

Av Gundozer - 25 april 2012 19:30

1990 minns du? Ja då var det grejer på gång inom musiken. Grunge och Alternative m.m

Själv fastnade jag rejält för Faith No More och skivan The Real Thing och mest då låten Epic som väl gick några gånger varje dygn på Mtv. Men i ärlighetens namn lyssnade eller gillade jag inte det de gjorde senare eller deras första skiva..sorry, you Mike Patton fans out there, det blev lite för mycket av det goda. Feta riff och rytmer blandat med schysst sång och några riktigt klassiska 90 tals låtar men när jag nu 22 år senare lyssnar får jag en liten nostalgikick som varar några minuter/ låtar för att sedan stänga av och tycka att "fan, detta är ju skitbra, varför gillar jag inte detta egentligen?". En orsak kan vara att det är FÖR välpolerad ljud och produktion och i princip för duktiga musiker, jag tror jag saknar/saknade lite mer punk-känsla i det. Sen gillade jag aldrig deras lila, batik, glam-hippie kläder. För hela deras image och profil var ju just att de var hårda och blandade punk, metal, grunge och lite rap men nja..Jag hade uppskattat lite mindre skönspel och mera ös/energi. Denna singel är förresten snygg med utvik och bilder och innehåller förutom studioversion av låten Epic, också live inspelningar av Surprise you're dead och War Pigs (Black Sabbath)
     
A sida 45rpm / Epic
B-sida 33rpm / War Pigs, Surprise you're dead


Slash Records LASHG 21. / 1990

Category : 7" Alternative

Av Gundozer - 25 april 2012 09:13

Indonesisk Punk.. check it out!
(Indonesia Bangkit är eventuellt ett bandnamn men det verkar betyda ungefär
Indonesisk Ursprung /Från Indonesien så det kan vara bara en överskrift)


Kolla också länken om kidsen som spelar ukulele och som tappat tron på att samhället ska hjälpa dom. Riktig street punk detta alltså.



Ni kanske minns att det cirkulerade lite länkar och info om punkare som blev tvångsklippta osv för några månader sedan. Lite osäker på om det gällde hela Indonesien eller vilka band osv, men om man ser på YouTube klippen så verkar ju punk-kulturen var stor och denna tidigare nyhet om 64 punkare verkar ju lite konstig i sammanhanget. Någon som hört något mer senare tid? Vad gäller 2012? (jag söker lite vidare själv också) Jag kan också ärligt säga att jag inte har koll på om Punken är stor i andra länder i området så som Vietnam, Malaysia och Thailand...men i Japan har vi ju sedan länge lärt oss att det finns mycket punkmusik/kultur.

Av Gundozer - 19 april 2012 15:35

The Rocker från 2008. Denna film har mycket musikreferenser så som namedropping av artister/musiker, riktig utrustning och teknik, studio, backstage, skivbolag, live...men det hela faller på att bandet som det handlar om är så uselt och det känns såååå otroligt att de skulle få spela in någon låt -och så klart tråkigt med typecasting när alla figurer är karikatyrer. (tjocka nerden som inte kan fixa brudar, söta punkiga tjejen, känsliga killen, sviniga skivbolagskillen osv) Kända skådisar i filmen är Christina Appelgate, Emma Stone och "snubben från the Office-USA": Rainn Wilson. Läste också i eftertexterna att Pete Best (the Beatles) hade någon roll men det lade jag inte märke till. Den riktiga musiken verkar enligt info spelas och ha gjorts av en trummis som heter Chad Fischer med bandet Lazlo Bane(?) Enligt info så är killen som spelar sångare en riktig skivartist också, Teddy Geiger.Småkul film med mycket musik, men barnslig handling och ingen riktig komedi, då det i princip saknas roliga scener/skämt. Artister som annars spelas i filmen enligt eftertexter: Cinderella,Europe, Twisted sister, Foreigner, Hairbrain, Kinky, Daisyhaze.
  
Det bästa är kanske den snygga Dvd-skivan som är gjord att se ut som en virveltrumma.

Läs också denna träffsäkra recension jag hittade från the Guardian

Trailern är inte så dum heller....där verkar ju filmen ganska bra!http://www.imdb.com/video/imdb/vi2648899865/
Av Gundozer - 13 april 2012 14:32


Såg en fondvägg på IKEA i dag med LP skivor som tema.
Jag har sett den tidigare någonstans, och den är inte ny. (2010?) Men idag tittade jag för att kolla om det var riktiga skivomslag avbildade och minsann hittade jag två Minor Threat skivor i högen, så det höjer ju "Cred-faktoren" rejält på produkten. (Eller om det var samma skiva två gånger) Annars var det Looptroop och StereoTotal och många som inte gick att tyda. Inte så väldigt fin denna egentligen, men rolig tanke och jag kunde nog slängt upp en sånn utan att skämmas. Säljes inte av IKEA utan skylten refererade till Happy Homes, men på den hemsidan hittade jag den inte.
Kolla här på Tapetshopen för pris m.m

  

Av Gundozer - 6 april 2012 10:10

Soundgarden -Before the doors : Live on 1-5
Ett inlägg för att säga tack till min fru och egentligen inte en riktig recension. I samband med att jag fyller år och hon nyligen varit i USA köpte hon en vinylskiva och en flaska whisky till mig. Det var väl varken favoritbandet eller favoritmärket men helt Ok grejer. Sitter och lyssnar nu på skivan. Detta är alltså live, men inte vilka inspelningar som helst utan Soundcheck! (Lite udda ge ut det?) Jag känner inte igen alla låtar. Inspelad 1996 men utgiven nov. 2011 i samband med Record Store Day och enligt info "a Black Friday release" något som har med Thanksgiving och en stor shoppingdag i USA att göra (?) Förstaintrycket är att Chris Cornell flummar lite extra på sången, kanske just för att det är soundcheck. Bra ljud själv om jag saknar publikljudet och snygg layout och kul med numrerad och färgad 10".

 

A & M 2011 Universal B0016166-11
Category 10" Hard Rock /Alternative

Av Gundozer - 2 april 2012 15:00

Vissa skivor håller inte riktigt hela vägen trots rätt skivbolag, rätt årtal och snygg bandlogo. Bandet Lionspride gav ut skivan Breaking out på Mausoleum Records och jag köpte den enbart pga detta faktum. Musiken är en typisk mix av Nwobhm och tysk/svenskt sound från denna tid. Sången är tyvärr inte godkänt, det saknas bra låtar och de har lite för mycket softa partier. En av gitarristerna ges mycket utrymme och han är nog egentligen ganska duktig men..nä. De har tex med lite "Accept-körer" men det känns bara kopierad.
       
Så om du hittar denna skiva för under 40 kr kan den funka i samlingen då det är en tidstypisk skiva, men troligtvis orkar du inte lyssna klart alla låtar. Bästa låt tycker jag är 7 min långa Struggle for life är med långa instrumentala delar. Sämst är nog The eyes of a lion som har samma riff i 4 min av 4.24 och på gränsen till falsksång. Bandet var från Belgien och jag vet INGET om medlemmar eller andra skivor.


Mausoleum Records  Skull8336 /1984
Category: LP Hardrock


(Lyssna här på sämsta låten)

Av Gundozer - 2 april 2012 08:39

Åter igen ett tips med sångaren Hutch Harris som jag tipsade om i februari (Forbidden Friends)
Nu i bandet the Thermals. I denna roliga video är det Carrie Brownstein som är huvudperson..hon är känd från bandet Sleater Kinney. Härlig alternative rock detta och just sångrösten gör det outstanding, enligt mig. Har beställt flera skivor med bandet nu...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards