HARDKÅRE

Alla inlägg under september 2014

Av Gundozer - 26 september 2014 10:44

På denna resa var det ju givet att Phil Lynott och Thin Lizzy fanns med i tankarna. Dublin är väl annars känd för Sinead O Connor, U2, My Bloody Valentine, Rory Gallagher och Bob Geldof..men jag hittade ärligt talat inte mycket info om detta när jag var där. Det fanns info om en bar som Sinead hade jobbat på, men den var fullproppad med turister när jag gick förbi så den skippade jag. Det fanns en Hardrock Cafe och där var det några Thin Lizzy grejer, men mest blandat annat : The Beatles, Ozzy, Janes Addiction och Tina Turner-så inte någon större Irländsk koppling som jag hittade, men irländsk whiskey hade de. Det finns också en såkallade Rock'n Stroll Trail med diverse plaketter på spridda adresser, men det var inte mycket rock eller punk. (Chris De Burgh och Ronan Keating? Se bilder på två av plaketterna) Dock var spelstället McGonagles känd för både hårdrock och alternative musik 70-90 tal. Och Thin Lizzy, Dinosaur Jr,  Fugazi och Def Leppard har spelat där.
Så var det Phil Lynott då. Kollade på staty och skulle på en Exhibition med diverse Thin Lizzy prylar m.m som jag läst om, men det visade sig att den stängdes för 2 månader sedan eller mer..(se bilder)
Skivaffärer då? Ja jag hade letat på internet innan och hittade också 6 stycken, men kan direkt säga att skivaffärerna i Stockholm är bättre. Freebird Records hade några fina LP skivor men priset var "normalt" och jag ville inte dra med LP i handbagget hem, så jag köpte en T-shirt. Rage var ganska dålig, mest gamla spel och inga 7" alls. Jag köpte en svensk skiva på Spindizzy, mest för att det var kul hitta en skiva från Motala där. Bandet Maze Of Torment.
På varje pub fanns det någon snubbe som spelade gitarr -coverlåtar. Visst det var väl någonslags variation på det säkert, men av de 12-15 ställen jag tittade in under dessa två dagar var det inget som jag kollade på mer än två låtar. Det var vanlig rock/pop, Country och irländskt -som vilken som helst irländsk-pub var som helst i världen kan jag tänka mig(?) Jag såg affischer om spelningar så som Madball och några lokala grejer som såg punkiga ut men inget som gällde de dagar jag var där och på Rockbaren Gypsy Rose var det blues på kvällen tyvärr, för det stället såg ganska så rockigt ut med en motorcykel på väggen och annars rock posters osv. Gypsy Rose Club
Men jag är 100% säker på att det finns flera punkiga och rockiga pubar och konsertställen då det var mycket studenter/ungdommar och generellt mycket folk med tatueringar, piercingar, "rockiga-kläder" osv...så nästa gång kanske?
Jag var annars kulturell på flera sätt och besökte bl.a IMMA (Moderna museet, se bild) och spelade Metallica flipperspel!

Se videon med Phil Lynott med diverse Dublin scener -men mest folk och han själv.


Och här är turistbilderna: (klicka på miniatyrer för att se större) :

Obligatorisk besök på Harry Street såklart...


Här var det stängt och tomt tyvärr.
(..och EDIT det stängde för två ÅR sen läste jag senare)
 

En av många trevliga barer/Pubar med god mat och irländsk musik (i högtalarna när jag var där)

Konsten och jag......så kan det se ut. Är det en bajskorv eller en jordnöt?
(Konstnär Antony Gormley )

     
     
     


Av Gundozer - 19 september 2014 10:28

Oh glädje. Jag fick nu äntligen tag på ett mycket fint exemplar av skivan jag letat efter ett tag.
Ole i'Dole- Blond og billig.


Denna fick jag hjälp av Petter från Oslo med som hittade den på Råkk & Rålls för 199 Nkr. Jättebillig blev den inte med norska portopriset och allt men helt OK, och den är i toppenskick..(Den fanns för 65 Euro + porto på Discogs vilket jag tyckte var 250 kr för mycket.)

Musiken är en pop, rock, glam grej...Typ: Gyllene Tider, the Sweet, Jahn Teigen, Kim Wilde- men helhetsintrycket med hans sätt att sjunga sina naiva texter och mixen av rockgitarrer och synth/pop är så härlig. Tror egentligen han forsökte göra en hårdrockigare skiva men misslyckades, och resultatet känns nästan lite punkigt/New Wave. Resten av det han gjorde blev ju mera välproducerade tjock mjuk-rock och är inte dåligt, men ointressant.
Många hits på denna skiva -både rockiga låtar och ballader. Bäst gillar jag Space, Action, Sex og Blod , Framtidsskrekk, Vi rømmer bare du og jeg, The va'kke min skyldHvis jeg var gud....några sämre är Marionett och S.O.S..
Så om du hittar denna skiva i bra eller dåligt skick kan det vara en investering och jag kommer själv eventuellt att köpa flera om jag hittar av denna klassiker.

 
Category : Rock/ Pop Vinyl LP
Notabene Records 1983

Av Gundozer - 11 september 2014 11:54

Åter igen upptäcker jag kvalitetsmusik några år för sent. Detta svenska band harvar ju på preciiis som jag gillar det. Screamo /Hardcore i samma stil och liknande norska JR Ewing och Rumble In Rhodos och lagom doser svenska band som Refused och Brick och annars diverse amerikanska band så som Thumbnail och lite Jesus Lizard. Det är som vanligt svårt att tipsa om vad det påminner om och svårt hitta bästa låten, då jag sitter och lyssnar nu igen och varje låt är bra. Jag kommer kolla mera med bandet och hoppas de finns kvar så man kan få sett det live. Hittade info från 2011 de spelat på debaser med just Rumble In Rhodos...missade det tyvärr. Vet inte om de har bara två fasta medlemmar då endast två killar är avbildade på omslaget, men i credits är de 4 som delar på instrument/sång uppgifter. Kan vara för att visa upp två varinater av deras scenkläder? Verkar vara från Stockholms området(?)

Later edit: Hittade nu deras hemsida och de verkar inte ha turnerat sedan 2012, men gjort en spelning i augusti 2014 och spelat in nytt material mars 2014.
traktorbiz.tumblr.com
www.facebook.com/traktorbiz


Traktor -Sequence the sequence
Category: Vinyl LP Punk /Screamo
Apocaplexy Records 2008

Av Gundozer - 10 september 2014 11:04


Gillar detta band och deras "approach to music". Bra låtar med mycket humor och roliga videos.
Stilen är väl alternative, Indie, post-punk, poppig-punk...you tell me?
Har länkat tidigare på bloggen, men det aktualiserades idag då jag fick hem en LP med bandet. Har annars sålt två av de tre CD skivor jag hade då det mesta finns på Spotify.

Bra textrad från bandet:
If life was short.
- At least it was short....


Diverse videos samlade på denna sida (länk):

thethermals videos

Av Gundozer - 2 september 2014 16:07

Detta band är norskt (bara en sånn grej) och spelar väl Black Metal, men just på denna skiva har de en härlig mix av gammalt hårdrocksljud och riff- men är fortfarande Black Metal. Ja det blir som en Venom, Immortal och Sodom mix med vibbar från första Metallica skivan och den tidens Thrash metal. Jag upptäckte detta band först förra året så det kan jag tacka Spotify för då jag följde "releated artists" från Vreid och Dimmu Borgir. Denna skiva kom alltså redan 1997, men jag har nu köpt en 2011 utgåva.
Bästa låtar här är de mest hårdrockiga : DestructorConqueror och Black Thrash Attack och tuffa The one who smite - medans en låt som tex Wretched face of evil känns lite mer "vanlig" och inte ger mig så mycket i detta sammnhang då jag är ute efter Metal grejen på denna skiva. Sista låten är förresten en bonuslåt som inte fanns på CD utgåvan, en Venom cover. -snabb och skön. men den finns med på både CD och Vinyl utgåvor nu. Deras andra skivor är väl inte så tokiga heller -bandet är som sagt från Norge och har varit blandat ett sidoprojekt och huvudband om jag fattar rätt för tre-fyra grabbar (?) Jag har ingen koll på "Who's who in Norwegian Black Metal" så detta kan ni säkert vid intresse kolla upp på wikipedia..he he. Kul också att i dessa internet-tider beställa en Vinyl LP online från ett företag som heter CDON, vart är vi på väg ?

På innerlabel finns lite humor, så som :
"Folka i Aura Noir spiser enorme mengde kjeks"
"Ole Jørgen har blitt en greks Tv-Personlighet" ...m.m.
...och samma på finska på andra sidan.

Lp förresten -jag skojar inte när jag säger det var så mycket bättre ljud när man fick höra detta spelas på stereon än på hörlurar från spotify. -och bättre motion får man också då man måste resa sig och vända skivan av och till. Har lyssnat 2 ggr på varje sida i dag redan. Hela skivan är drygt 42 minuter men känns som 32 då den tar slut för tidigt hela tiden.

Aura Noir - Black Thrash Attack
 
Category : Vinyl LP Hardrock / Black Metal
Peaceville VILELP 355 /2011
       


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards