HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 26 september 2014

Dublinresa 2014. Musik och annat. Fokus på Phil Lynott så klart...

Av Gundozer - 26 september 2014 10:44

På denna resa var det ju givet att Phil Lynott och Thin Lizzy fanns med i tankarna. Dublin är väl annars känd för Sinead O Connor, U2, My Bloody Valentine, Rory Gallagher och Bob Geldof..men jag hittade ärligt talat inte mycket info om detta när jag var där. Det fanns info om en bar som Sinead hade jobbat på, men den var fullproppad med turister när jag gick förbi så den skippade jag. Det fanns en Hardrock Cafe och där var det några Thin Lizzy grejer, men mest blandat annat : The Beatles, Ozzy, Janes Addiction och Tina Turner-så inte någon större Irländsk koppling som jag hittade, men irländsk whiskey hade de. Det finns också en såkallade Rock'n Stroll Trail med diverse plaketter på spridda adresser, men det var inte mycket rock eller punk. (Chris De Burgh och Ronan Keating? Se bilder på två av plaketterna) Dock var spelstället McGonagles känd för både hårdrock och alternative musik 70-90 tal. Och Thin Lizzy, Dinosaur Jr,  Fugazi och Def Leppard har spelat där.
Så var det Phil Lynott då. Kollade på staty och skulle på en Exhibition med diverse Thin Lizzy prylar m.m som jag läst om, men det visade sig att den stängdes för 2 månader sedan eller mer..(se bilder)
Skivaffärer då? Ja jag hade letat på internet innan och hittade också 6 stycken, men kan direkt säga att skivaffärerna i Stockholm är bättre. Freebird Records hade några fina LP skivor men priset var "normalt" och jag ville inte dra med LP i handbagget hem, så jag köpte en T-shirt. Rage var ganska dålig, mest gamla spel och inga 7" alls. Jag köpte en svensk skiva på Spindizzy, mest för att det var kul hitta en skiva från Motala där. Bandet Maze Of Torment.
På varje pub fanns det någon snubbe som spelade gitarr -coverlåtar. Visst det var väl någonslags variation på det säkert, men av de 12-15 ställen jag tittade in under dessa två dagar var det inget som jag kollade på mer än två låtar. Det var vanlig rock/pop, Country och irländskt -som vilken som helst irländsk-pub var som helst i världen kan jag tänka mig(?) Jag såg affischer om spelningar så som Madball och några lokala grejer som såg punkiga ut men inget som gällde de dagar jag var där och på Rockbaren Gypsy Rose var det blues på kvällen tyvärr, för det stället såg ganska så rockigt ut med en motorcykel på väggen och annars rock posters osv. Gypsy Rose Club
Men jag är 100% säker på att det finns flera punkiga och rockiga pubar och konsertställen då det var mycket studenter/ungdommar och generellt mycket folk med tatueringar, piercingar, "rockiga-kläder" osv...så nästa gång kanske?
Jag var annars kulturell på flera sätt och besökte bl.a IMMA (Moderna museet, se bild) och spelade Metallica flipperspel!

Se videon med Phil Lynott med diverse Dublin scener -men mest folk och han själv.


Och här är turistbilderna: (klicka på miniatyrer för att se större) :

Obligatorisk besök på Harry Street såklart...


Här var det stängt och tomt tyvärr.
(..och EDIT det stängde för två ÅR sen läste jag senare)
 

En av många trevliga barer/Pubar med god mat och irländsk musik (i högtalarna när jag var där)

Konsten och jag......så kan det se ut. Är det en bajskorv eller en jordnöt?
(Konstnär Antony Gormley )

     
     
     


 
 
Ingen bild

isotoper.bloggnorge.com

26 september 2014 13:43

Bra resreportasje..skulle vært en tur på Harry street med :)

Gundozer

26 september 2014 14:21

Det er obligatorisk voksenreise -for oss over 40 som vet hvem han var. Men finns jo mye ellers også med forskjelllige aldersgrenser i Dublin, he he. Whiskey feks.

 
Ingen bild

Champ

18 oktober 2014 07:39

Glömde du åka ut till Sutton (har jag för mig att det heter) till Lynotts grav. 15-20 min tågresa från Dublin.

Gundozer

18 oktober 2014 15:57

Nej jag valde bort det. Det verkade inte vara så långt nej, men är ju inte troende så eeh..nej hade ju säkert haft utbyte av átt vara på den platsen, men som du sewr i texten så trodde jag ju också att jag skulle på Exhibition, men den var ju inte öppen..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards