HARDKÅRE

Alla inlägg under september 2012

Av Gundozer - 28 september 2012 15:00

Def Leppard - Hello America
Tänk Def Leppard och du tänker storslagna stadionkonserter och MTV videos från mitten av 80 talet, right?...men det fanns en tid i början av deras karriär då de var ett up and coming NWOBHM band med stora drömmar om att turnera i Usa och då tyckte de att det var på sin plats med en låt om just detta. Hello America ! - är det inte gulligt ?..he he. Ganska snart blev det dock en realitet och de blev som störst just i Usa.

Def Leppard (earlier also: Atomic Mass /Deaf Leopard) startade 1977, spelade in första singeln 1978 (gavs ut 1979). Första LP On Through the Night där denna låt finns kom 1980. Själv tycker jag den är lite väl tunn och mera som Glam rock och tycker deras skiva High n Dry producerad av John "Mutt" Lange (Ac/Dc, City Boy m.m.)är den bästa. Annars har de sålt miljoner av skivor och då flest av skivorna Pyromania och Hysteria. Deras trummis, Rick Allen, förlorade armen i en bilolycka (som alla vet?) men fortsatte spela med specialkonstruerade trum-prylar. Steve Clark, som spelade gitarr i bandet från 1978, dog 1991 pga droger/alkohol.
Det var förresten Def Leppard som skrev originalet till melodifestival vinnarlåten Euphoria redan 1999 (nej ok inte sant, men de hade en skiva som hette så)

Inte så vanlig att hitta i sverige denna singel och i bra skick måste du nog betala ca 75-100 kr. Jag hittade min för £2 i Brighton. Låten på B-sidan fanns inte med på någon fullängdare.



A-Hello America
B-Good Morning Freedom


Vertigo Lepp1/ 1980
Category: 7" Hardrock


Av Gundozer - 25 september 2012 15:29


M.O.D -Gross Misconduct

Hårt och roligt med Mosh-Thrash-Hardcore-Metal bandet M.O.D Som betyder Method Of Destruction . Detta band lyckades med att kombinera tuffhet, humor och samhällskritik och variera med ständigt olika feta riff och melodier. Dock var de varken höger eller vänster politisk korrekta så att säga..he he. För mig är de lika mycket Punk/Hardcore som metal, men ser på nätet och i skivaffärer att de hamnar i Metal lådan. På deras tacklista finns förutom stora hårdrockband sånt som Agnostic Front, Minor Threat, Slapshot och Bad Brains.
Skivan då? -jovisst är det bra,"kanske deras bästa" som det brukar heta, och det är det kanske också. True colors, Accident scene, Godzula och E Factor är fyra favoriter i rad på första sidan. Själv tycker jag de har lite fetare ljud/stil på nästa skivan Rythm Of Fear, och deras första är ju en klassiker med än mer Hardcore stuk...men men det mesta är bra. Har inte hört det de gav ut 2007. Sångaren Billy Milano sjöng tidigare i S.O.D med  Anthrax-medlemmar och bildade M.O.D när S.O.D Lades ner och har har i år joinat ett band som heter Mastery som ska vara "hårt" och tidigare ha kört Intrumentalt. Mitt exemplar har tyvärr en cut-out men det påverkar ju inte ljudet!
     




Lyssna nu på en bra låt där de redan innan första versen börjar har spelat råttan av flera såkallade metal-band.
E Factor



Caroline / Megaforce carol 1360 / 1989
Category : LP hardcore / metal

Av Gundozer - 24 september 2012 19:45


Hexx- No Escape

Amerikansk 80 tals metal på LP. Bandet startades redan 1978 men hette då Paradox, för att sedan byta namn till Hexx innan denna deras första av tre skivor gavs ut. Stilen är någonslags "modern" metal för denna tid med det där typiska mjuka produktionen på den i övrigt ganska halvhårda metal. Påminner om en mix av Grim Reaper, Icon, Sword och Ratt. Har endast hört denna skiva, men läst mig till att de på nästa skivorna gick mera mot thrash metal. Problemet för min del är sången som för lite för tunn och skrikig-nästan så man tror det är en kvinna som sjunger. Vilket i sig inte är fel, men rösten är på gränsen spricka på flera låtar. Sången är också mixat för högt i ljudbilden tycker jag och de hade nog tjänat på att ha en rolig extra gitarrist. Låtarna och skivan är OK, men förstalåten Terror står ut som överdrivet bäst. Omslaget är bäst på baksidan med den tidstypiska tuffa/töntiga bilden på bandet. Framsidan är ett motiv med ett berg som håller en storbystad naken  kvinna fångad i en bubbla (därav titel "NoEscape"?)

Värdet enligt försäljningsplatser online ligger runt 350 kr.
Tycker du dig sakna denna pärla i samlingen skulle jag kunna tänka mig sälja den ...




Låten Terror (skippa första minuten ....bara intro)


Lyssna också på låten The Other Side som är mycket sämre. YouTube Link


Shrapnel Records -SR1016 / 1984
Category :LP Hardrock

Av Gundozer - 22 september 2012 16:05

Har en av mina semesterperioder nu och flög till Gatwick och besökte Brighton och London totalt 4 dagar. Toppen it was..really. Musiktema då : Tyvärr inga konserter och lite surt att Make Do and Mend spelade i London kvällen jag åkte hem. Jag valde bort Motion City Soundtrack som spelade i Brighton , men i efterhand ångrar jag lite på den prioriteringen. Ja ja...skivor då. Visst. Hittade mest i Brighton faktiskt, där jag var inne i 5 affärer. På ena stället fick jag 4 singlar för 5£ (The Fall, Angelic Upstarts, Gary Numan, Sham 69) så det var väl ett fynd själv om Sham 69 singeln var sliten och närmast ospelbar på ena sidan. Hos Punker Bunker köpte jag 3 singlar och två T-shirts, men inte alls dyrt egentligen. Hos Wax Factor (runt hörnet från Punker Bunker på Sydney Street) hittade jag mycket singlar i £2 hyllan och plockade ihop ca 25 st, men visade sig att ägaren hade blandat lite och ville ha £5 för vissa och då blev det till slut 17 singlar för £30 tror jag. Mest (bara?) hårdrock. Jag hann inte kolla punk/new wave hyllan då de stängde för dagen....
I London var jag in och tittade på HMV där vid Oxford Street men det var ju bara tråkigt och mest spel och CD skivor...i Soho hittade jag såklart flera affärer men överlag var jag lite besviken/överraskad över hur slitna och dålig kvalitet det var på stora delar av beg. skivorna. tex på Sister Ray var det riktigt dåligt utbud på singlar, men ganska OK på LP, men jag ville inte dra med LP skivor denna gång. jag hittade två singlar på en annan affär med oklart namn på Berwick Street...tror den hette typ "Music & DVD Exchance" Den ena singeln där var Powerload med svenska käng/metal-bandet Disfear för £4...
 
Tittad in och tog en öl på Hardrock Cafe och fotade lite instrument osv..se bild från Billy Idol hörnan och på Ramones bas. På Piccadilly Circus pågick en "pop-video" inspelning och irriterande nog hade Bollywood killen som mimade en Sub-Humans mcjacka på sig...vilket hån !
Så hurra för England and all that - Tally Ho!
          

Av Gundozer - 13 september 2012 11:51

Ja ja. . Sååå himla hårt musikaliskt blev det kanske inte i går kväll ombord på Birka Paradise, men jag framförde låtarna My name is Luka och I wanna know what love is till mycket jubel från publiken och överraskande många kom senare och gav lovord. Kanske dags att sadla upp och åka på karaoke turné! . . Nej men visst: kul med sång och musik i de flesta former till och med Karaoke. (Har tyvärr inget bild eller ljud från händelsen)

Av Gundozer - 4 september 2012 08:45

För några av er/oss är det ju självklart vilken skiva och band jag pratar om när jag säger "Let's start a war said Maggie one day...." men när jag skriver just det på min facebookstatus räknar jag med att 60-70% av mina friends inte fattar att jag just lyssnar på the Exploited i dag..he he. Men iofs har jag mycket friends som gillar punk så det är nog lugnt, så att säga.
OK klassisk skiva och politisk kritik mot Margaret Thatcher och väl Falklandskriget(?) och diverse Nord Irland, arbetslöshet osv osv..Störigt är att jag blivit av med (!?) originalet med Exploited. Svarta omslaget med orange-döskalle. Den köpte jag personlig när det begav sig 1983/84 men vet ej var den tog vägen på 90 talet. Nu hade jag tur och fick en Castle-version av kompis för några år sedan. (Tack Tomas Larsson)
                                                  
                    <-The Exploited till vänster......  Discharge till höger ->

I samma veva i dag lyssnade jag också på Discharge och deras Warning : Her majesty's government can seriously damage your health som ju har en bild på tanten ifråga på omslaget. Så ...lyssna lite på några låtar här och dröm mardrömmar om Margaret i natt !

Hela Discharge skivan (mini LP):



The Exploited -Lets start a war said Maggie one day (Hela skivan men den låten är först)


Av Gundozer - 3 september 2012 09:45

"Ni måste säga till. Det räcker inte att ha en T-shirt liksom....Är det någon som HAR en T-shirt ..?"



(Micro Midas live och mellansnack efter låten från scenen på Emåfestivalen 1998 på tema Anti-rasist och att säga till enligt texten på låten Mildly Speaking. Gäller typiska T-shirts med Krossa nazismen O.L att det inte räcker att bara köpa T-shirten...)



Av Gundozer - 3 september 2012 08:20

Get up & Go'ers - Before you go
 
En av charmigaste punk vinyler jag har i samlingen och, en i min smak, bästa svenska hardcore skivor någonsin. Oldschool hardcore med småländska Get up & Go'ers. Det är som att höra tidiga amerikanska hardcore band (Minor Threat) med en touch av lite mer"moderna" och tyngre 90 tals svenska/norrland-hardcore (Raised Fist) ....och någonstans i det hela får jag en känsla av att det var så här The Hives skulle låta om de spelade Hardcore istället för punk. Genomgående bra låtar och stil. Bäst just nu är : Modern day slavery, I'll meet you there, Swinging bothways...äh - och alla så klart! Formatet, text-inlay och färgad vinyl toppar det hela -se bilder och lyssna....
Osäker på bandets livstid men ungefär 1996-2002 gissar jag på enligt den knappa info jag hittar. Kan vara svårt söka på namnet då det finns många variationer "&/and",  "goers/go'ers" osv.
Värdet på skivan uppskattar jag till ca 150 kr, men har sett den billigare på nätet så om du gillar "sånt här" tycker jag du ska titta efter den.


  
Euphony Records /eph006 / 2000
Category: 10" Hardcore Punk


Lyssna några sekunder på låten Swinging Bothways :


 


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards