HARDKÅRE

Alla inlägg under mars 2012

Av Gundozer - 29 mars 2012 17:05

Ett av många favoritband är Superchunk. (Topp 20). Ett band jag alltid återkommer till och som jag gillar både gammalt och nyare saker med. Såg de också live engång i Lund ca 1992-94..eller har jag bara drömt det? (nu blev jag osäker) Bästa skivorna och som jag lyssnade galet mycket på när de kom är No Pocky for Kitty , On the Mouth och Foolish. Jag har också några nyare skivor, en samling och singlar -men kommer köpa flera. En jag nyligen skaffade var denna singel från On the Mouth skivan och till min stora förvåning hade jag aldrig hört B-sidan som just heter On the Mouth, men som INTE var med på skivan med samma titel. Kul och konstigt.
       
Två bra ösiga låtar i samma skräninga, melodiösa stil som det mesta de gjorde i början. Stilen är "Alternative College Rock". "Intellektuell Indie Punk" en annan benämning. Detta är den tyska (Europeiska) utgåvan med snygg orange vinyl, men Merge (US) utgåvan har en snygg inner med en ritad gräsklippare (Mower) som jag gärna vill äga också. Superchunk hade överlag mycket genomarbetat layout på alla sina omslag med ritade/konstnärliga teman osv.
Rolig vetande är Laura Ballance och Mac McCaughan i bandet var de två som startade skivbolaget Merge Records. Vet inte om bandet är aktivt, men de gav ut en skiva 2010.
Betala gärna 75 kr för denna singel..har du tur hittar du den för 40.
Personlig reflektion: Bandet är från North Carolina och JUST NU är min fru och jobbar i North och South Carolina..ja ja, hoppas hon hittar någon skiva från området.

A-Mower
B-On the Mouth


City Slang EFA 04906-45 / 1992
Category: 7" Alternative


Lyssna på A sidan

Lyssna på B sidan.

Av Gundozer - 28 mars 2012 15:39

Tittar in där i Sumpan 2-3 gånger per år och det är sällan några riktiga fynd, men kommer väl hem med någon singel osv. I dag skulle jag köpa lite serietidningar till grabben och kollade skivorna och det hade nog kommit in nytt nyligen för det var flera Ok skivor där. Jag valde tex bort skivor med Iron Maiden, Kiss och andra vanliga hårdrock. Dock fastnade jag för 4 objekt. Det var en norsk skiva (Titanic) från 1973, en OK Ramones skiva, Accept med extra utvikbild/lyrics och en snygg, men inte så bra skiva, med Crosby, Stills & Nash. Total blev det 150 kr- en snabbkoll på internet visar attpriset lätt hade blivit ca 500 kr om jag skulle köpa OK exemplar. Titanic skivan brukar gå några hundralappar bara den. Så heja mig och heja Myrorna /Frälsningsarmen.


Av Gundozer - 16 mars 2012 10:05

Blitz -Voice of a generation

 

Punk classic indeed !
Ja detta är ju klart en av de bästa /viktigaste punkskivorna från tidigt 80 tal för mig och många andra. Tillsammans med sånt som U.K Subs, Sham 69, the Exploited, G.B.H, Partisans. Bandet känner väl alla till men kort berättad så var de ett engelskt oi och street punk band populära i många "läger" så att säga.

Låtar? - too many to mention kan man tycka, på denna skiva radas HIT låtar upp. Bandet gav inte ut så många skivor, och bytte lite stil men jag kan såklart rekommendera denna skiva men också samlingar som "the complete Blitz single collection" och "Blitz Hits" som täcker deras bästa låtar ganska bra.


Detta är en förstautgåva och jag minns faktiskt inte var och när jag anskaffade den..
-men ca 1984 kom den i min ägo. Värdet ligger på ca 250-300 kr i dag skulle jag tro.
Se bilder för detaljinfo ang låtar och utgåva.
          


No Future /PUNK 1-1982
Category: LP Punk

Av Gundozer - 15 mars 2012 16:04

post-punk......family guy version from the bedroom:Så kan det se ut i modern tappning när "vuxen kille" ( vet ej vem det är) spelar en punk cover. Låten är Gotta Gettaway (Stiff Little Fingers) Enjoy?http://www.youtube.com/watch?v=d0Xc8l3VnWk&sns=em

Av Gundozer - 14 mars 2012 13:21

Bara lite reflektioner omkring denna dubbelskiva och artister från 1986. Jag köpte den för 4-5 år sedan för 10 kr då det var flera halvbra artister från förr med på den (the Style Council, Killing Joke, lloyd Cole, the Stranglers), men i och med det var 28 artister så fick jag också med Bronski Beat, Alison Moyet, Paul Young osv så jag kan lugnt säga att det inte direkt är "min musik" på denna skiva. Dock är det roligt att spela när man har gäster eller bara att ha på i bakgrunden då den som sagt är blandat och det speglar en svunnen tid, då jag ju självklart hörde dessa låtar på radio och på fest när jag var 17-18 år gammal tuff hårdrockare..he he. Bäst och sämst ska jag väl kanske inte ge mig in på då men några av dessa band kan jag i princip respektera lite mera nu i retrospekt men riktigt bra kanske det inte är.
Till historien hör att jag i dag spelade skivan mest för att barnen är hemma sjuka och jag ville ha lite lättsam musik på, och sedan skrev jag något om detta på facebook och fick flera reaktioner på detta där folk i närmast undrade om jag var riktig seriös som lyssnade på detta..he he. kul!
- Nästan så jag blir sugen på att skaffa Vol 1 också.

Snyggt omslag så se bilder för artister/låtar och kommentera kring era favoriter och hatobjekt ? -Så lovar jag att kanske återkomma med lite flera punk och hårdrocksskivor efter detta.
           
Arcade TV-2-LP,ADEH 207 / 1986
Category : 2 LP Pop

Av Gundozer - 11 mars 2012 17:12

FOR YOUR ENTERTAINMENT! Kan inte låta bli att tycka detta är världens bästa låt...tonen, sättet, melodin.....Står här hemma och lyssnar på nära maxvolym och målar vägg....frysningar och nära till tårar.

Av Gundozer - 9 mars 2012 16:18

Hittade denna singel i fint skick med mesiga 70 tals bandet 10 CC och på A-sidan deras näst mest kända låt I'm not in love. Den låt alla känner till är väl annars Dreadlock Holiday (I don't like reggea I love it). Inga konstigheter egentligen, ett rockband jag gillade när jag var 10-12 år gammal. Men så till det som ofta är så kul med singlar: B-sidan! Jag kan inte minnas å ha hört denna rocklåt som blandar poppig-amerikansk-rockstil med delar NWOBH och rockig Deep Purple-känsla och en mycket rolig sista minut där det hamras loss på både gitarrer, bas, trummor och framförallt PIANO och stegras tills det hela exploderar på nästan punkigt vis!
Texten är inte att leka med heller :någonslags samhälls-och religionskritik ...det snackas om Honkys, the Holy Ghost, Gurus och Niggers(!) ....och om att  de fortfarande väntar på mirakler/Jesus?
Länk text

Måste höras detta...
men hittar ingen länk på youtube. Har ni spotify kanske den finns där? Säg till om ni hittar så kan jag lägga till info här.

Låtarna finns på deras tredje LP som heter Original Soundtrack. Kostade 10 kr på Myrorna, finns på Discogs m.m för ca 2-3 Euro.

A- I'm not in love
B- The second sitting for the last supper.

Mercury (france) 6008 013 / 1975
Category : 7" Rock

Av Gundozer - 5 mars 2012 13:20


Tänk tidiga the Haunted och Arch Enemy men med en metal-core / Hardcore känsla! Det gör att det blir nästan perfekt i mina öron just i dag. Vet inte om det är medvetet och om de har punk och hardcore referenser, men speciellt sången och låtuppbygg gör att jag blir glad när jag hör detta och gärna hade hört bandet utvecklats ännu mer åt det hållet + gärna tuffat till sig lite som metal/hardcore band. De ansåg sig dock vara ett Thrash och Death Metal band, och det var de nog, men jag ville lufta mina tanker kring det.

Denna demo fick jag hemskickat när jag var editor på internet-siten Spraydio. Jag gillade den med samma, men sedan har den legat i en "lyssna mera senare-hög" här hemma, men det var dags idag då....och det är för att citera outrot på låt 4 : För jävligt bra!

Falköpingbandet har enligt sin myspace sida lagt av 2006 för att sedan starta upp igen 2008. -men verkar tyvärr inte fått till det riktigt denna gången heller och det ljudklipp som finns från deras nyaste grejer 2009 är nog lite mer åt typisk melodiös svensk death metal, och sedan finns ingen nyare info så de har väl lagt av igen då?

Lyssna själv på deras sida:
Låtarna Time Hysteria och Reasons undefined är från denna demo.
http://www.myspace.com/beneath2007

      


Demo 2002
Category : CD Hardrock


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards