HARDKÅRE

Alla inlägg under mars 2012

Av Gundozer - 5 mars 2012 08:45

Musik och personliga perioder.
Ja, jag vet att snabb melodiös Skate-punk / Fun-Punk / Pop-Punk är ute men jag styrs ju inte av detta egentligen. Så jag har lyssnat på : Strung Out, Pennywise, Blink 182, NOFX, Less Than Jake m.m sista gångerna jag tränat. För detta är ju grejer jag lyssnat på och gillat mest på 90 talet, men också in på 00 talet.... Men då måste jag tyvärr meddela den stora massan att det funkar inte alls för mig just nu. Ok ?


Hur är det med er. Köper ni skivor eller laddar ner denna sortens musik nu för tiden?
Jag måste erkänna att jag knappt vet vilka band som finns kvar och om det är några nya stjärnor sista 5-6 åren inom denna stilen. (och vad ÄR bästa namnet på stilen egentligen?)

Av Gundozer - 4 mars 2012 16:45

Första Kix skivan heter inget -bara "self-titled", och sånt är tråkigt, men skivan och bandet är/var inte tråkiga. Musiken är en mix av sånt som Cheap Trick, Sex Pistols och första Tygers Of Pan Tang. Alltså ganska snälla melodier men med bra attityd och inte så mycket "musiker-musik". Vokalisten har en kaxig, rolig och lite barnslig stil...med lite lespande här och där. Passar väldigt bra till det hela och gör detta speciellt. Bästa riffet är i låten The kid. Bästa låtar yeah yeah yeah och Atomic bomb. Skitkul med sista delen av yeah yeah yeah med livepratet. Vet dock inte om det är riktigt live eller inövad standradgrej, men läste någonstans att vokalisten brukade köra olika grejer på denna delen live....men som sagt jäkligt bra just här och inte riktigt "Politiskt Korrekt" då det handlar om en tjej som säger No men han vill hon ska säga yeah yeah yeah men hon börjar kräkas!
Rolig grej är också är att basisten Ronnie Purnell verkar ha skrivit 6 av 9 låtar på skivan själv och endast 1 låt är utan hans medverkan. Dock märks inte basspelandet så mycket på skivan, men hela grejen med takter och driv som helhet är bra.

Jag har nostalgiska känslor från denna skiva. Fick den inspelad på kassett och lyssnade på den mycket ca 1982-83.  På låten the itch råkade någon komma åt skivspelaren vid kopiering så på kassetten hoppar låten där i refränget..hehe, blir nästan konstigt lyssna på skivan då jag väntar på hoppet. LP skivan köpte jag senare i Trondheim ca 1986. Har deras tre nästa skivor, men det blev steg för steg sämre för varje skiva. De anses ha inspirerat Poison och har en låt här som HETER Poison osv...men seriously så spelar det mindre roll för mig då detta är MITT Kix och de har inget med glam och hairmetal att göra. Bandet la ner 1995, men återkom senare. De är/var nyss ute på turne. Om detta kan du söka info på nätet eller se klipp på youtube.


       
Atlantic K50384 /1981
category: LP hardrock




Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Skapa flashcards