HARDKÅRE

Alla inlägg under december 2014

Av Gundozer - 18 december 2014 13:29

Pere Ubu känner ju alla till och bandet var på allas läppar på mitten av 80 talet (eller?) men jovisst lite roligt är det och jag har ju också bästa skivan The Modern Dance i min samling + Songs of the  bailing man, men annars har jag nog mest hört sporadiskt lite låtar här och där. Den lite gnälliga rösten, körerna och "bakgrundsljuden"...ja det är Alternative Rock/Indie detta och väl också Art-Rock eller något sånt. Pere Ubu är ett sånt band som jag egentlig hade hoppats skulle lägga in lite tuffare stil/punkigare och tror det blivit skitbra. men men..Denna låten var väl med på MTVs alternative show 120 Minutes tror jag och jag köpte singeln...and that's it. Enjoy.
 

A -Waiting for Mary (What are we doing here?)
B- Wine dark sparks

Category : Vinyl 7" Alternative/Indie
Fontana UBU2 /1989

Fin video:


2013 intervju med sångaren. (David Thomas)  Han är bitter och gammal...wow.

Av Gundozer - 9 december 2014 17:46

Nu satt jag och slölyssnade på Spotify och hamnade på The Rolling Stones, ett band jag inte direkt lyssnat mycket på, men har börjat gilla lite mer på senare år. TRODDE jag, men så lyssnade jag på Undercover och det visade sig att jag kunde nynna med på de flesta låtar och kom på att denna hade jag ju på kassett några år i bilen ca 1986-87...aah nostalgi rann ner för nacken på mig, men efter 5-6 låtar gick det iofs över lite -för de blandar in mycket trams på denna skiva. De borde kört på i vanlig rock-stil. Tycker inte om Too much blood med blåsare, konstiga Feel on baby som ska vara någonslags new wave/World music och lååånga sega Pretty Beat up??  Låtarna Undercover, She was hot, Too tough och Tie you up är bra, resten kan vi glömma. Tack för kaffet, så där ja en snabbrecension av en skiva jag inte har.
 
Lyssna här:

Av Gundozer - 9 december 2014 09:52

Black Metal och jag har inte alltid vandrat de samma vintriga och mörka skogsvägar tillsammans....men jag lyssnar ju på några låtar här och där. DOCK hade jag helt missat detta koncept/enmansbandet som verkar ha existerat sedan tidigt 90 tal och jag kommer lyssna på spotify och youtube nu då, och eventuellt titta efter något på vinyl. Jag har bara hört låtar från albumen "ÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞ" och "Antikosmos" än så länge och det verkar lovande med ganska melodiösa låtar och lagom ljudproduktion (Inte trästock-trummmor men inte heller Dimmu Borgir trippel gitarrer) och inte för growlig eller skrikig röst. Har ingen aning om vad låtarna handlar om då det är på något gammaltnordiskt språk (Svenskt/Gammalnorskt/Isländska) Det verkar handla om Runor, Tradition, Satan, Chaos ? Ja lite oklart som sagt då jag inte kan läsa texterna. Det är iallfall det mest "äkta" jag hört om man skulle haft det som bakgrund i en vikingafilm eller som ett soundtrack to a life as a Pagan Norseman. Ska söka mer info om artisten Arckanum = Shamaatae = Johan Lahger
Men enligt Discogs så finns det massor av skivor att kolla upp :
Arckanum på Discogs
Kolla lång text om en skiva/honom: Metal-Archives

Lyssna här på Svarti



Av Gundozer - 8 december 2014 09:50

Ac/Dc -Dirty Deeds Done Dirt Cheap
En "svår" skiva för min del med ett av mina all time favoritband. Den är en klassiker och flera klassiska låtar och jag har haft den på kassett, vinyl och LP och lyssnat i bilen tillsammans med andra Ac/Dc skivor och hårdrock såklart ..MEN, nej jag tycker inte den håller om man jämför med deras andra "samtida" skivor med Bon Scott så som High Voltage, Let There Be Rock osv..ja den är nummer 8 på min lista så att säga. Många påstår att just denna skiva är deras favorit och det är väl trevligt, men jag tycker just den är för snäll och trevlig och har för tunt ljud och några låtar som inte håller heeela vägen. Men det är ju Ac/Dc och jag kan inte tänka mig ett liv utan denna skiva, "It  is what it is and no one is ever gonna change that"...
Bästa låtar är Problem Child och titellåten Dirty deeds done dirt cheap. Helt OK är Big balls, Ride on, Squealer, Ain't no fun..., ganska tråkiga är Rocker, There's gonna be some rockin' och Love at first feel.  Ett problem med denna skiva är att det egentligen är en omarbetat version för Europa (Och resten av världen?) där de tagit bort låten Jailbreak som lätt hade varit/är bäst på originalskivan och låten R.I.P (Rock In Peace) som jag inte kommer på hur låter i skrivande stund. Förresten de verkar ha ny skiva ute- Så i dessa dagar när Ac/Dc ger ut skiva så framstår iofs också denna skiva mer som ett mästerverk kanske. Den är utgiven i massor av utgåvor och reissues osv så den måste nog vara i gott skick och innehålla inneromslag osv för att ha något större samlarvärde. Min saknar tyvärr inneromslag då jag köpte den begagnat för några år sedan.
Läs också mina 5 tidigare inlägg om Ac/Dc skivor. (use search)


Category : Vinyl LP hardrock
Atlantic - ATL 50 323 / 1976

Lyssna på en live version här. (med Bon Scott i toppform?)

Av Gundozer - 4 december 2014 11:07

Norge rockar - men inte på vinyl tyvärr!?
Fattar inte om det är en "ironisk" statement eller vad, men detta norska band ges alltså bara ut på CD!? Iallfall denna skiva som jag mest vill ha. For Faen! -men kanske dags för ny skiva snart då denna kom 2013 och nästa lär väl komma på vinyl(?)

Lyssna på hårda låten (Thrash Punk Metal ) : Brazen Bull


Eller denna trallvänliga : The butcher of Rostov




Här behöver inte jag hitta på då Indie Recordings texten says it all:
Indie Recordings has announce the signing of BLOOD TSUNAMI, the Oslo, Norway-based thrash metal band featuring drummer Bård G. Eithun (a.k.a. Faust; SCUM, ABORYM, EMPEROR). The band's new album, "For Faen", will be released March 8 in Norway, According to a press release, "For Faen" "shows a band that has stripped their metal to the bone. Harder, meaner, dirtier and way more aggressive! This album is a relentless sonic beating. The songs are thrown at you, one by one, with an infernal speed that threathens to rip off chunks of flesh from your whole upper body. Rampant dogs is jumping out of your loudspeakers, daggers and bullets comes at you like a wall of horizontal rain. This is metal the way it was meant to be. Totally vicious and utterly dangerous! 'For Faen' is a monster of an album that will break your legs off by the knee and use them to beat the skull straight off your spine. You are in for some sickening tales from the dark side of humanity. Grotesque stories about some of the worlds worst serial killers, detailed information about horrendous ancient torture methods, war crimes, mass murder and chemicals, addiction and rotten human skin."

Av Gundozer - 2 december 2014 21:30

Den snubben du...har gjort mycket verkar det.(Redan på  60 talet.)

Kolla upp -det finns massor på Spotify.

Av Gundozer - 2 december 2014 19:55

Gillar detta -när två snubbar kan låta så bra och detta UTANn en bas, otroligt (hehe) tror iofs det blivit ännu bättre med en stabil basplayer among them.

Denna reklamen med samma band är inte alls dum heller. Fina naturbilder också....



Har beställt en LP ......


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards