HARDKÅRE

Alla inlägg under april 2014

Av Gundozer - 24 april 2014 17:16

Roliga grejer dyker upp här och där (läs:facebook) Detta har säkert cirkulerat där, men jag har missat det. Snart dags för STHLM Fields med Metallica m.m så då kan ju detta passa redan nu.
Det är Bluegrass /Banjo /Blues versioner av Metallica låtar detta bandet verkar ha gjort sig känd med. Finns också andra grejer så som Guns N' Roses och Led Zeppelin.
Se gubbarna rocka loss med Enter Sandman :


Lyssna här på Master Of Puppets:

Av Gundozer - 10 april 2014 15:49

Shep -Have U gone bald inside your head?

Hittade en kassett på Erikshjälpen i dag för 5 kr som såg "lovande" ut då den var från 1969 och på bolaget Vanguard (Joan Baez m.m.) Har nu lyssnat på de två låtar jag hittat på youtube och det är mycket bra enligt mig. Tidstypisk vis/protest sång liknande Bob Dylan, Cat Stevens och tycker denna låt The Cowboy har en jäkligt stark text om the all american man, som spottar på indianer och är en man så som mammor vill deras barn ska vara .... Vet inget om killen såklart, men ska kolla lite nu medan jag lyssnar (får ta fram kassettspelaren)

"he's a real live american man"
"he spits on the indians head, jokes about the indian is better dead -he slips on the blood and curse the corpse on the floor"




    
Category: Kassett  Folk Music /Pop-rock
Vanguard CVX 6526

//edit//Hittar i princip inget om artisten och skivan. Endast detta från en ebay försäljning. Oklart om namnet stämmer . Louis Caggiano.
http://www.popsike.com/Psych-Pop-ODDITY-SHEP-Vanguard-GONE-BALD-INSID-HEAD-LP/360355404357.html

..och det är INTE artisten Shep Cooke som någon påstod i en annons kan jag läsa mig till (och se bilder)


..Och på en senare skiva anges Sheperd music under rights -så han heter nog Sheperd ?

Av Gundozer - 9 april 2014 15:08

Denna skiva är mindre än de andra skivorna. Det är en  5 tummare (en vanlig EP/Single är 7 tum) Jag kan också erkänna att att jag köpte den just bara därför. Kostade 30 kr och innehåller 2 band och 6 låtar på 4 min. Hardcore /Noise /Grindcore stilen är väl säkert ok, men det saknas bra melodier och inte tillräckligt som händer i låtarna här och well...kommer kanske lyssna igen och ha rätt dag för detta, men så var inte fallet i dag. (andra lyssningen gav inte mer än den första, men tredje lyssningen öppnade liite för en fortsättning)
Locust bytte senare namn till The Locust och senare också stil till mera synth/maskinellt ljud....läste jag mig till. Bäst kolla det också kanske, så man "har koll" liksom, för när man läser om bandet och frontfiguren Justin Pearson verkar det ju vara något att hämta här och något som många hyllar. Samma med Jenny Piccolo som jag har noll koll på.
Tror inte skivan har något namn annat än 5" Split.

A-.Locust (2 låtar, 2 min)
B- Jenny Piccolo (4 låtar 2 min)´


Category: Vinyl 5" Hardcore
Three.One.G 1996

 
Se bild ovan där jag lagt skivan på en vanlig singleskive-omslag.

Lyssna på Coffin Nails med Locust (The Locust)


Av Gundozer - 4 april 2014 09:58

Helix -No Rest For The Wicked
Har skrivit om detta kanadensiska band tidigare, de var ganska så stora när det begav sig på tidigt/mitten 80 tal. Det låter ju Helix och Helix låter som Cheap Trick, Mötley Crue, Kiss, Ac/Dc och Scorpions...osv osv. Balladen Never want to lose you skulle nog Scorpions egentligen gjort, och det kanske dom gjorde också (?) (Det låter verkligen som om Helix spelar en Scorpions coverlåt) Bäst på skivan är rockiga Dirty Dog och bra låtar annars Heavy metal love och No rest for the wicked och ganska så roligt skivomslag med tema på djävulen och hans fru. Inte en favoritskiva i samlingen detta men helt Ok som bakgrund i bilen eller när man diskar och det var ju egentligen bara nästa skivan som var något att hänga i hårdrocksgranen -själv om bandet gav ut skivor mellan 1979 och 2009, och det finns säkert en bra låt här och där. Vet faktiskt inte om de lagt ner permanent. Denna hittade jag för 20 kr någonstans och omslaget är lite slitet -den finns gärna med i "den inte så häftiga lådan" på skivaffärer tillsammans med Bryan Adams, Night Ranger, Bon Jovi och Supertramp, men hittar du en i bra skick kan det vara en liten investering då det finns några där ute som gärna kompletterar sin samling med denna sortens skivor från förr och då kanske kan tänkas ge förslagsvis 50-100 kr för denna.



Category : LP vinyl Album Hardrock
EMI / Capitol 1983


Här är låten...bara stillbild.

Sen hittade jag denna nästan  "porriga" version...vet inte om den är officiell, men de hade ju brudar med i flera videos senare.



Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards