HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2012

Tipsdax : The Original Iron Maiden, Zior och Barry Skeels

Av Gundozer - 10 oktober 2012 13:32

Iron Maiden var tvåa på pucken, så att säga ? Jag hade ingen aning, men hittade info nu om att det redan på senare del av 60 talet och tidigt 70 tal fanns ett engelskt band som hette Iron Maiden som också spelade hårdrock. Grunden var mera blues, doom och psychedelic-60 tal, men det räknas in under hårdrock. Mycket gitarrsolo och lite längre låtar. Inte så himla bra, men var säkert OK när det kom. Det roliga nu är ju namnet och flera vill nog gärna ha en skiva i samlingen för att visa upp. Deras original fullängdare och en singel är ganska så dyra -och det finns också nyutgåvor och samlingar som kostar "lite mer" än vanliga skivor. Själva skivan förresten gavs ut först 1998 pga av lite misslyckad satsning ang någon turne när det begav sig, och strul med mastertapes eller vad det var så jag tror inte den ens finns på vinyl.

Bandet har haft flera namn så som Stevenson's Blues Department, Bum och kallas också senare The Original Iron Maiden och The Bolton Iron Maiden.
Basisten Barry Skeels var tex med på två första skivorna med progg/hårdrocksbandet Zior 1971-72 och blev senare på 80 talet bass-tekninker för bandet Venom och involverad i diverse andra projekt, skivbolag m.m



Lyssna på bassolo ca 3:45 in !
Ganska charmigt och flummigt..annars är det mesta av låten gitarrsolo egentligen..he he.
Bäst sång och låt är det sista minuten.



Lyssna också på Zior som är än mera Hårdrock egentligen.- med djävulstema och allt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards