HARDKÅRE

Alla inlägg under april 2011

Av Gundozer - 8 april 2011 12:12


Var på konsert i går 7 April.
Plats : Göta Källare /Södermalm-Stockholm
Band: Walking With Strangers, While She Sleeps, Adept
Betyg :5/10


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Första bandet Walking With Strangers (S)var ingen höjdare live.
Skulle väl vara någonslags Metalcore, men bara att ha hög volym, skriksång och distade gitarrväggar räcker inte. Inga melodier eller "nyanser" kunde skönjas, möjligt de kan funka bättre på skiva/studio -så jag kan ha blivit lurad av dåligt ljud här. Sångaren pratade mellan varje låt om de andra banden och hur stort det var att spela i Stockholm....zzzz
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Andra bandet : While She Sleeps (UK) var bättre och en trevlig överraskning för mig. Hade inte ens kollat upp att det var ett "utländskt" band med. De är från Sheffield och jag pratade med sångaren och ena gitarristen efteråt och köpte deras skiva på CD -de är på gång med 7" inom kort.
Det är konstigt men jag tyckte mig höra direkt på musiken att de inte var svenska, det är klart sången har en fördel med "riktig" engelska -men  musiken var också varierad och så att säga "Dynamisk" själv om det var mycket ljud och scream. Hardcore /Emocore detta. De jobbade väldigt hårt med scenshowen och hoppade och slängde runt på gitarrer, headbangade osv. Hoppas ingen i bandet blir träffade av basen/gitarrer..he he det såg rent av farligt ut det där.
"You had it all, we had nothing " /Proud of the demon in me
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Huvudbandet :Adept (S). De verkar ha fått bra uppbackning av skivbolaget nu och spås en stor framtid. Det är mycket ösigt och riffbaserad Emocore/Metal/Screamo. Jag har ju sen tidigare köpt deras andra skiva och lyssnat in på mig den. De spelade ca 55 minuter och fick väl med sina bästa låtar..he he SÅ bra koll har jag inte på deras låtar och skrek väl med på typ 2 av de. "Whoa, Whooo" !
Roligt med publiken att det var så blandat. Det var en egen Pit för de under 18 och det verkade också vara några andra i min ålder, men misstänker att det var föräldrar eller anhöriga till någon i banden. På två låtar fylldes scenen av folk och det var som man brukar säga flera där än framför scenen ett tag.
Tror Adept hade tjänat på att spela någon punk/Hårdrocks-coverlåt eller något lugnare parti på några minuter för som det blev nu med tre band kändes det som det malde på lite väl mycket i samma hjulspår.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kuriosa 1: Det var "Catfight" vid ingången då jag var ute och tog lite frisk luft innan Adept spelade. Ordningsvakter fick sära på två-tre tjejer och polis tillkallades.

Kuriosa 2 : Skittråkigt med inhyrd personal i garderoben. Jag frågade när banden skulle på, och fick till svar: "Det har jag ingen aning om och ska jag vara ärlig så skiter jag i det och denna sortens musik" (!)


Så domen är : Dåligt ljud på alla tre band och som vanligt för lång paus innan huvudbandet går på. Inte bästa konserten jag varit på men bra energi och så sällan som jag går nu får jag vara nöjd och uppskattar stämningen, får titta på folk och prova några glas innanför "västen". Trevlig upptäckt med While She Sleeps. Dyra t-shirts såldes, jag köpte ingen.(200kr) + dårlig personal i garderoben.

Av Gundozer - 5 april 2011 12:50

  

Picture - Heavy Metal Ears
En samling med Hollands första Heavy Metal band. De startade ca 1978 och spelade runt omkring i Europa på konserter med sånna band som Saxon och Rose Tattoo, men blev väl aldrig riktigt stora annat än just i Holland/Tyskland/Italien -och ärligt talat så är det typisk B-Heavy detta. De har några OK låtar som tex Eternal Dark, Down and out och Diamond Dreamer men nja. Kul band att lyssna på om man ska spela lite olika skivor någon kväll, men mest kuriosa. Ska jag välja favoritband från Holland blir det nog hellre Vengeance eller Houwitser.
De var produktiva och gav ut en skiva per år 1980,81,82,83,84,85,86. Sedan la de av för att återuppstå nu på senare år och de gjorde en skiva 2009. Heavy rock har blivit en kassako. Många gamla gubbar hittar hem till sina gamla band verkar det som(?)Reklamtext :

"October 1st 2009, 30 years after the release of their first album, a new Picture studio album “Old Dogs New Tricks” is officially released. The album contains a wide variety of hard rock and old school metal songs, completed with a breath taking ballad"
Den har jag inte hört, och är inte direkt frestad heller. -men klart hittar jag den i reahyllan för en tjugolapp slår jag till.


Goa Gubbar från Holland 

Denna samlingen innehåller inga låtar från första skivan utan från deras 3 nästa.

5 låtar (A-sidan) från Eternal Dark (1983)
3 låtar från Diamond Dreamer (1982)
3 låtar från Heavy Metal Ears (1981)

- dock är inte låten Heavy Metal Ears med på en samling som heter just Heavy Metal Ears !? Alltså samma som deras andra skiva och denna är speciellt framtagen för Kanadensiska marknaden -Jag hittade den i Norge på 80 talet. Kanske inte så vanlig ? Jag hittade inget ex på tex Musicstack. Tyvärr är det en "Cut-Out" -så värdet är inte högt.


Fint med vinyl...

Viper/Phonogram VPR-100 /1984
Category : LP Hardrock

Av Gundozer - 4 april 2011 15:10

Black Sabbath -Never say Die
Sista skivan med Ozzy. Han slutade innan den kom ut, men blev med igen just för att göra klart låtar och ge ut skivan. Detta är alltså med Osbourne, Iommi, Ward och Butler. Sen är det några gästmusiker på munspel och keyboards m.m Lite tam skiva, men med några klassiska låtar som : Over to you, Never say die och Junior's eyes.


Låten Never say die är ju också en av de 13 Black Sabbath låtar som Ozzy valde att ta på Liveskivan Speak of the devil från 1982 där han just bara spelar sina "favoritlåtar" från Black Sabbath-karriären.


Omslaget är känd och omdiskuterad. Är det ett av deras bästa eller sämsta ? Vad symboliserar det osv osv. Det finns några suddiga bilder i molnen tex. Det var en konststudio som hette Hipgnosis som gjorde detta och många andra omslag åt band i samma stil.

(Några andra : Ac/Dc -Dirty Deeds Done Dirt Cheap, Rainbow -Difficult to cure, Def Leppard-High n' Dry , Scorpions -Animal magnetism +Lovedrive.)


Apropå omslag och utgåva så är min CD utgåva en sånn som kom på början av 2000talet där de försökte få CDn att bli attraktivt samlingsobjekt genom att designa den som en LP skiva,..ganska konstigt tycker jag, och gillar egentligen inte denna stil. Det är alltså inget plast på omslaget utan hårt papper, med skivan i en pappers-inneromslag osv. bara tramsigt, men kul att ha ett par sånna för det blev nog ingen större Hit. (se bild)
 


Sanctuary Records /Castle CMTCD031 2000
(Skivan kom ut original 1978)
Category: CD hardrock


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards