HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 8 april 2011

Konsert. Göta Källare med Adept, While She Sleeps, Walking with Strangers.

Av Gundozer - 8 april 2011 12:12


Var på konsert i går 7 April.
Plats : Göta Källare /Södermalm-Stockholm
Band: Walking With Strangers, While She Sleeps, Adept
Betyg :5/10


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Första bandet Walking With Strangers (S)var ingen höjdare live.
Skulle väl vara någonslags Metalcore, men bara att ha hög volym, skriksång och distade gitarrväggar räcker inte. Inga melodier eller "nyanser" kunde skönjas, möjligt de kan funka bättre på skiva/studio -så jag kan ha blivit lurad av dåligt ljud här. Sångaren pratade mellan varje låt om de andra banden och hur stort det var att spela i Stockholm....zzzz
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Andra bandet : While She Sleeps (UK) var bättre och en trevlig överraskning för mig. Hade inte ens kollat upp att det var ett "utländskt" band med. De är från Sheffield och jag pratade med sångaren och ena gitarristen efteråt och köpte deras skiva på CD -de är på gång med 7" inom kort.
Det är konstigt men jag tyckte mig höra direkt på musiken att de inte var svenska, det är klart sången har en fördel med "riktig" engelska -men  musiken var också varierad och så att säga "Dynamisk" själv om det var mycket ljud och scream. Hardcore /Emocore detta. De jobbade väldigt hårt med scenshowen och hoppade och slängde runt på gitarrer, headbangade osv. Hoppas ingen i bandet blir träffade av basen/gitarrer..he he det såg rent av farligt ut det där.
"You had it all, we had nothing " /Proud of the demon in me
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Huvudbandet :Adept (S). De verkar ha fått bra uppbackning av skivbolaget nu och spås en stor framtid. Det är mycket ösigt och riffbaserad Emocore/Metal/Screamo. Jag har ju sen tidigare köpt deras andra skiva och lyssnat in på mig den. De spelade ca 55 minuter och fick väl med sina bästa låtar..he he SÅ bra koll har jag inte på deras låtar och skrek väl med på typ 2 av de. "Whoa, Whooo" !
Roligt med publiken att det var så blandat. Det var en egen Pit för de under 18 och det verkade också vara några andra i min ålder, men misstänker att det var föräldrar eller anhöriga till någon i banden. På två låtar fylldes scenen av folk och det var som man brukar säga flera där än framför scenen ett tag.
Tror Adept hade tjänat på att spela någon punk/Hårdrocks-coverlåt eller något lugnare parti på några minuter för som det blev nu med tre band kändes det som det malde på lite väl mycket i samma hjulspår.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kuriosa 1: Det var "Catfight" vid ingången då jag var ute och tog lite frisk luft innan Adept spelade. Ordningsvakter fick sära på två-tre tjejer och polis tillkallades.

Kuriosa 2 : Skittråkigt med inhyrd personal i garderoben. Jag frågade när banden skulle på, och fick till svar: "Det har jag ingen aning om och ska jag vara ärlig så skiter jag i det och denna sortens musik" (!)


Så domen är : Dåligt ljud på alla tre band och som vanligt för lång paus innan huvudbandet går på. Inte bästa konserten jag varit på men bra energi och så sällan som jag går nu får jag vara nöjd och uppskattar stämningen, får titta på folk och prova några glas innanför "västen". Trevlig upptäckt med While She Sleeps. Dyra t-shirts såldes, jag köpte ingen.(200kr) + dårlig personal i garderoben.

 
 
Ingen bild

Furstina

8 april 2011 13:18

Trevlig resumé av kvällen, musiken och allmänna intryck - som alltid. Jag funderar på om man inte ska reflektera liknande på fler upplevelser i livet för att få mer ut av dem, och för att kunna tacka nej till sådant man inte vill spendera sin tid på.

Ser fram att lyssna in mig mer på både Adept och While She Sleeps, speciellt det senare

 
Ingen bild

Robban

8 april 2011 20:07

while she sleeps lät riktigt schysst! första gången jag såg polar bear club & gaslight anthems så kostade t tröjorna över 300:-. jag hoppas dom hade räknat åt helvete när dom "översatte" valutan... fast tror det var liknande priser på west coast riot sist...

Gundozer

8 april 2011 20:43

Köpte WSS skivan (mini-CD 28 min.) för 60 kr -men de hade lagt ut den på bordet för 120 kr då de tyckte de skulle ha samma som för Adepts fullängdare. Konstigt...men ja 200-300 är för dyrt tycker jag, men folk verkar köpa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards