HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2010

56) Drive Like Jehu

Av Gundozer - 23 oktober 2010 11:37

   

Drive Like Jehu -Drive Like Jehu
Detta fantastiska band från Usa är verkligen ett av de jag rankar högt på min personliga lista. Alla som gillar musik vet att man har några favoriter som alltid hänger med och där alla låtar eller lätt 95% av det de gjort är skitbra, men att säga att just detta bandet är nummer ett klarar jag inte. Jag har väl 5-6 band som delar förstaplatsen.

Drive like Jehu minns jag inte riktig hur jag upptäckte, men tror det var genom en av dom vanliga kanalerna för ny musikk på 90 talet, nämligen (låt oss kalla honom) "Ante" men möjligt det var på någon samlingsskiva. Deras stil är åt Alternative/Hardcore hållet -och enligt vissa Old School Emo. Mycket bra melodier och gitarrsoundet dominerar och det är just deras helt egna ljud och uppbyggnaden av låtarna jag gillar. Jag har allt de gjort -he he. Inte så svårt då det handlar om 2 fullängdare och en singel. Bandet fanns 1990-1995. Det störiga är att bandet blev något av ett sidoprojekt eller språngbräda för medlemmarna att gå vidare till andra och sämre band (Enligt mig då ja) Jag borde kanske gilla t.ex Rocket from the Crypt eller Hot Snakes -men nej -det låter inte som Drive Like Jehu och funkar inte för mig, men det är en annat blogginlägg...


Bästa skiva av de två är deras första som inte heter något. (Selftitled?) och där finns också den låttitel som jag tycker är världens bästa när det handlar om "Ironi" den heter Good Luck in Jail, det är också en bra låt -men skivan ska lyssnas på i en helhet och inte uppdelad i låtar.


Cargo /Headhunter Hed 008 -1991


Category : CD Alternative /Hardcore

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Skapa flashcards