HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 11 mars 2014

Musik-statistik / Scrobbler / Last.fm / Spotify /Unviversal Scrobbler / Vinyl

Av Gundozer - 11 mars 2014 08:58

Music-nerd som jag är,gillar statistik och tips från andra osv...Så vill jag angående detta åter påminna er där ute att använda Last.fm och scrobblern som finns där. Man kan koppla den till Spotify (finns under App), Windows-media och vad man nu spelar sin musik på. Vill man lägga in musiken från andra enheter kan man göra detta manuellt genom Universal scrobbler (se länk nedan) Alltså om du spelar vinylskivor kan du mata in det själv -ja vissa, som jag, orkar göra detta då jag är så intresserad av att få rätt statistik!

Last.fm var lite annorlunda från början. Lite som Spraydio /Spotify att man lyssnade på musik där och kunde välja musikstilar och göra listor osv. Funkar kanske än, men jag är bara intresserad av statistikbiten där nu. Jag använder gratisversionen -nästan ingen skillnad, bara en-två små reklamgrejer på högersidan.
Mest spelade artist, vecka, månad, år någonsin..låtar, skivor. Dessa listor kan anpassas och göras korta, långa tas bort osv. Det finns kopplingar till konserter i närheten, diskussioner och låttips m.m Ja kolla själv. Jag har endast på senare tid börjat använda den tillsammans Spotify så jag körde alltså utan i några år förutom då jag spelade filer eller CD skivor på datorn, så det är inte så många låtar/artister scrobblade än -men har kört med detta nu senaste månaderna så det fylls på snabbt.


http://www.lastfm.se/user/Gundozer

http://universalscrobbler.invitationstation.org/
(Här loggar man in med sitt last. fm login)

 
 
Let It Bleed

Let It Bleed

11 mars 2014 19:26

Känner igen mg mycket i det där, har otroligt lätt för att fascineras av statistiken på LastFM. Ibland tror jag nästan att jag lyssnar för siffrornas skull, och inte musiken i sig... ;)

http://letitbleed.se

Gundozer

12 mars 2014 08:42

Ja precis. Vissa låtar vill man kanske stänga av -men låter den gå ett tag till så den blir registrerad. he he. -och sen vill jag inte ha "fel" artister i topplistan, så då kan jag lyssna p åen artist några extra gånger för att den ska komma upp sig.

(lägg till mig där då -enligt namn/länk) så kollar jag din lista och du min !

 
Ingen bild

g-57

22 mars 2014 22:20

hej
har varit med sedan 2008 och nu har det verkligen förändrats,lite besviken att man ej får se sina mest favpriter i youtube formen som beta version,har skrobblat i massor och gör det än idag,har lyckats fått upp 5 st vinyl till spotify,så ge inte upp !!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards