HARDKÅRE

Alla inlägg under juli 2012

Av Gundozer - 8 juli 2012 12:00


Engine Down- Engine Down

Låter precis som Engine Down! 
* * * * * (fem stjärnor i betyg)


Tänkte just så att det är så jäkla bra, melodiöst, fett ljud, superbra sång...men nog har de fläskat på lite modernt i soundet om man jämför med deras tidigare klassiker. Inte för att denna skiva är så ny heller. Bäst just nu för min del är första låten Rouge och den tunga delen på slutet av In Turn, ösigast är låten Cover och mest facinerande är sista låten Etcetera som först är några minuter jättelugnt och fint med sång/piano/ren gitarr för att sedan braka loss med trummor, bas och gitarr-distortion som avslut - den kunde lätt varit 2 minuter längre. Har sparat omslagsplasten på denna pga klistermärket.
Se bilder.
       

Lovitt Records LOV 42/ 2004
Category : LP Hardcore/ Alternative


Lyssna gärna på hela, men bäst från 2.20 och ut....och bästa delen från 3.40

Av Gundozer - 7 juli 2012 21:28


Take these chains off, take em
off from my heart.
-I'm tied to you like slave.


Nja..inte direkt bästa låten detta gubbar. Kan vara något av det sämsta de gett ut, men i och med den är med på Screaming for vengance och jag lyssnat +200 gånger på den skivan så accepterar jag den och skulle inte velat vara förutan..he he. Det hör ju till saken att det är en låt skriven av en annan musiker nämligen Bob Halligan JR som också har skrivit Låten Some Heads Are Gonna Roll för Judas Priest och låten Twist för bandet Halford. + diverse andra relativt kända grejer.(själv var/är han musiker i ett Kristet band) Det bästa med just denna singel är den konstiga B-sidan som är reklam för tidigare Judas Priest skivor med diverse prat och låtsnuttar. Inte såå roligt att det står 33rpm på den men är 45rpm. Jag litar ju alltid på det som står skrivet på skivan. Men roligt att just Chains är en stor del av "uniformen" som Rob is wearing !


...har också sett att låten verkar vara med på det där plastiga spelet där ungdomar spelar på plast gitarrer. usch..


A-Chains
B-The Judas Priest Audio File. A Musical Biography.


CBS A2822 /1982
Category : 7" Hardrock


Av Gundozer - 6 juli 2012 10:49

Läste om detta nu och kom att tänka på 1991 som var ett h e l v e t e på Roskilde Festivalen. Jag minns jag låg ensam i ett tvåmanstält med våt sovsäck, allt var vått! Fick inte mycket sömn, närmast grät eller funderade på att åka hem/kapa en bil/tigga mig in i en bostad/Hoppa framför tåget -ja,det var borta vid skogen och järnvägsspåret -lite osäker på om det gick tåg där dock. Minns inte riktigt om det var första eller andra natten heller, men vet att jag drog hem en dag tidigare än jag tänkt det året och missade Iron Maiden, men fick med mig Primus !




Tänkte på denna korta artikel om årets festival:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/regnovader-pa-roskildefestivalen


Läs här om lite kort historik som jag hittade:
http://web.comhem.se/~u18800220/historik.htm

Av Gundozer - 5 juli 2012 19:00

"Sångaren Randy Blythe i metalbandet God of Lamb greps för dråp i Tjeckien"
-Aftonbladet skojar till det (?) i en annars tragisk och allvarlig händelse för bandet Lamb of God och målsägarens anhöriga osv..
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ar...t/article15080568.ab

edit : 6 juli (Tack Aftonbladet för alla träffar detta genererade)

Av Gundozer - 4 juli 2012 14:13

    
Haram -Haram
Post Hardcore, Emo, Screamo, Punk, Alternative....ja men då så !
Satt och funderade på vad jag skulle skriva ang. denna skiva och band, men det som slår mig, och väl är det jag gillar, är att de just verkar ha snappat upp hela soundet av 90 talet och tidigt 2000 tal och det hela är i princip en "facit" på denna typiska mellanhårda Screamo/ Emo som bygger på skrikiga gitarrer, känslig sång- men samtidigt vissa screamo partier, härlig bas/trum energi och egentligen långt ifrån tidig punk här då de verkligen kan variera och hantera instrument MEN självklart med en total punkkänsla. Get it ?
De har gjort två fullängdare och detta är den första. Jag har inte hört hela nr.2 men läste på forum att vissa tycker den är ännu bättre. Dessa skivor finns att köpa på discogs för 2-4 Euro eller direkt från Lovitt Records på rea nu för endast 2.40 Dollar .Bästa låt då ? Ingen aning då jag inte lärt mig låttitlar och har lyssnat och gillat skivan i sin helhet de 5 gångerna jag lyssnat på den. Vet inte vad bandet gör nu och om de ens finns kvar.
Haram är ett muslimskt ord som ungefär betyder "förbjudet" och kan säga vara motsatsen till Halal. Finns också en kommun i Norge med detta namn och jag minns också en bilfärga med detta namn från den tiden jag bodde i Norge. He he...kul.(se bild från norsk tidning ang. Färjan)


Lyssna på sista låten och en av de lugnare från skivan:


Lovitt Records LOV50 /2006
Category: CD Hardcore

Av Gundozer - 3 juli 2012 10:38

Rabbit-Too much rock 'n' roll
Köpte denna skiva nyss utan att veta vad det var. Tyckte det såg kul ut och något rockigt borde det ju vara...och visst var det rock. Stuket är glam/70 tal. Påminner om Nazareth, T-Rex och tidiga Kiss. Det roligaste i det hela förutom det "knäppa" bandfotot är att detta visar sig vara Dave Evans band efter hans Ac/Dc tid- så då har den ju direkt samlar-och kuriosa värde.
Låtarna då? Lättviktig rock som sagt, och inte direkt något som borde vara förstaval till en singel. A-sidan är väl ok (se video, och visst påminner den om en Kisslåt?) Fullängdaren har jag ingen större tro på. Bandet gjorde två st. LP och några singlar och Dave Evans har gett ut lite sologrejer och hoppat in i olika band. Senast läste jag att han sjungit live på Ac/Dc covers med norska bandet Barbed Wire i juni 2012.
   


A- Too much Rock'n'roll
B- Shake that thing


CBS 4922/ 1976
Category : 7" Hardrock



RABBIT



AC/DC

Av Gundozer - 2 juli 2012 13:00

Ole Evenrud (Ole I'Dole) Under den senare del av pudelrockperioden spelades denna in på Norska Spellemannsprisen.(1989) Tror inte han lyckades som artist mer än i Norge, men vet han hade lite halvkända grejer i Sverige som producent m.m och var som sagt rätt stor i Norge på 80 talet och hans första skiva var riktig "charmig". Ska inte gå in på låtar och karriären, ville mest få ut denna video med så att säga alla detaljer rätt så som pudelhåret, gapande bredbenta gitarrister, korta läderjackor, blekta jeans, färgglatt  mic-stativ osv...en mix av Bon Jovi, Poison, Billy Idol och Lili & Susie!



En annan grej som kan nämnas är att Svensk/Norska bandet Sha-Boom spelade in
och gav ut denna och flera av hans låtar.
.http://www.youtube.com/watch?v=QGQd8xyYBhk

Av Gundozer - 1 juli 2012 13:00

Error-ERROR
Denna skiva är utgiven på Epitaph och därmed intressant. Musikaliskt är det inget jag varken älskar eller har koll på men det är väl typ Alternative Electronic Noise Hardcore eller iallafall datorljud som påminner om Prodigy, Ministry och liknande. Hade detta varit lite mer punk-orienterad och utgivet på Alternative Tentacles skulle det hela "make some more sense" för min del tror jag. Två saker till som gör den intressant är att Brett Guerwitz ägare av Epitaph och medlem av Bad Religion är med i projektet och att de spelar Homicide av 999.  Låten Jack the Ripper är bäst och låten Brains Out roligast med diverse porr och zombies ljud(?) Hittar tyvärr inte den på youtube eller annat.
 
Category : CDep Alternative
Epitaph  Europe 6666-2 / 2004


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards