HARDKÅRE

Direktlänk till inlägg 21 februari 2011

Rockklassiker..ni suger, Visst gör ni !

Av Gundozer - 21 februari 2011 15:34

...men vad ska man göra, vad ska man säga ? Det är ju kanske det bästa alternativet av flera dåliga.


Jag har ju i många år lyssnat på 106,7 Rockklassiker här i Stockholm i bilen -eller lyssnat på är väl att ta i, för det slutar oftast med att jag byter till 106,3 för att höra vad som går där, och sedan till P1 och sedan kanske till P4 och lite runt omkring utan att fastna-och just detta är problemet för min del att jag aldrig blir nöjd då det år efter år verkar spelas musik för barn och andra som egentligen verkar vara ganska så ointresserade av musik som sådan och bara vill ha något trallvänligt att nynna till som de känner igen.
För inte behöver vi höra Holy Diver (Dio) varje dag resten av livet -eller Dancing with myself (Billy Idol), Panama (Van halen), The Passenger (Iggy Pop) eller Poison (Alice Cooper)??? Varför kan vi inte få höra den tredje mest populära låten från en skiva, eller kanske ett band som inte sålde 40 tusen miljarder skivor, men bara 35 000 tex ?

 -och "Rock klassiker"..vaddå "rock" och vaddå "Klassiker"? Det finns ju otroliga möjligheter här att spela just hård rock, soft rock, Punk rock, Goth Rock, Garage Rock. Klassiker kan väl vara från 2005 lika gärna som 1975 ? De verkar alltid hamna i den snällaste och mest uttjatade variationen/rotationen från 70-90 talet. Ja jag har inte suttit och gjort statistik, men visst är 19 av 20 låtar något man helt säkert hörde på radiokanalen förra veckan och på samma sätt förra året?
Jag vet det inte är de stackars "radiopratarna" som själva väljer låtar, och jag tror alla fattar att de som ringer in och önskar låtar får sin önskning endast om den faller innanför en redan planerad låtlista -artist-stilen den dagen. Har inte stenkoll på alla program, så de kanske inte ens har önskningar längre?
Jag tycker annars det borde vara mera prat om musik och humor. Vet det finns något lite inslag där Ian Haugland ger lite fakta om något band/händelse och visst kan man skratta åt dom där snubbarna Anton och -vad han heter -men det räcker för tusan inte ! (Och Dave var e Dave på dagarna?) Det ÄR dålig radio och tråkig musik. För min del så att hoppar jag numera över vissa låtar på skivor jag spelar då jag tröttnat så JÄKLIGT på vissa låtar som tjatas sönder.

Ge mig låtar med Mercyful Fate, Overkill, Pixies, Sonic Youth, Dead Kennedys, Sham 69 bara för att nämna några mycket kända band med massor av bra KLASSISKA Rock-låtar. -OCH om det ska spelas Kiss, Guns n' Roses, Van Halen osv välj en annan låt än de låtar som alltid spelas. PLS ! Det är också för mycket Dire Straits, Toto och Europe och nu har jag inte alls tjatat om klassiska Black metal, Death Metal, Grindcore låtar osv -för det ligger några ljusår bort -det fattar alla.


Kan man samlas på något torg och protestera, kan vi störta denna likriktnings-maffia som tvingar på oss dåliga reklam-radiokanaler !


PS: Nej, det är inte 106,3 s musik jag saknar i rockklassiker.
Fattar inte hur de kan göra så lite av såna möjligheter att spela vad de vill  ha ha FY faaan.
PS:ELLER så kanske det finns underbara program jag missat då jag sällan lyssnar innan kockan 09 eller efter klockan 20. Och sällan stannar kvar någon längre tid som sagt.
(Jag tänkte skriva 106,7 i titeln, men kanalen går väl på lite andra frekvenser omkring i Sverige nu(?))


 
 
Ingen bild

Irvemania

22 februari 2011 18:12

WOrd!

 
Milla

Milla

25 februari 2011 15:04

*håller med*

http://www.mizzmilla.bloggagratis.se

 
HARDKÅRE

HARDKÅRE

27 februari 2011 16:19

Körde en liten tur med bilen...
Och vad fick jag lyssna på ?

Radio Gaga med Queen och Ballroom Blitz med Sweet..ZZZZZZZZZ-faktor 100% OK att de också spelar we will rock you och flera Queen låtar oftare/lika ofta, men tråkigt anyway.

http://backinblack.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Micke P.

7 mars 2011 14:52

Håller med helt och fullt! Kanonblogg du har! Här ska jag läsa mer, hittade dig på FunBeat av alla ställen. Jag vill också ha en hemsida där jag skriver om rock n roll!

Gundozer

7 mars 2011 15:20

just det ;)
...thanx.

 
Marre

Marre

22 mars 2011 08:24

Håller med till fullo, men det beror nog på att det kostar mycket mindre att spela en låt om man spelar den flera gånger. Det blir nästan gratis att spela låten för femti-elfte gången. Jag letade efter STIMs tariffer, men hittade inget.

Man tjänar alltså mer på att sända reklamradio med få antal låtar, och tjata dem till leda. Vet inte om det har gjorts försök med att starta en radiokanal som lovar att inte spela samma låt två gånger på ett år. Det skulle inte vara lönsamt, och det är inte ens säkert att man skulle få fler lyssnare än Rockklassiker...

http://methoxide.se

Gundozer

22 mars 2011 09:11

nej nog skulle det bli svårt-och alla (till och med jag) vill ju gärna höra "de bästa" låtarna av och till. Ofta blir de ju "de bästa" och "mest populära" låtarna just för att de tjatas in. -och det gäller ju all sorts radio och musik. Se Robyn och Lady Gaga i P3 m.m

ja det är lite synd om radiopratarna för de har säkert skön musiksmak i grunden och tvingas spela musikredaktörens lista. Dock skulle nog Ian Haugland spela Europe 12 ggr per dag i alla fall.he he.

 
Ingen bild

jadu...

13 maj 2011 22:12

Håller med till 98% tycker inte att det är tillräckligt mycket EUROPE låtar, men det kanske bara är en smaksak ;) hare gött!

Gundozer

16 maj 2011 15:20

jaha ?..ha ha.. Bra det men visst. Om de spelade bästa Europe låten någongång kanske ? (se min recension av deras första skiva)

 
hardkåre

hardkåre

14 augusti 2011 14:01

Tack för kommentarer..men vill säga till er som läser att gärna kommentera mer. Detta är ett av mina mest besökta inlägg ser jag på statistiken, men som sagt -lägg en kommentar om vem du är och om du tycker samma eller annorlunda ! thanx...

http://backinblack.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Simon

25 september 2011 19:03

Jag tyckte det var kul när rockklassiker började sändas i Västerås för något år sedan, då kändes den som det kanske bästa alternativet( i milt uttryckt svag konkurrens). Men har nu blivit urless på dessa uttjatade spellistor som går på repeat på kanalen. Finns så otroligt mycket bra (rock)musik att ösa ur men fantasin sätter tydligen käppar i hjulet för redaktionen. Det får bli p1 i fortsättningen, alternativt off-knappen(vilken bra uppfinning den är)Bra inlägg/ mvh Simon

Gundozer

25 september 2011 20:03

jo tack.
Visst är det störigt att de verkar köra något mantra om att detta är vad folk vill ha, för det saknas inte kritik mot deras tjat-listor......Är radiopratarna hjärntvättade eller är det bara en fasad?

 
Ingen bild

EE

25 september 2011 20:15

synd dom håller på så där. mera heavy metal tack.

 
Ingen bild

Olga

3 november 2011 17:41

hahahahahaha haaaaaaa ! Stämmer som du säjer.

 
Ingen bild

ser P

30 november 2012 18:47

Enig som f! Byt låt tack

 
Ingen bild

ÖnskaLåtYeahRight

22 augusti 2013 15:38

Samma skit låtar om och om igen, jag har önskat låtar flera gånger och det har vart låtar med riktiga rocklegender och det kommer aldrig fram på grund av att ni ska spela skivbolagslåtarna varför ska man ha ett önskeprogram om man bara får önska låtar som finns bland dom man hör ?

Gundozer

27 augusti 2013 15:41

Precis. De har ju redan en lista på vad de ska spela -och sedan väljer de "liksom" några som skickat mail osv för att ge sken av att det är denna lyssnares önskemål som bestämmer låten. ja ja...*suck*

 
Ingen bild

Hardkåre

13 januari 2015 10:53

Inga kommentarer på hela 2014!...men jag ser ju att det läses/får träffar och det jag skrev stämner såklart fortfarande 2015. Så kommentera gärna här. Tack

 
Ingen bild

Atr

15 april 2015 00:39

Håller helt med! Tyvärr är det så att vill man höra något annat i radion eller bilen som inte spelats så är det internetradio som gäller och det är lagom roligt ute i buschen. Av allt som producerats i musikväg så genom åren så får vi ändå höra samma låtar. Men jag har ett tips på en fm kanal, det är garanterat att ni inte hört låtarna innan. P2 Världen. Hammnar ofta där när radion inte får in anna än mainstream

Gundozer

22 april 2015 12:18

ja internet är ju en egen grej. men denna stora radiokanal som många har på i jobbilar, på företag osv spyr ju ur sig samma låtar år efter år. det dödar vissa artister och låtar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gundozer - 19 januari 2022 17:38


jaha jahapp...Finns nu norsk sida uppe som säljer lite Hardkåre prylar. Det verkar vara deras logo och såklart är ägaren Norsk och heter Kåre.Finns på instagram, facebook och URL...check it out.Får se om jag beställer en tröja. Gillar klassiska Colle...

Av Gundozer - 21 augusti 2021 14:52

DISCOGSJääkla "shipping Policies" och den grejen.  Jag, och många med mig, slutade sälja där runt sommaren 2020.Det krävs ju nu att man lägger in någon automatiserad porto-generering. Ganska så avancerad och det måste antigen vara baserad på vikt e...

Av Gundozer - 17 juli 2021 18:36


Ja då blev det inte till att jag kom igång där i augusti förra året. Gjorde ju några klassiska "nu ska jag komma igång" inlägg där.Tror väl ännu mindre på det denna gång men skriver något så får vi se.Så grattis ni...två (?) som läser detta eller om ...

Av Gundozer - 17 september 2020 13:55

Vet inte varför jag har detta behovet, men känner att jag vill lägga ut "saker" på instagram. Har ju tre konto med blandat inriktning, men detta fjärde tänker jag ska handla om detaljer från skivomslag.(alla format CD + vinyl)INTE det vanliga att man...

Av Gundozer - 29 augusti 2020 21:14

(denna kategori glömdes bort lite. Senaste inlägg 2016)OK, så jag köpte lite olika grejer från olika band nu när det är Coronatider och det var diverse kampanjer både med nedsatt pris men också uppmaningar att hjälpa artister på detta sätt då de tapp...


Om mig och musik -mycket från 80-90 talet.

THE presentation:

senaste

Andra som e som oss

Statistik och gästbok

Hitta grejer här då...

Förr i tiden...

Div info.

restprodukter

Donera pengar för läst blogginlägg




Instagram



Daglig Dose

Ovido - Quiz & Flashcards